Opel Astra: Startproblemen ..

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: C20NE

Beste,

ik bezit een Opel Astra F uit '92 (2L 8v) en ik heb er de afgelopen 2/3 weken wat problemen mee gehad. Aanvankelijk starte de auto niet maar als ik wat met de kabels friemelde starte hij gewoon. Maar na verloop van tijd kwam het voor dat de auto 3 dagen lang niet wilde starten. Aangezien mij een keertje de verdelerkap losgetrild (?!) was en ik wist dat de rotor wat klapjes had gehad, heb ik deze maar beide vernieuwd (rotor + verdelerkap). Dit loste het probleem op, na het monteren starte hij!

Helaas, de dag erna stond hij alweer stil. Toen ben ik maar richting een garage gereden voor een nieuwe bobine en kabel van bobine<>verdeler. Van mijn bobine wist ik het nummer niet dus hiermee heb ik gewacht en enkel de kabel meegenomen, hiermee werkte hij ook 3 dagen lang helemaal goed en toen opeens was het weer over. Eergisteren ben ik dus maar richting de garage gereden om de computer te laten uitlezen, aangezien ik een 'F' op het display binnen kreeg, en in het boekje stond dat ik naar de dealer moest om te laten uitlezen... daar aangekomen bleek er niets in de computer te staan en heb ik dus maar rechtsomkeer gemaakt. Toen ik nog geen 50m verder was viel de auto helemaal uit en sprong het motormanagement aan. Uiteindelijk bleek dit een loszittende connector te zijn van de toerental sensor, deze vastgezet met een tayrep (of hoe je het ook schrijft) en wat 2-componenten lijm en toen deed hij het weer. Maar vanmorgen starte hij weer niet. Gezien ik al langer het idee had dat het aan mijn bobine lag heb ik deze dus eens doorgemeten. De volgende waarden zijn volgens de garage waar ik dit heb opgevraagd normaal:

Spanning naar bobine: Accuspanning (12,1V in mijn geval)
Weerstand + en - pool bobine: 0,5 Ohm
Weerstand + pool en uitgang bobine: 7000 Ohm

Na het nameten kreeg ik de volgende waarden:

Spanning naar bobine: 12,1V (klopt dus)
Weerstand + en - pool bobine: 1,3 Ohm (bijna 3x zoveel..)
Weerstand + pool en uitgang bobine: 6150 Ohm

Ik weet niet of mijn 'theorie' klopt, maar gezien de weerstand van de + en - pool zo hoog is, is het dan mogelijk dat er niet voldoende spanning wordt gestuurd naar de verdeler ofzo waardoor de vonk niet sterk genoeg is om te starten? In dat geval is het wel raar dat hij af en toe (zo ook vanmiddag) wel gewoon start. Nadat hij starte heb ik voor de zekerheid nog eens alles doorgemeten en ik kwam wederom op dezelfde waarden uit.

Is de bobine hetgeen wat dit probleem kan veroorzaken dan? (en kan iemand dat met zekerheid zeggen?)

Ik ga (als het goed is) morgen op vakantie.. en moet dus morgenvroeg om 9u nog even langs de garage rijden om een nieuwe bobine af te halen en deze vlug te monteren.. maar wanneer er nog andere mogelijkheden zijn die dit probleem kunnen veroorzaken zou ik die ook graag willen weten.

Joshua043

Geplaatst door Joshua043 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Vinnie981 (0), 16 jaar geleden

Aan welke kabels heb je lopen friemelen? De bouchie kabels? Als die na het friemelen beter werken kun je die beter gewoon vervangen en je bouchies er direct bij. Kost niet veel geld en moet toch om de 20.000km gebeuren.

Als hij in principe goed loopt wanneer die een keer gestart is, dan is het denk ik toch niet de bobine (ik kan de waardes die je hier geeft echter niet bevestigen, ik heb daar geen weet van). Je kunt je bouchies eens losdraaien en op het blok leggen om te kijken of ze tijdens het starten ook mooi vonken (blauw). Niet aanraken tijdens het starten.
Misschien de halgever die stuk is of niet meer zo goed is, die wil er wel voor zorgen dat die maar zo uitvalt.

Loopt de motor als die loopt goed stationair of slaat die af en toe over of schud het blok heel erg?

Heb je al geprobeerd iets gas te geven wanneer die niet wil starten? Het zou ook je stationair stappenmotor kunnen zijn die vies is en blijft hangen.

Joshua043 (0), 16 jaar geleden

Hij loopt stationair na het starten heel even op zo'n 1200 toeren en valt dan mooi terug naar 900-1000 toeren zonder echt te haperen.
De kabels waar ik aan friemel zijn bougiekabels ja, maar deze zijn nog goed, bougies ook, die zijn gecontroleerd. Maar het is telkens als ik aan de bobine zit dat hij het weer doet, een tikje, wat rammelen ofzo.

Klein scheurtje in een contactje ofzo van binnen.. bij de garage melden ze dat de hoge weerstand goed een oorzaak kan zijn dat hij niet start..
Gas geven bij het starten helpt ook niet, ik zal voor de zekerheid morgen, voordat ik op vakantie ga:P, nog even de bougiesleutel in de auto leggen en 4 nieuwe bougies halen.. De auto komt uit de garage en sindsdien heb ik pas 12,000 km gereden dus opzich zouden de bougies geen probleem mogen geven, maar altijd handig om zoiets op 'voorraad' in je auto te hebben liggen.

In elk geval bedankt voor het antwoord, en hopelijk kom ik nergens stil te staan in Luxemburg morgen :) Heb me - voor alle zekerheid - aangemeld bij de ANWB vandaag, dus als er iets gebeurd morgen komt mijn auto toch mooi nog thuis ;-)

roygsi (0), 16 jaar geleden

Hij start dus soms niet

als ie niet start check dan
- je bobinekabel, dus lostrekken en op massa houden, startten en kijken of het vonkt
- probeer te starten terwijl je deo of startpilot in je inlaat spuit, start ie dan wel even is je ontsteking ''goed'' en ligt het aan de brandstoftoevoer
- denk eens aan de brandstofpomp, maar nog eerder aan het relais daarvan. dat is een zwart blokje achter het paneel bij de voetruimte van de passagierskant.
mijn astra startte eerst ook niet, soms wel, na het vervangen van dit relais is dat verholpen, 38,- bij de dealer

succes en hopelijk geen pech op vakantie

Joshua043 (0), 16 jaar geleden

Helaas toch, na het vervangen van de bobine, nog 3x last gehad van startproblemen.

1x was het vanwege een platte accu en gaf hij dezelfde foutmelding ('F' op het display & bij het klokje) aan.. het heeft dus met iets electrisch te maken, wat volgens mij te weinig spanning krijgt.
1x starte hij na de 2e keer proberen
1x starte hij na een aantal keer proberen

Heel vervelend dus dat ik tot nu toe 150€ heb uitgegeven aan onderdelen die dus niet nodig zijn geweest. Maargoed, ik ben terug van vakantie dus de auto staat weer hier. Ik zal de relais eens nakijken.. valt dit ook door te meten, of is dit gewoon iets van 'testen en we zien wel of het werkt'?

Bedankt voor je antwoord.

roygsi (0), 16 jaar geleden

dat F-je in je display heeft niks te maken met niet willen starten maar die gaat meestal aan omdat je een andere radio hebt. probeer maar eens, hou je radio uit en het Fje komt als het goed is niet.

maar buiten dat,. relais kun je proberen door er wat tikken op te geven als de auto niet wilt starten

en probeer eens wat deo of ander brandbaars in je inlaat te spuiten tijdens het starten (iemand anders ff laten doen, gewoon in je aanzuigbuis bij je luchtfilter) als ie dan wel snel start ligt het aan je brandstoftoevoer en niet zozeer aan je ontsteking

grote kans dat het verholpen is met een nieuwe verdelerkap+rotor en nieuwe kabels
hoeft niet schandalig duur te zijn als je het bij een universeelzaak haalt ipv bij de dealer

Joshua043 (0), 16 jaar geleden

Dat is het hem net, een groot deel is al vervangen met nieuwe materialen;

- Bobine
- Rotor
- Verdeler
- Bougiekabels
- Bougies (niet nodig, zijn nagekeken)
- Kabel van bobine naar verdeler

Ik heb dat F-je ook wel vaker in mijn display staan als ik de radio helemaal niet aan heb staan.. het klopt in elk geval dat ik geen originele radio in mijn auto heb zitten.. Het vreemde was gewoon dat dat 'F'-je altijd in het display kwam te staan op het moment dat de auto niet wilde starten en nooit op andere momenten.

alex drost (0) PRO, 16 jaar geleden

denk ook eens aan het ontstekings module

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=alex drost]denk ook eens aan het ontstekings module[/quote]
Deze is 1 met de motorcomputer en gaat over het algemeen NIET STUK.

maar kan altijd.

dan is het wijs een vervangende motorcomputer te proberen.

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.