Opel Astra: startprobleeem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1998cc

auto start niet. startmotor werkt wel. wegenwacht er bij gehad en die zei dat de retourslangetjes van de verstuivers naar de dieselpomp valse lucht zogen. hij kneep het slangetje wat hij bedoelde dicht en toen na lang doorstarten sloeg hij aan en reed weer prima. de volgende ochtend het zelfde probleem en ik heb toen de slangetjes met Tstukjes vervangen maar hij heeft nog precies het zelfde probleem. wie weet raad en kan mij vertellen of de toerenteller tijdens het starten ook een bepaald aantal toeren moet aangeven. dat doet hij namelijk niet . bij voorbaat mijn dank
paul

beunhaas007

Geplaatst door beunhaas007 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

41 Reacties

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Paul aan de toerenteller is te zien dat niet de bdp gever de oorzaak is. Na het vervangen van die slangetjes is het wel de bedoeling dat deze lucht-vrij zijn. Dus bij cil. 4 vacuum zuigen tot zichtbaar voldoende vloeistof heeft gestroomd. met een tang dichtknijpen en aansluiten . De pomp is wel zelfaanzuigend maar lucht vindt hij nix.

beunhaas007 (0), 14 jaar geleden

Punt dank voor je snelle advies. Dat had ik niet gedaan hopelijk dat dat de oorzaak is maar heb ik daar iets speciaals voor nodig of kan ik dat zelf .
vr. groet Paul Groot

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Als je niet ontlucht start hij nooit of tegen die tijd is je startmotor stuk. Je hebt een zuigpompje nodig . In de garage gebruiken ze een pomp met halverwege de slang een potje waar je de brandstof in op kan vangen . Neem een glazen pot met blikken deksel. Sla daarin 2 gaten waar de overloopslang krap in past en in het andere een slang waar aan je zuigt. Het is niet fris maar je bent wel zelfredderig. Succes.

beunhaas007 (0), 14 jaar geleden

dank voor de informatie en ik laat natuurlijk weten hoe en of het gelukt is
vr. groet Paul Groot

beunhaas007 (0), 14 jaar geleden

het ontluchten is niet gelukt, heb het slangetje van de inspuitpomp getrokken en geprobeerd de lucht er uit te zuigen maar er komt geen lucht en geen brandstof uit en de motor slaat nog niet aan. wie kan mij verder advies geven
vr groet Paul

kleijn (0), 14 jaar geleden

sluit het filter wel goed af
daar trekt die ook nogal eens valse luch
recentelijk je brandstof filter vervangen ???

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Paul er is dus in de toevoer een lekkage ontstaan. Het brandstof aanvoersysteem staat onder een licht vacuum,dus er loopt nergens brandstof uit maar wel lucht naar binnen. Je kan ook met een luchtspuit de tank of de aanvoerleiding vanaf de tank onder druk zetten om de lekkage te vinden. Succes.

beunhaas007 (0), 14 jaar geleden

heb het brandstoffilter er wel uit gehad en het zelfde weer terug geplaatst maar dat was na de eerste keer dat hij niet startte en daarna op advies van de wegenwacht de retourslangetjes vervangen maar ik ga proberen de tank onder druk te zetten en alles op een lekkage controleren. alweer bedankt en wordt vervolgt .Paul Groot

beunhaas007 (0), 14 jaar geleden

inmiddels heb ik het brandstoffilter met nieuwe ring vervangen en heb de brandtoftank onder druk gezet en de brandstofleiding van het filter los gehad maar er komt niets uit ook geen lucht. mijn vraag is nu zit er ergens nog een relais of een klepje wat niet opent. als ik aan de leiding zuig bij het filter dus de leiding van het filter naar de tank dan komt er wel brandstof uit. wie o wie weet raad.paul

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Op het opel-forum heb ik wel gelezen dat er bij deze diesels een klepje in de leiding zou zitten welke er voor zorgt dat de brandstof niet terug loopt naar de tank, als bijvoorbeeld de auto met de neus omhoog geparkeerd word.

deze wil wel problemen veroorzaken met betrekking op aanvoeren van dieselolie.

ik heb verder niet veel kaas gegeten van deze diesels.

Willem

beunhaas007 (0), 14 jaar geleden

willem dank voor je reactie, ik ga kijken waar het eventueel zou kunnen zitten en of het een elektrisch klepje is war misschien hapert
alvast bedankt. paul

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Paul, kwam er met onder druk zetten wel brandstof uit het ontluchtingleidinkje??? Als de hele aanvoerleiding vol zit en ook de pomp dan moet de motor kunnen starten. Help hem anders met wat remmenreiniger. Aanslepen kan ook om de startmotor te sparen. Groetjes.

beunhaas007 (0), 14 jaar geleden

Punt, bedoel je het slangetje wat aan de retour slangetjes van de verstuivers zit die heb ik los gehaald en zat dus nog wel aangesloten op de bandstofpomp maar er kwam daar ook geen lucht of brandstof uit . in de vraagbaak kan ik ook geen klepje of zo vinden die misschien ergens tussen de leiding van de tank naar het filter zou kunnen zitten wat blijf hangen ik snap er niets meer van.groetjes

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Paul welk hulpmiddel gebruik je daar voor . Ik heb dit klusje in het verleden zo vaak gedaan. Onder de boutkop van het filter zit ook nog een rubber tule ,is die ook vervangen of vergeten . en hoezo krijg je geen brandstof? Als jij het er niet uit kan krijgen dan de motor zeker niet. Bij tests kan je zien dat als de pomp meer dan 0,1 bar moet zuigen al problemen zich voordoen. Klepjes ben ik nooit tegen gekomen. Blaas met de luchtspuit de brandstof terug naar de tank met de dop er af en begin van voren af aan. Groeten uit limmen.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

http://www.youtube.com/watch?v=t1mdpYJdf...

alleen jammer dat het geluid het niet meer doet

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Bleek in het geval op het opel-forum slecht te starten door valselucht bij diesel filter, + sterk verontreinigd dieselfilter.

lees deze anders eens door:

http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?...

Willem

beunhaas007 (0), 14 jaar geleden

Punt, goede morgen, ik heb met een gas perspomp de tank via de vuldop onder druk gezet, dat is een perspomp om gasleidingen onder druk te zetten en om te controleren of er geen lek in zit. dus volgens mij moet er dan toch diesel uit de slang komen die ik uit het filter trek als ik de tank onder druk zet of zit ik verkeerd om te denken. maar ik ga nog even de leiding door blazen van het filter naar de tank en alles nog eens op een rijtje zetten. als je misschien nog even mee wilt denken wat er nog meer aan de hand kan zijn dan heel graag. heb ook nog even dat filmpje bekeken maar bij mij komt er totaal geen rook uit de uitlaat als ik een tijdje doorstart.
groeten uit edam

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Paul je bent goed bezig ,maar nu uitzoeken waarom er geen diesel naar voren komt . In de leiding onder de auto zitten koppelingen .met een speciaal tangetje kan je die los maken als bij een benzinefilter. Heb je het terug blazen al geprobeerd, dop van de tank!!! Groetjes.

beunhaas007 (0), 14 jaar geleden

Na alles nogmaals gecontroleerd te hebben heb ik een spuitbus startpiloot gekocht en na 15 seconden doorstarten en gelijktijdig dat spul in het luchtfilter spuiten sloeg de motor aan en rijd weer prima. Nu maar hopen dat hij morgen nog start en dan dan zonder die startpiloot. Ik denk nu toch dat er enorm veel lucht in de brandstoftoevoer heeft gezeten. Ik wil allen bedanken voor het mee denken en de adviezen. Met vr.gr. Paul Groot

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Paul je weet nu waarin je het zoeken moet. Groeten.

jacko242 (0), 14 jaar geleden

Paul .
Ik hoop dat je het vind.

ik heb een soortgelijk probleem met een zafira 2.2.
Start nu ook niet meetr op startpiloot.
Ben nu een nieuwe pomp aan t monteren.

jack

beunhaas007 (0), 14 jaar geleden

Helaas vanmorgen startte hij direct maar na 5 seconden stopte hij er mee en is weer niet aan de praat te krijgen. Ga maar weer met startpiloot proberen en nogmaals kijken of er ergens lucht in zit. Paul

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Paul goede morgen ,het is nu zeker dat de brandstof terug zakt door een lekkage , het is jammer dat de leiding niet doorzichtig is, Succes nogmaals.

beunhaas007 (0), 14 jaar geleden

Volgens de vraagbaak kan de oorzaak ook in de solenoideklep voor brandstoftoevoer zitten. Ook staat er bij gangbaar maken of vervangen maar waar zou die dan moeten zitten. Of zit die soms op andere uitvoeringen. Wie weet hier meer van. Groet Paul

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Paul van het gebruik van startpilot gaat die klep niet in werking. Maar door aanslepen of ander hulpmiddel gaat de motor zo snel rond dat de brandstof wel aangevoerd. Succes.

beunhaas007 (0), 14 jaar geleden

Ik heb nu om te proberen het brandstoffilter er even tussen uit gehaald en er een doorzichtig slangetje tussen gemaakt dan kan ik misschien zien welke kant de dieselolie weg zakt. Zo weet ik ook of het filter misschien een beetje lekt. Hoop morgenochtend wat wijzer te worden. Groet uit Edam

beunhaas007 (0), 14 jaar geleden

hier ben ik weer .heb inmiddels een set O ringen en pakkingringen vervangen die om de verbindingskanalen naar de verstuivers en op de verstuivers liggen en het brandstoffilter er weer tussen gemonteerd maar heb nog dezelfde klacht. als hij langer dan ongeveer 7 uur stil staat start hij direct maar slaat na een paar seconden af en is dan alleen nog met startpiloot aan de praat te krijgen en daarna rijdt hij perfect. wie weet nog iets waar ik vrolijk van wordt. groet paul

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Paul, hoe deed de motor het zonder filter? Zet anders in de aanvoerleiding zo'n rubberen handpomp daar zit ook een terugslagklep in . Franse diesels hebben ze.; ben jij de eerste duitse.

beunhaas007 (0), 13 jaar geleden

hallo Punt, zonder filter het zelfde probleem maar als ik het slangetje wat ik tijdelijk tussen had met een klemmetje dicht kneep en voor het starten er weer af haalde was er niets aan de hand.

beunhaas007 (0), 13 jaar geleden

Punt, kan ik zo'n handpompje kopen bij de autoshop

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Het zit standaard op veel Franse diesels .Het is hetzelfde ding als bij buitenboord-motoren tussen tank en motor. Als ik je redenatie volg is er toch lekkage, zodat de brandstof terug naar de tank kan lopen. Knijp nu de voverloopslang dicht vlak bij de aansluiting aan de pomp. Je / wij zijn er achter dat de pomp niet defect is. Vernieuw anders iedere keer een stuk van de aanvoer leiding. Misschien kom je een door gesleten stukje tegen. Onder de auto valt af want dan had je het zien lekken. We gaan gewoon verder.

beunhaas007 (0), 13 jaar geleden

Bedoel je het dunne slangetje wat van de retour T stukjes van de verstuivers komt. Dit slangetje zit op dezelfde aansluiting op de pomp waar ook de brandstof toevoerslang op zit.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Precies. Uitsluiten wat de veroorzaker is.

beunhaas007 (0), 13 jaar geleden

Als ik het retourslangetje van de verstuivers naar de brandstofpomp dicht maak met een klem (dus een klemmetje op het slangetje) start hij s'morgens prima en als ik daarna het klemmetje er af haal blijft hij het gewoon doen. Maar haal ik het klemmetje er voor het starten af start hij ook direct maar slaat na een paar seconden af. Het is voor mij nog steeds een raadsel. Punt misschien heb je nog een hint. groet Paul Groot

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Paul dan eindigen we toch bij waar we begonnen ... DE OVERLOOP SLANGETJES . Passen ze te ruim? Zitten er nog restanten van de oude op de verstuivers . Wat voor soort hebben ze je in de maag gesplitst.? Wat er voor gemaakt is heeft een doorlaat van 3mm en stof omwikkeld. Volvo diesels hadden een soort brandstofslang maar dat past volgens mij niet in die ruimte. Kijk of er nog wat restant aan de verstuiver zit. Zet ter controle een vacuumpompje op. Succes. Vr gr. Jan.

beunhaas007 (0), 13 jaar geleden

Punt, ik heb een setje bij de Opel dealer gekocht dat bestond uit 3 Tstukjes en 80 cm rubber slang voor 46 euro en volgens mij past het wel goed. Maar ik ga alles nog even na lopen en met een vacuumpompje proberen. Voorlopig weer even dank en wordt vervolgd.Paul

beunhaas007 (0), 13 jaar geleden

Nou hier ben ik eindelijk weer met nog steeds het zelfde probleem.Het monster start wel maar na 5 sec. stopt hij en daarna krijg ik hem wel met startpiloot aan en rijd dan prima. Ik heb nu de retourslangetjes 1 voor 1 onder vacuum getest en er was er 1 die echt behoorlijk lekte en de oorzaak was dat de nieuwe afdichting op de verstuiver beschadigd was (waarschijnlijk is tijdens het vervangen iets fout gegaan) deze nu weer vervangen. En het viel me op dat de dieselolie wat ik uit de tank opzoog behoorlijk donker gekleurd was. En als ik dus s'morgens start en direct even aanslaat komt er wel een behoorlijke wolk rook uit de uitlaat. Voor de rest rijd hij prima en verbruikt hij 1op 17km. Wie weet nog iets wat ik kan doen. Kan hij ook slecht starten door die donkere brandstof? Het is net of er olie door zit.
Groeten Paul Groot

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Die olie in je brandstof is zeer goed mogelijk,maar ik las in een van je vorige berichten dat je bij de verstuivers O ringetjes had vervangen dus die donkere dieselbrandstof moet oudzeer zijn .Dat is ook de enige plaats dat motorolie bij de brandstof kan komen. Rijd de tank zo goed als leeg en kijk dan of de brandstof helder blijft. Groeten.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Paul in Edam Ik was er gisteren nog door gefietst. Hoe is het met de Astra afgelopen of heb je hem /haar in het IJselmeer gekieperd. Een verlossend antwoord hebben we niet gehoord. Groeten uit Limmen.

beunhaas007 (0), 13 jaar geleden

Hoi Punt wat leuk dat je in ons mooie IJselmeerstadje was maar ik heb de Astra nog steeds en heb waarschijnlijk sinds vorige week vrijdag een oplossing voor het startprbleem. Ik heb voor 16 euro een mechanisch terugslagklepje in de leiding van het brandstoffilter naar de inspuitpomp gemonteerd en nu start ik weer op de normale manier (dus zonder startpilot) moet wel ietsje langer starten dan anders maar het gaat prima. Ik wilde het even een weekje uit proberen en het dan hier even laten weten maar als hij zo blijft dan ben ik tevreden. En als je weer in Edam rond fietst laat het even weten dan zet ik de koffie klaar. Groeten uit Edam

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Het is dus duidelijk het terug zakken van de brandstof. Welk rondje we fietsen is nooit bekend. Dit hangt van de kopmannen af en de windrichting. Wel leuk dat je je wist te redden. Groeten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.