Hoi allemaal ik heb dringend jullie hulp nodig!
Ik heb grote startproblemen met mijn astra.
Het is een Opel Astra G bj 2000 1.6 bezine 290.000 km op de teller.
De motor start soms niet. Draait wel rond maar slaat niet aan.
Enkele maanden geleden kwam dit heel af en toe voor maar de laatste tijd steeds vaker, zo vaak dat ik meer vast sta dan rij..
Er is geen peil op te trekken wanneer ie het wel doet en wanneer niet. Totaal willekeurig. Soms start ie dagenlang zonder problemen en dan ineens 3x per dag niet!
De ene keer wil ie niet starten na een nacht stilstaan, de andere keer start ie na 1 dag stilstaan zonder problemen in 1x. Soms start ie pas na een paar keer proberen, soms mbv pas nadat ie een half uur niks heeft gedaan.
Als ie eenmaal gestart is rijdt ie als een zonnetje.
Starten lukt uiteindelijk dus wel altijd uit zichzelf, maar niet kijken hoe dus, de ene keer pas na een uur met 100x proberen, de andere keer na 5 min met maar 1x proberen.
Nooit startkabels nodig gehad om 'm gestart te krijgen en aanduwen zorgt er niet per se ervoor dat ie dan wel start.
Echt geen peil op te trekken.
Gisteren zonder problemen mee gereden, ik zet de motor even af om boodschappen te doen, kom na 5 min terug .... startte ie weer niet.
Met geen mogelijkheid dit keer. Ook niet na 15 min wachten ook niet na paar keer proberen.
Had anwb al gebeld. Na een uur wachten daarop dacht ik ik probeer nog 1x ..... startte ie in 1x zonder sputteren en draaide weer als vanouds.
Om gek van te worden.
Het maakt niet uit of de brandstoftank bijna leeg is of halfvol of helemaal vol. Het weer heeft ook geen invloed (warm, koud, nat, droog, maakt geen verschil)
Ook lijkt het niets uit te maken of en hoe lang / hoe ver er mee gereden is.
(ene keer start ie niet na nacht stilstaan, andere keer heb ik er 30 km mee gereden en is de motor 2min uit en dan start ie niet, andere keer heb ik er 200km meer gereden en start ie na paar uur stilstaan niet)
Heb 'm 3x naar de garage gebracht
(3 verschillende garages) en alles is uitgelezen en gecheckt; geen enkele foutcode, geen problemen gevonden!
Bij alle garages startte de auto sowieso telkens zonder enige moeite. Accu is ook gewoon goed volgens hen en ik merk daar zelf ook geen bijzonderheden aan.
Ik kan ook 100x achter elkaar starten zelfs met alles aan en dan nog geeft de accu volop power.
Bij de garages vonden de auto en het motorblok en alles heel netjes onderhouden (voor een vrouw... ja echt lol) en zeiden dat ze zelden een oude opel zien die zo goed loopt.
Ja hij loopt perfect ... áls ie start ja ...
Ik heb de auto 5 jr geleden gekocht met 60.000 op de teller nu dus dikke 230.000 mee gereden en altijd heeft ie fijn gelopen, had gelukkig ook het geld 'm goed te onderhouden, maar sinds een aantal weken durf ik niet meer op 'm te vertrouwen zeker niet voor het rijden in bergachtig gebied (ivm werk).
Een andere auto kopen zie ik niet direct zitten, ben sws erg gehecht aan mn Opel, maar heb afgelopen jaren veel geld in deze gestoken ... is zonde dan nu ineens weg te doen.
Ik heb allerlei belangrijke onderdelen laten vervangen in de afgelopen 2 jaar (zoals bv accu, dynamo, brandstofpomp, koppakking, distributieriem zelfs de brandstofleidingen en de remleidingen, de uitlaat, de filters verzin het maar zo'n beetje alles dat vervangen kan worden)
En bougies en relais worden sowieso elke beurt vervangen.
Ik heb er zelf echt 0.0 verstand van en het nadeel is dat ik momenteel ook geen budget meer heb om 'even dit of dat' te laten vervangen/checken.
Dat heb ik al meerdere keren gedaan en kost vooral veel geld, maar bij uitlezen en nakijken komt er nooit een probleem tevoorschijn.
Wie heeft ideeën die me kunnen helpen ontdekken wat het probleem is?
Of waar de garage gericht naar kan kijken?
Ze nemen me vaak niet erg serieus omdat ik een vrouw ben, zeggen dat het waarschijnlijk aan mijn manier van starten ligt (.... kansloos ....)
Dus als iemand tips kan geven ben ik erg geholpen! Alvast bedankt voor jullie reacties!
AstraLove
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als hij niet aan slaat , controleer dan eens of je wel vonk hebt en de benzinepomp hoort als je de auto op contact zet ?
Zit er een startonderbreker op ?
[quote=kaleido 1]Als hij niet aan slaat , controleer dan eens of je wel vonk hebt en de benzinepomp hoort als je de auto op contact zet ?
Zit er een startonderbreker op ?[/quote]
@Kaleido1
Ja hij vonkt wel. Maar of je de bezinepomp hoort weet ik niet .. hoe klinkt dat?
Startonderbreker zit er op.
5 jaar
als je hem op contact zet , moet je onder de achterbank de pomp horen zoemen voor ongeveer 3 seconden.
[quote=kaleido 1]als je hem op contact zet , moet je onder de achterbank de pomp horen zoemen voor ongeveer 3 seconden.[/quote]
Ok, nooit op gelet. Dat moet ik even uitproberen.
Ik kom er snel op terug!
5 jaar
[quote=kaleido 1]als je hem op contact zet , moet je onder de achterbank de pomp horen zoemen voor ongeveer 3 seconden.[/quote]
Net geprobeerd, maar hoor helemaal niks eerlijk gezegd. Heb de achterbank expres neergeklapt om het goed te kunnen horen, maar geen geluiden daar..
Paar keer geprobeerd alleen contact maken .. geen geluid.
Daarna geprobeerd te starten en startte wel direct.
Motor even laten draaien en paar km gereden. Motor uitgezet en na een minuutje weer contact gemaakt. Geen geluid van de benzinepomp, niks.
Daarna nogmaals gestart en verdomd hij startte weer niet. Paar keer geprobeerd maar geen succes.
5 jaar
Zou eens meten of er wel spanning op de pomp komt als hij weigert , zit een luikje onder de achterbank/kofferbak vloer , hier kom je bij de pomp.
Ok ga ik testen als ie niet start! Ik kom erop terug.
5 jaar
@Kaleido1
Wilde weer niet starten. Pas na paar keer proberen. Garage laten kijken: volgens hen vonkt ie gewoon. Weer alles doorgemeten, geen foutcodes.
Weer naar huis, geparkeerd, motor uit. Na paar minuten weer geprobeerd te starten en weer niks.
Iemand die naast me parkeerde kwam vragen of ik hulp nodig had en na het verhaal over het startprobleem opperde hij mijn sleutel te laten vervangen???
De originele sleutel zou verlsleten kunnen zijn waardoor ie niet altijd goed contact maakt en dan de startblokkering erop gaat? Of zoiets? Snapte niet veel van het verhaal.
Heb jij hier ervaring mee?
5 jaar
Het is mogelijk dat de sleutel herkenning (anti-diefstal) niet goed meer werkt.
Als je een reserve sleutel hebt kun je die eens proberen op een moment dat de motor niet wil aanslaan.
Wat tegen deze redenering spreekt is dat je geen foutcodes hebt m.b.t. de sleutel herkenning.
En dat je wel vonk zou hebben.
Je zegt: Garage laten kijken: volgens hen vonkt ie gewoon.
Dat was op een moment dat de motor niet wilde aanslaan?
Heeft deze garage ook nog gekeken of de brandstofpomp wel werkte en of er benzine werd ingespoten?
Hebben ze gekeken of er een motor toerental was d.m.v. uitlezen tijdens de startpogingen?
Hebben ze geprobeerd of de motor op startpilot wel wil aanslaan?
[quote=oldford]Het is mogelijk dat de sleutel herkenning (anti-diefstal) niet goed meer werkt.
Als je een reserve sleutel hebt kun je die eens proberen op een moment dat de motor niet wil aanslaan.
Wat tegen deze redenering spreekt is dat je geen foutcodes hebt m.b.t. de sleutel herkenning.
En dat je wel vonk zou hebben.
Je zegt: Garage laten kijken: volgens hen vonkt ie gewoon.
Dat was op een moment dat de motor niet wilde aanslaan?
Heeft deze garage ook nog gekeken of de brandstofpomp wel werkte en of er benzine werd ingespoten?
Hebben ze gekeken of er een motor toerental was d.m.v. uitlezen tijdens de startpogingen?
Hebben ze geprobeerd of de motor op startpilot wel wil aanslaan?[/quote]
Toen de garage 'm nakeek, startte die gewoon zonder problemen. Ze geven aan geen problemen te zijn tegengekomen, specifiek niet met de brandstofpomp, niet met de accu, en ze hebben diverse metingen gedaan. Geen bijzonderheden.. telkens als ze wulden startten, startte die zonder problemen. Bij mij start ie soms ook 10x zonder problemen om dan de 11e keer te weigeren.
De ene keer start ie wel gewoon andere keer niet. Ik heb telkens de pech dat ie bij de garages wel gewoon start :(
Ik heb nog wel een reservesleutel ergens .. die zal ik in elk geval gaan proberen. Ten slotte is het origineel al bijna 20 jaar oud en veelgebruikt.
Ook zal ik nogmaals en garage inschakelen, ditmaal bij Opel garage, en zal al jouw punten aan ze doorgeven, dat ze daarnaar kijken.
Bedankt voor het meedenken, ik kom er op terug 👍
5 jaar
Ik heb de auto nu 2 dagen bij de garage gezet, weer een andere garage, ze zouden 'm dan op willekeurige momenten starten en als ie niet startte gelijk uitlezen en zo hopelijk erachter kunnen komen wat het probleem is.
Werd net gebeld door de garage: meerdere foutcodes en sowieso werkt de bezinepomp niet goed.
Ik hoor er later meer over maar een bezinepomp laten vervangen is niet goedkoop hoorde ik al dus ik houd mn hart vast 🙈
5 jaar
Tja, wat is niet goedkoop?
Maar een benzinepomp vervangen (die in de tank zit) valt naar mijn mening best nog wel mee.
AstraLove , je hoeft niet alle voorgaande berichten te citeren (quoten)....die hebben we al gelezen.
Gewoon direct antwoorden in het vak "bericht" volstaat.
@oldford Status van de auto is blijkbaar echt slechter dan ik dacht. De garage kwam vandaag met eindrapport: Brandstofpomp sensor kapot, accuvermogen niet goed, accuklemmen verrot, scheuren in de brandstofslang, bougieskabels gescheurd, en slijtage aan de vertandingen van de startmotor (?) waardoor deze ook geheel vervangen moet worden en nog iets met krukas ... een hele waslijst.
Ze begrepen maar niet dat ik probleemloos rij (als ie start). En ze begrepen ook niet waarom andere garages al deze gebreken over het hoofd hebben gezien.
Maar goed moet dus flink veel aan gebeuren kost wel een hoop, en dat is die auto dus niet echt waard
:(
Dus ben bang dat ik op zoek moet naar een andere auto helaas.
@hans4040 bedankt voor de tip!
5 jaar
Oke , mooi lijstje , voor mijn gevoel riekt dit naar niet met 100% zekerheid qua diagnose , hebben ze je nog niet een leuke inruilprijs geboden en een andere auto voorgesteld , misschien sla ik de plank mis , heel veel is zelf te doen of je moet de kennis ontberen , brandstofpomp/sensor zouden hun dus kunnen vervangen en dan zou de auto het gewoon weer moeten doen , de rest staat er los van , daar loopt hij wel om dat heb je zelf ervaren.
@kaleido1
Helaas ben ik zelf absoluut niet technisch en ken ook niemand die dat is, ik heb de auto uiteindelijk te koop gezet mét het lijstje gebreken en er nog een leuk prijsje voor gevangen van iemand die er wel brood in zag er zelf aan te klussen.
Heb direct een andere auto gekocht ditmaal een astra executive 1.6 uit 2009, toch iets minder oud en met maar 46000 op de teller. Ik rij er nu 2 weken mee en ben tot nu toe tevreden.
Iedereen ontzettend bedankt voor de tips en het meedenken !!
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar