close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: motor overleden

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: x16szr

Het is dan gisteren toch gebeurd.
Na 302000 km is de motor van m'n Astra overleden.
Op de snelweg ineens vermogen weg,storingslampje aan.Hoop geratel en afgelopen.
Anwb erbij
Op de 1e cylinder geen compressie .
Tuimelaars,klepveren alles OK.
Waarschijnlijk volgens de goede man gat in de zuiger.
Na de vakantie even een cylinderlektest doen maar er gaat waarschijnlijk een ander blok in,immers met ruim 3 ton zal de rest ook niet zo fris meer wezen.
Nou komt mijn vraag,het is een Astra G.Zelfde blok heeft ook in de F gehangen.Kan ik zo eentje dan ook de mijne hangen?
En vanaf 1994 was er ook een X16SZ dus zonder die R ,kan ik daar ook wat mee??
Als iemand uiteraard nog een goed blok weet hou ik me aanbevolen.

Geplaatst door

patje kadettje (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het verschil bij de SZ(R)-motoren van de Astra-F en Astra-G zit 'm in de vorm van de in- en uitlaatkanalen ter hoogte van de spruitstukbevestigingen.
De spruitstukken passen er wel aan qua boutgaten maar het model van het kanaal is anders. Voor de rest zijn ze gelijk.
Daarnaast zijn de SZ-motoren niet voorzien van schroefdraad in de bougiegaten om de geleidebussen in te draaien maar dat was geen probleem geweest.
Het makkelijkste is om een motor uit een G-astra op de kop te tikken en te monteren.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

dus gewoon gaan voor een szr motor
Ga ik zoeken waar ik een goede motor kan vinden voor een acceptabel bedrag.

Bedankt zover

Vandaag een lektest gedaan.
DUs druk op de cilinder gezet,hoorde hem uit de uitlaat blazen dus geen gat in zuiger (hoera!)
Vol goede moet de kop eraf gehaald (best nog lastig bij te komen bij de moeren van het inlaatspruitstuk)
EN inderdaad,er was een randje van de uitlaatklep af,helaas ook wat putjes in de verbrandingsruimte van de kop.
En tsja,het afgebroken stukje zat rechtop in de zuiger en ook een beste groef in de cilinderwand dus helaas.
R.I.P blokje van me,zelf 70000 km heerlijk mee gereden maar helaas,302000 was het einde.
dus net oproepje op de onderdelenzoeker gezet en afwachten maar..
Maar wat eigenlijk de oorzaak is zou ik dan weer niet kunnen bedenken,hij loopt zoals gezegd op gas.
We rijden er daarentegen nooit hard mee,ik hou op gas als max continu toerental zo rond 4000 aan.
iemand een idee of gewoon domme pech?

als de uitlaatkleppen niet meer goed dicht gaan, dan komt er tijdens de arbeidsslag (dus ontbranding van het mengsel) ook hete gassen langs de uitlaatklep en gaat dit werken als een soort snijbrander.

sjaak10918 0
badge

16 jaar

Aha,dat zou kunnen ja,hij is nog nooit open geweest dus klepjes zullen sowieso hun beste tijd hebben gehad.
Niet dat er iets anders aan de hand is dat dadelijk de volgende motor ook weer in no time naar de haaien is.Iets met een gas-injector ofzo.
Als ie weer loopt ga ik ze er wel eens uithalen om te kijken.
Morgen eerst maar eens naar zuid limburg m'n nieuwe blokje halen (best een eindje toeren vanuit de haarlemmermeer) en volgende week erin hangen.
Komt van een automaat auto en zou 81000 km gelopen hebben dus moet weer eventjes kunnen zou je zeggen.

Groetjes patrick

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.