mijn accu was leeg en ik dacht ff met startkabels,
heb ik perongeluk +op- en -OP+
nu start hij niet meer !!!!
auto heeft geen vonk kom ik achter
kan de onsteking stuk zijn of sit er een start onderberker op
waar zit de hoofd zekering
of de computer
kan het ook de rieles (weet niet hoe ik dat spelen moet) van het bezinetoevoer zijn
ik ben er zo ziek van weet iemand mechien een oplosing
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
tja...je hebt het hele spul voorzien van 24 Volt.
Ik zou beginnen met alle zekeringen te controleren.
mvg,
Hans
[quote=Hans4040]tja...je hebt het hele spul voorzien van 24 Volt.
Ik zou beginnen met alle zekeringen te controleren.
mvg,
Hans[/quote]
ik heb aleen zekeringen onder het stuur en die zijn goed
14 jaar
[quote=Hans4040]tja...je hebt het hele spul voorzien van 24 Volt.[/quote]
Dat moet je me even uitleggen, want volgens mij kan dat niet.
Alleen als je de accu's in serie zou hebben kan dat, maar dat krijg je nooit voor elkaar met verkeerd aansluiten van startkabels.
Integendeel - de accu's vormen op die manier een kortsluiting voor elkaar dus het voltage op beide individuele accu's neemt op dat moment af.
In principe is de auto dus een tijdje spanningsloos geweest, misschien verklaart dat de storing.
Gr Ronald.
14 jaar
Ronald, je hebt gelijk...stom van mij
mvg,
Hans
[quote=rfbroek].....
In principe is de auto dus een tijdje spanningsloos geweest, misschien verklaart dat de storing.[/quote]
Dat zou alleen het geval zijn als beide accus even sterk zijn. In dit geval was je eigen accu leeg en had dus weinig in te brengen (hoge inwendige weerstand). De accu die je aangekoppeld hebt was wel vol en heeft daarom een spanning met omgekeerde polariteit op het boordnet gedrukt.
In elk geval is je dynamo met 99% zekerheid overleden, de diodebrug is nu opgeblazen. Maar dat is niet de reden dattie niet meer start. Dat komt omdat er waarschijnlijk meer kapot is, electronica kan nu eenmaal niet tegen ompolen. Wat er nu precies allemaal kapot is hangt ervan af of/hoe goed de diverse electronica in jouw auto beveiligd is tegen dit soort fouten (meestal geheel niet helaas), hoe hoog de omgekeerde spanning is geweest, wat er allemaal aanstond op dat moment (auto wel/niet op contact gehad) etc etc. Begin maar met foutzoeken... Check als eerste al je zekeringen. Als een ecu beveiligd was tegen ompoling zal hij de zekering eruit blazen.
Niet om je te ontmoedigen maar ik heb eens een soortgelijk geval gezien waarbij de auto in kwestie (was een vrij jonge auto) daarna total loss was omdat werkelijk alle boordelectronica aan gort was. Maar nogmaals, het kan meevallen. Gewoon diagnoses gaan stellen van wat er nog wel en wat er niet meer werkt en dan bekijken of reparatie nog loont. Beste is wellicht een identieke auto op de sloop te vinden en dan maar uitwisselen... Weet niet in hoeverre je bij deze auto nog te maken krijgt met startblokkeringen/inleren ed, dat kan iemand anders hier je wel vertellen. Succes...
14 jaar
gelukkig heeft een 92er Cali geen startblokkering en er staan er meer dan genoeg op de sloop,dus al moet je alle electra units wisselen ,dan nog zal het te doen zijn.
meevallertje.
zou best kunnen dat je ecu overleden is.
14 jaar
stond niet op contact
ik kwam er snel achter dus ik hoop dat het mee vald
in idergeval dank julie wel voor het info en snelle reactie.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar