Hallo,
Wie heeft er tips bij problemen met het toerental van mijn Opel Corsa B uit 1993?
Het probleemis als volgt;
Startten is geen enkel probleem, dit gaat prima.
Net na het startten loopt de auto keurig en is niets op aan te merken.
Het probleem doet zich voor tijdens een rit, telkens als ik ergens moet stoppen, bijv voor een stoplicht.
Tijdens het rijden is er niets aan de hand, dan loopt de auto keurig.
Als ik dan een stoplicht nader en uiteindelijk de auto in z'n neutraal zet, of de koppeling intrap, dan gaat het mis.
De auto lijkt dan heel even moeite te hebben met de stationair.
Het lijkt net of de motor af wilt slaan, loopt een beetje onregelmatig en slaat net niet af.
Dit duurt overigens maar zo'n krappe 10 seconden omdat de auto zelf het toerental ietsje verhoogt en dan is het weer weg.
Het is ook niet altijd als je stop met rijden, soms 2 a 3 keer per rit van 25km.
Het lijkt er dus op alsof de auto iets te weinig benzine of lucht krijgt o.i.d maar hij wilt dan afslaan.
Doet ie net niet en dan gaat het toerental vanzelf ietsje omhoog, dan loopt ie weer netjes en dan laat de auto het toerental weer iets zakken.
Vervolgens loopt de auto dan weer netjes stationair. En dat blijft ie dan ook doen.
Het gebeurd dan ook alleen als je gereden hebt, en dan tot stilstand komt.
Als ie eenmaal weer stationair loopt, dan blijft ie dat ook doen.
Ook al geef je dan even gas, verhoog je het toerental en laat dan het gas weer los, dan is het niet en blijft de auto netjes stationair.
Het is alleen net na het rijden, en ten hoogste 10 seconden aanwezig....
Luchtfilter heb ik al vervangen.
Weet iemand waar dit misschien aan zou kunne liggen?
Alsvast vriendelijk bedankt.
M.v.g.
Tim van Toledo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk dat je egr klep niet meer goed functioneert,even demonteren en een pakking maken zodat hij afgeplugt wordt en weer terugzetten
Beste Robby,
Waar kan ik bij de Corsa de ERG klep ongeveer vinden?
16 jaar
heb jij een 1.4 of 1.4i,,nu heb je 2 type's mechanische en elektrische,de elektrische zit net achter de kleppendeksel bovenop het inlaatspruitstuk een ronde pot die rechtop staat ongeveer 10cm hoog zie je goed als je het luchtfilterhuis verwijderd met een stekker erbovenop wel de stekker wer terug zetten anders gaat er een geel lampje op je dashbord branden de mechanische zit een vacuum slangetje aan en zit ook op het inlaatspruitstuk dit probleem staat nog ergens in dit forum bij zoeken even intypen egr klep opel of egr klep corsa
16 jaar
kan ook je stappenmotor zijn en dat je gasklephuis vuil is .
Gr maurice
16 jaar
Tja, bedankt voor jullie tips.
Ik zal inderdaad komend weekend eens even onder de kap duiken om de EGR schoon te maken.
@ Morris26, Sorry dat ik het vraag, maar waar vind ik de stappenmotor en het gasklephuis?
Alvast bedankt voor de moeite.
Tim The Toolman.
16 jaar
die zit bovenop het inlaatspruitstuk en stappenmotor is als het goed is bij jou een zwart rondje met 2 schroefjes vast zit en als je hem los haalt dat die dan een spits toelopend pinnetje heeft die in het gasklephuis zit .
Die kan op het pinnetje wel eens vuil zijn .
16 jaar
Bedankt zover, ik ga er komend weekend eens naar kijken.
Zal laten weten wat de uitkomst is.....
16 jaar
Hallo een ieder.
Voor zover ik erbij kon komen heb ik de onderdelen gevonden.
Toch vond ik deze niet echt vuil, maar heb ze goed schoongemaakt.
In de eerste instantie leek het eigenlijk best goed te gaan.
Vandaag mee gereden, niets aan de hand.
Totdat ik vanavond na 18:00 uur weer even weg moest en probeerde te startten, het lukte niet meer.
Ik heb zeker zo'n 6 keer geprobeerd te startten maar helaas.
Je hoort aan de motor dat ie wel aan wilt slaan maar het lukt net niet.
Vervolgens heb ik een half uurtje gewacht, daarna nog eens geprobeerd en toen startte die, hetzij moeizaam, maar in 1 keer.
Vervolgens met de auto gereden zonder problemen.
Prima stationair, wegrijden etc. etc.
Terug naar huis ook dik in orde, tevens startte die toen wel prima, wellicht ook omdat dan de motor nog warm was!?!
Effin, het lijkt erop dat het niet verbeterd.
Stationair blijft ie wel lopen maar af en toe toch nog steeds zodanig dat je het idee hebt dat ie af wilt slaan.
Echter gaat de motor ineens iets harder lopen en dan blijft de motor aan.
Vervolgens zat het toerental weer iets en loopt ie weer keuring stationair.
En nu vanavond startte die voor het eerst niet meer.
Het lijkt dus erger te worden.
Tja, iemand nog ideeen??
Tim
16 jaar
Hoi,je hebt ze goed schoongemaakt dat is op zich prima,maar je moet de egr klep afpluggen zoals ik beschreven heb,je maakt hem wel schoon maar je weet niet of hij goed werkt,eerste instantie schrijf je dat je dacht dat het goed ging,wel vreemd als je daar aangezeten hebt en er is verandering,dus weer effe losgooien die klep een stevige pakking maken die alles gewoon afplugt alleen 2 gaatjes erin waardoor de 2 boutjes komen te zitten,ikzelf pak hiervoor klingeriet dat is een dikke pakking die tegen hogere temp. kan, ik denk als je effe een garage ingaat en een monteur aanspreekt dat je wel een stukkie krijgt.ik zou dit eerst effe proberen voordat je veel gaat slopen,hier kun je gewoon mee rijden al is hij afgeplugt.
16 jaar
Beste mensen,
Door op de onderstaande link te klikken kan je een foto openen die ik genomen heb van alle sensoren die ik los gemaakt hebt.
Kan iemand mijn eens vertellen welke sensoren dit zijn?
Zit mijn stappenmotor hier nou wel of niet bij??
Onderstaande sensoren heb ik inmiddels goed schoongemaakt en terug geplaatst.
Helaas is mijn probleem nog steeds niet opgelost.
EGR klep is afgesloten.
Nog steeds geen verbetering.
De motor blijft een onregelmatig toerental hebben.
Misschien kan iemand mij nog 1 keer van raad voorzien, anders zie ik mij helaas toch genoodzaakt om de (Dure) dealer te bezoeken.....
http://img442.imageshack.us/my.php?image...
16 jaar
Meest linkse is de lambdasensor, de 2e van links is de stappenmotor.
Kun je zelf testen op werking: monteer deze weer. Zet auto op contact. In de zekeringkast zit de diagnosestekker. Verbind met een draadje de punten A en B. Als het goed is, hoor je stappenmotor dan heen en weer gaan. Zo niet: stuk. Het asje (spindel) van de stappenmotor kun je eruit trekken (flink trekken). Asje goed schoonmaken en weer monteren d.m.v. er in te drukken. Zeker niet vergeten de conische zitting in het gasklephuis te reinigen. Zit vaak erg veel aanslag in. Stappenmotor weer monteren met een zo ver mogelijk uitgetrokken spindel.
Tevens kun je met die doorverbinding op het dashbord de foutcode's uitlezen aan de hand van de knippercode van het motorstoringslampje. Deze zal beginnen met 3 x 12 ( eenmaal lang, tweemaal kort ) Nadien volgt 3 x de volgende foutcode. Als laatste komt weer 3 x 12. Dat is dan einde van de uitlezing.
Eerst alles weer monteren voordat je gaat uitlezen. Anders krijg je ook de foutcode's van de andere sensoren die je niet aangesloten hebt.
3e van links is de motortemperatuursensor. Gaan ook nog wel eens stuk.
4e van links is de gaskleppositiesensor. Niet zo handig dat je deze hebt losgehaald. Luistert erg nauw qua afstelling en gaan ook nooit stuk.
De rechtse op de foto kan ik niet herkennen. Mapsensor? Wil de slangaansluiting nog wel eens van scheuren.
Nog 1 vraag: Corsa A of Corsa B?
Gr.
Wat Petje niet herkend is een octaanstekker. met de getallen 91 en 95. moet dus op stand 95 staan, en is geen sensor maar als het ware een kalibratie weerstand. Motorstuurapparaat weet dus dat je benzine met Ron 95 tankt, en past daar oa ontsteking op aan.
Het feit dat je een octaanstekker hebt betekend dat je waarschijnlijk een C1.4NZ motor hebt, en die heeft helemaal geen egr-klep, dus ben ik benieuwd naar wat je wel afgedopt hebt...
Als ik zo naar je eerste posting kijk denk ik eerder dat je geen snelheids-signaal krijgt. Mogelijk een andere radio ingebouwd? Zo niet snelheids-sensor controleren.
Henk
Inderdaad Henk, niet zo gauw aan gedacht.
Als extra (laatste) oorzaak zou het ook de ecu nog kunnen zijn. Komt bij de 1.4 niet zo heel vaak voor, maar toch hebben we er al enkele gehad.
Vaak is dit te achterhalen door tijdens stationaire loop de ecu met je beide handen te " torderen". Als dit dan reactie geeft, is het bingo........
Gr.
@ Petje57: Ik heb inderdaad een Corsa B uit eind 1993.
Bij toeval is alleen die gaskleppositiesensor nou net niet de orginele.
Die heb ik van een donor Corsa.
Hoe dan ook, bedankt voor je uitvoeringe uitleg. Met deze info heb ik veel meer duidelijkheid gekregen.
Zal de stappenmotor nogmaals eens grondig schoonmaken.
Dat ik het asje eruit kon halen wist ik inderdaad nog niet
Bedankt!!
@ Henk Benzinetank: Bedankt voor je reactie.
Je hebt inderdaad gelijk, dat is inderdaad m'n octaanstekker. Ik vond dit in m'n Opel instructieboekje.
Ook heb ik inderdaad een C1.4NZ motor.
O jee, als ik dan geen EGR klep heb, tja dan vraag ik mij ook af wat ik nou gisteren afgedopt hebt.
Zal dit even na gaan kijken en herstellen.
Verder heb je het ineens over een andere radio.
Nou je het zegt, ik heb er inderdaad 2 maanden geleden een andere autoradio erin gemonteerd.
Sinds die tijd is de motor het inderdaad steeds slechter gaan doen.
Dat is ook toevallig, maar dan is natuurlijk de vraag, wat is dat dan, en hoe komt dat?
Afgezien van de autoradio er weer uit halen, hoe kan ik dit oplossen?
Moet ik ergens een draad losgooien of moet echt de radio er weer helemaal uit?
Maar wat heeft de radio dan te maken met m'n toerental van de auto??
Effin, beide heel erg bedankt. Ik hoop dat ie mand nog een toelichting kan geven m.b.t. de radio.
Als het ff droog wordt vandaag, zal ik de radio eens loskoppellen.
16 jaar
Bij je radio komt oa ook je snelheids-signaal... echter bij niet orginele radio's wordt dit signaal vaak kortgesloten, je hebt dus geen snelheidssignaal meer. bij orginele radio's wordt dit signaal oa gebruikt om het volume te verhogen naar mate je harder gaat rijden...
Het is snel getest, radio eruit en rijden... is je auto dan goed? dan zal je achter je radio de blauwe draad met rode merkbies af moeten koppelen...
Zo nee, dan vrees ik toch dat er ergens anders een probleem is met je snelheids-sensor... (als we er vanuit gaan dat dit inderdaad het probleem is. Doet bv je snelheidsmeter het wel?)
Maak ook eens een foto van wat je afgedopt hebt...
Henk
Oke, ik ga zo eens de autoradio demonteren.
Wat ik mij dan wel afvraag is of het probleem van het stratten daar ook mee te maken heeft.
Als ik nu start dan is het soms net alsof ie op 3 pitten draaid.
Het blok schud dan hevig en 'bokt'.
Na even wat gas te hebben gegeven loopt ie weer aardig, d.w.z. stationair maar wel wissellend.
Het blok blijft maar zelf de toeren van stationair verhogen en verlagen totdat ie net uitvalt, echt vlak voordat het motortje uit zal vallen gaan de toeren weer omhoog en zo houd het blokkie zichzelf net draaiende .
Er is wel mee te rijden.....
Ik ga zo eens de radio eruit halen, baat het niet dan schaad het niet.
16 jaar
als ik dan geen EGR klep heb, tja dan vraag ik mij ook af wat ik nou gisteren afgedopt hebt:
De C14NZ heeft wel degelijk een EGR klep!!
Dat is de schotel met vacuumslang tussen inlaat en klepdeksel
Vacuumslang los, en hij werkt niet meer
Wel de slang afdichten
Willem
Dit gesprek hebben we al eens eerder gehad Willem, een C1.4NZ heeft echt geen EGR... Pas vanaf de C1.6NZ motoren hebben ze een egr...
Echter de X1.4SZ heeft wel een (elektrische) EGR, maar die komt pas een paar jaar later.
@Tim Nee, dat heeft zeker niks met starten te maken (snelheidssignaal), maar nogmaals, ik weet niet wat je afgedopt hebt...
Henk
Ow dat vind ik vreemd, aangezien we zelf een C14NZ corsa hebben gehad waar dit WEL op zat.
Zo ook de C12NZ corsa van mijn moeder die had ook EGR.
Ik heb het vermoeden dat ze het niet ALLEMAAL hebben dan, maar sommige.
Misschien kan de topic starter eens een foto van de motor plaatsen.
kunnen we het zooitje eens bekijken.
Willem
Ik rijdt nu zelf C1.4NZ, geen egr, ik heb er een foto van gemaakt, maar weet nog niet hoe te loggen, zal ik em naar je email sturen?
Henk
je kan hem via E-mail versturen.
Je kan hem hierop krijgen met www.imageshack.us of www.photobucket.com
Willem
Hoop dat t gelukt is... zoja, weer wat geleerd...
Henk
Gents,
Hierbij een link waarop ik een paar foto's van mijn Corsa heb staan.
Op 1 van de foto's zie je een klein bruin dopje die op een zwart slangetje zit.
Deze heb ik geel omrand.
Deze had ik dus afgedopt. Nu weer opnieuw aangesloten.
Radio heb ik er inmiddels ook uitgehaald, helaas geen verbetering al lijkt het toch iets beter te zijn.
Helaas twijfel ik of het misschien toch toevallig is of niet.
Hoe dan ook, kijk maar even naar de foto's.
Motor start af en toe wel af en toe niet goed.
Variable stationair toerental.
Klik daarna op Opel Corsa, en kijk op de 8ste foto.
16 jaar
Dat slangetje is voor de automatische zomer/winterstandklep van je luchtfilter. Die kun je zeker gewoon laten zitten, maar ik betwijfel of je er iets van merkt als je hem eraf haald...
Op deze foto's is ook duidelijk te zien dat je geen egr hebt.
Effe voor de duidelijkheid, toen je dit topic startte, die specifieke klacht schrijf ik toe aan geen snelheids-signaal, enigste zekerheid is laten uitlezen. Als je geen snelheids-signaal hebt zal je als klacht hebben dat de motor (bijna) afslaat als je bij bv een stoplicht aankomt, en dat na verloop van tijd je motorcontrolelamp gaat branden, als er dan uitgelezen wordt heb je dc 24, geen snelheids-signaal.
Later wordt je probleem iets anders, en dat kan verschillende oorzaken hebben.
Mogelijkheid is dat je koelvloeistoftemp-sensor niet goed werkt, die dingen gaan vaak kapot en zit achter in je inlaatspruitstuk, op jouw eerdere foto de 3e (middelste) met blauwe stekker en koperkleurige stift.
Succes
Henk
@ Henk,
Het is mij ook opgevallen dat als ik al een behoorlijke tijd gereden hebt, de temeratuurmeter op het dashboard inderdaad voor de 90 graden blijft staan.
De temperatuurmeter komt wel los en lijkt op te lopen maar vlak voor de 90 graden blijft ie de hele rit staan.
Als je in de file staat loopt ie wel iets op maar nooit meer dan net na de 90 graden.
Zou dit er ook mee te maken kunnen hebben??
Het vervangen van de temperatuursensor is een lastig klusje, je kan er heel erg moeilijk bij en er loopt direct koelwater weg.
Maar het is te doen.
Zal eens kijken wat er beurt als ik er een andere in schroef, moet ik alleen morgen even een nieuwe kopen.
Rijdt ik gelijk langs de dealer om de Corsa uit te laten lezen.
16 jaar
Dat zijn 2 verschillende sensors, die voor je temperatuurmeter staat bovenop je inlaatspruitstuk, en heeft maar 1 draad/aansluiting, die voor je motor zit achterin je inlaatspruitstuk en heeft 2 aansluitingen. Die achterin je inlaatspruitstuk kan idd klachten geven als slecht aanslaan, inhouden enz. en daar kan je van boven inderdaad wel lastig bij... effe doorbijten...
Dat je motortemp te laag is, dat hebben we liever niet, maar dat zal je niet direct een storing opleveren. mogelijk eens tzt een thermostaatje vervangen.
Henk
Heb inmiddels even een nieuwe temperatuursensor gehaald. (8,- Euro)
Deze ga ik er vanavond in zetten (17-03-2008)
Ik hoop inderdaad dat dit misschien de oplossing zal zijn.
Hou jullie op de hoogte.
Tim.
______________________________________________________________________________________
17-03-2008: De temperatuursensor achterop het inlaatspruitstuk is vervangen.
De auto startte direct, dus dat gaat goed.
Alleen startte de auto wel vaker ineens weer wel goed, dus ik durf het nog niet met zekerheid te zeggen.
Zal het deze week eens aankijken, ik laat het nog weten op deze pagina.
Tim.
16 jaar
Helaas,
Vanmorgen de auto gestart en weer ging het zeer moeizaam.
De motor stond weer hevig te schudden maar bleef wel draaien.
Toch weggereden al ging dat niet van harte.
Na een aantal straatjes gaat het dan steeds iets beter.
Toen ik eenmaal 5 minuten aan het rijden was, was het probleem er niet meer.
Nu rijdt ie weer prima.
Wel valt op dat je een benzinelucht ruikt.
Ik denk dat dit achteruit de uitlaat komt, laat ik dat thans hopen dan. :-)
Vreemd, aangezien het dus ook niet de temperatuursensor is, wat dan nu weer?
Wat wel typisch is, is dat het motormanagemt lampje nooit gaat branden!
De motor loopt niet netjes en lijkt af en toe net alsof ie op 3 pitten loopt, maar het motormanagement lampje gaat niet aan.
Wel als je het contact net aan zet, dus het lampje zelf is niet defect hoor.
Maar waarom start ie nou soms zo vreselijk moeilijk, ruik je dus af en toe benzine en het meest vreemde, waarom doet ie het na een paar km dan wel weer goed?
De rest van de dag gaat het dan weer prima, totdat de motor weer afgekoeld is.
Even nog de onderdelen die vervangen zijn;
Temperatuursensor
Bougie's
Bougiekabels
Verdeelkap
Lambdasensor
Stappenmotor
Tja, what next ??
16 jaar
Je verhaal is wel veranderd intussen. Bij je 1e bericht had je geen problemen met starten en de stationaire loop koud.
Nu is dat anders?
Gr.
Hij ruikt naar benzine zeg je.
Grote kans dat je injector aan het overlijden is.
Vervang deze eens voor een Occasie
Deze is passend van allen opel single point motoren
Willem
@petje:
Je hebt gelijk hoor. Hoe langer ik met de auto bezig ben, des te vreemder het soms is.
In het begin waren de problemen inderdaad anders, het veranderd steeds.
Als ik den, mede door jullie goede advies, dat ik in de juiste hoek zit, en ik vervang dan een onderdeel, dan ineens is er nog steeds een probleem allen weer net ff anders dan daarvoor.
Dit maakt het dus erg verwarrend.
@Willem12089:
O jee, klinkt duur. :-)
Als ik het goed heb, is de injector dat losse apparaatje bovenop de carburateur?
Daar zitten 2 draadjes op en 'gooit' benzine op de gasklep....
Eens kijken of ik uberhaupt ergens een 2e handsje kan vinden.
Was afgelopen weekend op de sloop voor een vervangende stappenmotor, gaskleppositiemotor etc. etc.
Helaas kon ik in geen enkele donor Corsa een Injector vinden, die waren er al uit.
Ook kan ik nergens een bobine vinden, wellicht kan dat het ook nog zijn??
16 jaar
Bobine is het niet. Dan zou de motor niet lopen.
Andere vraag: heeft de motor last van koelwaterverlies of druk op het koelsysteem als de motor nog koud is ?
Gr.
Hallo Petje,
Als de motor koud is, is er geen druk op het koelsysteem.
D.w.z. als ik de dop open draai van het reservoir van sist deze niet.
En ik heb het koelwater vorig jaar laten verversen, sinds die tijd heb ik het niet meer bijgevult en is het pijl ook niet meer gezakt.
Dus daar kan ik het ook niet in vinden.
Anders had ik waarschijnlijk een lekke koppakking, althans ik neem aan dat je dat bedoelde.
Vandaag heeft de auto prima gereden, nu net probeer ik te starten maar helaas.
De startmotor draaid prima rond, en de bougie's vonken prima.
Daarna de bougie weer terug gestopt maar niet starten......
16 jaar
Dat kunnen we dan eigenlijk wel uitsluiten. Dit idee kreeg ik omdat je over 3 cilinders begon te praten........
Om te voorkomen dat je nog meer onnodige dingen gaat vervangen, zou het verstandig zijn om eens de meetwaarden (te laten) uitlezen. Wellicht dat dit je op een spoor kan zetten of zelfs de oorzaak.
Minder voorkomende oorzaken bij dit soort storingen zijn: rotor defect en/of verdelkap ( koolstiftje weggebrand), gammele bougiekabels en een af en toe weigerende vonkversterker. Deze laatste zit onder de bobine gemonteerd op de montagesteun hiervan. Zit een brede stekker aan.
Gr.
Ben langs de garage gereden.
Het motormanagement laat nog steeds niets zien, alles in orde... hmmm.
Het zou dan ook nog de injector kunnen zijn las ik, waar zit deze precies, zit deze inderdaad bovenop de carburateur?
Iemand een idee wat zo'n ding moet kosten?
Op de sloop hebben ze deze niet.
Heb net even gebeld.
Het lijkt net alsof ie op 3 pitten probeerd te startten.
Vanmorgen ook weer, het is jammer dat ik geen geluidfragment kan uploaden op een forum. :-) Zou makkelijk zijn.
Hoe dan ook, hij slaat heel moeizaam aan en vervolgens schokt het blok en soms blijft ie net wel net niet aan.
Vanmorgen net wel en ik kon even langs de garage rijden.
Eenmaal daar aangekomen loopt ie dan weer netjes, af en toe een beetje onregelmatig maar niet iets om je druk over te maken.
Wat ook merkwaardig is, als ie s'morgens nou niet wilt startten en je laat de auto dan bijv een hele ochtend gewoon staan, vervolgens probeer je het s'middags nog een keer, dan slaat ie in 1 keer aan en gelijk zonder te bokken etc. etc.
Dat is toch vreemd...
Als er iets stuk is, dan moet ie toch altijd slecht aanslaan.
Dit zijn echt de vreselijkste storingen, dan heb ik toch liever dat er iets stuk is en het ook niet meer gaat doen, dat zoekt zoveel makkelijker.
Ik kijk vanavond ook even naar die vonkversterker. Nooit van gehoord, zo leer ik nog eens wat.
16 jaar
Hoi Gents,
Ben weer eens langs de garage gereden.
Ze hebben niets gevonden, helaas.
Wel jammer hoor. Ze hebben er nu even een soort injectorreiniger ingegoten.
Start nu (nog) goed, even kijken of dat nu zo blijft, anders rijdt ik even naar de sloop.
Dan haal ik een andere injector....
16 jaar
Hallo beste mensen,
Helaas kan de garage niets vinden.
Het enige verschil is dat de auto bij hun binnen in de garage staat en bij mij buiten voor de deur.
Het is dus voor het startten bij mij koud en in de garage warmer.
Maar is de garage blijft ie wel goed startten en kunnen ze dan ook niets meer doen.
Zelf heb ik er inmiddels een andere injector in gemonteerd.
Helaas, vanmorgen deed de auto het weer niet goed.
Weer 7 keer moeten startten, hoop gekucht etc. etc. en toen liep ie net wel net niet.
Hij bleef wel weer aan maar met een hoop gebok alsof ie weer op 3 pitten liep.
Begin het idee te krijgen dat dit niet meer opgelost kan worden.
Bij een garage kan ik dus niet terecht omdat men niets kan vinden.
Voor de deur doet ie het s'morgens meestal niet. Als ie wel al gelopen heeft, dan gaat het meestal de rest van de dag wel goed.
Ik weet het niet meer, kan iemand nog meedenken a.u.b.??
Vervangen is nu:
Bougiekabels
verdeelkap
bougies
injector
temperatuur sensor
stappenmotor
gasklep positiesensor
Luchtfilter
Olie en oliefilter (je weet maar nooit) :-)
Nog even en ik heb het hele blok vervangen.
Vreemd is toch dat als ie wel net start en de motor schud en het net lijkt alsof ie op 3 pitten loopt, en je gaat dan toch rijden het dan na een paar straten over is en je er prima mee kunt rijden.
Ook als je dan voor een stoplicht o.i.d. komt te staan loopt de auto echt keurig stationair.
Zeg het maar, alles is meer dan welkom.......
16 jaar
als de motor nu loopt en je pakt een plantenspuit en je gaat hem systematisch natspuiten dat je natuurlijk weet wat voor reactie er misschien komt en waar,gebeurt en dan iets??bobine ontsteking noem maarop
16 jaar
Hoi,
Loop eens na wat je allemaal hebt los gehad...en check dit nogmaals. Het is zo te lezen erger geworden toen je de stappenmotor los hebt gehaald enzo. Als die niet goed is terugemonteerd kun je problemen krijgen die niet direct een foutcode geven namelijk! Zelfde geldt voor de gaskleppositiesensor alhoewel deze sneller een foutmelding geeft (35)(als je die onder de verkeerde hoek terug plaatst werkt deze ook niet goed). Ben van mening dat het de stappenmotor is iig.Wissel deze is uit met een sloper ofzo (zonder te reinigen of de pen eruit te trekken, dus gewoon overzetten) en kijk of het werkt...
16 jaar
@Nathan,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb bij de sloop een andere stappenmotor opgehaald.
Deze zal ik vanavond (28-03) even monteren.
@Robby10030,
Toen gister inderdaad de motor weer eens wel aansloeg, heb ik geprobeerd her en der de boel eens te bevochtigen.
Helaas gebeurde er helemaal niets, de motor bleef prima lopen.
Bobine, verdeelkap, carburateur, luchtfilter, bougiekabels en bougies heb ik nat gespoten.
Maar de motor bleef netjes stationair lopen.
Vanmorgen wilde de auto weer niet startten.
Ik heb het luchtfilter eraf gehaald en toen kwam er heel veel rook uit de carburateur zetten.
Zowel in het luchtfilter als in de carburateur zat erg veel rook.
Vervolgens heb ik remmenreiniger in de carburateur gespoten, aangezien dit erg brandbaar is wilde ik testten of de motor daarop reageerde.
Vervolgens het luchtfilter weer op de carburateur geschroeft en geprobeerd te startten, helaas de motor reageerde niet op de remmenreininger.
Wederom heb ik toen het luchtfilter weer even van de carburateur afgeschroefd, wederom echt heel veel dikke rook uit het luchtfilter en de carburateur.
Toen ik met de hand de gasklep opende kwam er nog meer rook naar boven.
Dat is natuurlijk begrijpelijk omdat inlaat ook vol rook zit.
Nou mag ik aannemen dat dat toch ook niet goed zal zijn.
Kan iemand hier iets uit opmaken? Of klopt dit wel zolang de motor niet aanslaat??
Graag zie ik een ieders reactie.
Tim.
16 jaar
Je hebt toch een c14nz motor erin? Dan bedoel je het gasklephuis/injectorhuis denk ik...want jou auto heeft geen carburateur.Die rook duidt op teveel benzine lijkt me (verkeerde regeling dus).Hoop dat de andere stappenmotor helpt, check dus ook nog even of je de gasklepstelmotor dus wel goed hebt teruggezet!
16 jaar
@ Nathan,
Ik heb inderdaad een C14NZ motor.
Okee, ik heb dus geen carburateur, goed te weten dat ik dat 'ding' dus gasklephuis of injectorhuis moet noemen.
Rook is dus teveel benzine t.o.v. lucht. Dus meer benzine dan lucht.
Ik had ook gelezen dat lucht toevoer geregeld word door de stappenmotor?!?
Als dat zo is dan lijkt dit zeer aannemelijk.
Je hebt het ook over het checken van mijn gasklepstelmotor... Waar zit die dan weer?
Ik ken wel de gaskleppositiesensor, echter heb ik deze niet los gehad!!
De stappenmotor heb ik losgemaakt, asje eruit getrokken, ging trouwens erg moeilijk, en vervolgens weer gemonteerd.
Inmiddels heb ik een compleet gasklephuis van de sloop gehaald, dus incl stappenmotor, injector en gaskleppositiesensor.
Ik kan natuurlijk mijn huidige eraf halen en die van de sloop erop zetten.....
Tim.
16 jaar
en als je weer ooit iets met remmenreiniger wil proberen moet je starten en spuiten tegelijk,dit is zeer vluchtig zoals jij dat doet is het al weer verdampt voordat je kunt starten,maar aangezien jij veel rook ziet is gewoon benzine wat verdampt kun je die remmenreiniger wel achterwege laten,heb je al eens geprobeerd om iemand te laten starten dan een schroevendraaier in je bougiedop steken en een stukje van de motor afhouden dan moet daar een flinke vonk vanafkomen of een oude bougie erin doen en op de motor houden kijken of je uberhaubt wel een vonk hebt
16 jaar
@Robby10030,
Ik heb alle 4 de bougiekabels van de bougies gehaald.
Vervolgens 4 'oude' bougies erin gestoken, deze met ty-raps op blank metaal aan de motor bevestigd en toen heeft iemand anders gestart tewijl ik naar de bougies keek.
Alle 4 de bougies vonken prima.....
Als de auto soms ineens wel start, dan loopt ie ook wel, dus heb ik vonk.
Hoewel ik het topic anders begon als nu het geval is, is tijdens dit topic het probleem ook anders geworden is.
Waar ik eerst last had van een (bijna) uitvallende motor als ik op een stoplicht afreed, heb ik nu juist dat de motor prima loopt als ie eenmaal een paar straatjes gereden heeft.
De rest van de dag blijft de auto ook prima startten, totdat de motor na een paar uur echt weer helemaal koud is, d.w.z. na een nacht of iets meer dan 4 uur stilstaan, dan start ie weer zeer moeizaam en loopt ie als ie eenmaal aanslaat zeer hakken en stotterend.
4 straten verder is dat dan weg en de rest van de dag gaat het weer goed, ook stationair is het dan prima.
Kortom, het koude startten is nu op dit moment echt de boosdoener.
Vanmiddag ga ik het complete gasklephuis incl. de injector, gaskleppositiesensor en stappenmotor in z'n geheel verwissellen met 1 die ik op de sloop even gehaald hebt.
16 jaar
ik heb even ales doorgelezen maar bobine heb jij nog niet veranderd wel??het is logisch dat als hij loopt jij ook een vonk hebt en zoals jij de vonk getest hebt is prima maaar bougies onder druk werken anders dan bougies buiten op de motor,en deze test heb je die ook uitgevoerd meteen als hij eigenlijk niet start dus gewoon effe een dop proberen,kost niets.en een echte goede vonk moet er vanaf komen gewoon schroevendraaier erin en 1. tot 1.5 cm van het blok afhouden moet echt pets pets pets hoorbaar zijn
16 jaar
@Robby10030,
Okee, duidelijk verhaal.
Ik heb inderdaad de bobine nog niet vervangen, mede omdat ik dacht dat het daar niet aan zou kunnen liggen.
Omdat als de auto eenmaal start, en rijdt, het eigenlijk gewoon prima gaat.
Als de bobine dan stuk is, dan moet ik er toch altijd, of in ieder geval veel vaker last van hebben??
Ik heb de bougies op vonk getest toen de auto niet wilde startten.
Ook had ik de bougies in het blok zelf even los gemaakt, deze waren nat, benzine.....denk ik....
Maar dat komt natuurlijk door het startten maar niet aanslaan.
Effin, ik zal vanavond ook gelijk eens die test uitvoeren met de schroevendraaier.
Wat je zegt, kost niets en is zo gebeurd.
Zal dit wel doen als de auto niet wilt startten.
Ik laat het uiteraard even weten.
Tim.
16 jaar
nou, de bobine kan wel en niet wel en niet wel en niet voor een hele hoop trubbel zorgen en omdat je bougies nat zijn dank ik toch echt dat je een stroomprobleem hebt,
16 jaar
Maar dan zou dan inhouden dat de bobine het alleen niet doet bij een koude motor......
Als de motor eenmaal warm is, dan is het probleem er niet meer.
Ook als je dan na een uurtje o.i.d. weer start is het probleem er niet.
Heeft dit dan toch iets te maken met de bobine?
Ik kan het proberen, moet ik alleen even een bobine gaan kopen.......
Op de sloop verkopen ze dit niet los, daar verkopen ze dan alleen de complete ontsteking, d.w.z. bobine, verdeelkap, bougiekabels etc. en willen ze er tussen de 70 en 90 euro voor hebben.
Tja,....
16 jaar
da's veel geld(wat kost hij nieuw dan 45 euro) ken je niemand in je vriendenkring die dezelfde auto heeft zodat je de bobine effe kunt proberen
16 jaar
Tja, veel geld....voor dat geld krijg je dan wel de complete ontsteking, d.w.z. de bobine, vonkversterker, bougiekabels en verdeelkap.
Zelf zou ik ook niet graag mijn werkende Opel uit elkaar laten halen voor iemand die iets wilt testten. :-)
Wedden, daarna doet de jouwe het ook ineens niet meer. haha...
Hoe dan ook, helaas ken ik ook niemand met een Corsa.
Ik denk dat ik wel even langs de sloop rijdt, dan maar 80 Euro uitgeven.
Als het dat tenslotte is, heb ik het zeker voor over hoor.
16 jaar
Ik kijk wel of ik morgen een sloperij kan vinden die dit heeft liggen voor mijn auto.....
16 jaar
Bobine zal het niet zijn...Je hebt een foto hier geplaatst waar je de gaskleppotentiometer los hebt liggen, dus het lijkt me dat je die wel hebt gedemonteerd. Het is dat ding rechts naar je koelvloeistoftemp. sensor...Maar ik zou eerst eens dat injectiehuis van je sloop proberen, als je ontsteking enzo in orde is en je hebt geen compressieverlies, dan moet ie het haast wel gaan doen!Let trouwens op een goede afdichting tussen het huis en het inlaatspruitstuk (voetpakking).
16 jaar
Hallo gents,
Ben weer even bezig geweest.
Inmiddels heb ik het gasklephuis kunnen vervangen.
Was goed te doen, alleen doen we het natuurlijk om het probleem op te lossen.
Alles zit weer op z'n plek en de eerste test heb ik al uitgevoerd.
Helaas ging het startten niet echt geweldig, echter schrijf ik dit toe aan het lucht dat inmiddels in de benzineleidingen en injector zullen zitten.
Na 3 keer startten sloeg ie aan en liep de auto zoals het zou moeten.
Al met al zal ik zeker nog niet te vroeg juichen, na een nacht weet ik meer.
Dus morgenochtend zal ik nogmaals testten, ik ben erg benieuwd.
\Kijk evennaar de 3 foto's die ik vandaag genomen heb van het gasklephuis.
http://s287.photobucket.com/albums/ll124...
Tim.
16 jaar
Helaas vanmorgen weer geprobeerd te startten maar het ging weer niet goed.
Afgelopen zondag heb ik dus het complete gasklephuis vervangen.
Gisteren, maandag 31 maart, een dag na het vervangen dus, ging het wel goed.
Heel de dag kunnen rijden en startten.
Smorgens gestart, en in 1 keer lopen.
Nu vanmorgen, dinsdag 1 april zelfde tijd, weer startten maar geen leven in te krijgen.
De boel draaid wel en lijkt wel aan te willen gaan slaan maar helaas net niet.
Kortom, dit is het dus ook niet.
Ik zit er dan toch maar aan te denken om dan de ontsteking te vervangen, d.w.z. de bobine, vonkversterker, bougiekabels en de verdeelkap.
Koop wel even een setje op de sloop.
Bougiekabel had ik al eens vervangen, nog maar een keer dan.
Ik heb ook de test gedaan met die schroevendraaier erin.
Iemand anders startte en inderdaad behoorlijke vonken vanaf de schroevendraaier.
Dit was in elke bougiedop het geval.
Vervolgens heb ik nogmaals ook de bougies eruit gehaald, in de bougiedoppen gestoken en deze weer aan de motor vastgemaakt.
Toen startten en je kon goed zien de alle 4 de bougies prima vonkte.
Het probleem blijft helaas, soms een dag niets aan de hand en prima stationair, soms een dag dat ie helemaal niet wilt startten.
Heeft iemand anders nog goede ideeen?
Ook een optie is om de kleppen eens te gaan stellen. Wil dit zelf doen.
Wie weet wat de afstelgegevens zijn voor een Corsa B 1.4 (C14NZ) uit Juli 1993?
Vervangen is nu;
Bougies
Luchtfilter
Complete gasklephuis (incl stappenmotor en gaskleppositiesensor)
Temperatuur sensor
Lambda sonde
Ik kijk uit naar een ieder reactie.
Tim.
16 jaar
klepspeling kun je niks aan doen is hydraulisch bij deze motor,als hij nu niet aanslaat en je gooit er boven een scheut benzine in loopt hij dan wel
16 jaar
@Robby,
Ik heb dat geprobeerd met remmenreiniger, dit werkte niet.
Als ik er benzine in gooi, dan slaat ie wel aan maar lijkt het net of ie op 3 pitten loopt.....
Dit duurt zo'n 3 a 4 minuten en dan loopt ie weer zoals het zou moeten.
De rest van de dag is er geen enkel probleem meer.
Dus, benzine erin gooien kan, maar echt netjes erop startten lukt echt niet....
16 jaar
ja dat klopt hij krijgt dan effe teveel benzine waardoor hij verzuipt en effe op 3 loopt ik denk toch echt dat jij een brandstofprobleem hebt anders zou hij zo ook niet aanslaan
16 jaar
Inmiddels heb ik wel een andere bobine incl vonkversterker, verdeelkap en bougiekabels op de kop weten te tikken.
Deze ga ik vanavond toch maar vervangen.
Als het dan nog niet werkt, tja dan denk ik ook aan de brandstoftoevoer.
Alleen gezien het feit ik het complete gasklephuis heb vervangen, ben ik dan toch benieuwd wat het dan qua brandstof nog is?
Meest onwaarschijnlijk is toch wel de brandstofpomp.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat toevallig altijd s'ochtends deze het niet doet.
Je hoort binnen in de auto ook het relais klikken o.i.d. van de brandstofpomp, dat hadden ze in de garage ook al nagekeken.
Zodra ik de ontsteking compleet vervangen heb, laat ik het direct weten.
Tim
16 jaar
Nou, de complete ontsteking is vervangen.
Helaas, ook dit is niet de oplossing, het probleem is er nog steeds.
En nu???? Inmiddels denk ik eraan om de auto maar naar de sloop te brengen.
Er is nu al zoveel vervangen en een oplossing komt er maar niet.
Zit nu aan 200 Euro 2e hands spullen in maar totaal geen resultaat.
Ook de Opel dealer weet het niet te vinden omdat ie volgens zeggen daar altijd wel gewoon doet.
Zeg het maar, ik heb werkelijk geen idee meer.
Anders ga ik wel kijken naar een andere auto ofzo.
Mijn enthousiasme voor dit probleem om het op te lossen is inmiddels wel verdwenen.
Misschien iemand nog een helder idee om mij weer op te beuren? :-)
Tim
16 jaar
Jammer dat het zo tegen zit tim,
Ik heb wel even een vraagje aan je. Het probleem wat betreft het terugvallen van het toerental naar 500 toeren (soms 400) en dat de auto hem even een shopje omhoog geeft en weer neutraliseerd, na welk onderdeel vervangen is dit verholpen?
De temp sensor?
Als er nog een goedkope optie komt zou ik het zeker nog proberen! En een blokje is er zo uit/ Ingebouwd ;)
Succes!
Met vriendelijke groet ,
kaj
16 jaar
Het is inderdaad opgehouden na het vervangen van de temp sensor.
Echter had ik liever dat de auto pingelde maar wel startte.
Maar wie weet wat de MAP of MAF sensor nog voor functie heeft??
Deze heb ik nog niet vervangen, maar zit wel via een slangetje aan het gasklephuis vast.
Deze sensor zit boven het koelwaterreservoir.
Wat is de functie van deze sensor.
16 jaar
MAP-sensor
Functie:
De MAP-sensor is een component dat de luchtdruk (üm) in het inlaatspruitstuk meet. Soms bezit deze sensor een luchttemperatuursensor. Kleine afwijkingen van deze sensor oefenen een grote invloed uit op regelingen in het motormanagementsysteem.
Regeling vindt plaats op (op volgorde van belangrijkheid):
1/ Hoeveelheid ingespoten brandstof
2/ Ontstekingsmoment
3/ Actiefkoolstofklep
4/ Stationair toerental
Werking:
De meting wordt geheel elektronisch uitgevoerd aan de hand van een meetkamer die verbonden is met het inlaatspruitstuk. In deze meetkamer zijn een aantal piëzoelementen geplaatst die bij vervorming door het vacuüm in het inlaatspruitstuk een signaal afgeven naar de inwendige sensorelektronica. Deze elektronica geeft een spanning af die evenredig variëert met het vacuüm.
Sensor spanningen:
De voedingsspanning op deze sensor bedraagt 5 volt. Het signaal van deze sensor bedraagtin het algemeen:
1/ Geen vacuüm: 4,7 - 4,9 volt.
2/ Stationair draaiende motor met 500-600 mbar: 1,2 - 1,8 volt.
Bron: www.autohelpdesk.nl
Inmiddels heb ik de MAP sensor ook vervangen, helaas geen resultaat mee.
Het probleem is dus nog steeds aanwezig.
Mijn inziens heb ik nu echt alle sensoren vervangen.
Weet iemand nog een sensor o.i.d. die ik nog niet vervangen heb en mogelijk wel met dit probleem te maken zou kunnen hebben?
Heb ik wellicht nog iets over het hooft gezien?
Ik heb geen idee meer.....
Alle sensoren zijn vervangen.....die ik thans gevonden heb.
Wie kan mij nog een (gouden) tip geven?
Ander gooi ik de spreekwoordelijke handdoek in de ring.
Dan gaat de auto weg......ik heb nu 200 Euro aan vervangende onderdelen liggen maar niets heeft tot nu toe geholpen.
En nog steeds geen enkele (fout)melding in het motormanagement.
16 jaar
hoe reageert de auto, ( als ie wel rijd) op gasgeven ?
1. dus bv in zn 2 langzaam rijden en opeens vol gas
2. en op de snelweg, redt ie zn top nog of trekt het langzaam op en moeizaam 130?
3. start ie smorgens wel als je met een andere auto en startkabels doet?
als je ook eens deze 3 wilt testen. sluit je alleen maar dingen mee uit hoe vergezocht ook.
( uitlaat beetje verstopt / accu vaag / startmotor niet genoeg spanning ) dat soort dingen
kijk dat stationair dat geloof ik wel, dat heb ik met mijn astra ook nog nooit goed verholpen gekregen, telkens iets schommelen
maar dat ie niet wil starten smorgens. zeer vervelend
ps, welke sloop ga je meestal? oosterblokker toevallig? daar kom ik ook weleens
16 jaar
Beste Roygsi,
Even de antwoorden,
1: Bijv in z'n 2 langzaam rijden en dan ineens vol gas, dan pakt ie direct op. Gaat prima, geen inhouden o.i.d.
Behalve als ie echt net aan is en je de eerste 100 meter dit al doet, dan kan je het gas wel intrappen maar dan is er totaal geen vermogen.
Je komt dan erg langzaam op gang.
Als de motor echter al ietsje warmer is dan werkt het weer prima.
2: Snelweg, met gemak rijdt ik 140km p.u. Ook zonder problemen, ineens inhalen e.d. gaat zoals het hoort.
3: Tja, geen idee, ga ik nu even proberen....
Ik ga altijd bij sloperijen in Rotterdam, Atlas, de Populier, A-team etc. etc. Vlakbij Zestienhoven.
Zal dus even die accu tessten, laat dit nog even weten.
Update: Heb net even een 12V startboost over de accu gehangen.
Helaas, dit maakt geen verschil, de startmotor draaid wel iets sneller maar van startten is helaas geen sprake.
Dus punt 3: Uitgevoerd alleen helpt het niet.
Ik heb even de kabelboom gevolgd vanaf de ECU.
Je komt vanaf het begin van de kabelboom telkens een sensor tegen totdat je de laatste sensor tegen komt.
Dit is de vonkversterker achter de bobine.
Alle sensoren die op deze kabelboom aangesloten zitten zijn dus nu allemaal vervangen.
Kan de ECU (Motormanagement) zelf nog defect zijn? Of moet de auto dan altijd moeilijkheden geven?
16 jaar
Aangezien ik door mijn opties heen ben, en ik ondanks een ieders hulp toch niet verder kom, ga ik maandag dan toch maar naar de garage.....
Ik ben tenslotte nu een maand bezig en het is nog steeds niet opgelost.
Het gaat nu een beetje te lang duren.
Tim.
16 jaar
beste Tim,
Ik weet niet veel van opel, maar het hele verhaal lezende lijkt het er toch heel erg op dat het signaal van de temperatuurzender op zich mischien wel juist is, maar onderweg naar de ECU ,de computer, van waarde veranderd, bijvoorbeeld door een slecht contact in de kabelboom, of dat het signaal bij de stekker die op de computer zit ( ca 30 pennetjes) een slecht contact maakt , hierdoor ziet de computer een verkeerd signaal en geeft dan teveel of te weing benzine waardoor de motor in het begin zo slecht loopt. Om de auto nu naar de sloop te brengen is toch wel erg zonde, maar ik heb wel makkelijk praten met een 92 peugeot 205 die altijd start en meten goed loopt. Geeft niet op!
16 jaar
Beste GJ Akkerman,
Bedankt voor je peptalk. :-)
Tja, ik vind het zelf ook vervelend.
Aangezien ik m'n Corsatje toch eigenlijk dagelijks nodig heb, zit ik nu al een maand zonder.
Mede dankzij het feit ik nu al zoveel tips gehad heb, en deze opgevolgd heb, is het nu nog steeds niet opgelost.
Daar kan niemand iets aan doen maar het geeft 'de rover geen moed'.
Vanaf het motormanagement loopt een dikke draadboom het motorgedeelte in.
Telkens takt daar een sensor vanaf.
Deze heb ik nu allemaal al vervangen, en het motormanagement heb ik gereset. (30 min)
Ook de verdeelkap, bougies, bougiekabels, bobine, vonkversterker, lambdasensor en het complete gasklephuis heb ik vervangen.
Ook de pakking van het gasklephuis.
Tevens het motormanagement tot 2 keer uit laten lezen bij de garage, maar geen enkele foutmelding uit te lezen.
Verder nog de temperatuursensor, octaansensor, injector, MAP sensor, vonkversterker, bobine, ontsteking (hall),
lambda sensor, stappenmotor, gaskleppotentiometer.
Dan ook nog reinigingsmiddel in de tank erbij en de olie en oliefiler gewisseld plus het luchtfilter, maar niets helpt...
Dan ben je er na een maand toch wel klaar mee.
Ik laat morgen bij een universele garage een de compressie meten, wellicht geeft datr iets weer.
Uiteraard blijven tips en ideeen zeer welkom.
Tim The Toolman
16 jaar
Compressie heeft nog niets opgeleverd.
We gaan morgen de brandstof toevoer meten.....
16 jaar
Alles is doorgemeten.
We hebben prima compressie, ook de branstoftoevoer is goed.
Tevens de hele kabelboom vanaf de stekker van het motormanagement doorgemeten.
Helaas, de garage kan niets vinden.
Het vreemde is wel dat de auto 3 dagen bij de garage heeft gestaan.
Daar hebben ze 'm ook buiten laten staan.
Ondanks dat startte de auto daar altijd zonder enige problemen.
Zelfs toen dinsdagochtend de auto bevroren was, startte deze in 1 keer.
Als ik 'm echter startte, had ik altijd problemen.
Ik heb de auto nu weer terug, moest alleen wel de manuren ff afrekenen.
Maar goed, helaas hebben ze niets kunnen vinden.
Tja, nu zal je zien, bij mij gaat het straks weer mis,......
16 jaar
Als je wilt, mail me effe op henkbenzinetank@live.nl . Misschien nog 1 of 2 suggesties voor je.
Henk
Helaas, wat ik al dacht, vanmorgen (11-04-2008) stap ik in de auto, draai de sleutel om en het blokkie probeerd het wel, maar hij startte niet.
Heel de week wel bij de garage, waar die ook buiten stond!! maar bij mij voor de deur niet meer.
Ik doe echt niets geks, gewoon, auto in z'n vrij, geen enkel pedaal induwen of gasgeven etc. etc. en dan startten.
Niets bijzonders dus, maar helaas....
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar