close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: stotteren/haperen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1600

Beste mensen,

Ik kamp al een enige tijd met een probleem wat maar niet opgelost kan worden.

Als je een bepaalde snelheid rijd en even blijft rijden begint de auto met stotteren /haperen.
Daarbij geeft hij aan overslag op cillinder 1 t/m 4 en een arm brandstof mengsel.
Zodra je gas geeft om te accelereren heeft hij normale trekkracht en geen problemen.

Het oranje motorblokje brand continu, niet alleen met stotteren/haperen

Het volgende is al gebeurd:
Bobine
Bougies
Bdp sensor
Lambdasonde 1
Egr gereinigd
Gasklephuis gereinigd

Waar kan het nog meer aanliggen?

Alvast bedankt voor de reacties hopelijk snel het probleem opgelost.

Groeten mitch!

Geplaatst door

Mitch! (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je motor krijgt dus te weinig brandstof en daardoor krijg je ook misfires.
Er is een heel scala aan oorzaken. Defecte/verouderde sensor (luchtmassa meter of map-sensor wat er op zit), valse lucht, te lage brandstofdruk, mechanisch probleem, lekkende egr, etc.
Wat is je motorcode?

Doorrijden met de storing zal op den duur je dure katalysator vernielen, dus dat lijkt mij geen optie.

oldford 0
badge

8 jaar

Motorcode is z16xep twinport 1.6 16v

Ik heb wel een inlaat temperatuur sensor (2pins aansluiting) geen 5 pins zoals luchtmassameter.

De MAP sensor wordt momenteel gecontroleerd, hopelijk Is dan het probleem opgelost.

Nee inderdaad wil de katalysator niet kapot hebben.

Alle reacties zijn welkom..

Mitch! 0

8 jaar

Kunnen inderdaad vele oorzaken zijn, maar controleer zeker of de egr kanalen voldoende doorstroming hebben.

Ja klopt maar niet een specifieke foutcode wat direct naar het probleem lijdt.

Alleen de overslag op de cillinders en arm brandstof mengsel.

De egr is ongeveer een 3 kwart jaar geleden helemaal gereinigd. Lijkt me sterk dat het weer dicht zit. Maar zal het zeker even aangeven.

Bedankt alvast voor het meedenken.

Mitch! 0

8 jaar

Ze hebben gereden met de auto en tegelijkertijd gekeken naar brandstof inspuiting ivm arm mengsel. Dit geheel blijkt allemaal goed te zijn en geen rare waardes te hebben.

Ze willen nu het inlaat gedeelte openen om te kijken of daar iets kapot/vervuild Is. Kleppen nakijken of ze sluiten etc..

Maar als daar iets niet goed zou zijn, zou je ook geen goed vermogen hebben met gas geven lijkt me?
Graag iemand die wat hier antwoord op kan geven.

Groeten

Mitch! 0

8 jaar

Andere garage zoeken.
Met een foutmelding "mengsel te arm" kan de inspuiting NIET in orde zijn.
Het mengsel is ofwel te arm, danwel het is te rijk omdat een lambdasonde een verkeerd signaal geeft dat de computer als arm interpreteert.

Wat doet je benzineverbruik? Hoger, zelfde, lager?

oldford 0
badge

8 jaar

Bezine verbruik is normaal, merk geen ander verbruik. Lambdasonde Is voor een goed half jaar vervangen die gaf toen een fout aan.

Hoe zit het met het inlaat gedeelte?
Mogelijkheid op valse lucht of niet?

Mitch! 0

8 jaar

Originele lambdasonde voor de vervanging gebruikt?
Originele bobine voor de vervanging gebruikt?

Valse lucht in de inlaat kan het niet zijn. Je hebt namelijk een map-sensor (inlaatdruk sensor).
Bij valse lucht in de inlaat gaat de map-sensor meer druk (minder vacuüm) aangeven en wordt het mengsel juist te rijk.
Het kan wel een brandstofdruk (te laag) probleem zijn.

Als 1e dient de zogenaamde fuel trim uitgelezen te worden. Die zal wel flink afwijken van de middenstand, anders krijg je die melding "mengsel te arm" niet. Dat is het bewijs dat de motor te weinig krijgt. Moet je doen eerst bij stationair en als die niet afwijkt bij een constante snelheid. Omdat het mengsel dan veel te arm wordt, krijg je ook de misfires.
En dan wordt het zoeken naar de oorzaak.

oldford 0
badge

8 jaar

Bobine is 3x vervangen geweest in een half jaar tijd en gewn enkele keer de oorzaak geweest van het probleem (overigens 1 maal betaald)

Lambdasonde Is vervangen door de Zelfde als wat er ook inzat, mag vanuit gaan dat het orgineel Is. Was ook vrij prijzig.

Klopt heb een MAP sensor en een inlaat temperatuur sensor (geen luchtmassameter) heb namelijk 2 pins aansluiting ipv 5 pins.

Ik krijg ook alleen de problemen als ik blijf rijden op continue snelheid van 0 tot 70 ong. Maakt niet uit welke versnelling het betreft. 80 en of hoger geen probleem. De auto trekt overigens normaal op in alle versnellingen.

Zal uw reactie meenemen naar de monteur.

Mitch! 0

8 jaar

Trek de stekker van de egr klep er eens af en ga dan rijden, als ie dan goed rijdt dan ligt het vrijwel zeker aan een slechte doorstroming van het egr systeem. De fout doet zich dan voor op momenten dat de egr actief is, in deelaspecten dus. Voldoet precies aan je klachtomschrijving.

Waar bevind de egr zich als je voor de auto staat? Dan kan ik dat proberen een deze dagen.
Het kan geen kwaad om er dus even mee te rijden als die niet aangesloten Is?

Mitch! 0

8 jaar

Iemand die weet welke stekker er losgehaald kan worden van de egr en waar die zich precies bevind bij een z16xep motor?

Eventuele foto?

Groeten.

Mitch! 0

8 jaar

Even googelen op z16xep egr klep, dan op afbeeldingen klikken dan kom je er genoeg tegen.

Had ik al gedaan, dan zie je inderdaad genoeg afbeeldingen voorbij komen hoe het apparaat eruit ziet maar niet precies waar die geplaatst zit etc... Vandaar mijn vraag.
Maar zal nogmaals googlen

Mitch! 0

8 jaar

Volgens mij aan de zijkant van de cilinderkop, boven de versnellingsbak.

zijn de EGR kanalen in het inlaatspruitstuk ook gereinigd?

henkhayes 0
badge

8 jaar

Die zijn toen destijds ook gereinigd.
Ze hebben het inlaat gedeelte los gehad om te kijken of er iets kapot of dicht zat maar alles was goed en nornaal gangbaar. Geen dicht geroet inlaat systeem.
Dat is dus nu ook uitgesloten.

Op dit moment wordt de ECU getest hopelijk geeft dat dan dr oplossing. Het kwam vaker voor werdt gezegt. Afwachten op moment.

Groeten

Mitch! 0

8 jaar

"Als je een bepaalde snelheid rijd en even blijft rijden begint de auto met stotteren /haperen.
Daarbij geeft hij aan overslag op cillinder 1 t/m 4 en een arm brandstof mengsel.
Zodra je gas geeft om te accelereren heeft hij normale trekkracht en geen problemen."

dit geeft al aan dat het onder deellast gebeurt,
dus streep de ontsteking maar af,
misfires door ontsteking gebeurt veelal bij accelereren.

egr zou kunnen, maar niet als deze verstopt is door koolaanslag
wel als deze niet goed sluit door koolaanslag.
of slechte afdichting van pakking.

lambdasensor kan maar dan word moeilijk zonder scantool of meetapparatuur.

alles goed controleren op valse lucht,

bekende lekkage punten zijn erg pakking
voetpakking gasklephuis
slangetjes brandstofdruk regelaar enz.
losgeschoten vacuum slang onder dasboard van lucht recirculatie klep..

je kan ook met auto in stilstand stationair laten draaien,
een paar x flink achter elkaar op de rem pompen.
als er iets veranderd aan het motor toerental het je zowiezo een lek.

Anita106 0

8 jaar

[quote=Anita106]"
egr zou kunnen, maar niet als deze verstopt is door koolaanslag
wel als deze niet goed sluit door koolaanslag.
of slechte afdichting van pakking.

[/quote]

Ik ben het met je eens dat dit niet logisch lijkt.
Echter, wij hebben dat probleem al enkele keren voor gehad.
Het moment waarop misfires optreden is in deellast, precies op het moment dat de egr opent. Met uitleesapparatuur kun je dan zien dat het mengsel arm wordt zodra de egr opent.

Mijn beredenering van dit systeem is alsvolgt:
De ecu past de brandstofregeling aan wanneer de egr klep geopend wordt, deze verwacht dan ook dat er uitlaatgassen terugstromen naar het inlaatspruitstuk. Echter, door verstopte egr kanalen blijft de motor dezelfde hoeveelheid lucht aanzuigen. Dit veroorzaakt een hoog zuurstof percentage en daarmee een te arm mengsel.

Tot nu toe zijn dit de enige motoren waarbij wij gezien hebben dat een verstopte egr deze symptomen kan veroorzaken, dus het lijkt inderdaad heel onlogisch.

Opel heeft een service bulletin waarin dit probleem wordt beschreven. Daarin geven ze aan dat je een proefrit moet maken met de stekker van de egr klep eraf. Rijdt de auto dan goed, dan wordt het probleem vrijwel zeker veroorzaakt door verstopping van de egr kanalen.

ja oke daar kan ik je geen ongelijk in geven natuurlijk.

ik weet niet of het bij dit motor type van toepassing is hoor,
en er verschillende type's egr's zijn ( met klep naar binnen en klep naar buiten openend.
maar er stond mij iets van bij dat opel zelf een speciale blindpakking
heeft hiervoor.
en misschien een software aanpassing voor egr.

Anita106 0

8 jaar

Sorry voor mij wat latere reactie, moest veel werken.

Ze zijn op moment nog Bezig met het testen van de ECU. Hopelijk snel bericht over hoe of wat.

Inderdaad het egr verhaal klinkt vrij logisch, niet bij accelereren maar echt bij deellast. (rijden gelijke snelheid)

Maar als het valse lucht zou aanzuigen zou de auto toch sowieso last hebben met accelereren, en niet alleen met deellast?

Mitch! 0

8 jaar

ligt eraan hoe groot het lek is en waar( inlaat of uitlaat)

maar een klein lek zoals vaccuum slang word gecompenseerd door de map sensor.
zo'n lek is vaak te merken bij snel stationair lopende motor.

ben benieuwd wat het uitlezen oplevert !!

Anita106 0

8 jaar

Hier een update wat betreft het testen van de ECU, deze blijkt goed te zijn.
Dit Is ook weer uitgesloten nu.

Of ik toch stiekem blij moet wezen weet ik niet.

Nu is het verder kijken, maar waar naar?

Mitch! 0

8 jaar

Al even gereden met afgekoppeld egr?

Heb de auto nog niet weer op moment. Dat heb ik nog niet kunnen testen of hij dan wel goed loopt, Maar was ik wel van plan om te gaan doen.

Het wordt een steeds ingewikkelder verhaal.
Misschien dat het dan toch aan de egr kan liggen.

Mitch! 0

8 jaar

Heb de auto op moment weer in gebruik.
Gelijk even de stekker van de egr los gekoppeld. Na een laar keer starten ging het motorblokje wederom branden (ivm egr niet aangesloten) lijkt me ook logisch natuurlijk.

Morgen proberen naar werk ect. Kijken hoe het dan gaat.
Hebben nog een fuel cleaner toegevoegd aan de tank wat het zal reinigen voor de zekerheid. (injectoren, verbrandingskamers, teer, plakkende kleppen etc..)
Hier even een paar dagen mee rijden en kijken welk resultaat het geeft.

Mitch! 0

8 jaar

Inmiddels een paar dagen later.
Heb deze tijd gereden van woon naar werk zonder stekker van de EGR aangesloten te hebben.
De auto heeft deze paar dagen goed gereden en niet gehaperd of gestotterd bij het behouden van de zelfde snelheid.
Woensdag ga ik met de auto naar de garage om te kijken welke foutmeldingen er op dit moment in staan, omdat het oranje motorblokje wel brand.(waarschijnlijk omdat de EGR niet aangesloten is natuurlijk)

Alleen heb nu problemen met starten van de auto.
Ik start de auto en na een 5 seconden valt de motor gewoon uit, soms daarna nog een paar keer. Uiteindelijk loopt hij zoals het hoort en blijft lopen.
Kan dit te maken hebben met het loskoppelen van de EGR stekker?

Hoor het graag van jullie

Groeten

Mitch! 0

8 jaar

[url=http://postimg.org/image/yaqs1lwut/][img]http://s10.postimg.org/yaqs1lwut/Ron_004...[/img][/url]

Ik zou toch de inlaat er eens afhalen of de EGR kanalen niet dicht zitten ondanks dat enkelen maanden geleden de EGR en de kanalen schoongemaakt hebben.
Of egr afdoppen en dan gaan rijden.

R_Bakker 0
badge

8 jaar

Vanmorgen even bij de garage geweest om.de auto uit te lezen m.b.t. Eerdere foutcodes (overslag en arm mengsel)
Deze foutmeldingen zijn eruit nadat de egr losgekoppeld Is. Dus het probleem Is duidelijk de bekende egr.
Reinigen is vaak een tijdelijke oplossing, er zou wel een nieuwe in moeten.

Nu een nieuwe vraag. Krijg sinds dat de stekker van de egr los gekoppeld Is een nieuwe fout, lambdasonde sensor 2.
Staat deze in verbinding met de egr klep? Elektrisch of wat dan ook? Daarvoor nooit last van die foutcode gehad.

Iemand een antwoord op?

Groeten

Mitch! 0

8 jaar

Niemand die wat mij daar antwoord op kan geven?

De auto start gewoon normaal hij kan een paar seconde daarna zo uitvallen? Kan dit komen door het los koppelen van de egr stekker?

Mitch! 0

8 jaar

In dit geval helpt een nieuwe egr klep echt niet, het probleem is namelijk niet dat de klep.defect is. Gewoon die kanalen reinigen is voldoende.
Ik zou in ieder geval eerst zorgen dat dat weer goed is.
Wat voor foutcode heb je precies mbt de lambdasonde?

Oké dus een nieuwe Is niet nodig?
Zou ik dat zelf ook kunnen schoonmaken reinigen?

Lambdasonde 2 bank to lean of iets dergelijks dacht ik, exacte code weet ik zo niet.

Staan die lambdasonde en egr met elkaar in verbinding?

Mitch! 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.