close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Overig : Storingen zelf uitlezen

Motorcode: alle

Hallo,

Op diverse sites worden Tech2's aangeboden om motorstoringen voor alle Opel's uit te lezen.
Nu zijn deze gezien de prijs (ong €100,-) geen originele Tech2's maar om alleen de codes uit te
lezen lijkt dit mij wel wat. Heeft iemand ervaring met deze uitlezers?
Of zijn er andere of betere manieren om storingen uit te lezen? het is nl wel handig als je dat OOK zelf kunt, toch??

Grz Mark

Geplaatst door

Marksman (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zonder tech kan ik mijnes ook zelf uitlezen, dmv bepaalde pinnen van de diagnosestekker met elkaar te verbinden ( paperclip-methode) en dan de knippercodes van je dashboard lampjes onthouden.
knippercodes kun je weer opzoeken in een lijst. en zo weet je ook wat er aan de hand is.

apparaatje kopen voor 100,- ? ik persoonlijk rij dan liever 5x naar de dealer om em daar goed uit te lezen en waardes te meten

maar het kan inderdaad handig zijn. je kan het altijd kopen en proberen natuurlijk

roygsi 0

17 jaar

Volgens mij kun je met de paperclip methode niet alle Opels uitlezen. Heb zelf een Omega 2.6 uit 2003 en daar kun je volgens mij niet mee paperclippen. Met de andere Omega uit 95 zou dat weer wel kunnen dacht ik. Ik durf het in elk geval niet te proberen, misschien blaas ik de ECU wel op ofzo..

Grz Mark

edit:

ps: welke dealer heb jij dan? Die van mij vraagt €40,- voor alleen uitlezen (Motorhuis H'dorp).

Marksman 0

17 jaar

20,- of 25,- opel dealer Hoorn. ''van der linde van sprankhuizen'' . 40,- voor een kwartiertje uitlezen is eigelijk schandalig!
dan kan het nog best een goede zet zijn om voor 100 een soortgelijk apparaat aan te schaffen. universele garages hebben ook geen echte TECH systemen, maar kunnen wel vele merken uitlezen.

maar inderdaad grote kans dat je met nieuwere diagnosesystemen de boel niet zelf kunt uitlezen. heeft te maken met odb1 en odb2 volgens mij. maakt ook niet uit.

roygsi 0

17 jaar

Wat betekent dat ODB2 eigenlijk. Kom die term regelmatig tegen op sites.

Grz Mark

Marksman 0

17 jaar

[quote=Marksman]Wat betekent dat ODB2 eigenlijk. Kom die term regelmatig tegen op sites.

Grz Mark[/quote]
door verschillende wetgevingen ontstaan er meerdere benamingen voor dezelfde systemen, terwijl er gebruikt wordt gemaakt van zelfde standaarden, zijn de benamingen verschillend OBD 1-2 verenigdestaten, EOBD europese gemeenschap, JOBD Japan.

Gr. paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Maar waar staat die afkorting dan voor, ODP?


Grz Mark

Marksman 0

17 jaar

Mark,

OBD2 is een Amerikaanse standaard die geldt in Amerika.
In Europa noemen we dit EOBD wat voor een zeer groot deel gelijk is aan de Amerikaanse OBD2.
Wat betreft protocollen en manier van uitlezen is alles gelijk.
Alleen verschillen de standaarden op een aantal technische kwesties die voor de meeste gebruikers niet interessant zijn.
EOBD is ingevoerd vanaf 1 jan 2000 voor benzine motoren en vanaf 1 januari 2003 voor diesels.
De invoering was geleidelijk, niet alles moest gelijk voldoen op de eerste datum.
De laatste auto's (bedrijfsauto's met diesels) hoeven pas sinds 1 jan 2007 (inderdaad, dit jaar) pas te voldoen aan de standaard.
Het voordeel is dat je met 1 enkele scanner alle auto's kunt uitlezen.
Het nadeel is dat het alleen geldt voor uitlaatgas relevante onderdelen, wat op dit moment inhoudt dat alleen motor en automatische versnellingsbakken uit te lezen zijn.
Een ander nadeel is dat de foutcodes die gepresenteerd worden alle uitlaatgas relevant zijn. Andere foutcodes die dat niet zijn krijg je met het EOBD protocol niet te zien.

oldford 0
badge

17 jaar

Ok duidelijke uitleg, bedankt oldford.
Nu heb ik ook gehoord dat je met TIS en een speciale stekker ook alles kan uitlezen.
Klopt dit en hoe kom/wat voor stekker heb je hiervoor nodig?

Grz Mark

Marksman 0

17 jaar

TIS, geen idee

nog ff over de ODb enzo, dat wordt ook gebruikt om te chiptunen via de diagnosestekker
ODB 1 kan alleen via een andere chip in de motronic
ODB 2 heeft geen andere chip nodig, alleen diagnosestekker en laptop

dit heeft even niks met uitlezen te maken, maar nu we het er toch over hebben .. . : )

roygsi 0

17 jaar

Waar kan je zo'n diagnose stekker bestellen? Deze zou dus met TIS ook moeten werken. Alleen wat kun je allemaal daarmee? Foutcodes uitlezen, programmeren, resetten etc?

Toch wel een interresant onderwerp voor de doe het zelvers toch?

Grz Mark

Marksman 0

17 jaar

[quote=Marksman]Maar waar staat die afkorting dan voor, ODP?[/quote]
(E)OBD : (Euro) On Board Diagnosis

Treb 0

17 jaar

Bedankt Treb

Marksman 0

17 jaar

Mark,

Met TIS kun je niets uitlezen. Stekker bestellen heeft dus geen nut.
TIS is een database programma, geen scanner toepassing.

oldford 0
badge

17 jaar

[quote=oldford]Mark,

Met TIS kun je niets uitlezen. Stekker bestellen heeft dus geen nut.
TIS is een database programma, geen scanner toepassing.[/quote]
In het programma is wel de mogelijkheid om met diagnoseapparatuur iets te doen of heb ik het nu verkeerd?

Marksman 0

17 jaar

Als je bedoelt het laden van nieuwe scanner-software op de Tech-2 en het laden van software op de Tech-2 om te downloaden in een ecu heb je gelijk. Maar om een auto uit te lezen heb je echt een scanner nodig en niet TIS.

oldford 0
badge

17 jaar

Dus wat heb ik volgens jou dan nodig om zelf storingen uit te lezen?

Marksman 0

17 jaar

"ODB 2 heeft geen andere chip nodig, alleen diagnosestekker en laptop"
Andere software of soms tunen kan tegenwoordig (soms) inderdaad via de J1962 stekker.
Verder heeft dit alles niets met EOBD te maken.
En Obd2 heeft ook niets te maken met EOBD het lijkt alleen op elkaar.

Opel software (de goedkope) pakt lang niet alle computers, houd daar wel rekening mee.
Ook heb je kans dat als je iets uitleest je verkeerde informatie krijgt van je eigen software(door verschillende software versies die ze in opel computers stoppen) .

En er zijn verschrikkelijk veel Opel software versie's.

Oiram

Even voor alle duidelijkheid: wat is een Tech-2?
Dit is de dealer apparatuur die Tech-2 genoemd wordt:
http://www.auto-diagnostics.info/opel_te...

Dat is iets geheel anders als alle andere kabeltjes en software die onder die zelfde naam verkocht worden.

oldford 0
badge

17 jaar

Ik weet het, de naam wordt voor alles gebruikt.
Het mooiste is natuurlijk de Tech2 van de dealer maar die is niet te betalen..:-(
mar waar ik het over heb is die van de pagershop.nl voor €99,-
Maar blijkbaar heeft niemand hier ervaring mee.

Grz Mark

Marksman 0

17 jaar

Er word ontzettend veel slecht spul geleverd op dit moment houd daar rekening mee.
Er word van alles beloofd en het vaak valt het tegen.
Het is handel!

Jou Tech2 kan je in Nederland al kopen bij veel bedrijven.
Dus zoek de goedkoopste.
En een die goede service geeft.(en jou kan vertellen waarom het bij jou nou net niet werkt).

Zelf je auto uitlezen met een PC is vrij nieuw.
Sleutelaars met een VW kennen allemaal Vagcom wel en ik heb tot nu toe voor geen enkel
ander merk iets vergelijkbaars kunnen vinden.


In dit geval werkt de naam Tech2 ook erg verwarrend.
De Tech 2 die op deze site staat heeft niets te maken met de Tech 2 van Opel zelf.
Alleen de naam.



De software bij deze interface leveren anderen ook, alleen dan heet het zelfde het programma weer anders.
Ik heb deze software ook en je kunt bij een aantal modellen de motor computer (1997-2002) fout lezen/wissen.
Soms krijg je geen omschrijving bij de codes.(omdat die dan niet bekend zijn)
Ook werkt het bij mij niet op een laptop (wel op een PC)
Waardes te voorschijn toveren is mij nog niet gelukt.
En heel veel computers zitten niet in de software.



Oiram

Volgens de leverancier moet je met deze uitlezer (om misverstanden te voorkomen noem ik hem maar zo), waardes kunnen aflezen, foutcodes uit kunnen lezen en resetten. Programmeren is niet mogelijk maar daar ging het mij niet om. Puur alleen het uitlezen van foutcodes, daar gaat het mij om.
Hij garandeerde mij dat het voor de beschreven modellen vanaf 1997-2004 werkt. Ik heb ook van hem het programma wat erbij hoort gekregen maar ik kan niet alles uitproberen want het proggie vraagt om de uitlezer (interface) Het ziet er allemaal wel aardig uit maar dat zegt natuurlijk niets.
Vreemd trouwens dat bij jou het niet op een laptop werkt, zou niets uit moeten maken tenzij de laptop het niet aankan.

Grz Mark

Marksman 0

17 jaar

Ook Com (rs232) poorten van PC of laptop zit wat soms wat verschil in spanningen.
De ene heeft 12v en er zijn er ook met 7v.
Daar schijn dat probleem in te zitten.
Andere software werkt overigens wel op dezelfde poort van de laptop.(Vagcom ed)
Laat weten hoe het bij jou werkt.
Oiram

Ben er nog niet uit of ik deze ga kopen.
Welke software + kabels gebruik jij?

Grz Mark

Marksman 0

17 jaar

Dit gebruik ik:
www.opel-scanner.com

Hiermee kan je foutcodes uitlezen en clearen. Je kan verschillende tests doen op bepaalde modules. Er is mogelijkheid om van sommige modules de EEPROM op te slagen. Van die laatste functionaliteit heb ik nog geen gebruik kunnen maken.
Ikzelf heb er nog geen problemen mee gehad maar ik heb nu contact met jhl die er blijkbaar problemen mee heeft.

Ik heb de software van hun Duitse leverancier laten overkomen.

De soft

JoeNeL 0

17 jaar

En wat voor prijsklasse praten we dan over want dat ziet wel professioneel uit.

Grz Mark

Marksman 0

17 jaar

Ik heb hem 365 euro betaald.

Op deze site:
http://www.obd-2.de/prodos.html

JoeNeL 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Overig of stel zelf een nieuwe vraag.