close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel VIVARO-2 2.0CDTI/84KW-E4 2.9T L2H1: startprobleem

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: M9R E7 OF M9R L, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 84

Hallo lezers,

Mijn naam is Peter Willems en ben sinds een jaar of 5 in het bezit van een opel vivaro 2.0 cdti van 2008.
Ik heb deze site al meerdere malen bezocht aangaande mijn probleem met de koudstart. Het duurt smorgens bij een koude start gewoonweg te lang eer de motor aanslaat. Ook bij langere tijd stilstaan duurt het te lang. Heb al een fortuin achtergelaten bij garagebedrijven om dit probleem op te lossen, maar helaas geeneen die de oplossing had.
Als de motor aanslaat dan loopt ie ook gewoon mooi rond, geen overmatige rookontwikkeling uit de uitlaat. Laatste keer in de garage de verstuivers getest, jawel ze kwamen er heelhuids uit. 2 verstuivers afkeur waarvan eentje nadruppelde. Ik dacht, en nu hebben we het probleem te pakken, maar helaas blijft de Vivaro slecht starten. Ook is een een terugslagklep in de brandstofleiding gemonteerd omdat er smorgens luchtbellen in de leiding zichtbaar waren. Het luchtlek zal dus niet gevonden zijn.Het brandstoffilter vervangen. Ook dat helpt dus niets. Soms nadieselen bij uitzetten van de motor is ook niet verholpen, doet ie nog steeds soms. Ik hoop hier wat van jullie ervaringen te leren en wacht dan ook op jullie reactie's om misschien samen te kunnen brainstormen, Alvast mijn dank.

Geplaatst door

peterwillems (55)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat bedoel je met na-dieselen, en hoe lang duurt dat dan?
Dat is iets wat bij een common rail normaal niet voorkomt.
Normaal gaat bij uitzetten van deze motor uiteraard de injectie uit, EGR klep dicht en de gasklep dicht (ja, die zit er bij de 2.0 diesel) om de motor snel en rustig te stoppen.

ofstone 0

5 jaar

Hallo ofstone,

Bedankt voor je bericht!!
Met nadieselen bedoel ik dat soms maar lang niet altijd de motor heel erg schud bij het uitzetten van de motor. EGR klep is een jaar of 3 ook al vervangen en hielp niks tegen mijn klachten.
Wat ik ook soms merk is dat de motor na het overschakelen naar de 2e versnelling en vermogen vraag een beetje bibbert of schudt. In andere versnellingen merk ik dat niet zo of het is er niet.
Als je suggesties of tips hebt hoor ik dat heel graag van je.

Het "nadieselen" of schudden is denk ik Voor je een bijzaak, je wil vooral graag dat hij vlot start.

Een goede garage, of iemand met de juist diagnose apparatuur, zou bij koude motor eens een log file moeten maken van een aantal parameters, zoals het motor toerental en de brandstofdruk in de rail, ten opzichte van de tijd. Ik weet niet exact welk minimaal toerental en druk er moet zijn voordat de injectoren aangestuurd worden, maar ik dacht dat er minstens 250bar moet zijn.
Het zou dan zichtbaar kunnen zijn welke parameter afwijkt en voor de slechte start zorgt. Die luchtbellen in de leiding kunnen er inderdaad op duiden dat er ergens een lek zit, de pomp kan wel een beetje lucht hebben, maar bij te veel lucht kan hij geen druk op bouwen.
Als het goed is heb je onder de motor kap ergens zo een handbalg om brandstof op te pompen. Je kan proberen daarmee de brandstof op te pompen totdat je weerstand voelt en dan kijken of hij beter start.

Blijft lastig dit soort problemen op afstand op te lossen.

ofstone 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.