ik heb 3 dagen geleden mijn koppakking,kopbouten distributieriem thermostaat waterpomp laten vervangen omdat mijn koppakking eruit was gegaan.
nu heb ik als ik 5 minuten rydt dat mijn temperatuur al op 88 graden staat daar blijft hij ook schommelen rond de 88-90 graden. is dit normaal dat hij zo snel naar die temperatuur gaat,verder zit er een thermostaat in die opengaat met 92 graden de fan gaat aan als hij de 92 graden bereikt en koelt dan weer wat af .kan het zijn dat voorheen de thermostaat kapot was en nu pas goed werkt en pas opengaat met 92 graden zo dat het nu opvalt dat hij dmv warme weer en nieuwe thermostaat de motor sneller op temperatuur heeft,
wie kan me geruststellen
ps slangen onder en boven zijn allebei heet radiateur is ook heet onder en bovenkant
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat je schrijft kan niet.
Als je temperatuur werkelijk altijd 88-90 graden is, ( wat op zich prima is ) kan het nooit zo zijn, dat je thermostaat pas bij 92 graden opent zoals je schrijft.
Als dat verhaal van die thermostaat klopt, kan het zijn ,dat de temp.meter een afwijking heeft.
Dit kan de garage voor je testen.
Als de motor nu sneller opwarmt dan voorheen, kan inderdaad aan de thermostaat gelegen hebben.
Het monteren van een thermostaat met een hogere temp zie ik het nut niet van in.
Het nadeel is ook een "zenuwachtige "koelventilator, die bij de geringste temp.verhoging al gaat draaien.
Als de profi's het niet met me eens zijn , hoor ik het vast wel.
Overigens kan een riem,die een tand verkeerd staat, ook de snellere opwarmtijd verklaren, maar dan loopt de motor ook niet fijn meer en is de trekkracht en topsnelheid veel minder.
de thermostaat is vervangen en die heeft 92 graden aanduiding zoals het hoort dus geen hogere graden thermostaat,de motor loopt perfect en netjes
ik denk idd dat het aan mijn thermostaat heeft gelegen dat die voorheen opengestaan heeft en nu met een nieuwe erin gewoon goed werkt hij loopt niet hoger dan de 92 graden maar is het normaal dat hij nu snel op zijn temperatuur van 88-90 graden is binnen de 5 a 10 minuten.
16 jaar
10 minuten is helemaal neit zo gek hoor,,,maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je de auto al vol kunt gaan belasten
grtjs danny
16 jaar
Ik vind een opwarmtijd van 5 a 10min. ook een normale waarde, dus al met al geen reden voor bezorgdheid lijkt me.
16 jaar
De opwarmtijd van de koelvloeistof is inderdaad een goeie 5 a 10 minuten
maar dan is de motor olie nog lang niet op tempearatuur, daar gaat dan nog wel een goede 10 minuten a 15 minuten overheen.
dan kan je m echt VOL belasten.
Temperatuur:
als de meter 88 a 90 graden geeft en de thermostaat is een 92 graden versie dan heeft de meter een afwijking.
thermostaat 92 graden:
opent bij: 92graden
Vol open bij: 97 graden
Koelvin met goede schakelaar (1 traps): slaat aan tussen de 99 en 102 graden
slaat uit bij 95 graden
Willem
ik ga ervan uit dat het goed moet zijn de experst zeggen dat het goed is zo alles nagelopen en alles is goed het is misschien nu dat ik erop let dat ik een beetje angstig werdt en voorheen niet opgelet hebt/of met een kapotte thermostaat gereden hebt.
in elk geval bedankt voor de reacties heren.
gr jack
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar