close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Stotteren en afslaan Opel Astra 1.6 16v 2001 automaat

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z1.6XE

Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn Astra 1.6 16v uit 2001 automaat. Het begon met een beetje stotteren en inhouden bij een warme motor bij half last op een contante snelheid. Na het uitvoeren van onderhoud door de garage is het probleem erger geworden. Het stotteren is erger geworden en bij afremmen naar 0 km/u slaat hij gewoon af waarnaar hij weer moeilijk start. Dit gebeurt alleen bij een warme motor.

De garage heeft de gasklep of gashuis al gereinigd en de computer opnieuw ingelezen en dit loste het probleem even op maar na ongeveer 1 week kwam het terug. Uiteraard moet hij weer terug naar de garage maar het kan geen kwaad om zelf ook wat info in te winnen. Misschien kan ik zelf wat doen? Ben redelijk handig.

Alvast bedankt,
Jochem

Geplaatst door

JochemT. (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gaat er tijdens het rijden een storingslamp (MIL) branden? Lamp werkt wel bij contact aan zetten?
Wat doet je benzineverbruik? Ongeveer hetzelfde of wordt het meer?

Stotteren en inhouden kan een gevolg zijn van valse lucht (lekke slang, lekke uitlaat) of een defecte of verouderde sensor (luchtmassa meter).
Al dit soort mengsel problemen kan eenvoudig geconstateerd worden met uitlezen van de (Long Term) fuel trim.
Die fuel trim moet rond de 0% zitten. Zo niet, dan is er een mengsel probleem en moet je verder zoeken.

oldford 0
badge

12 jaar

denk dat je het in een sensor moet zoeken
temp of bdp sensor

kleijn 0

12 jaar

Nee, er gaan geen lampjes branden. Het stotteren doet zit ook niet altijd voor. Ik heb wel vaker problemen gehad met de temp. sensor die voor op het motorblok zit, ik denk dat ik deze maar als eerste ga vervangen. Benzine verbuik hou ik nooit bij dus daar kan je geen antwoord op geven.

Is dat uitlezen van die fuel trim iets wat alleen een garage kan?

Fijne kerst!!
Jochem

JochemT. 0

12 jaar

Fuel trim uitlezen is normaal iets dat een garage (dealer/universeel) voor je kan doen.
Hoewel er ook particultieren zijn die het zelf kunnen. Iemand met een EOBD/OBD2 scanner kan het voor je doen.

Benzineverbruik kan soms een aanwijzing geven, dus bijhouden is wel makkelijk.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

oldford 0
badge

12 jaar

Zou het ook nog een temp sensor kunnen zijn? Ik heb in het verleden al problemen gehad met een temp sensor die links voor op het blok zit. Als ik de motortemp bekijk schommeld die altijd een beetje wat voorheen nooit was. Naar mijn idee komt de motor niet goed op temperatuur.

Hoe kan ik hier trouwens een foto plaatsen (ok te laten zien over welke sensor ik het heb).

JochemT. 0

12 jaar

weet niet of het de goede methode is maar plaats je tekst dan klik je op citeren en gebruik als aanwijzing onderstaande tekst.




http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Highway 670
badge

12 jaar

Klik op "Plaats een oplossing"...lees de aanwijzing onder het berichtvak.

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

OK, bedankt. Ik ben vandaag wederom naar de garage gegaan met het probleem wat erger en erger wordt. Het afslaan komt steeds vaker voor. Motor is dan ook moeilijk weer aan de praat te krijgen.

Bij de garage hebben ze de computer uitgelezen en daar in stonden meldingen.

1: Temp sensor (deze heb ik los gehad om te testen dus dat kan kloppen)
2: Cylinder 3 (valt af en toe uit)

Omdat ik in het verleden een soortgelijk probleem had wat aan de temp sensor lag gaan we deze eerst vervangen (is goedkoop dus de moeite waard).

Als dat niet werkt opperde de monteur dat of de bobine of de computer defect kan zijn.

Wat denken jullie daarvan? Ik vind het nogal kort door de bocht. Zou niet gewoon de bougie kapot kunnen zijn van de 3e cylinder, deze is nl vervangen tijdens de grote beurt waarna de problemen ontstonden.

gr,
Jochem

JochemT. 0

12 jaar

Vind raar verhaal.
De tempsensor is een goede verdachte, aan de hand hiervan doet de ECU zijn berekeningen immers.
Dat er een cilinder niet meedoet af en toe dat zou kunnen en natuurlijk gaat de auto dan ineens selcht lopen.
Echter heeft dat niks te maken met het vervolgens slecht starten, hij zal starten, hetzij op drie cilinders.
Verdachte hierin is meestal de DIS bobine waarvan inwendig sluiting oid is ontstaan.
ECU defekt dat kan maar dan komt er meestal een andere code in beeld.
Gebruik een originele GM sensor !

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Bedankt Christiaan voor je antwoord. Morgen gaan we eerst inderdaad de sensor vervangen, mocht dat het probleem niet oplossen dan heb ik op mp een 2de hands bobine gevonden voor 60 euro die ik kan overnemen. Hopelijk biedt dit de oplossing, het leven is immers al duur genoeg.

Fijne avond nog.

JochemT. 0

12 jaar

Temp sensor is inmiddels vervangen maar maakte geen verschil. Motor stotterd bij 80 km/u en slaat af bij afremmen naar een lagere snelheid. Ik kan via mp goedkoop aan een bobine komen dus deze ga ik eerst vervangen.

JochemT. 0

12 jaar

Heeft het ook nog zin om eerst de bdp sensor te vervangen en waar zit deze?

JochemT. 0

12 jaar

Niemand meer ideeën? Ik had nog 2 vraagjes, hoe tel je de cilinders (dus hoe weet ik welke cilinder 3 is) en welke bougies worden aangeraden erin te doen. Momenteel zitten er bosch bougies in.

JochemT. 0

12 jaar

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/812/astra2001bdpsensor0001.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/812...][img]http://img812.imageshack.us/img812/2186/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

kleijn 0

12 jaar

Uiteindelijk bleek het toch weer de EGR klep te zijn, deze heb ik schoon gemaakt en met een blindpakking afgedopt. Auto rijd nu weer als vanouds.

JochemT. 0

12 jaar

Even mijn oude topic omhoog gehaalt van toen ik (wederom) problemen had met mijn EGR. Deze heb ik toen eraf gehaald, schoongemaakt en afgedopt. Dit leek tot oplossing te zijn.......tot vanavond. Ik voelde de auto de laatste week alweer onregelmatiger lopen en schokken en een paar uur geleden toen ik naar mijn werk reedt sloeg het weer (als vanouds) af bij het stoplicht. Na het starten weer doorgereden en het MM lichtje ging branden. Ik zal dus weer de EGR moet gaan schoonmaken cq vervangen.

Nu een paar vragen daarover:
1: De motor loopt normaal en slaat niet meer af nu het MM lampje brand, kan ik niet gewoon lekker blijven doorrijden?
2: Kan ik de klep ook open zetten voor het schoonmaken en hoe?
3: Indien vervangen => een orginele kopen of immitatie?

Ik ga sowieso de EGR geheel afdoppen en niet meer met de orginele afdop pakking van Opel.

Hoor het graag van jullie.

Groeten,
Jochem

JochemT. 0

12 jaar

Als je hem gaat afdoppen, waarom dan vervangen?

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

Hij was al afgedopt met zo'n afdoppakking van Opel. Toch geeft hij nu een storing, daarmee kan ik neem ik aan niet door blijven rijden lijkt me? Als dat wel kan dan hoor ik dit graag want dan doe ik er helemaal niks mee.

JochemT. 0

12 jaar

EGR bleek toch de oorzaak te zijn, nieuwe EGR aangesloten maar niet geplaatst aangezien hij al afgedopt was. Hij hangt nu naast het spuitstuk. Werkt perfect, geen foutmeldingen e.d. Topic kan dicht.

JochemT. 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.