Vrijdag heb ik een tweedehands Vectra B 2.5 V6 uit 1998 gekocht bij een occassion dealer. Km stand 163000.
Nou vind ik persoonlijk dat de temperatuur van het koelwater wat aan de hoge kant is en zelf vermoed ik een probleem met de koelwatercirculatie, maar wil dit even "in de groep gooien" omdat dit mijn eerste Opel is en ik niet op de hoogte ben van de kwalen van met name de Vectra V6.
Punt is dat de temperatuur normaal op gang komt en na een minuut of 8 op de 90 graden zit. Maar daarna loopt ie nog verder op en hikt tegen de 100 graden aan en blijft daar hangen. De fan van de radiator begint te loeien (echt een herrie) zodra de wijzer rond de 94 graden komt.
Zodra ik van de snelweg kom (want daar treedt het meestal op) hangt de temperatuur nog steeds boven de 95 graden en loeit de fan. Volgens mij is dit niet normaal. Volgens dit bericht is dat inderdaad niet normaal: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p... omdat daar de temperatuur niet boven de 90 graden uitkomt.
Hier komt nog bij dat zodra ik de climate control op stand HI zet en de ventilatorsnelheid op 8 of 9, er gewoon lauwe lucht uit de roosters komt. Dat is de reden dat ik denk aan een slechte circulatie, motor wordt relatief te warm en het interieur te koud.
Ik als leek denk dan aan een verstopte/dichtgeslibte radiator of waterpomp die niet helemaal lekker meer is.
Wat is jullie idee hierbij?
Wat zijn trouwens nog aandachtspunten die ik zeker nog even moet nakijken bij deze V6 (veel voorkomende defecten etc.)? Ik heb verder geen klachten op dit moment.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gewoon ff de temp. van je koelwater laten checken.
Kun je gelijk ook bekijken of er wel circulatie is.
[quote=Santa]Gewoon ff de temp. van je koelwater laten checken.
Kun je gelijk ook bekijken of er wel circulatie is.[/quote]
Dat laat ik dan wel checken, al denk ik dat de temperatuur ook echt aan de hoge kant is. Het is niet alleen het metertje dat omhoog gaat, de fan(s) gaan ook hard loeien...
16 jaar
Dan weet je zeker dat de fan's in ieder geval werken........
Mijn ervaring met de Opeltjes is dat die temp. meters eigenlijk altijd te laag staan.....
Vandaar mijn advies om dan de temp. van de vloeistof daadwerkelijk te laten meten zodat je dan in ieder geval weet hoe heet de vloeistof is en of de meter daarmee overeenstemt.
Doorrijden met een te hete motor gaat je geld kosten....
16 jaar
Geen proefrit gemaakt?.
Het is tenslotte een auto van 10 jaar oud,vaak worden ze om dit soort troubles weg gedaan.
Met een proefrit had je alle functies kunnen testen waaronder de airco en de elektrische verbruikers.
Als je nu nog naar aandachtspunten moet gaan kijken ben je wel een beetje laat,je hebt de auto al gekocht.
16 jaar
De wagen is buiten dit probleem verder helemaal in orde voorzover ik heb kunnen nagaan. Er is zeker een proefrit gereden, echter is daarbij dit probleem niet naar boven gekomen (als leek let je nou ook weer niet overal op, maar je leert er wel van).
Afgelopen week is door de dealer de waterpomp en de thermostaat vervangen.
Anyway, vandaag weer ruim 200 km gereden, waarbij het probleem zich weer voordeed.
Bij 140 km/u gaat de temperatuur naar ca. 105 graden en bij 90 km/u zakt ie weer naar de 97 graden waarbij de fan weer die lekkere takkeherrie maakt (pas hoorbaar als je 50 km/u of langzamer gaat rijden).
kort na 140 km/u:
[img]http://www.ditken.net/files/IMAGE_015.jp...[/img]
16 jaar
Leg eerst eens een Goede massa aan de motor aan.
Ik heb hier met mijn Vectra 2.5 V6 Veel problemen mee gehad, hoog staande meter Loeien van de koelventilator, terwijl de Tech van opel netjes rond de 85graden aan geeft.
na aanleggen van de massakabel is de temperatuur nooit hoger geweest dan 89graden, bij normaal rijden rond de 82 en 85 graden.
sleuren met grote aanhanger hooguit 90 graden.
Aanleggen kabels:
Ik heb een kabel van de - van de accu naar de motor gelegd, deze op een versnellingsbak bout waar ook de originele massakabel zit. (onder ontstekingsblok)
Ook een kabel van de - van de accu naar de Carroserie (aan een bout van de Secundaire luchtpomp)
en een iets dunner kabeltje naar de massastrip op de veerpoot.
Willem
[quote=Willem12089]Leg eerst eens een Goede massa aan de motor aan.
Ik heb hier met mijn Vectra 2.5 V6 Veel problemen mee gehad, hoog staande meter Loeien van de koelventilator, terwijl de Tech van opel netjes rond de 85graden aan geeft.
na aanleggen van de massakabel is de temperatuur nooit hoger geweest dan 89graden, bij normaal rijden rond de 82 en 85 graden.
sleuren met grote aanhanger hooguit 90 graden.
Aanleggen kabels:
Ik heb een kabel van de - van de accu naar de motor gelegd, deze op een versnellingsbak bout waar ook de originele massakabel zit. (onder ontstekingsblok)
Ook een kabel van de - van de accu naar de Carroserie (aan een bout van de Secundaire luchtpomp)
en een iets dunner kabeltje naar de massastrip op de veerpoot.
Willem[/quote]
Schommelde de temperatuur bij jou dan ook zo met die slechte massa, afhankelijk van rijstijl, of gaf ie consequent één vaste hoge waarde aan?
16 jaar
Schommelde Flink.
ik zie dat je in de buurt woont. Zoetermeer >> Nootdorp is een 10 a 15 minuten rijden
misschien dat ik eens kan kijken naar je probleem evt.
[quote=Willem12089]Schommelde Flink.
ik zie dat je in de buurt woont. Zoetermeer >> Nootdorp is een 10 a 15 minuten rijden
misschien dat ik eens kan kijken naar je probleem evt.[/quote]
Dat is natuurlijk een aanbod dat ik niet kan weigeren :P
Alvast heel erg bedankt!
16 jaar
Willem, ik lees dat je in een andere reactie ([url]http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...[/url]) het advies geeft eens een startkabel van minpool van de accu naar motorblok te leggen. Zodra bij mij de temperatuur weer hoog is en de fan draait, dan zou ik dus kunnen checken of het een massaprobleem is door even een startkabel te gebruiken, ik zou dan verwachten dat de fan direct uit gaat en de temperatuur de "normale" waarde gaat aangeven. Klopt dit?
Edit: na een ritje Reeuwijk -> Zoetermeer over de A12 was de motor weer lekker warmgelopen tot 95 graden. Met loeiende ventilator geprobeerd de nieuwsgierige blikken tijdens het parkeren te negeren. Het wordt gewoon gênant om steeds met zo'n herriebak te moeten parkeren, helemaal zoals afgelopen nacht om 2:30 uur 's nachts.
Direct na thuiskomst een startkabel gepakt, op de minpool van de accu en een stuk blank metaal van het motorblok gezet maar geen enkel verschil. Nog wat verschillende punten geprobeerd om er zeker van te zijn dat er goed contact werd gemaakt, maar helaas.
Zullen we maar gewoon eens een keertje wat afspreken zodat je ook even kunt kijken?
16 jaar
vandaag bij de Opel dealer geweest en daar werd ik niet vrolijk van.
Constatering:
Tech 2 leest een temperatuur die ruim 20 graden boven de afgelezen temperatuur op dashboard ligt, d.w.z. dat de "bedrijfstemperatuur" bij mij al gauw 115 graden is en dat er dus perioden zijn geweest dat ie rustig 125 graden is geweest. De Opel dealer vermoed dus dat er ergens een weerstand is ingebouwd om de "dashboard-temperatuur" laag te houden. De situatie is dus erger dan ik dacht.
Komt nog bij dat ze constateerden dat de slang die de kachelradiator ingaat heet is en de slang die er uit gaat koud blijft. Lijkt er op dat die dus de doorstroming belemmert.
Advies van Opel dealer:
Niet mee doorrijden.
Lekker is dat. Maar dan denk ik, ik had toch al lang iets moeten merken als die motor écht 125 graden wordt? Ik bedoel, "kokende" motor of zoiets? Hoe heet kan de koelvloeistof eigenlijk worden? En hoe betrouwbaar is de meting van de Tech 2?
Anyway, ik ben het zat, ga een andere Vectra V6 kopen. Betaal nu liever iets te veel dan gezeur achteraf buiten de garantie. Heb namelijk helemaal geen behoefte om steeds bij de leverancier aan te moeten kloppen of dat die auto nu onzichtbare motorschade heeft opgelopen.
16 jaar
Kun je de koop nog ontbinden?.
Of heb je zonder garantie gekocht?.
16 jaar
[quote=primera p11]Kun je de koop nog ontbinden?.
Of heb je zonder garantie gekocht?.[/quote]
Ik kan natuurlijk proberen de koop te ontbinden, maar ik denk dat zij zullen zeggen dat ze het probleem willen herstellen, omdat ik er immers drie maanden garantie bij heb gekocht. Ze zitten ook niet te wachten om deze auto weer in te kopen. Als ik het traject in ga van ontbinding koopcontract ben ik weer weken, of maanden, verder. Ik kies dan liever eieren voor m'n geld en ga zo snel mogelijk van deze auto af.
16 jaar
Maar als je garantie hebt moeten ze de auto gewoon maken, niet zo snel opgeven.
Ze kunnen heus wel wat oplossen.
16 jaar
Dan blijf ik rijden met een auto die de afgelopen twee jaar (want toen was de warmtewisselaar vervangen) een te hete motor heeft gehad. Ik ben bang voor onzichtbare opgelopen motorschade die pas later naar boven komt. Hoeft niet zo te zijn, maar voor mij is het simpel: ik koop een auto en wil zorgeloos rijden. Dit geeft mij geen veilig gevoel, ook niet als het opgelost is.
16 jaar
Als je daar bij stil moet staan had je beter een nieuwe kunnen kopen.
Met een tweedehands weet je nou eenmaal niet hoe de vorige eigenaar er mee om gegaan is.
Als dit akkefietje zich een jaar geleden afgespeeld had en het was gerepareerd, had je het niet geweten.
Had je voor je idee in een prima auto gereden.
Met een auto van 10 jaar oud zal heus weleens wat gebeurt zijn.
16 jaar
Daar heb je ook wel gelijk in. Als ik niet een mooie kans had gekregen om een andere auto te kopen en deze in te ruilen, had ik 'm gewoon laten repareren. Maar ik heb nu een wagen op het oog waarbij het gras groener is ;-)
16 jaar
Ook een vectra?.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
16 jaar
ook een vectra ???? waar denk je dat die v6 nog meer ingebouwd is
16 jaar
Inderdaad, ook een Vectra. Ik weet nu wat meer punten waarop ik moet letten. Proefrit gemaakt, temperatuur blijft netjes rond de 85 graden hangen, maakt niet uit wat ik doe. Ook interieurverwarming blaast erg hete lucht naar binnen, dus dat zit goed. Ook op andere punten gecheckt, zoals olie in koelwater, maar ziet er keurig uit. Rijden deed ie ook perfect. Uiteraard weet je nooit wat je over drie maanden tegenkomt, maar dit gaf mij al een goed gevoel.
16 jaar
[quote=primera p11]Ook een vectra?.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.[/quote]
Want?????
hij heeft nu een Exemplaar waarbij het vervangen van de warmte wisselaar nietr aan de richtlijnen is gehouden namelijk:
verwisselen warmte wisselaar
radiateuren tegen de richting spoelen met ontvettend niet corrosief middel.
Advies: koelradiateur mee vervangen, maar ja deze is duur, deze is met koeler voor bak erin. (automaat)
Ik rijdt al 4 1/2 jaar in een Vectra 2.5 V6 van '96 en wel een CDX uitvoering.
op een paar kleinere reparaties en een komplete koppelingsset na, erg weinig mee gehad.
Willem
ik heb zelf 5 jaar met een calibra gereden en een 4jaar omega met dezelfde motor no problem alleen bij de omega kleppendeksel pakking ik was tevreden
16 jaar
Hallo Klein.
Er zijn nog wel meer auto's met een 6 cilinder dan een opel.
Met een gewaarschuwd mens telt voor twee wil ik zeggen dat je nu op een aantal zaken beter moet letten.
16 jaar
[quote=primera p11]Hallo Klein.
Er zijn nog wel meer auto's met een 6 cilinder dan een opel.
Met een gewaarschuwd mens telt voor twee wil ik zeggen dat je nu op een aantal zaken beter moet letten.[/quote]
Maar weinig met een n even gunstig Verbruik / prestatie nivo.
tis altijd of een gelijk verbruik minder presteren
of meer verbruik gelijk of iets meer presteren.
de enige waarvan ik zeker weet qua prestaties en verbruik deze motoren evenaart is de 6lijn van BMW.
Tenminste ik doe bij veel stadsverkeer een nette 1 op 11 a 1 op 11.5
en qua prestaties doet hij niet veel onder voor een 192pk en minder wegende BMW E36 325i Vanos
Willem
hallo zeg ik haal maar wat aan ken veel meer auto,s zonder problemen trap ik tenen lange tenen iedere auto kan zo zijn problemen hebben niet een uitgezonderd groetjes willem2
16 jaar
volgens mij trapt niemand hier op tenen hoor kleijn, je bijdrage wordt echt wel gewaardeerd, waarvoor dank.
16 jaar
Jupz Willem2 jouw bijdragen zijn altijd netjes en van harte welkom.
er is hier een ANTI opel mannetje dat ons Opel liefhebbers op de staart trapt, en dat ben jij NIET Willem2!!
Als de Topic Starter gewoon zijn Probleem V6 omruilt voor eentje die beter is, is daar niets mis mee.
maar zijn er altijd weer mensen die het raar vinden dat je een auto met een Minder verleden omruild voor een beter exemplaar, en je het leifst in een saaie Jappanner zien rijden omdat in hun ogen het beste is wat er te verkrijgen is.
Ik sleutel veel, en jappies mogen best betrouwbaar zijn, maar er gaat nog steeds VEEL kapot aan die bakken.
maakt echt niet uit wat je rijdt, er is altijd wel wat.
Willem
je ik ben een opel mannetje maar dat stamt nog uit de tijd ascona ok heb zelf nog met de kaptein gereden en de admiral maar dat waren toen al bejaarde auto,s tegenwoordig is het allemaal hetzelfde elektronica maakt niet uit welk merk maar waar je mee besmet bent enz enz sleutelen als hobby wordt steeds moeilijker groet willem2
16 jaar
[quote=Crusader]volgens mij trapt niemand hier op tenen hoor kleijn, je bijdrage wordt echt wel gewaardeerd, waarvoor dank.[/quote]
maar dat geloof ik ook wel ben niet beledigd zoveel mensen zoveel meningen dat hoort hier op de site erbij dat is het mooie ervan iedereen een beetje specialist
16 jaar
Ik heb nog even mijn bijdrage bekeken, er staat niets negatiefs over opel.
En wat ik bedoel met een gewaarschuwd mens telt voor twee heeft de ts wel begrepen.
Bij de tweede v6 heeft tie wel op dit soort zaken gelet en een daardoor een beter exemplaar bemachtigd.
Nu rijd tie waarschijnlijk in volle tevredenheid met een mooie v6.
16 jaar
Klopt helemaal primera, of ik nou een Vectra V6 of een ander merk/type V6 had gekozen, de kans dat ik problemen krijg is gelijk. Inderdaad op de voor mij inmiddels bekende punten gelet en ben nu een happy Vectra V6 rijder :)
16 jaar
Dat zal zeker, ik hoop deze Bolide snel ter ogen te krijgen.
Dit probleem komt gelukkig weinig voor bij deze motoren.
dit krijg je alleen bij een olie warmte wisselaar reparatie die voor de helft word uitgevoerd, meestal uit kosten besparing.
helaas weet ook niet iedereen hoe te werk te gaan, zeker niet bij minder voorkomende motortypen.
een Vectra, en zeker met deze motor kan een ZEER betrouwbare auto zijn..
Wens Crusader dan ook VEEL plezierige kilometers met zijn 6pitter, die dan gelijk weer wat meer luxe bezit (heb je toch niet stiekem aangestoken he, met het CDX virus :P )
Willem
[quote=Willem12089]Wens Crusader dan ook VEEL plezierige kilometers met zijn 6pitter, die dan gelijk weer wat meer luxe bezit (heb je toch niet stiekem aangestoken he, met het CDX virus :P )[/quote]
Dat heb je wel :D
Zie je binnenkort!
16 jaar
dus als ik het goed heb begrepen zijn de problemen opgelost en hebben we er weer gewoon een tevreden v6 opel man bij groet willem2
16 jaar
[quote=kleijn]dus als ik het goed heb begrepen zijn de problemen opgelost en hebben we er weer gewoon een tevreden v6 opel man bij groet willem2[/quote]
Bijna, de Vectra ingeruild voor een andere Vectra V6. En inderdaad, wel een tevreden V6 Opel man :)
16 jaar
wachten we nog even af horen we het nog wel
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar