auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Zafira: Temp motor, & motor valt soms uit.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: Z1.6XE (16v)

Hallo allemaal,

Ik heb wat probleempjes met mijn Zafira die ik graag zou willen oplossen.

(1)
Sindskort als ik aan het rijden ben merk ik op dat mijn temperatuur van de motor niet hoger komt dan 80 graden. Vandaag zelfs (bij 8 graden buiten) soms tegen de 60 graden. Dit vindt ik vreemd omdat ik altijd de meter netjes in het midden had staan 90C dus. Kortom de laatste tijd is het erg aan het schommelen. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Al gedaan:
Bijvulling (tot aan de streep waar staat motor Cold en ja de motor was koud ;)
Dop aangedraait, geluisterd na snelweg rit (100km) of er gesis te horen is bij het coolingsystem en was niets te horen. Alle slangen van de koelvloeistof zijn warm.

(2)
Mijn auto wil soms afslaan, de toerental varieert dan van 200 a 1500 totdat hij afslaat. Soms bij het uitvieren van snelheid slaat hij ook af, dit probleem is ontstaan nadat er een LPG G3 van Teleflex in is geinstalleerd. (gasboer zegt dat het niet door de gasinstallatie komt) iemand enig idee wat dit kan zijn?

En dan een klein vraagje, de ODB stekker in mijn zafira, weet iemand toevallig welke soort dit is? ik heb een Zafira uit 2002 Benzine 1.6 16klepper. uit de gegevens van het RDW zie ik dit:

Voertuigsoort personenauto
Merk OPEL
Handelsbenaming ZAFIRA-A; Z1.6XE
Brandstof LPG (Liquified Petrol Gas)
Datum eerste afgifte Nederland 06-06-2002

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke Groet,

Tim

Geplaatst door

anoniempje (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

1) Waarschijnlijk thermostaat overleden. (Blijft open staan.)
2) Rij eens op benzine, gaat dan alles goed zit het toch echt in de gas-installatie.
3) Diagnose stekker is de standaard 16-polige OBD2/EOBD stekker. Deze zit onder een afdekplaatje vlak voor de handrem (bodem van het vakje).
Z16XE ondersteunt EOBD.

oldford 0
badge

15 jaar

Hoi Oldford,

Wat nr 2 betreft had ik wellicht iets duidelijker moeten zijn. Ik heb het namelijk ook op benzine. Maar het is pas ontstaan na de installatie van LPG/G3. Daarvoor nooit problemen gehad. Auto heeft nu 90.000 gelopen en bij het inbouwen stond de stand op 34.000 Wellicht is dit nog info die handig is? Wat de thermostaat betreft, bedoel je dan de sensor in de radiator? want die meet toch alleen? of wat bedoel je precies met blijft open staan?.

gr,

Tim

anoniempje 0

15 jaar

[quote=anoniempje]Wat de thermostaat betreft, bedoel je dan de sensor in de radiator? want die meet toch alleen? of wat bedoel je precies met blijft open staan?.[/quote]
De thermostaat zit in je koelwatersysteem, eerst wordt het water in het blok opgewarmd en bij een graad of 90 gaat de thermostaatklep open en wordt het hele koelsysteem in circulatie genomen. De klep in de thermostaat kan open blijven staan waardoor het koelwater niet op temperatuur komt, dit gebeurd vrij vaak bij Opel en is alleen op te lossen door de thermostaat te vervangen.

longdude6634 0

15 jaar

[quote=longdude6634][quote=anoniempje]Wat de thermostaat betreft, bedoel je dan de sensor in de radiator? want die meet toch alleen? of wat bedoel je precies met blijft open staan?.[/quote]
De thermostaat zit in je koelwatersysteem, eerst wordt het water in het blok opgewarmd en bij een graad of 90 gaat de thermostaatklep open en wordt het hele koelsysteem in circulatie genomen. De klep in de thermostaat kan open blijven staan waardoor het koelwater niet op temperatuur komt, dit gebeurd vrij vaak bij Opel en is alleen op te lossen door de thermostaat te vervangen.[/quote]
zeker als je op gas bent gaan rijden gas ontrekt veel warmte dus op zich niks bijzonders.
maar je zegt probleem is ontstaan na inbouwen gas maar het zit er al 60000 km in al die tijd slecht geweest
wanneer heb je voor het laatst bougie,s verwisseld ??

kleijn 0

15 jaar

[quote=kleijn]zeker als je op gas bent gaan rijden gas ontrekt veel warmte dus op zich niks bijzonders[/quote]
Er worden nu 2 verschillende dingen door elkaar gehaald denk ik.

Toen ik op gas ben gaan rijden had ik opeens dat mijn motor soms uitvalt. en nu met gas en benzine soms de auto heel erg varieert in het toerental, tussen de 0 en 1500 toeren zeg maar tot dat hij uitvalt, soms herstelt de auto zich en dan is het toeren netjes 900 +/-.

En sindskort heb ik er een probleem bij, en dat is dus de temperatuur schommeling. die kan tijden een rit van enschede arnhem schommelen van 60 graden tot 80 graden (wat dus slecht is voor de motor/olie lijkt mij . In een file of bij stilstaan loopt hij op tot 90 graden. Voorheen was dit niet zo, dan had ik continue 90 graden ook bij stilstaan met lopende motor. Ik ga me op dit gebied dus inderdaad even richten op de thermostaat. Als iemand weet wat het kan zijn met de motor die af en toe schommelt in de toeren en dan afslaat, dan hoor ik dat nog graag ;).

gr,

Tim

anoniempje 0

15 jaar

@ kleijn,

Het toerental gedoe is niet continue, meer niet dan wel. Maar mijn vriendin begint zich eraan te iriteren en qua veiligheid wil ik het oplossen nu.

bougie's zijn nog niet vervangen geweest door mij.. wel auto kleine beurt laten doen bij opel dealer toen ik heb net had, maar ondertussen nu 50.000km verder.

anoniempje 0

15 jaar

zou het eerst eens proberen met een paar verse bougie,s
dat is even de goedkoopste oplossing .
en uiteraard op benzine zetten daar moet die eerst goed op lopen
bougies moeten zowiezo vervangen worden
mvg willem2

kleijn 0

15 jaar

Een auto vindt onderhoud best wel lekker.
Zeker een paar nieuwe bougies op zijn tijd wat verse olie.
Laat de auto eerst maar eens een grote beurt geven. Die is al ver over tijd.

oldford 0
badge

15 jaar

[quote=oldford]Een auto vindt onderhoud best wel lekker.
Zeker een paar nieuwe bougies op zijn tijd wat verse olie.
Laat de auto eerst maar eens een grote beurt geven. Die is al ver over tijd.[/quote]
Nu ik dit dus liever zelf wil doen, (gezin met 4 kids) zou je me eens kunnen vertellen wat precies bij een grote beurt gebeuren moet:

op mijn lijst om dus nu te vervangen staat:
bougies (nog voordeel als ik meer massa elektroden bougies koop?)
luchtfilter
olie verversen wordt mij juist afgeraden gewoon bijvullen zou goed zijn ?
Banden zijn alle 4 al nieuw ;).
Nog meer dingen ?

gr,

Tim

anoniempje 0

15 jaar

begin eerst eens met nieuwe bougie,s origneel
en olie verversen ( synthetisch) plus filter
dan ben je al een heel eind opgeschoten .
eventueel nog een interiueer filter ook nooit weg
zeker als je airco hebt .
ik denk dat je je een heel andere auto hebt.
mvg willem2

kleijn 0

15 jaar

Hallo, nou even een update:

Bougies vervangen voor originele NGK).
Sportfilter geplaatst. Resultaat: motor loopt stukken beter nu, snap niet waarom men vanuit de fabriek niet zoiets dergelijks plaatst echt een groot verschil met de originele filter. Motor loopt veel beter en veel meer trekkracht. Ik rijdt er ook nog eens 50km zuiniger op, althans dat is mijn eerste conclusie na een volle tank leeg te hebben gereden. Ik reed eerst met 50 liter 480km en doe er nu 520km mee (dus van volle tank naar de famous PIEP dat mijn gastank leeg is.)

Echter mijn vriendin claimt dat de motor nog steeds uitvalt.... ik heb het tot heden niet gehad, maar iemand nog een sugestie mocht het echt zo zijn (ja ik trek mijn vriendin's bevinding in twijfel :P ) waar ik kan kijken?

btw, hoe vast moeten nieuwe bougies? ik heb het nu handvast en daarna kwartslag aangedraaid kreeg het idee als ik verder deed ik hem doordraaide. Ze zitten dus niet moervast nu. maar volgens mij moet dat ook niet toch?

ik hoor het graag van jullie.

gr,

Tim

anoniempje 0

15 jaar

De bougies moeten 25Nm aangehaald worden.

CorsaC 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.