Opel astra: stationaire toerental happert

Bouwjaar: 1999



Hallo techneuten,

kent iemand dit fenomeen?

Mijn auto, een Astra X16XEL van '99, laat een afwisselend toerental zien tussen 600 en 800 rpm. Bij koude start loopt hij stationaire keurig tot 1500 rpm en na een minuut of twee gaat hij terug stapsgewijs naar 600 a 800 rpm. Als die warm is blijft hij schommelen.

Soms blijft hij keurig op 700 rpm staan. Dan voel je dat de auto mooi rijdt. Maar meestal niet. Bij het optrekken moet ik goed gas geven anders slaat hij af. Het lijkt net of hij even geen benzine krijgt.

Gasklephuis heb ik goed gereinigd maar het hielp niet. Ik heb ook andere bougies erin gedaan maar dit hielp ook niet. Op een van de vier oude bougies zat meer koolaanslag dan de rest ( zwart). Hij is ook valslucht gecontroleerd.

Wie heeft een suggestie?

Groet
Lagos

lagos

Geplaatst door lagos (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

lagos (0), 20 jaar geleden

Een aanvulling!

als hij bij mij in de garage ( woning )staat en ik laat hem stationaire draaien loopt hij keurig stabiel en blijft ook zo. In de buitenlucht begint hij weer te schommelen. Heel raar.

groet

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

mogelijktemeratuur sensor. ook kan verontreiniging in het inlaat traject de oorzaak zijn. probeer eens een blikje reinigings middel in de tank.

lagos (0), 20 jaar geleden

e.e.a is nu duidelijk geworden. Er is namelijk olie in de verbrandingskamer terechtgekomen. Een van de oude bougies was zwart en besmeurd met olie. Hierna heb ik nieuwe bougies ingedaan en olie ververst. Na een week was dezelfde bougie weer zwart en besmeurd nu met verse olie.
Volgens mij is er iets mis met de klepgeleider of de zuigerveren zijn defect. Een van deze twee laat de olie door.
De motor is al met een inwendigreinigsmiddel gereinigd. Geen resultaat.

Weet iemand wat zo een geintje gaat kosten om te late repareren.

Groetjes van Lagos.

lagos (0), 20 jaar geleden

Hoi Opeltje,

ik heb de originele metalen pakking van de EGR klep vervangen door een zelfgemaakte pakkingpapier. Dat deed ik omdat ik het vermoeden had dat deze valse lucht doorlaat.

Twee vragen: kan dit kwaad? en waarom heeft men een metalen pakking als standaard erin gedaan? heeft dit iets te maken met de warmte of zo. Weet je het toevallig.

Groet
Lagos

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

jawel....hier stromen uitlaatgassen door.....en die zijn erg warm. daarom hebben ze een metalen pakking gebruikt. overigens kan het geen kwaad denk ik..

lagos (0), 20 jaar geleden

Even een laatste vraag hierover Opeltje.
De inlaatkanaal waarop de EGR klep aan het spruitstuk is bevestigd (waar de egr klep op gemonteerd zit) loopt naar het pruitstuk. Nou wil ik deze kanaal tussen EGR en spruitstuk reinigen ( zit vol met plakroet ). Ik ben bang als ik hierin carburateur of remreiniger inspuit dat de troep zich verplaatst naar de cilinders ( ontkom er niet aan ) dat het weer prblemen gaat geven in de verbrangskamers.
Het beste zou zijn om de roet uit te zuigen, maar dat lukte mij niet.
Weet je hoe ik dit het beste kan reinigen.

Groetjes
Lagos

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

je ontomt er niet aan dat dit in de cilinders terecht komt. overigens is het normaa dat er roet in zit.....want het zijn uitlaatgassen. ik reinig dit nooit.



lagos (0), 20 jaar geleden

Hallo Opeltje,

bij intrappen van de remmen tijdens stilstaan loopt de toerental hoog en bij loslaten rem zakt de toerental en slaat bijna af. Wat zou het kunnen zijn. Weet je hoe ik dit kan verhelpen?

alvast bedankt
Lagos

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

even voor de duidelijkheid..wat versta je onder hoog oplopen? en gebeurt dit na 1 keer de rem intrappen of na vaker?

lagos (0), 20 jaar geleden

wel na een paar keer ( goed intrappen, dan loopt hij tot 1500 toeren. Wat ik wel raar vind is dat na het loslaten van de remmen de toerental wegzakt onder de 500 toeren en de motor dreigt af te slaan. Hierna blijft hij onregelmatig draaien ( toerental schommelingen tussen 600 en 800 toeren.

Alle vacuum slangen gecontroleerd en gereinigd ivm verstoppingen en de stappenmotor en het klephuis ook gereinigd.

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

oplopen toerental kan normaal zijn tijdens veelvuldig op de rem trappen. er is namelijk vacuum nodig....



ik zou de lfr (stappenmotor) eens goed controleren..../vervangen voor je andere probleem.





lagos (0), 20 jaar geleden

Heb de LFR vorige week goed gereinigd, zag trouwens nog schoon uit. Je heb gelijk kan natuurlijk ook een defect in de LFR zelf zitten.
Voor ik een nieuwe ga kopen wil ik eerst de lfr teste/doormeten. Is dit mogelijk met een multimeter te doen? Is daar een methode of waarde voor.

Groetjes
Lagos

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

ik hb geen idee...maar ik denk het niet. wij doen het altijd met de tech (opel tester) want je moet de aantal stapjes meten...volgens mij kan dit niet met een multimeter..

lagos (0), 20 jaar geleden

Hoi Opeltje

ik wil de pakking van de inlaatspruitstuk vervangen. Is er iets waar ik rekening mee moet houden?

2de vraag: de zwarte dradengoot boven op de spuitventielen moet uitgebouwd worden. Ik heb even gekeken maar kon niet ontdekken hoe die vastzit. Hoe haal ik die in zijn geheel weg; zeg maar?

alvast bedankt voor je antwoord.
Lagos

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

deze goot zit met twee boutjes aan de achterzijde vast!



er zijn niet echt concrete dingen om extra rekening mee te houden bij deze klus.



lagos (0), 20 jaar geleden

Hallo Opeltje en andere meedenkers,

lange tijd heb ik moeten zoeken naar de oorzaak van toerental schommelingen in combinatie met olie gebruik ( weliswaar niet veel maar toch 1 liter per 3000 km.)

Gisteren heb ik de motor inwendig gereinigd met Forte. Tijdens het reinigen ( half uur stationair draaien ) bleef het toerental keurig stil zoals die hoort op 700 rpm staan. Geen beweging meer of minder. Dit heb ik al een half jaar niet zo meegemaakt bij deze auto. Aha dacht ik, opgelost.
Maar nee, nadat ik nieuwe olie in heb gedaan en ging rijden bleek het toerental weer te schommelen.

Al die tijd heb ik dit probleem in de sensoren gezocht, maar na gisteren weet ik dat het zeer waarschijnlijk in de kleppen of in de zuigers zit. Er komt in ieder geval olie in de verbrandingskamer met het gevolg onregelmatig toerental.

Nu mijn vraag. Hoe kom ik achter of het de zuigers of de kleppen de boosdoeners zijn?
Het is voor mij n.m. belangrijk om te weten; mijn beslessing ivm kosten hem te repareren of een andere auto kopen hangt hier vanaf.

Wie heeft hier een antwoord op.

alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Lagos

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

door een cilinder lektets uit te laten voeren krijg je duidelijkheid. hier wordt druk op de cylinders gezet en de mogelijke lekkage vastgelegd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.