Beste medeklussers en professionals,
Ik zit nu een tijdje met een kapotte VAG-mobiel en heb tot die tijd de Astra van een goede vriend tot m'n beschikking. Helaas is dit geen VAG-hok, maar het rijdt. Ik heb mezelf zes jaar geleden eigenlijk beloofd mezelf nooit meer in dit merk te vertonen. Dat naar aanleiding van foto's van mij in zo'n Lope Dombo 1.7D met roest uit 1996. Maar goed, men mag een gegeven Astra niet in de bek kijken, hoewel ik het vermoeden heb dat dit nu wel moet. Normaalgesproken kan ik het alleen maar toejuichen dat een Opel permanente schade oploopt, maar omdat hij van een vriend is wil ik toch wel graag weten of dit meestal een onschuldig kwaaltje is of niet.
Het betreft een Opel Astra 1.7 CDTI uit 2006 met rode T en rode I. De auto maakt een wat fluitend geluid als ik gas geef tussen de ca. 1200 en 1800 toeren. Dit geluid gaat weg boven de 1800 toeren. Dit is volgens mij wel normaal, maar het geluid wordt de laatste tijd luider. Het sissende geluid dat je hebt na het gebruik van de turbo, bij ca. 2500 toeren, wordt ook steeds luider. Nu is dit allemaal nog wel te overzien.
Als ik echter in de 4 invoeg op de snelweg en van 60 km/h naar 100 km/h met vollast in één keer dooraccelereer, dan gaat het servicelampje branden en valt de turbo met een klap uit. Als ik dan haast heb, moet ik tijdens het rijden een paar seconden de auto op contact I zetten om de fout weg te krijgen. CD-speler gaat dan dus ook uit :(. Vervolgens moet ik het eerste kwartier niet gaan inhalen in de vijf, want dan krijg je de melding weer. Die vriend zegt dat dat lampje gaat branden doordat ik altijd scheld op die auto, maar het blijkt toch echt andersom te zijn. Gaat ook branden als ik niet scheld.
Als ik het lampje tijdens het rijden niet "uitzet" en ik blijf dus zonder turbo toch met vollast (inhalen, helling op, enzovoort) doorrijden, gaat na 10 seconden het servicelampje uit en een ander lampje branden: motorlampje. Die melding gaat na een paar dagen pas weg en tot die tijd is de turbo niet te gebruiken... Zo ver laat ik het dus niet meer komen.
Als ik 's avonds op de turbo rij en door de achterspiegel naar buiten kijk, zie ik dat de koplampen van mijn achterligger in een grote mistwolk terecht komen. Het is een turbodiesel, dus misschien is dat normaal. Ik rij trouwens nooit boven de 2800 toeren. Onlangs wel een lange snelle rit gehad in Duitsland op topsnelheid. Werd er iets beter van de dagen erna. Gek genoeg tijdens die rit helemaal geen storingen.
Het lijkt mij dus iets wat optreedt bij maximumkoppel of bij turbo-gebruik.
Wellicht is dit allemaal een beetje uitgebreid uitgelegd allemaal (weet niets van Opel), maar misschien horen de symptomen bij elkaar en hoort dit zo bij deze motor met deze kilometerstand? De Astra heeft 180.000 km gelopen.
Ik snap ook wel dat noodloop optreedt om verdere schade te voorkomen en dat je eigenlijk naar de dealer moet. Maar daar heeft hij het geld niet voor. En ik trouwens ook niet, want anders had ik mijn VAG-hok al wel gerepareerd.
Vriendelijke Algemene Groeten,
Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eens beginnen met de foutcodes te laten uitlezen. Dat scheelt een hoop gegis en gezoek.
Okay, dank,
Ik heb begrepen dat dit CAN-BUS is. Een vriend heeft een laptop. Waar kan ik de diagnosestekker vinden?
Groet,
Frank
14 jaar
onder stuurkolom
14 jaar
diagnosestekker zit tussen de handrem en schakelpook.
gr john
[quote=johndoornbosch]diagnosestekker zit tussen de handrem en schakelpook.
gr john[/quote]
ok dan, wist ik ook niet, dacht altijd bij opel na 2001 onder stuurkolom.
gr rick
14 jaar
Hey, dank je wel, John!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar