Calibra 2.0 16V
Hallo,
Volgens mij is mijn lambdasonde (bijna) kapot, de motorstoringslampje brandt.
Waar is deze lambdasonde, en kan je deze schoonmaken, zo ja met wat?
Uiteraard kan het ook een ander probleem zijn maar begin bij de lambdasonde.
Graag jullie advies, en bedankt alvast.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kunt beter eerst uitlezen, kun je zelf met de zogenaamde "paperclip methode'. Even zoeken op het forum.
Lambdasonde zit in het 1e stuk van de uitlaat. Schoonmaken helpt niet veel, zelfs als deze vuil is, want dat vuil komt ergens van daan.
Pas op dat je de schroefdraad niet molt!
Die zit meestal gemonteerd tussen uitlaat/spruitstuk en katalysator, is niet veel aan schoon te maken.
met een digitale multimeter de Lsonde meten, auto moet wel warm zijn en konstant op 2000 toeren houden.
Hallo,
Bedankt voor jullie reactie's.
Heb de lambdasonde gevonden, zat voor de kat nog, heb deze niet verwijderd.
Eerst maar uitgelezen d.m.v. paperclip.
Storing:
29
Heb een x20xev Tech 1 (10 pins uitleesstekker)
Maar deze storing staat niet in de lijst.
2.0 16v (gewoon 4 cilinder).
Wie weet meer?
14 jaar
[quote=Mercedes 200D]Hallo,
Heb de lambdasonde gevonden, zat voor de kat nog, heb deze niet verwijderd.[/quote]
ja dat hoort ook :P, hij zit er om de kat te laten werken, en het verbrandings proces in de gaten te houden (niet constand teveel O2 of HC). die na kat is de effectivieteit controle van de kat.
Hallo,
Hoe kan ik deze lambdasonde doormeten of deze nog goed is?
Heb de kleuren vanaf de lambdasonde:
Zwart - Rood - Geel - Wit
14 jaar
kan iet, enige wat je kan doen is het singaal controleren.
Andre ,code 29 komt alleen bij een C18NZ voor en heeft betrekking op het brandstofpomprelais. Dus........ Groetjes
@ Fordmobieltje
Ok, bedankt.
@ Punt
Geeft echt 29 aan (paperclip methode), en heb echt een 2.0 16v.
Bedankt in ieder geval.
14 jaar
Andre ,ik kijk in mijn lijst en constateer. Als je wilt weten welke de signaal draad is? Neem de lambdastekker los en op een vande 4 staat een spanning vanuit de ECU van 0,45 volt.t.o.v. massa. Bij die stekker steek je een schuin afgeknipte paperclip en druk de stekker weer in elkaar. Bij wat toeren en later ook stationair moet je een spanningwissel zien tussen 0,1 en 0,9 volt. Als de spanning op 0,4V. blijft staan is de sensor stuk.
Mooie foto, het ziet er verzorgd uit . Zie je bij dat GM logo dat draadje onder de bougie afdekking verdwijnen. Daar zit de nokkenassensor. Distributiekap losnemen en denk om de rubber ringen aan beide zijden van die kap. Verder alleen de zender los schroeven. verder niets, Hij kan er precies tussenuit. De ECU geeft aan of deze defect is, dus zomaar wisselen is zinloos. De injectie gaat op ontstekings volgorde. De ECU wil weten of bv. cilinder 1 of 4 in de onst. stand staat , daarom deze sensor geplaatst. Zonder dit element gaat het aanslaan moeizaam ,maar het lukt wel. Groeten uit Limmen. P.S . Is je spruitstuk wel 100% dicht (trekken krom) Haal het hitteschild weg en kijk naar zwarte aanslag!!!
Ja, mooie foto...??
foto? wij zijn gek op foto's mits ze te zien zijn :D
waarschijnlijk is de foto per e-mail verstuurd aan Punt...
Dat is jammer, want nu heeft niemand er iets aan.
Hallo,
@ Fordmonteurtje
@ Hans4040
Ik geef altijd feedback en foto's gewoon openbaar, echter heeft ''Punt'' de foto gezien bij een ander lopende topic (Brandstofpomp relais waar zit deze precies?
Maar hier alsnog de foto, zie link:
[url=http://www.mijnalbum.nl/Album=6S8R43CR]FOTO[/url]
@ Punt
Bedankt voor je bericht.
Vandaag even gekeken en de lambdasonde doorgemeten.
Kreeg de volgende waardes.
Zwart/Groen - Rood/Zwart - Wit - Bruin - (KLEUREN)
0,03V ---------- 11,93V ---- 5,03V - 4,38V - (Alleen bij contact aan, zonder stekker erop)
0,05 ------------ 14,24 ----- 5,04 --- 0,12 - (Stationair lopen, zonder stekker erop.)
0,06 -----------------------------------0,13 - (Bij gas geven, zonder stekker erop)
Met de stekker erop en een draadje ertussen en stationair lopen, geeft de Zwart/Groene tussen de 0,3 en de 4,5 volt aan, erg snel van verschillende waardes, ook bij gas geven, zelfde waardes.
Bruin gaf bij het gas geven 0,71 aan ook bij stationair draaien, uiteraard met de stekker er op.
Alleen contact aan (zonder starten) met de stekker er op, geeft de Zwart/Groene gewoon weer 0,03 aan.
De nokkenassensor heb ik gevonden, zoals je schreef dat deze onder het kapje zit, bedankt.
De stekker eraf gehaald en de bekabeling heen en weer gehaald, en er weer op, en tot mijn verbazing motorstoringslampje is uit.
Hele dag heeft de motorstoringslampje niet gebrand, dus heb het zo gelaten.
Dus denk een stekkerprobleem, oxidatie of kabelbreuk.
Iedereen bedankt, maar ben toch benieuwd of mijn lambdasonde wel ok is na het meten.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar