Hallo,
Bij deze auto is van de een op andere dag het stationair toerental van slag.
Bij het starten slaat deze prima aan, zakt even in toeren, stottert en gaat vervolgens naar 1500, zakt daarna weer naar normaal toerental..ongeveer 800/900.
flink gas geven als men stil staat gaat goed, auto zakt keurig in toeren.
Gaat met rijden dan blijft deze echter wel hangen in toeren..koppeling in en toerental blijft hangen bij 1500/2000 .
Uiteindelijk zakt deze wel maar dan heb je al geschakeld, klinkt dus best vreemd voor omstanders.
Bij afremmen net zo..je laat gas los, koppeling in...toerental omhoog, zakt weer in tot 900 en klimt weer naar 1500..motor loopt dan ook even niet lekker.
motorlampje gaat niet branden en er zijn geen storingen, EGR is al drie jaar afgesloten.
Geen vacuumlekken kunnen ontdekken.
Op de gok sensoren enz vervangen is niet mijn doel.
Iemand ervaring hier mee?
Ik ga in ieder geval het gasklephuis reiningen aankomende week.
Bij voorbaat dank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen reacties?
Is dit nog het oudere type X16XEL of al het nieuwere type met het gasklephuis bovenop het spruitstuk? Als het de oude is denk ik aan een beginnend scheurtje in de slang tussen het gasklephuis en inlaatspruitstuk of toch de stationair stelmotor die iets blijft hangen. Bij de nieuwere eigenlijk zelden problemen, dus dan niet direct een idee.
Succes, Nico.
Gasklehuis zit rechts naast de motor ..onder/achter DIS blok zeg maar.
Dus ik weet niet anders als eerste serie X16XEL .
Stelmotor slecht bereikbaar dus vandaar dat ik eerst even wat hier rondneus voor ik alles loshaal...
Dacht zelf aan tempsensor...maar gokken is niet zo mijn ding
Dan zou het zeker een Beginnend scheurtje kunnen zijn van de Slang tussen de Gasklep en het inlaat.
Maar Controleer de Gasklep zelf ook eens, deze is vaak echt ERNSTIGER dan ernstig vervuild, dat geld ook voor de Stationair regelaar.
(bij de 2e generatie X16XEL is ook een Stappenmotor (stationair regelaar aanwezig welke nog wel eens vast wil gaan zitten.
Ook de EGR met beginnende kwalen kan deze storingen bij bijde typen X16XEL geven.
Willem
Hoi Willem,
Ik heb het volgens mij weten op te lossen.
Ik heb beide spruitstukpakkingen vervangen, de pakkingen van het gasklephuis.
Gasklep gereinigd.
Er zat idd een scheur in het rubber...
Alle vacuumslangetjes gecontroleerd, ingekort, betere klemmen erop enz.
Kabelboom onder de kap goed nagezien en opnieuw ingetaped en alle verbindingen gereinigd en de bougiekabels vervangen.
Het is resultaat is 85% verbetering van de motorloop, dus ik ben vooralsnog tevreden.
ZIjn wel klereblokken om aan te sleutelen want achterzijde blok is zo goed als onbereikbaar. ( eerste serie X16XEL met olieverbruik )
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar