Ik heb een Omwga A 23 DTR blok in mijn Bedford Ambulance Camper gebouwd. Waterpomp, radiateur en thermostaat (82 graden) zijn vernieuwd en orgineel Omega. De motor draait als een zonnetje. Statonair draaiend (na ca een half uur) stijgt de temperatuur tot 100 graden (equus koelvloeistofmeter). De voeler en meter heb ik gecheckt in kokend water en wijst ca 103 graden aan. Is deze waarde normaal? De visco draait goed mee. Als op dit moment de temp al tot 100 graden komt hoe gaat dat dan zomers in frankrijk in de file? Extra electrische koelvin of mogelijke andere problemen?
Ook komt de oliekoeler (voorzijde radiateur) niet op temperatuur. Oliekoeler en slangen zijn schoongemaakt. Werkt de doorstroming pas bij een bepaalde druk? Of duid dit op een ander probleem.
Alvast bedankt voor jullie reacties
Herko
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat je temp oploppt naar de 100 graden maakt niks uit bij mij loopt die op naar de 108 graden voor dat de ven aan slaat en dat hij gaat koellen en het is toch logies dat als een motor een half uur stadioneer draat dat hij dan op loopt want hij heeft geen koelling.
en wat de olie koeler betreft lijkt me dat ook normaal dat die niet warm wort want bij stadioneer draaien is er maar wijnig vrijving en wort de olie dus niet echt heet en de koeller dus ook niet maar als je gaat rijden en dus hogere toeren en ook nog is belasting op de motor dan zal de koeller wel warm worden.
en hou in gedachte dat het momenteel niet warm is buiten dus zoon koeller in wort tijdens het rijden met deze temp vlink af gekoelt en wort dus niet echt heet.
gr tijne
Wanneer zou de visco fan volledig mee moeten draaien? Zijn er Omega rijders met soortgelijke ervaringen.
Wat betreft de oliekoeler en weinig wrijving, zoals martijn schrijft, stel ik mij voor dat met het stijgen van de koelvloeistof temperatuur de olietemperatuur meestijgt en uiteindelijk even warm wordt. Dus weinig wrijving bij stationair draaien kan ik niet rijmen met het niet koelen van de olie. Werkt de oliekoeler met een drukklep?
19 jaar
dat is hellemaal waar herko dat de olie temp mee gaat met de koel maar.
als de auto stationeer draat staat er ongeveer een lieter of 3 ijskoude olie onder in je karterpan en de olie in je kop is wel warm maar als die warme olie weer bij de koude komt is die zo weer afgekoelt hoor want olie heeft een veel hogere dichtheid dan koelvloeistof/water en wort dus veel minder snel warm.
als je gaat rijden en je temp meter geeft aan dat de motor warm is is je olie nog lang niet warm eerlijk waar.
gr tijne
19 jaar
Als olie een veel hogere dichtheid heeft dan water, waarom drijft olie dan op water en niet andersom?. De bovenstaande stelling lijkt mij niet houdbaar. Naar mijn bescheiden mening stijgt de temperatuur van de koelvloeistof simpelweg sneller omdat deze op een groter oppervlak dichtbij de cilinders staat. Daar vindt de grootste warmteoverdracht plaats.
Nadeel van een door de motor aangedreven (visco)koelvin is dat ie bij stationair motor toerental langzaam draait en weinig koelt,
hier een omega gehad die zelfs te warm werdt, elektrische van erin en klaar.
Willem
jan heb je hellemaal gelijk in maar ik praat over olie in koude toestand en ja dan drijft het nog op water maar dat heet te maken dat vet(en dus olie) wort afgestoten door water en dus niet kan zinken.
gr tijne
19 jaar
Even een klein beetje natuurkunde:
-Olie heeft een lagere dichtheid dan water
-Olie kan niet mengen met water
Door bovenstaande twee eigenschappen drijft olie op water.
Maar dit heeft niks te maken met hoeveel warmte die de vloeistof op kan nemen. Hierbij gaat het namelijk om de warmtecapaciteit van een vloeistof. Water heeft een hogere warmtecapaciteit dan olie. Hierdoor moet er meer warmte door de motor worden afgegeven (uitgedrukt in Joule) om eenzelfde temperatuurstijging in water te geven vergeleken met water.
Ik denk dat de reden die Jan geeft de juiste is: meer oppervlak en daardoor meer warmteuitwisseling en een snellere opwarming.
19 jaar
Motorolie (Kroon Bi-turbo 15W40)heeft een dichtheid van 882 gram per liter (bij 15 °C) en is daarmee dus echt minder dicht dan water (1000 gram per liter). Bij een andere temperatuur kan de dichtheid iets anders zijn, maar olie heeft echt géén hogere dichtheid dan water.
Bron:http://www.kroon-oil.com/nl/producten/pr...
sludge is olie, vermengd met water.
voor een ijzerzaagmachine of een draaibank meng je ook water met olie tot een koelvloeistof
oke dan zit ik er naast geef me gewonnen.
gr tijne
19 jaar
Het gaat hier niet om winnen of gewonnen geven, maar om een nuttige technische discussie.
@ Sjaak: als je een vuile overall met wat wasmiddel in een wasmachine doet, los je ook olie op in water. Maar wel met behulp van dat wasmiddel.
Bijna goed Jan...
De zeepdeeltjes in het wasmiddel zorgen voor een dun (wateroplosbaar) laagje rondom het vet waardoor de vetdeeltjes in het water gaan 'zweven' (dit heet een dispersie), ze lossen dus niet op. Vet kan namelijk nooit oplossen in water.
Dit effect met dat dunne laagje is ook de reden dat er vet in bv. melk kan zitten: om het vet zit een dun laagje dat ervoor zorgt dat het in de melk zweeft. Maar nog steeds is het vet lichter dan water: als je melk van de boerderij een tijdje laat staan komt de room (het vet uit melk) er op drijven... (ik kon het niet laten dit even toe te voegen als zuiveltechnoloog ;)).
19 jaar
haha geeft ook niet hoor kasper ik was er hijlig van overtuigt dat ik gelijk had maar ben nu overtuigt dat ik er dus echt naast zat en wil jullie dan ook danken voor de les(en dat nog wel gratis ook)
maar mensen even terug naar de vraag want hij wil andwoord.
gr tijne
19 jaar
draait de viscovin de goede kant op ? Meet het toertental van de vin eens, zou zo kunnen zijn dat de vin op het oog goed meeloopt, maar toch niet het toerental van de motor haalt. Zit de radiateur goed aangesloten (warme slang boven en koude onder ?) Zie je circulatie in de koelvloeistof? Zomaar wat gedachten. Herko, ik deel je gevoel over dat de temp nu al hoog staat en hoe het dan zal gaan als het warmer is. Weet echter ook niet hoe nu verder. Misschien dat je een ferme rit zal moeten maken in Nederland met een stuk karton voor de radiator om te ondervinden wat er gebeurt.
Elektrische fan bijblaatsen en indien mogelijk met thermokontakt, dan kun je m ook niet vergeten aan of uit te zetten.
Willem
Bedankt voor jullie reacties ik zit echter nod steeds met het probleem.
Sjaak, ik voel aan de voorkant van de radiateur een koude luchtstroom dus de viscovin draait de goede kant op. Gisteren bij een testrit van ca 7 km loopt de tempmeter (Equus meter) op tot bijna 120 graden????. De voeler heb ik getest en meet ca 100 graden in kokend water. Temperatuur koelvloeistof in het expansievat is warm maar zeker niet kokend.
Bij contole van de slangen blijkt de bovenste slang nog koud terwijl de onderste warm is. Enkele kilometers verder temp nog steeds 120 graden wordt de bovenste slang warm. Circulatie koelvloeistof lijkt goed, omdat ik koelvloeistof zie spuiten uit de leiding van het termostaathuis naar het expansievat. Mischien nogmaals maar thermostaat is vervangen voor een nieuwe van 82 graden (was 92 graden), waterpomp is vervangen door een nieuwe. radiateur is vervangen voor een nieuwe.
Aansluiting slangen (voorzijde thermostaathuis naar bovenkant rdiateur, achterzijde thermostaathuis naar onderkant radiateur en onderkant thermostaathuis slang naar waterpomp) kan eigenlijk allen op deze manier. Hoe kan het probleem zijn nog steeds een niet werkende thermostaat? Testen zonder thermstaat? Kan er lucht in het systeem zitten? Hoe is deze dan te verwijderen.
Graag jullie visie op dit probleem
Om nog even op mijn eerste vraag terug te komen weet iemand of de oliekoeler met een drukklep werkt?
19 jaar
heb je de termostaat wel met de voeller in de de goede kant op zitten?
en de kachel wort die wel warm of niet?
en gaat de termostaat wel open even testen kan geen kwaad.
gr tijne
19 jaar
raar dat de temp 120 graden is en de bovenste slang niet warm (en de onderste wel ???) Thermostaat moet dan al lang open zijn en de warme kolevloeistof naar de bovenkant van je radiator sturen. Even later is ook de bovenste warm --> dat lijkt alsof de stroming door je radiator van onder naar boven is. Zit er geen verkeerde waterpomp op of draait deze niet verkeerd om ?
Als de thermostaat makkelijk te verwijderen is, zou ik ook eens zonder thermostaat gaan testen. Succes. Sjaak
Is de radiateur niet anders bij die bedford,
Lijkt me vreemd want wij hebben hier ook een omega blok in een bedford blitz CF350 gehangen en dat ging prima
Willem
Martijn, de thermostaat past maar op een manier in het huis en de kachel wordt warm. Ik ga de thermosstaat nu demonteren en testen. Ook lijkt het me slim eens zonder thermostaat te proberen wat er gebeurt.
Sjaak de pomp is nieuw en orgineel Omega/Frontera de uitgaande as van het pomphuis naar de viscovan draait wel de goede kant uit(linksom vanaf de voorkant motor). Of zijn er waterpompen met een schoepenrad die rechtsom moet draaien???Dan klopt jou theorie.
Willem, ik heb de orginele Omega radiateur gebruikt dus dat moet geen problemen op leveren alhoewel.......
Dank voor jullie reactie
Herko
19 jaar
hey herko,
wort je kachel net zo snel warm als je motor op de meter?
en die radiateur die je heb vervangen heb je die vervangen voor een nieuwe of een van de sloop? is die van de sloop kan ik me alleen nog maar indenken dat hij verstopt zit.
en ik zou het zekker nog een keer proberen zonder termostaat kijken wat hij dan doet.
gr tijne
19 jaar
Martijn de radiateur is nieuw en kostte me een rib uit...De kachel wordt niet zo snel warm als de motor op de meter. slangen naar de kachel zijn warm maar niet hoger dan 100 graden. Vanavond ga ik de termostaat verwijderen en checken of de temp nog steeds zo hoog komt.
19 jaar
hey herko,
als je kachel mindersnel warm wort dan de meter aan geeft zou je is kunnen proberen om een garage te zoekken die een infra root temperateur meter heeft die de echte temp van je blok kan meten dan weet je gelijk of je meter wel echt klopt.
gr tijne
19 jaar
Heren,ik heb zonder thermostaat de motor getest temp komt niet hoger dan 45 graden. Volgens mij werkt dus de nieuwe thermostaat niet. Deze is omgeruild voor een andere en getest. Deze opent en sluit bij 82 graden conform de specs. Ik ga deze vanavond monteren. Resultaat volgt zsm.
19 jaar
hey zal mij benieeuwen herko.
was het een walher termostaat?
gr tijne
19 jaar
Martijn, nog steeds hetzelfde probleem. Thermostaat is inderdaag een Wahler, orgeineek waseen Behr-Thomson geplaatst. Tempmeter loopt door tot meer dan 120 graden. Temperatuur koelvloeistof in het expansievat is ca 85 graden. Ik ga nu eerst de orginele voeler en meter van de omega monteren en om te zien wat er gebeurt.
Ook de oliekoeler werkt niet (wordt niet warm) Heeft iemand een idee waar dat aan kan liggen??
Groet
Herko
19 jaar
haal die koeler er is af en kijk of hij vol zit met drap of zo ik weet het anders ook niet.
gr tijne
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar