beste mensen,
Zal mezelf eerst gelijk even voorstellen.
Ik heet Patrick ben 23 jaar woon in Rotterdam en heb een probleem.
Ben geen automonteur maar werk in de metaal techniek als frezer/draaier/rondslijper
Ervaring met auto's heb ik niet maar vind het wel leuk om mijzelf er mee bezig te houden.
Nou bij deze het probleem het gaat over een Opel Zafira 1.8 16 kleppert z18xe.
de motor houd erg in als die koud is en heeft de neiging af te slaan als de gas geeft.
zodra die warm is loopt die al beter maar je merkt dat die niet lekker loopt.
lambdasensoren zijn al vervangen want het motormanagement lampje ging branden en zei dat die op waren
maar dat heeft niet geholpen.
De bougies heb ik eruit gedraaid en zijn opzich mooi zwart en door het gaatje van de lambda kon ik zien dat het katalysator gedeelte er nog goed uitziet.
ik heb de auto aan de laptop gehangen en ik zie dat die een lambdasensor niet pakt heel soms zie je op de computer een waarde verschijnen
maar die verdwijnt meestal weer snel en na een tijdje gaat de achterste sensor op een standaard waarde.
Heb de inlaat schoongemaakt en rondom gespoten met remreiniger voor eventuele valse lucht maar geen resultaat.
en als ik de lmm lostrek geen verschil.(luchtmassameter)
Alvast bedankt voor het meedenken!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo en welkom,
Je zegt bougies zijn mooi zwart...
Dat hoop ik niet want dat is helemaal niet mooi, die horen reebruin van kleur te zijn.
Nat/zwart duidt op een verbrandingsprobleem.
In dit geval Misschien een veel te rijk benzine/luchtmengsel.
bedankt voor de snelle reactie!
de auto heeft wel enige tijd rond gereden met een te rijk mengsel
hier een afbeelding (niet mijn bougie maar de kleur is hetzelfde)
http://www.dumpnow.nl/img=9319ae367f
hij pakt de voorste lambdasensor ook niet die krijgt geen singaal
dus waarschijnlijk dat die daarom te rijk rijd ?
9 jaar
Nou ja idd hoort met name de voorste lamda zijn werk te doen anders is er van een gecontroleerde verbranding geen sprake.
ALs je nu al zeker weet dat er iets aan de hand is met de aansturing/terugkoppeling van de sonde dan is dat je eerste punt van aandacht.
Bougies zien er in ieder geval uit alsof het al lange tijd niet goed gaat.
Ja ik weet zeker dat de voorste lambda geen singaal krijgt heel af en toe zie je een waarde.
Misschien een draadbreuk?
Op deze site (http://www.bosch-lambdasonde.nl/download... )
hebben ze het over een relais weet u misschien of daar een relais voor is of wordt deze sensor vanaf de ecu geregeld ?
Moet er wel bij zeggen dat de auto heel lang korte stukken heeft gereden.
Las op een ander forum dat ook de oorzaak kan zijn van roetvorming op de bougies
Heb de voorste lambda vervangen voor een febi bilstijn had begrepen dat dat gewoon een A-merk is
Misschien dat het komt omdat het geen origineel is ?
Morgen wordt er een lambda ingedraaid dus even kijken wat dat doet
Ik lees wel dat er veel 1.8 ecoblokken deze problemen hebben.
Hopen dat de boel nog te redden is
Weet u misschien welke waardes de stekker van de auto naar de lambda voor waardes zou moeten geven ?
9 jaar
Hebben hier wel een keer meegemaakt dat de luchtmassameter defect was. Was ook bij een 1.8 Opel.
Wat de vorige schrijver al oppert ,de luchtmassameter is vaak niet herkenbaar als fout.
Dit wordt alleen aan gegeven als de stekker is los genomen of er is een sluiting of onderbreking.
Om aan te tonen dat de doorstroomwaarde niet wordt gehaald doe ik voor dat rooster een plastic fouley met een gat er in van 30mm en dit in het midden zodat veel lucht langs het meetelement gaat.
Na het starten kun je nu gelijk weg rijden...................
Je schreef dat de laptop er bij is geweest je hebt dus ook de waarde gezien van de hoeveelheid lucht die door de inlaat gaat .
Ik meen dat die waarde tussen de 9 en 14 m3 per uur moest liggen .
Hou maar de bovenwaarde aan want bij een lage waarde krijg je bovengenomd effect al .
Schoon maken met alcohol is te proberen ,Gebruik geen remreiniger dit laat een restant achter.
Als het mengsel daardoor te zuinig of arm wordt gehouden dan is nog een overvloed aan zuurstof in de uitlaat .
Bij de lambdasonde aan beide zijden zuurstof ........dus er wordt geen spanning op gewekt.
Vr. Groet.
Beste heren hartstikke bedankt voor het meedenken heel erg fijn!
Ik heb in de tussentijd een nieuwe lambdasonde gemonteerd die bleek al vanaf fabriek af defect te zijn.
Deze was precies gebroken in de nek.
En de benzinefilter vervangen want onlangs is de tank goed leeg gereden dus ik dacht misschien een probleem met de
benzine toevoer maar dat was het ook niet.
Als ik de stekker van de lmm(luchtmassameter) lostrek merk je heel even klein beetje verschil maar dat is minimaal.
Ik zal hierbij gelijk wat foto's tonen van de uitlees waardes ik hoop dat hier iemand wat mee kan.
hier een afbeelding van wat ik uitlees
http://imagizer.imageshack.us/a/img901/1...
temp 29 graden
3,46 g/s
Hier de afbeelding van de defecte lambda voor de geïnteresseerd
Het betreft een febi bilstein wat volgens mij geen meuk is.
Maar de aanhechting in de nek slaat nergens op dus geen aanrader.
http://imagizer.imageshack.us/a/img661/4...
Wat ik wel zag is dat de temperatuur rond de 29 graden was ik reed niet met de auto,
zou het dan kunnen dat die warme lucht het motor compartiment zuigt ?
@Punt bedankt voor de tip ik ga dit morgen is proberen
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar