M32 BAK gaat niet in achteruit
we hebben de kabels al eens afgekoppeld maar hij gaat niet in achteruit
iemand al problemen gehad met deze bak ?
we kunnen geen onderdelen vervangen bij deze bak , wie weet waar we deze kunnen binnen geven
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hi opc,
De M20/32 is een 6-versnellingsbak, door GM gebouwd in de toen heel vernieuwde fabriek in Wien. Toen nog de "GM-Fiat Powertrain GmbH Austria". Sind de opsplitsing terug gewoon "GM Powertrain GmbH Austria".
De bak werd voor het eerst gebruikt als 6-versnellingsbak (als M32, oftewel 320Nm max. belasting) in de topmodellen (zijnde de Z20LET en aanverwante), even later ook in de lagere modellen (Z17,...) maar dan als M20( 200Nm max.).
Ondertussen heb ik 'm al quasi overal ingebouwd gezien. Als ik me niet vergis, word hij in de Vectra/Signum aangeduid als "F40". Toen ik dat voor het eerst zag, heb ik een kennis in Wien eens gevraagd wat het verschil was.
De F40 word (werd?) blijkbaar in Rüsselsheim (?) of Eisenach(?) gebouwd, de M20/32 dus in Wien. Andere verschillen kon hij me niet vermelden. Op tekening lijken ze beide mijninziens nogal gelijkaardig.
Het is voor mij ondertussen ook al weer een 2-tal jaren geleden, maar mijn ervaring is dat de M20/32 gevoelig is mbt de afstelling van de kabels(net zoals iedere andere bak die bediend word door kabels).
Hoe je die afstelling doet, vind je in de werkbeschrijving in TIS2000 (heb je dat niet, stuur me effe een mail, ik zal zien wat ik kan doen), en is nogal uitvoerig om hier te beschrijven.
Effe nauwgezet controleren kost niks, dus:
1. dat je de schakelmodule (op de bak) correct 'centreert' (paspen in het daarvoor voorziene gaatje)
2. Controleer het rubber waardoor de kabels naarbinnen lopen op correcte positie (bij de astra zat de witte kabel beneden, de andere verticaal erboven). Dit klinkt muggezifterij, maar ik heb er toen zo ongeveer wel een 100-tal ingesteld, dus "just trust me ..."
3. Schakelpook 'centreren (witte kunstof bus net onder de pook loshaken waardoor ie naar beneden valt, en je hem in de daarvoor voorziene gleuf kan schuiven)Voorzichtig en nauwgezet de kunstof klemmen (onder de versnellingspook) vastzetten (waardoor de kabels) vast komt te zitten.
4. Paspen uit de schakelmodule, kunstof bus onder pook weer naar boven duwen en vastklikken.
5. Testen.
Als hij dan nog niet gaat,zou ik zeggen : kabels of bak. (kabels van een ok-voertuig inbouwen -bij wijze van test- kost nog steeds veel minder dan een bak)
Ten tijde van de introductie werden de bakken tijdens de productie opgemeten.
De koppelingskom met de 3 gemonteerde assen werden op z'n kop gezet, de hoogte werd dmv laser gemeten, waarna een correcte hoogte aan opvulschijven werd gemonteerd om de meest nauwkeurige lagerspeling te bekomen.
Dit was zo nauwkeurig dat ze bij de geluidsmetingen (ieder geproduceerde bak werd toen nog op geluidsontwikkeling getest: zgn "galileo-test") een aanzienlijk verschil merkten wanneer ze na de test, de bak openden (lagerschaal afnemen en terug erop) en de test opnieuw deden.
Er werd mij toen verteld dat een toeleverancier van gereedschappen een presentatie had gegeven over een gereedschapsset die ze ervoor wilden ontwikkelen, maar deze er niet in slaagde op een nauwkeurige (en reproduceerbare) manier de vereiste speling te bepalen. Het hele reparatie-idee werd toen afgevoerd, waardoor je de bak dus alleen maar als compleet onderdeel kan krijgen.
In ieder geval, dit is zowat de informatie waarmee ik indertijd (2004-2005) werkte, misschien zijn er nu updates? Iemand ....?
groetjes en veel succes,
...
aan de kabels was er niks , ook niet aan de afstelling
het probleem zatin de bak en is ook vervangen ,probleem opgelost
je kon de schakelmekaniek wel in achteruit zetten maar er gebeurde niks
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar