auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Stationair gaat iets te hoog, maar niet altijd.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hoi

Dacht dat mijn Opel uit 2002 komt (maar ik weet niet of dat precies uitmaakt)

Als ik mijn auto start blijft hij regelmatig wat te hoog in zijn stationair. Zit dan rond de 12200 toeren.
Andere keren blijft hij wel netjes op de 1000 ong.
Ik vermoed iets met kabel of dergelijke.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Geplaatst door

maartend (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

12200 ????????? formule 1 astra?
Nu serieus , gasklephuis reinigen , gaskabel controleren op haperen, valse lucht bij het inlaat traject.
1000 toeren lijkt me trouwens al aan de hoge kant.

kaleido 1 7430
badge vip badge

12 jaar

Gaskabel zit er niet op als je een 2002 model hebt...

Zit er airco op?Zoja staat hij aan? Dan word nl. je toerental verhoogd.

En idd. je gasklep laten reinigen zou kunnen helpen.

Je zult ongetwijfelt gelijk hebben Mr.T , maar hij geeft aan kabel??

kaleido 1 7430
badge vip badge

12 jaar

@kaleido
Oops, 1200 toeren
En ja, ik wil hem liever nog lager hebben.

@downforthecause
Ik heb geen airco.

Ik zal eens naar mijn gasklep laten kijken.
Oja, heb ik al gezegd dat hij zowiezo hoger in toeren blijft als hij warm is?
En ik merk bij schakelen dat hij ook niet snel genoeg toeren terug laat gaan als ik koppeling intrap en gas loslaat. Zit een fractie tijd tussen, maar voor mijn gevoel net teveel.

En ik dacht aan kabel omdat ik dacht dat dit altijd mbv kabel werkt.
Geen verstand van auto's.

Oja, kan ik aangegeven zaken zelf oplossen of moet ik dat laten doen?

maartend 0

12 jaar

gaskleppositiesensor??

B1000 0

12 jaar

Maarten , je geeft zelf aan geen verstand van auto s tehebben (niet negatief bedoeld) maar gasklep reinigen , dus sleutel werk , vereist wel enige technische kennis, dus??

kaleido 1 7430
badge vip badge

12 jaar

[quote=kaleido 1]Maarten , je geeft zelf aan geen verstand van auto s tehebben (niet negatief bedoeld) maar gasklep reinigen , dus sleutel werk , vereist wel enige technische kennis, dus??[/quote]
Als het logisch in elkaar zit lukt het wel.
Weinig auto ervaring, maar kan wel goed aan mijn motor en ATB sleutelen.

Oja, heb al begrepen dat ik mijn gasklep zelfreinigend is. Moet eens kijken naar de stappenmoter.

maartend 0

12 jaar

Een zelfreinigende gasklep??

Je gasklep weet je dan ook wel te vinden denk ik als je aan je motorATB kan sleutelen, en stationair regeling is niet meer zoals vroeger een apart motortje (mits je auto idd. van 2002 is natuurlijk)...Heb je motorcode z16se/xe of heb je een X16SZR/XEL staat op je kentekenbewijs, net als het juiste bouwjaar van je auto trouwens.

Een X motor heeft ook een gaskabel namelijk en een aparte stelmotor voor het stationair gebied, deze kun je schoonmaken en de gasklep zelf ook, en deze kan met een tester/diagnose apparaat afgesteld worden.

Een Z motor heeft een apart regeling voor het stationair gebied en geen gaskabel hier kun je weinig aan schoonmaken, behalve de gasklep zelf.

Tevens je voetpakking van de gasklephuis wel vernieuwen als je de gasklep loshaalt anders heb je kans dat hij hier weer valse lucht langs gaat zuigen...

Blijkt van 2000 te zijn, motercode X16ZSR.

Weet al dat daar een rood ringetje zit en dat hij met 2 torx vast zit. Nu nog zoeken.
Hoe kan ik bekijken/testen of die pakking sowiezo niet lek is?

maartend 0

12 jaar

De makkelijkste manier, gasklep verwijderen....Zo simpel is het namelijk...

De gasklep van een x16szr zit onder die grote zwarte bak tegen je schutbord aan in het midden van je motor (deze bak zit met een slang vast op je luchtfilterhuis en de bak zit met 2 torx bouten vast.Daar direct onder zit je gasklep dit zit weer vast met 2 koperen m8 moeren.
Stekkers en slangen loshalen,gaskabel los(wel opletten welke slang waar zit! evt. merken) en dan kun je multec gasklep loshalen, en de multecpakking zien zitten deze wil namelijk regelmatig stuk gaan, hebben ze bij de lokale opeldealer zo op voorraad liggen als het goed is.
Het stationair stelmotortje zit op de gasklep dus kun je makkelijker verwijderen als je het spul los hebt werkt net even makkelijker...

Succes zou ik zeggen.

@downforthecause
Bedankt. Maar uiteindelijk moet alles dus met een tester worden afgesteld?
Dan denk ik dat ik het in de garage ga/laat doen. Ken zo'n garagist die heel weinig vraagt als je stevig meehelpt. Heb die apparatuur nl. niet.

maartend 0

12 jaar

Je ingeleerde waardes moet je wel even resetten idd. met een tester die natuurlijk die mogelijkheid heeft.

Thnx.

Wordt dus op de garage.

maartend 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.