Hallo allemaal,
Sinds twee weken een motorisch probleem met mijn Zafira 19Cdti (Z19DT, Bj 2006). Het begon met vermogen verlies, voornamelijk in zijn twee maar later ook in andere versnellingen. Dit gebeurde daarna steeds vaker en daar kwam bij dat hij begon in te houden. Dit allemaal steeds van korte duur waarna hij ook gewoon weer normaal reed, het inhouden was meestal als ik moest afremmen en gelijk weer gas bij gaf. Bij de laatste keer ging lampje met sleutel branden. Ik ben toen gelijk naar de garage waar ik de auto in onderhoud heb gereden (geen opel garage, wel oud opel monteur in dienst) en is hij aan de computer gegaan en hier kwam uit dat de EGR klep niet goed functioneerde. EGR klep vervangen. Auto weer opgehaald en na 5 min rijden weer hetzelfde probleem, auto weer terug (geen storing). Nu is ook de druk sensor vervangen en monteur heeft hierna een flink stuk gereden en niks meer kunnen constateren. Auto weer opgehaald en jawel 5 min na het rijden weer hetzelfde probleem. Ben toen terug gereden naar de garage en monteur is bij mij ingestapt om mee tekijken/luisteren. Wat wil nu het geval er is een bijkomend probleem bijgekomen, volgens de monteur kan hij de overdruk van de turbo niet kwijt (het is een beetje schurend geluid uit de voortrein en ik hoor af en toe een ratelend geluid hierbij alsof er een klepje niet helemaal goed werkt). Ik heb zelf mijn OP-ComII eraan gehangen en kreeg storing P0243. Ik heb deze gereset en tevens de ECU gereset. Alle storingen zijn eruit, P0243 is niet meer terug gekomen maar inhouden en schokken doet hij nog steeds, maar niet continue. Auto gaat maandag weer terug en dan gaan ze ermee naar de Opel garage! Heeft iemand een idee wat het euvel kan zijn, zodat ik dit kan vermelden als ik de auto naar de garage breng (momenteel al aardig lichter in de buidel, maar nog steeds dezelfde problemen en het schurend geluid wat daarbij is gekomen).
Auto heeft altijd probleemloos gelopen tot 2 weken terug, momenteel 173000 km op de teller. Ze hebben ook al een reinigingsmiddel in de tank toegevoegd, maar geen verschil!
Alle suggesties zijn welkom
Groetjes
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nou vandaag is de auto bij de opel dealer geweest! Conclusie Turbo naar de knoppe!!!!
Dus de onderdelen zijn voor niks vervangen,geen goede diagnose gesteld.
Beter gelijk naar de opeldealer kunnen gaan.
En ja.turbo's gaan kapot.
De km stand is wel laag voor een kapotte turbo,maar ook niet ongewoon.
10 jaar
Ben al jaren bij deze garage en nooit problemen gehad met diagnose, volgens monteur was alles erg vervuild (EGR en daarna druk censor)! Hij heeft hem doorgestuurd naar de opel omdat die dieper in de software kunnen kijken. Ik weet ook niet wat voor kast eraan gehangen heeft maar ik moest toestemming geven (ben gebeld door opel) omdat de kosten hiervan al 178 ex btw (dan is er verder nog niet gesleuteld). Auto is nu terug bij mijn eigen garage en wordt onderzocht wat de kosten gaan worden, of misschien inruilen!!!
Wordt vervolgd!
Groeten
10 jaar
Inruilen is altijd duurder en een diesel met 173.000km op de teller is net ingereden.
10 jaar
Hallo Primera,
Onze eigen garage komt ons tegemoet in de kosten (top), dus we gaan ervoor om hem toch maar te laten maken!
👍 net ingereden 👍!!! Als hij weer klaar is laat ik weten of hij weer goed is, bedankt voor de reactie 👍!
Groeten
10 jaar
Nou auto weer in ons bezit na plaatsen van nieuwe Turbo en weer ff stukje wezen rijden! Merk dat hij anders rijd (lekkerder), klinkt ook rustiger! Morgen gaan we nog een flink stuk rijden en hopen dat ie het nu goed blijft doen! Grote klasse voor onze garage, zijn ons flink in de kosten tegemoet gekomen (zijn dan ook al jaren vaste klant, maar toch). Hoop dat het inhouden en vermogen verlies verleden tijd is en kunnen we nu verder met "inrijden" 😜!
Ik laat na het weekend nog even weten hoe het gaat!
Bedankt voor de reacties,
Groeten en fijn weekend.
10 jaar
[quote=primera p11]Inruilen is altijd duurder en een diesel met 173.000km op de teller is net ingereden.[/quote]
Is dat zo.. :-) ik heb het vermoeden dat nieuwe auto's (2005 en later..) allen zijn gemaakt om bij 180.000 richting Polen, Rusland te sturen.
Verstuivers, dubbele massa vliegwiel, inlaat, egr komt meestal rond die km'stand aan de beurt. De tijden dat je een diesel 3, 4, 5 ton loopt zonder noemenswaardige kosten is volgens mij achter ons.
10 jaar
Even een update! Inmiddels weer 600 km verder en auto rijd weer als nieuw 😃😃😃!!!
Bedankt voor alle reacties,
Groeten 👍👍👍
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar