Opel Astra: Storing motormanagement Opel Astra H-CC

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Een aantal maanden geleden brandde voor het eerst het motormanagementlampje van mijn Opel Astra. Ik merkte verder niets aan de manier waarop de auto reed. Bij een universele garage heb ik meteen de storing laten uitlezen (P0171; brandstoftoevoersysteem arm). De temperatuursensor werd vervangen, waarna ik een ongeveer een maand zonder problemen heb rondgereden. Toen het lampje weer ging branden ben ik opnieuw langs de garage gereden. Om het brandstofinjectiesysteem te reinigen, heb ik op advies van de garage tweemaal brandstofcleaner toegevoegd aan de benzine. Weer kon ik ongeveer een maand zonder problemen rondrijden, waarna het lampje opnieuw ging branden. De garage heeft toen het gaskleppenhuis gereinigd en de lamdasonde gemeten (deze bleek in orde). Het lampje was weer uit, maar na een paar dagen stond ik voor de vierde keer met hetzelfde probleem bij de garage. Ditmaal werd luchtmassameter vervangen. Het motormanagementlampje bleef hierna ongeveer een week uit, voordat het probleem weer terugkwam. Nu houdt de auto echter ook in en hij start niet in één keer, wat hij normaal altijd wel doet. Voor de vijfde keer naar de garage dus: Weer/nog steeds storing P0171. Voordat er opnieuw wordt gesleuteld, zou ik graag willen weten of iemand dit probleem herkent en wat (mogelijk) de oplossing zou kunnen zijn.

Bruno10

Geplaatst door Bruno10 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

De motor kreeg en krijgt nog steeds te weinig benzine. Dat ondanks het feit dat de motor-computer zelf er al zo'n 25% bij doet.
De storing heeft nu een niveau bereikt waarbij ook nog je dure katalysator kan worden vernield.

Mogelijke oorzaken: valse lucht (zowel inlaat- als uitlaat-spruitstuk), lage brandstofdruk, verouderde/verkeerde LMM, defecte lambdasonde.

Wat doet je benzineverbruik op dit moment? Gelijk, hoger, lager?
Is er een 4-gas meting gedaan?
Is de LMM vervangen door een originele of een aftermarket?

Bruno10 (0), 9 jaar geleden

Aan mijn benzineverbruik merk ik eigenlijk niets. Volgens mij is er geen 4-gasmeting gedaan, maar dat weet ik niet zeker, dus dat moet ik navragen. De LMM is door een originele vervangen.

Bruno10 (0), 9 jaar geleden

Inmiddels zijn we 2 maanden verder. In die tijd ben ik, nadat de universele garage het probleem, ongeveer een jaar na het ontstaan ervan, niet heeft kunnen oplossen, naar de Opelgarage gegaan. Hier ben ik inmiddels 3 x geweest. De 1e keer codes uitgelezen: code P0171 (brandstofmengsel arm). Volgens de dealer kon dit o.a. betekenen dat de lamdasonde defect was (volgens mijn reguliere garage is dit niet het geval, want dat hebben zij getest) of dat er een lekkage zou zijn in het inlaatspruitstuk. Na reset, ging het storingslampje opnieuw aan. Direct weer naar de Opelgarage: Opnieuw code P0171, maar nu ook P1614 (verkeerde transpondersleutel; dit zou geen kwaad kunnen als de auto gewoon start). Aantal voor de hand liggende oorzaken getest. Het lampje is weer uit en gaat niet weer aan. Auto dus maar weer mee naar huis, met de melding direct terug te komen bij herhaling van de storingsmelding. 2 weken later brandt het lampje weer, dus meteen weer naar de garage. De Opelgarage meent nu dat het probleem veroorzaakt wordt door een defecte brandstofpomp en verstopt brandstoffilter. Een grote kostenpost, maar aangezien het probleem hier volgens de garage hoogstwaarschijnlijk mee zou zijn opgelost, heb ik de onderdelen laten vervangen. Helaas, de auto houdt opnieuw in (m.n. in de eerste versnelling, bij het optrekken, daarna is er niet veel aan de hand) en na ca. 200 km rijden is de storingsmelding ook weer terug. Voordat ik opnieuw voor onnodig hoge reparatie-/vervangingskosten wordt gesteld (de brandstofpomp en het -filter zijn vervangen, terwijl deze het probleem kennelijk niet veroorzaakten), zou ik toch graag willen weten of iemand adviezen of tips heeft. Ik begin er onderhand echt moedeloos van te worden.

R_Bakker (0) PRO, 9 jaar geleden

Wat voor een motor type is het. bij sommige type willen de EGR kanaln dicht zitten in het inlaatspruitstuk dan krijg je ook storing arm mengsel.
Het hangt af van motor type, is het al een Astra H

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.