Opel Astra: Steunbeugel dynamo

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: C16NZ (i)

Hallo,

De V-snaar van mijn '93 astra slipte, en toen ik deze strak wilde gaan spannen kwam ik het volgende probleem tegen. De dynamo zit op twee punten aan de motor vast, één daarvan is een beugel met een sleufgat waarmee de spanning van de V-snaar ingesteld kan worden. Deze beugel zit weer vast aan het motorblok met, als ik goed zie, een bout. In mijn geval steekt deze bout een stuk verder uit het motorblok dan de dikte van de ophangbeugel, waardoor deze helemaal los zit. Doordat dit probleem er waarschijnlijk al langere tijd was, zijn zowel die bout als de beugel aan behoorlijk wat slijtage onderhevig.

Ik heb wat foto's van de situatie toegevoegd voor zover ik met de camera erbij kon komen:

[url=http://img819.imageshack.us/i/dynamobeug...][img]http://img819.imageshack.us/img819/9025/...[/img][/url]

[url=http://img819.imageshack.us/i/dynamobeug...][img]http://img819.imageshack.us/img819/533/d...[/img][/url]

[url=http://img819.imageshack.us/i/dynamobeug...][img]http://img819.imageshack.us/img819/176/d...[/img][/url]

Hoe hoort dit in werkelijkheid te zitten; is er een onderdeel verdwenen (aangezien er erg veel speling is) of is dit een kwestie van die bout vastdraaien? Is dit probleem gemakkelijk te verhelpen? Als ik goed bij bout en beugel wil komen (om ze b.v. te vervangen) moet waarschijnlijk de distributieriem eraf, iets wat ik niet zelf kan doen. Is dit een bekend probleem?

Alvast bedankt!

Groet, Kees

KeesA

Geplaatst door KeesA (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

daar zit normaal een rubber in die is bij jou weggesleten daarom zit er ook een massakabel aan je bout omdat die rubber de massa kan onderbreken

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Begin ermee de bout vast te draaien. Daarmee zal het probleem opgelost zijn.

S6

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

die zul je niet vaster kunnen draaien omdat daar normaal een rubber overheenzit,anders zou je bij te vast draaien je rubber ertussenuit draaien.

KeesA (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de informatie! Ik ga kijken of ik dat specifieke rubber ergens kan vinden en proberen dit over de bout heen te trekken zonder de distributieriem te verwijderen.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

dat lukt je nooit,dit is een rubber wat je eerst in die beugel doet dan de bout erdoorheen dan aandraaien tot vast,dat is net zo'n rubber als een soort doorvoerrubber wat overal in je auto zit waar de kabels doorheen lopen,informeer even bij de dealer naar zo'n rubbertje of kijk bij een andere auto effe.als je goed op de foto kijkt die jij gemaakt hebt zie je volgens mij nog resten van dit rubber te zitten

kleijn (0), 13 jaar geleden

opvullem met een plaatje lukt niet??

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

weet je wet het is,ik heb zovele opeltjes gehad waarvan dit rubber weg was en de dynamo de beugel scheef trok,maar dat is nu het voordeel van een V-snaar deze hoeft niet perfect recht te lopen,ik heb dit dan ook nooit vernieuwd alleen als de distributie er toch af moest dan meteen erbij pakken, anders gewoon de v-snaar op spanning zetten en de beugel met je duimen tegen het motorblok aanduwen en bout van dynamo weer vast draaien,en gewoon lekker laten zitten totdat je distributie vervangen moet worden,is niet echt iets om onzeker van te worden.

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=robby10030]die zul je niet vaster kunnen draaien omdat daar normaal een rubber overheenzit,anders zou je bij te vast draaien je rubber ertussenuit draaien.[/quote]
Robbie, wat lul je nou in de ruimte ?? Eerst meld je dat dit niet gaat, en nu kom je er zelf weer mee ?? En heb je dit ook gedaan, bij al je opeltjes............

Wacht maar eens af, wat Kees gaat doen.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

ik denk dat jij zit te lullen ,goed lezen dan blaffen,ik zeg dat je dit rubber nooit zo kunt vervangen zonder te demonteren,en dat ik dit nog nooit zo heb vervangen alleen als ik de distributie ging vernieuwen dan pak ik dit erbij,snappie[quote=Ralf_Jensen][quote=robby10030]die zul je niet vaster kunnen draaien omdat daar normaal een rubber overheenzit,anders zou je bij te vast draaien je rubber ertussenuit draaien.[/quote]
Robbie, wat lul je nou in de ruimte ?? Eerst meld je dat dit niet gaat, en nu kom je er zelf weer mee ?? En heb je dit ook gedaan, bij al je opeltjes............

Wacht maar eens af, wat Kees gaat doen.[/quote]

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

dit is lullen.[quote=Ralf_Jensen]Begin ermee de bout vast te draaien. Daarmee zal het probleem opgelost zijn.

S6[/quote]

KeesA (0), 13 jaar geleden

Oke, dus als ik het goed begrijp is het niet noodzakelijk om daar een rubbertje tussen te zetten. Dan ga ik een ijzeren beugel tussen motorblok en steunbeugel zetten en probeer ik deze klem te zetten door de bout iets aan te draaien (hopelijk zit daar beweging in...). Ik laat weten wat het resultaat is zodra ik het geprobeerd heb.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

tja,, dat rubbertje zit er natuurlijk niet voor niks dat is om trillingen op te vangen maar het is niet zo'n ramp als die rubberring er niet meer tussen zit.

rb77 (0), 13 jaar geleden

Honda of toch een Opel?

Ruud10657 (0) PRO, 13 jaar geleden

Beugel ff op de sloop halen. Astra, daar liggen er wel 10 van op elke sloop. Beugel bevat aan de onderzijde een rubber. Verder zit er een massakabel bij de bovenste bout op de dynamo. Als je hem spant moet er altijd nog een stukje beugel over zijn, anders ook de riem vernieuwen.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

wat een rubbertje wel niet teweeg kan brengen,wat zal dat wel niet worden bij totale motorrivisie -lol-

KeesA (0), 13 jaar geleden

Probleem met een andere beugel is dat de distributieriem eraf moet...

Ik heb het nu als volgt opgelost (en daarmee de originele situatie geprobeerd te benaderen): ik heb een stuk rubber (oude binnenband) door de beugel heengetrokken en er omheen gewurmd voor de trillingsdemping, en vervolgens een U-beugel over de bout heen getrokken langs/naast de beugel. Dit geheel zit klem, daarna kon ik gemakkelijk de V-snaar spannen. Na testrit zit het nog steeds als een huis; ik hoop dat't probleem hiermee (tot de distributieriem vervangen moet worden; dan kan er gelijk een andere beugel op) voorlopig is opgelost.

Bedankt voor alle tips!

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

wel creatief maar haalt niks uit,die trillingen die er ontstaan voel jij niet met je vingers,de binnenkant van de beugel(het oog waar de bout doorheenzit) kom jij niet met je fietsenband dus is nog steeds ijzer op ijzer zo'n rubber zit door en door,hier moet je je niet zoveel zorgen om maken,gewoon riem opspannen en beugel tegen de bout aandrukken en dynamo vastzetten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.