auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Calibra: Opel Calibra turbo: levert na luide klap 0,2 bar minder, trillin

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: C20LET

Ik heb sinds een paar jaar een Calibra turbo, vlak na verdeelbakrevisie en montage van een nieuwe Sachs koppeling kreeg ik echter problemen. Allereerst even de vermelding dat voor de problemen begonnen de auto altijd lekker fel aan het gas hing met een mooie solide 0,7 constante boost en 0,9 overdruk.
Op een middag reed ik bij mijn werk weg en de auto rolt net een seconde of 2/3 als er ergens onder de motorkap een enorm luide klap vandaan komt alsof iemand een carbietkanon afsteekt. Ik kon nog normaal rijden en merkte (nog) geen verdere problemen, maar na een paar weken begon de naald van de turbodrukmeter over de loop van ongeveer een maand steeds minder druk aan te geven waarna hij op een punt niet meer boven de 0,5 bar uit wilde. Heel even hoorde ik ergens iets ratelen alsof je het lipje van een frisdrankblikje er in stopt en het blikje lichtjes schudt, is daarna niet terug gekomen. Tussendoor kwam het felle trekgedrag nog 1 keer op een schokkende manier terug om daarna niet meer van zich te laten horen.
Daarna heb ik het grootste gedeelte van het vacuümslangenstelsel vervangen en tijdens de proefrit gooide de naald hem in 1 ruk naar 0,9 bar om heel even bij 0,7 te treuzelen en weer naar 0,5 terug te zakken. 0,9 werd nog een paar keer aangegeven maar voor de rest wilde hij weer niet boven 0,7 overboost uit komen. Toen ik weer even rustig reed begon de auto enorm naar (volgens mij) verbrande koppeling te stinken en er kwam witte rook onder de kap vandaan.
Dit heeft hij verder niet meer herhaald maar ik voel nog wel een serie trillingen van wisselende sterkte uit verschillende gebieden aan de linker voorkant (koppeling, differentieel, aandrijfas, veerpoot) vandaan komen, op sommige momenten krijg ik een ABS lampje wat volgens de computer een grenswaardenprobleem van de wielsensor linksvoor is. Koppeling greep na vervanging echt mega vroeg aan maar is steeds later aan gaan grijpen tot ergens in het midden of op 3/4.
Compressie is een nette 14,5 bar op cilinder 1 en 14 bar op 2, 3 en 4, lektest is ook goed dus we mogen concluderen dat het niet aan de motor zelf ligt. Bij het starten krijg ik wel sterk de indruk dat er iets vast wil slaan, en afgelopen zomer wilde de auto bij hoge buitentemperaturen heel erg moeilijk aanslaan.

Mijn vaste onderhoudsman wil het binnenwerk van de turbo vervangen maar hoe zit het dan met de trillingen die zich in de linker voorkant voordoen? We hebben er gisteren een VMAX gechipte ECU aan gehangen en daarmee haalt hij wel 1 volle bar constante druk maar geen 1,3 overboost, wel trok hij daarmee weer enorm fel door zijn toeren heen.

Geplaatst door

InjectTheVenom (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hallo
ik heb zelf ook een calibra turbo en zelf al paar keer een revisie gadaan
als allereerst is je compressie maar 12 tot 12,5
14,5 is veelste hoog daar heb ik namelijk een verbrande zuiger door gekregen
kan lijden dat je kop 2 of 3 keer gevlakt is en geen dikkere pakking is voor gebruik of andere zuigers (lagere compressie zuigers 8,5:1)

ook je turbo druk moet eigelijk 0,6 zijn maar dat kan in je metertje zitten overboost dat moet wel kunnen

het klink zo dat de koppeling niet gelijk matig is in gereden en dat er wat stukje af gebroken zijn
dat zouden je verschillende trillingen kunnen veroorzaken

ik zou alleen een chip in doen al je zeker weet dat de motor prima in orde is
en met welke chip rij je rond evo 260 of evo 280 van Vmax????

dus kijk daar mee uit het zou zonde zijn om weer een calibra turbo te moeten missen
het zijn oudere auto en ze vragen meer aandacht als een ander

ook kan je heb beste 5W40 vol synthetische olie en niet 5W30 geloof me daar gaat hij olie van zuipen
ik hoop dat ik je hier mee hebt geholpen

groete P.P. van Dorst

turbo150kw 0

14 jaar

Vreemd... bij een eerdere meting zat hij namelijk keurig op die 12 tot 12,5.

0,6 weet je dat heel zeker? In het begin had ik namelijk een mooie 0,7 constant en 0,9 overboost, er is eergister ook een VDO meter aangesloten en we hebben een kleine afwijking geconstateerd maar niet voldoende om belangrijk te zijn. De Sachs sportkoppeling greep eerst mega vroeg aan en nu pas halverwege tot driekwart ongeveer. Geen idee welke VMAX chip er in die computer zat maar het hoogste wat hij haalde was 1 volle bar.
Ik geef hem graag alle aandacht die hij nodig heeft maar ik zit met de handen in het haar en weet bijgod niet waar ik zou moeten zoeken. Er zit inderdaad 5W40 volsyntheet in met origineel GM filter.
Wat me verbaast is dat hij na de vacuümslangwissel ineens weer overboost aangaf wat daarvoor simpelweg niet gebeurde sinds de meter naar 0,5 terug zakte. Kan hij door een stroef lopende turbo of rotte koppeling/versnellingsbak meer compressie aangeven of zeg ik dan wat stoms?
Heb er al behoorlijk wat geld in gestoken en zou zo onderhand wel eens een keer klaar willen wezen.

de koppeling van opel is altijd halverwege
maar driekwart is gewoon kapot of versleten
zou het niet kunnen zijn dat je van een C20XE van Sache hebt????

ineens meer compressie dat kan niet (kijk er wel mee uit)

het kan wel zijn dat de ecu minder turbodruk wil hebben voor een betere verbranding
ik draai nu ook wel eens 0,5 bar en ook wel eens 0,6
hoe hooger in ze toeren hoe lager de turbo druk wordt

tip bekijk je bougies eens deze moeten koffie bruin zijn
zo niet zoek het eens bij google OF---> (http://members.quicknet.nl/p.prop/bougie...

mocht je ander bougies nemen
neem dan de bosch platinum bougies deze zijn echt goed voor de chipte motoren
deze kost wel veel bij M-tech 95euro voor 4 maar dan heb je zeker wel wat goeds

mvg P.P. van Dorst

turbo150kw 0

14 jaar

Nou eerst greep hij amper meteen bij het los laten al aan maar het is dan ook een Sachs sportkoppeling, geen idee of die van een C20XE vroeger aangrijpt als van de LET wanneer ze beiden bij Sachs vandaan komen? Momenteel is het zoals gezegd halverwege of driekwart. Als een koppeling mankementen vertoont kan de motor dan met zeer warm weer enorme moeite hebben om aan te slaan?
Ik heb vanmiddag het vacuümslangetje van de wastegate af gehaald en wil morgen kijken of hij hiermee beter zijn druk vast wil houden, zo nee wat er dan wel gebeurt.
Dank voor de tip over de bougies, ik zal die pagina dalijk even uitprinten om morgen mee te kunnen nemen. Platinum bougies heb ik er al in gehad maar het heeft niet mogen helpen en is eigenlijk alleen van toepassing op gechipte motoren, wat bij mij niet van toepassing is (de gechipte ECU is gewisseld voor degene die altijd al in de auto gezeten heeft).

welke??
je hebt er 2 zitten
eentje is van je ingeboude blow off
en de ander is van je wastegate (deze niet eraf halen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
je wastegate die zorgt ervoor dat je motor niet teveel druk krijgt

wat ik dan denk is dat je het beste een andere erop zet
en die van jou is gechipt toch zou ja
weet ik er een hele mooi deze komt wel uit eingeland maar deze is speciaal voor gechipte motoren (http://cgi.ebay.co.uk/FORGE-CAVALIER-CAL...
deze kost bij M-tech 240 euro maar op ebay.co.uk kost deze 100 euro

het kan zijn dat je minder turbo druk hebt dat je die veer in die Wastegate actuator lam geworden is
en houd niet meer goed goed vast
denk dat je daar al heel ver mee komt met dat ding vervangen
let wel op dat je wastgate klep niet te vast zet hou het orgineel wel aan

groete P.P. van Dorst

turbo150kw 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.