Dag beste mensen,
Na een hersenbloeding mag ik van het CBR en kan ik weer autorijden en sinds kort heb een leuke Corsa gekocht en het autootje loopt prima alleen zijn er vanaf vrijdag problemen.
- Auto is op vrijdag 4x zonder enig probleem gestart
- De 5e keer alleen een lichte klik te horen en verder niks, startmotor ging niet rond
- Corsa aangesleept en sloeg binnen 10 meter al aan
- Daarna een stukje gereden, de auto meerdere keren uitgezet en op de normale manier met de contactsleutel gestart en... geen enkel probleem
- Echter bij de 6e de keer starten, Corsa slaat aan, maar geeft een raar geluid
- Heb het contact direct uitgezet, de motor ging keurig uit, maar de startmotor bleef doorlopen.
- Contactsleutel weer omgedraaid, motor sloeg gelijk weer aan, maar ook nu bleef de startmotor weer doordraaien
- Contact weer uitgezet, motor sloeg weer keurig af, maar jullie raden het al "de startmotor bleef doordraaien"
- Nog een keer herhaald maar de startmotor liet zich niet uitschakelen en heb uiteindelijk de startmotor maar laten doordraaien tot de accu leeg was.
Wie heeft een idee (contactblokje en/of contactslot en/of commandodraadje en/of startmotor) en kan mij helpen. Ik zou het graag zelf willen repareren, want na mij hersenbloeding is mijn portemonnaie niet heel erg gevuld.
Vriendelijke groeten,
Gert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De lichte klik duidt erop dat de startrelais werkte maar het anker wilde niet draaien..
De startmotor zelf is de oorzaak. van het euvel. trouwens het laten starten tot de akku leeg was, is geen slimme actie hierdoor kan er nog meer schade aan de startmotor zijn ontstaan...
In ieder geval het contactblokje vervangen. Anders kun je binnenkort weer een nieuwe startmotor kopen.
Mag hopen dat de starterkrans niet beschadigd is , door het laten lopen van de startmotor.
Vervang je startmotor maar , bendix is in iedergeval defect nu.
Even controleren of er geen grote delen verdwenen zijn van je bendix , deze liggen dan als je geluk hebt in je vliegwielhuis , en met een beetje pech in je diafragma van de koppeling.
Dag Cor, Moderator en Ferrie,
Heel veel dank voor deze reacties. Is dus niet zo'n geweldige actie van mij geweest om de startmotor te laten doordraaien tot de accu leeg was. Zal inderdaad goed kijken of er geen delen van de bendix ontbreken. Kan ik overigens zonder verder schade te berokkenen nog wel naar de garage gesleept worden? Denk er na jullie opmerkingen namelijk toch over om niet zelf te gaan sleutelen.
Vriendelijke groet,
Gert
11 jaar
Als het geen automaat is , geen probleem.
Met de lege accu kan er natuurlijk gesleept worden.. Of het mag, is wat anders... je zoude aansluiting van de bediening van de starter los kunnen maken, en dan met startkabels kijken of hij nog start..Zo nee, dan kan de akku geladen worden en heb je verlichting..raw en remlicht
Dag Ferrie en Cor,
Het is geen automaat, dus slepen kan. Maar de optie van Cor is natuurlijk ook het proberen waard. Alhoewel ik ooit eens de koppelingsplaat van een Citroën BX en o.a. dynamo's, remblokken etc. van meerdere auto's heb vervangen ben ik verder een echte sleutelamateur, dus misschien een domme vraag:
Cor, welke aansluiting van de starter bedoel je? Die van de startmotor, contactblokje of misschien nog iets anders.
Het komend weekend komt er in ieder geval iemand met een auto langs waar ik met mijn Corsa eventueel langere tijd aan de startkabels mag hangen.
Vriendelijke groet,
Gert
11 jaar
Meestal mag een automaat ook gesleept worden, echter niet over een te grote afstand of met een te hoge snelheid..Daar is hier geen sprake van..
Op de startmotor zit een zg startrelais. het deel waar alle stroomkabels op bevestigd zitten. Van de 2 dikke gaat er 1 de startmotor in en de ander is de voeding daarop staat altijd de akkuspanning. De dunne aansluiting is die van de bediening van de relais. die komt van het contactslot. en daar hoort alleen tijdens het starten spanning op te staan...
Dag Cor,
Allereerst weer dank voor jouw bijdrage en als ik het goed begrijp is:
- Startblokje tevoorschijn halen en vervangen
- Commandodraad opzoeken (Weet je toevallig welke kleur deze heeft)
- Starten met startkabels
- Commandodraad los halen als de startmotor (weer) blijft meedraaien of heel misschien helpt een tik met de hamer op de starter wel
Als alles goed gaat moet dit maandag gaan gebeuren en gaat de Corsa naar de garage. Het contactblokje ga ik zelf doen (dit moet volgens mij goed te doen zijn) en ik ben al aan het rondkijken waar ik die makkelijk kan bestellen. Overigens zijn startmotoren en contactblokjes voor de 1,2 16V bij Duitse Internet-leveranciers redelijk goedkoop. Ik hou je op de hoogte (ook Moderator en Ferrie) en hoop volgende week weer onbezorgd te kunnen rijden, zeker omdat ik een verhuizing voor de boeg heb.
Vriendelijke groet,
Gert
11 jaar
Ik ben er niet van overtuigd dat het zg contactblokje (electrische deel van het contactslot) de oorzaak is.. Ook het mechanische deel van het slot kan blijven hangen. Maar eerder denk ik aan een vastzittend startrelais (op de startmotor) Eerst wilde die niet inslaan (maar klikte wel) en toen kwam hij niet meer terug. Demontage zal het uitwijzen. Ik ben niet bang voor de starterkrans op het vliegwiel, wel voor het anker, de bendix enz..
Zoals ik elke keer opnieuw meld, weet ik niet welke kleur draad je hebben moet.. Elke fabrikant heeft zo zijn eigen systeem, en om het lastiger te maken zijn eigen stekkers..Officieel om vergissingen te voorkomen, maar ik denk dat ze graag zelf de onderdelen verkopen. En hun leveranciers voldoen graag aan de vraag om een aparte stekker op de draden of het component te plaatsen. Voor garantie moesten wij vroeger het gecodeerde merk opgeven.. De lijst bevatte toen meer dan 200 merken... En ik heb de indruk dat het er nu veel meer zijn..
Vergeet niet dat in het contactslot is voorzien dat je bij ingeschakeld contact maar 1 keer kunt starten. De sleutel moet daarom helemaal teruggedraaid worden om opnieuw te starten...
Het contactslot heeft nogal wat aansluitingen. Het kan ook gebruikt worden als een soort centraaldoos. BV de + van de accu wordt via dit slot ook gebruikt voor andere zaken welke niet via het contact lopen. bv de CPV of rust stand zoeken ruienwissers, tijdklokje . Dit hoeft niet zo te zijn...Als het slot in de stand "contact aan" wordt gedraaid komt er spanning te staan op nog enkele aansluitingen... bv de ECU en de accessoires. Tijdens het starten blijft de spanning op de ECU intact(anders kan de motor niet aanslaan) echter veel accessoires worden dan even uitgeschakeld. bv verlichting,achterruitverwarming.. (dit om de akku niet onnnodig te belasten) zolang de sleutel in de stand starten staat, moet de betreffende aansluiting spanning hebben. Als de sleutel wordt losgelaten, moet het startaansluiting spanningsvrij worden...Echter als de startrelais (op de startmotor) blijft hangen wordt de draad door de spoel van de relais onder spanning gehouden. Dus meten of het slot of de startmotor de oorzaak is doe je met losgenomen draad....
De startrelais heeft twee spoelen om de magnetisch te maken kern zitten... Een dikke en een dunnere. Beide zijn in de zelfde richting gewikkeld. de spoelen zijn aan 1 kant met elkaar verbonden en worden daar (als de sleutel in de stand starten wordt gedraaid) gevoed door de draad van het contactslot.
De dunne spoel is aan het andere einde op de massa aangesloten. De magnetische kracht erdoor is onvoldoende om de relais aan te trekken, maar wel voldoende om de aangetrokken relais vast te houden.
De dikke spoel is aan het andere einde op de dikke aansluiting (welke de startmotor ingaat) aangesloten.. Zolang daar geen spanning opstaat is dat eigenlijk een massa.. (de dikke draad is de veldwikkeling welke aan het einde de + borstel(s) is, dan door het anker en aan de andere kant de min borstel(s). en die liggen aan massa. Alles is zoveel dikker dan de zg dikke spoel dat de weerstand erin nauwelijks telt.....
Samen met de dunne spoel is de dikke wel in staat om de kern in de electromagneet te trekken, zelf de hefboom met erop de bendix (start-tandwiel)wordt met gemak omgehaald..
De aan de kern geisoleerd gemonteerde contactplaat verbindt nu de beide zware aansluitingen op de relais met elkaar, en via de dikke akkukabel wordt de Startmotor gevoed. deze gaat werken (starten)
Omdat de dikke spoel massa haalde via de starter is dat nu niet meer het geval.. de magneet wordt er niet langer meer door bekrachtigd omdat aan weerszijden van de spoel nu + staat.
Zolang de sleutel in de stand starten blijft, is de dunne spoel voldoende sterk om de situatie vast te houden.. De motor blijft starten.
Als de sleutel wordt losgelaten valt de spanning op de dunne ook (gedeeltelijk) weg.... De dikke spoel met + op 1 kant heeft nu aan de andere kant massa, via de nu in serie staande dunne spoel. De stroom in de dikke spoel gaat nu de andere kant op dan die in de dunne. Ze werken nu tegen elkaar in en het magnetisme val weg. De relais klapt, door een veer, terug Het starten stopt......
Echter, als door een mechanische oorzaak de relais niet terug klapt??? stopt de startmotor niet en ook de relais blijft aangetrokken. De + op de dikke spoel blijft, voor een groot gedeelte nu nog steeds aan de andere kant staan. Het verschil in dikte van de beide spoelen zorgt ervoor dat de spanning halverwege veel meer dan d helft is..
Die mechanische oorzaak kan het in het huis klemmen zijn, van de (nu even niet)bewegende kern van de startrelais.
Dag allen,
Eerst mijn excuus voor de late reactie maar helaas door trieste familieomstandigheden heb ik niet eerder kunnen reageren. Maar 2 weken geleden heb ik de Corsa naar de garage gebracht en de startmotor en contactblokje zijn vervangen.
Vandaag kon ik de Corsa eindelijk ophalen, hij start weer geweldig.
Bedankt voor jullie bijdrage en vriendelijke groet.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar