Een vreemd probleem:
Mijn Astra van 2010 (Prins VSI-systeem) schakelt op weg naar Oostenrijk op een langere helling (6-7%) over op benzine. In 2011 gebeurde dit 3 keer. Na een keer stoppen en starten kon er weer overgeschakekd worden naar LPG. Na 3 keer echter ging het motorstoringslampje branden. ADAC erbij, storing weggehaald en veder de hele vakantie op benzine gereden. Thuis laten controleren, gastoevoer iets bijgesteld, verder niets te vinden. Volgens de installateur misschien onderbreking gastoevoer door helling (gastank zat half vol, dus niet waarschijnlijk).
Dit jaar idem dito. Op exact dezelfde plaatsen/hellingen weer terugschakelen naar benzine. Bij het eerstvolgende tankstation de gastank volgegooid om een te laag gasniveau als oorzaak uit te sluiten, maar na 100 km weer hetzelfde. Gasniveau is dus niet de boosdoener.
Geen derde keer geprobeerd om foutcode Opel te vermijden. Contact met de installateur gezocht, die aangaf dat er misschien in een te hoge versnelling gereden werd omdat bij dit soort installaties het gas aangezogen wordt??
Op de terugweg na de eerder genoemde hellingen overgeschakeld op gas, waarna voor Keulen weer teruggeschakeld werd op een veel flauwere helling (werd niet eens door borden aangegeven) en bij een snelheid van 120/h in de 5. Niet echt een situstie waarin te weinig toeren gemaakt worden. Geen Opel foutcode dit keer, maar wel balen natuurlijk.
De auto is eind 2010 nieuw gekocht en gelijk voorzien van de gasinstallatie.
Bij 45.000 km. zijn de kleppen gesteld, en op dit moment heeft de auto ca. 55.000 km. gelopen.
Iemand enig idee waar dit probeleem vandaan kan komen?
B.v.d.,
Nico
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De exacte foutcode die werd uitgelezen (in 2011) zou kunnen helpen.
Mogelijk komt het lpg-systeem te arm te staan onder belasting.
Foutcode is door ADAC verwijderd. Geen idee wat dit was. Waarschijnlijk heeft de gascomputer na 3x binnen een aantal uren een signaal gestuurd. Voor wat het waard is, de foutcode was vlgs. de man van ADAC geen reden om niet weer op gas te gaan rijden.
Dit jaar is er ook drie keer teruggeschakeld naar benzine, maar tussen de tweede en derde keer zat een periode van 2 weken en ging ook het motormanagementlampje niet branden.
Enig idee hoe je kunt testen of het lpg-systeem arm komt te staan onder belasting zonder dit te hoeven testen op een wat steilere helling (die je in Nederland waarschijnlijk niet vindt)? De installateur heefyt na de eerste keer wel een aantal tests gedaan, maar daaruit bleek dat alles ok zou zijn.
12 jaar
Je moet volle belasting simuleren, of te wel vol vermogen.
Omdat het probleem pas na langere tijd vermogen vragen komt: testen op een vermogensbank.
Of een uitleesapparaat lenen en een weekeindje de ardennen in.
Een data loggermonteren en dan de heling op of een vermogensbank misschien bij Prins de gas leverancier in overleg met de gasinbouwer.
De installateur heeft nu, in overleg met Prins, de druk op maximaal gezet.
En nu maar afwachten of binnenkort even de grens over om een helling te zoeken.
12 jaar
jaren met auto op lpg (Vialle LPI) gereden, dit nooit meegemaakt met helling e.d.
12 jaar
Geen berg in Nederland?? Het is wel een stuk rijden maar wat te denken van de Cauberg, en De Vaalserberg?? Stijl genoeg dacht ik zo, of zijn die heuveltjes te kort??
12 jaar
Eerlijk gezegd zou ik geen prins gkozen hebben.
Een vialle is veel simpeler en beter,prins staat ook een beetje bekend om de vage storingen.
12 jaar
Een Vialle is zeker niet veel simpeler en beter dan een Prins installatie.
Dit is bijvoorbeeld te zien aan het feit dat Prins 3 jaar garantie geeft op zijn installaties en Vialle maar 2 jaar.
12 jaar
Vialle kun je bij elke gasboer laten repareren,voor prins moet je altijd naar een dealer.
Daar komt nog bij dat vialle verdamperloos is en vloeibaar inspuit wat veel gunstiger is voor je zittingen,minder warmte ontwikkeling.
En een verdamper is een bron van ellende,stationnair afslaan,geen vermogen bij plotseling versnellen.
Terugschakelen naar benzine tijden vermogen vraag,lambda storingen door te arm mengsel,afslaan bij koppeling intrappen,membraan veroudert snel met als gevolg allerhande storingen,zoals beschreven.
Dat zou voor mij de reden zijn om sowieso voor vialle te gaan.
Het is een simpele installatie,de boel op druk brengen,innjector open/dicht,simpeler kan niet.
Simpele inbouw,geen verdamper in je koel circuit,minder componenten.
12 jaar
Veel gunstiger voor je zittingen is overdreven. Dat is verkooppraat.
Als je zittingen niet tegen LPG kunnen gaan ze met die Vialle ook stuk.
Een verdamper is veel duurzamer als de pomp die vialle gebruikt en daarbij zijn de injectoren die prins gebruikt ook van betere kwaliteit.
Het enige verschil in werking tussen de Vialle en de Prins is dat Vialle met vloeibaar LPG werkt.
Ze werken allebei sequentieel, vialle is wel meer werk om af te regelen omdat die met vloeibaar LPG werkt.
Prins heeft tegenwoordig de benzine injector onderbreker geintegreerd in de computer, dat heeft Vialle niet.
12 jaar
Vloeibaar heeft nog enigzins een verkoelende werking,droog gas is veel schraler.
Daar komt bij dat tegenwoordig de emissie eisen zo scherp zijn dat elke oneffenheid in de verbranding leid tot een storing en dan is een verdamper de zwakste schakel in de installatie.
Het blijft nou eenmaal een mechanisch apparaat.
Maar ik hoop voor de TS dat het euvel snel opgelost word,maar gezien het feit dat ze de druk maximaal gezet hebben denk ik dat dat niet het geval is.
En dat betekent dat de TS straks het halve land door kan om een storingkje op te lossen.
Want dan moet deze naar Prins en dan moet tie ook maar hopen dat het het in een keer opgelost word.
En in inzo'n geval kun je dus beter vialle of teleflex/AG kiezen,compatibel en elke dealer/gasinbouwer kan er wat mee,ook in de ons omringende landen,ook niet onbelangrijk.
12 jaar
De pomp van vialle is storingsgevoeliger als een verdamper.
Sommigen pompen zijn al na 50000 km defect.
Dus het is maar afwachten hoelang die meegaat, een verdamper gaat over het algemeen 200000 km of meer mee.
Je kan het beste naar een VSI specialist gaan die ook universele systemen inbouwen, die hebben meer verstand van zaken.
Deze zijn te vinden op de volgende link [url]http://www.prinsautogas.nl/nl/bedrijf/vs...[/url]
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar