Hey auto liefhebbers,
Afgelopen week viel het mij op dat de auto vanaf 2800 toeren een diep geluid maakt. Dit is met name in de vierde en de vijfde versnelling en in mindere mate ook in de derde versnelling. Dit heeft hij vroeger nooit gedaan. Ik heb er een filmpje van gemaakt met mijn telefoon, deze kunnen jullie hier op mijn YouTube kanaal bekijken: [yt]https://www.youtube.com/watch?v=ShMDbTmA...[/yt]
Omdat het geluid nogal diep is, is het vrij lastig te horen via telefoon of laptop speakers. Als je het filmpje afspeelt in combinatie met een subwoofer of koptelefoon is duidelijk te horen wat ik bedoel. In het filmpje begint het diepe geluid op 28 sec. Zoals in de video te zien is heeft het duidelijk te maken met het toerental (en niet met de snelheid). Verder lijkt de uitlaat niet lek te zijn en heb ik ook geen onderdelen kunnen ontdekken die mee vibreren vanaf 2800 toeren. De diepe brom is niet hoorbaar als je vanuit stilstand de toeren op laat lopen. Verder voelt het niet of de auto vermogen verliest vanaf dit toerental.
Het is vooral erg vervelend op de snelweg bij drukte; als je rond de 100 km/h een beetje gas geeft de auto direct een erg diep geluid geeft. Ik heb het idee dat het diepe geluid weer afneemt vanaf 3300 toeren, maar ben hier niet zeker van.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Met vriendelijke groet,
Casper
PS: Hier nog een foto om een beeld te krijgen van de auto
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zou maar zo eens uit je luchtfilterhuis of einddemper van je uitlaat kunnen komen .
Ik heb nog even na zitten denken over de suggestie dat het een luchtfilterhuis kan zijn. Toen schoot het mij te binnen, dat een motor helemaal niet lekker loopt bij valse lucht (luchtlek in filterhuis). Mijn motor heeft hier echter geen problemen mee. De motor trekt nog steeds even goed op, er zit geen hapering als het geluid er bij 2700 toeren bijkomt, ook heeft de auto in de hoge toeren nog steeds veel power (niet merkbaar minder dan vroeger). Op basis hiervan denk ik dat het eigenlijk niet luchtaanvoer gerelateerd kan zijn. Heb zo snel ook geen loszittende/kapotte leidingen of iets kunnen ontdekken. Tot slot zou het motormanagement lampje moeten gaan branden mocht valse lucht de oorzaak zijn. Dit is niet gebeurd.
Ik heb nog een nieuw filmpje gemaakt, waarbij ik in de 4 en de 5 met een constante acceleratie heb gereden waarbij het punt van de brom nog duidelijker hoorbaar is in vergelijking tot het eerste filmpje. [yt]https://www.youtube.com/watch?v=smav_UeG...[/yt] Ook hierbij afspelen via koptelefoon, oortjes of goede geluidsinstallatie om de diepe toon te kunnen horen. Als iemand nog een suggestie heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn of waar ik het beste mee kan beginnen met zoeken hoor ik dat graag!
Groeten, Casper
5 jaar
Deze motor gebruikt een map-sensor om de druk in het inlaatspruitstuk te meten.
Valse lucht in de inlaat heeft alleen een negatieve invloed op het motor-management systeem als deze NA de gasklep zit.
Dus een lek luchtfilterhuis kan wel meer herrie veroorzaken, maar geen brandende foutlamp.
Precies Oldford , een aanzuigbuis of de deksel van het luchtfilterhuis kan best een zware brom geven , mijn zoon heeft een Peugeot partner waarbij er ook een brom was bij een bepaald toerental , kwam bij het luchtfilterhuis weg , wil niet zeggen dat het ook bij jou het geval is maar kan wel , komt het geluid echt voor vandaan ?
Als ik de foto van de Astra zo bekijk dan is de uitlaat verre van origineel en komt onder de oorspronkelijke bumper uitsparing uit. Het kan zijn dat de achterdemper vervangen is voor een sportiever type en in die demper een schot los is gekomen en op bepaalde toerentallen mee gaat resoneren.
5 jaar
Bedankt voor de reacties allen! Gister ben ik langs mijn garage gegaan en na een testrit en de auto op de brug hebben we de oorzaak gevonden. Het is precies zoals ronny503 en kaleido 1 al suggereerde dat in de demper een schot is losgekomen die gaat meetrillen vanaf 2700 toeren! Irmscher is een erkend tuner van Opel en daarom heb ik deze uitlaat al onder meerdere Astra G Coupe en Cabrio modellen zien zitten. Ik ging ervan uit dat deze uitlaat ook een optie van fabriek af is geweest, maar zal dat dan mis hebben.
Het is zonde dat de einddemper slechts 2.5 jaar oud en nu al intern kapot. Dit is niet echt te repareren, dus zal er helaas een nieuwe onder moeten komen. Volgens mijn garage heeft het niet nadelige gevolgen voor de auto zelf, alleen kan de brom dus als storend worden ervaren. Iedereen bedankt voor het meedenken met mijn probleem en nog een fijne dag!
5 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar