Opel Corsa: Stuurinrichting, probleem

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7di

Hallo. Mijn auto afgelopen week voor groot onderhoud, een opel corsa uit 2003, naar de garage gebracht. Blijkt dat de cremailler kapot is (is frans, volgens woordenboek, stuurinrichting), naast de rekening van E 330 voor het onderhoud, zou dit nog E 807 gaan kosten.

Het zou gaan om een gevaarlijk mankement, aldus de garagist. Ik mocht er mee rijden, maar wel voorzichtig.

Aangezien ik deze auto nog geen jaar geleden heb gekocht, met E 400 voor de garantie, ben ik naar de verkoper gegaan. Die vond het een beetje onzin, dat zou niet zo duur zijn om dit te repareren, de garagist was volgens hem een oplichter. As. woensdag kan ik de auto brengen naar de verkoper, die het dan vervolgens gaat repareren.

Ondertussen zit ik niet echt lekker, want de komende dagen heb ik mijn auto nodig om naar mijn werk te gaan. Ik wilde veiligheidshalve tot woensdag maar met de bus, maar ik werk zeer vroeg en dan rijdt die bus niet.....

Kan ik toch met goed fatsoen de auto gebruiken tot en met woensdag?

En, ik was van plan nadat de verkoper de auto zal hebben gerepareerd, er weer mee terug te gaan naar de garage, zodat de garagist weer kon nakijken, of de reparatie dan goed was uitgevoerd. Maar aan de andere kant, de garagist vertrouw ik ook niet meer helemaal (opelgaragist), want nog geen vijf maanden terug is de auto al voor klein onderhoud bij een garage in Nederland geweest, waar de olie, oliefilter etc. al was vervangen. Dit heb ik ook gemeld en was neergezet in het autoboekje, maar deze garagist heeft gewoon weer alles vervangen......

Onder

Geplaatst door Onder (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Opeltje (0) PRO, 16 jaar geleden

>>>Kan ik toch met goed fatsoen de auto gebruiken tot en met woensdag?<<<

is op afstand erg lasig te beoordelen he?

Onder (0), 16 jaar geleden

[quote=Opeltje]>>>Kan ik toch met goed fatsoen de auto gebruiken tot en met woensdag?<<<

is op afstand erg lasig te beoordelen he?[/quote]
Klopt, maar wat te denken, als de garagist zegt, het is de stuurinrichting, het is gevaarlijk, rijd maar voorzichtig?

Opeltje (0) PRO, 16 jaar geleden

er vanuit gaande dat de garage kundig g enoeg is...zou ik er niet mee rijden..

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

heb mijn twijfels over de kundigheid van die garage.....

auteur mag er mee rijden, maar wel voorzichtig????????????????? hoe je het wendt of keert, ook bij voorzichtig rijden zal er gestuurdt moeten worden...

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

goh
kunnen we iedereen voorzichtig laten rijden
stuur defectmaken
wat zal t veilig worden op de weg
maar effe
stuurt de auto zwaar of moeilijk stotend ?
als er echt een defect is kan je niet meer rijden en is die garage een s....l
wie stuurt een klant de weg op meteeen gevaarlijke auto
als ik denk dat een auto gevaarlijk is zorg ik dat die klant er geen meter meer in rijdt
al moet ik de sleutel weggooien
ik wil me klant wel behouden en terug zien
en niet met een bloemen krans

Onder (0), 16 jaar geleden

Vond het tijd voor een update. Na heel wat gedoe is de auto terug gegaan naar de verkoper, die het weer heeft laten maken bij een bevriende garagist. Omdat het vertrouwen weg was, ben ik daarna naar de Opel garage gegaan, die me liet weten, dat die stang tussen de twee wielen gemaakt was, maar de beschermende rubber op een bepaalde plaats, niet was teruggezet. Weer terug naar verkoper, die mij weer naar die garage stuurt. Daar is het weer gemaakt. Maar de andere problemen, die wilde hij alleen laten maken, als ik zou betalen. Ondertussen werd hij steeds onvriendelijker.

Ondertussen heb ik eens mijn verzekering gebeld, want, ik had vanaf juni ook problemen met de airco (zie eerdere berichten). Volgens de verzekeraar, valt dit ook onder de garantie, dus had verkoper moeten maken.....Ben naar de expert gezonden, die in gesprek is gegaan met de verkoper. Die weigert de gebreken, er zijn er nog meer, te maken en zegt zich juridisch te gaan verdedigen. Dit wordt dus advocatenwerk. Gelukkig ben ik er op tijd achter gekomen, dat bij mijn autoverzekering, met rechtsbijstand, bij die rechtsbijstand niet alleen ongelukken worden bedoeld, maar ook garantieproblemen. De uitkomst zal dus op zich laten wachten.

Onder (0), 16 jaar geleden

Even een update, wat betreft bovenstaande probleem en de verzekering.

Ik was dus naar de Opel garage gegaan, waar werd ontdekt, dat de cremaillere kapot was (in het nederlands schijnt dat de stuurbehuizing of kolom te zijn, er zat ook speling in het stuur) en moest vervangen worden, zou E 806 kosten. Daarnaast nog wat andere problemen, zoals de kapotte airco en nog een automatisch portierslot wat dienst weigert, motortje zou daar van moeten vervangen worden.

Ik vertel de garagist, deze auto is nog geen jaar geleden gekocht, tweedehands, met garantie. Dus, met de offertes naar de showroom van de autoverkoper. Uiteindelijk heeft hij een garage iets aan de stuurbehuizing laten doen, ik dacht dus, compleet vervangen. Voor de verdere problemen, heb ik mijn verzekering ingeschakeld, die mij weer naar een autoexpert stuurde. De autoverkoper zelf, weigerde voor de rest van de problemen een minnelijke schikking.

We zijn nu enkele maanden verder, en het probleem met het stuur is er weer, het beweegt en wat ik ook merk, zoals toen, de motor hapert, je wilt wegrijden en dan valt de motor uit, en de pit van de injectiemotor is weg, ik merk minder vermogen, vooral bij hellingen.

Ondertussen heeft de verzekering een advocaat gevraagd om advies. Ondanks de 1 jaar garantie meldt deze, dat ik geen schijn van kans heb, want ik had de gebreken bij aankoop! moeten opmerken. Ja zeg, ik ben geen monteur en bovendien, wat heb je aan garantie, waar ik E 400 extra voor heb betaald, als dat dus geen garantie is?

En gisteren terug geweest bij de Opelgarage, want ik wilde nu toch wel eens weten, hoe het met de stuurbehuizing of kolom of cremaillere zat. Vertelde de garagist mij doodleuk, dat de autoverkoper deze nooit heeft vervangen, alleen een reparatie had uitgevoerd, zodat de auto door de autokeuring, die hier 1 keer per jaar plaats vindt, kon gaan. Want een echte reparatie en vervanging was toch te duur.Maar, nu was volgens hem de speling opeens geen probleem, dat zouden alle corsa's hebben. Nu, die speling merk ik de laatste 2 weken en is volgens mij echt niet normaal. En wat ik verder heb met de motor, dat zou een hersenspinsel van mij zijn. Maar als ik de auto daar zou laten, dan ging hij wel er naar kijken, tegen betaling uiteraard. Wat is dit? Eerst mij zeggen dat reparatie noodzakelijk was, en hij wilde daar E 806 voor hebben, terwijl hij later wist, en dat heeft hij niet eens tegen mij en de expert verteld, dat het dus niet vervangen was.

Ik heb bij de expert maar eens een kopie van de rapportage gevraagd, zojuist ontvangen. Wat is hun conclusie?
De autoverkoper heeft het kogelgewricht links van de besturing vervangen onder waarborg en weigert elke tussenkomst voor de overige problemen.

Mijn vraag is, wat is nu opeens het kogelgewricht? Is dat weer een synoniem voor de cremaillere of stuurkolom, of stuurbehuizing?

Sorry voor het lange verhaal, maar ondertussen snap ik er niets meer van, de verzekeringsagent trouwens ook niet. Die wilde op papier, wat er nu precies aan de hand is, maar de opelgaragist weigerde dit keer, om op te schrijven, wat er nu aan de hand is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.