Hallo,
Ik heb een vraagje met betrekking tot mijn Opel astra 1.6 uit 1999.
Heb deze auto nu 3 weken in mijn bezit en het valt mij op dat het in vergelijking tot andere auto's erg lang duurt voordat de motor op temperatuur is.
Als ik thuis weg rijdt, eerst 2,5km 50km/h rij en vervolgens de snelweg op ga duurt het in totaal 7 a 8 km voordat de temperatuur op de 80graden zit.
Als ik de verwarming aanzet duurt het uiteraard nog langer, maar als de motor warm is en ik zet dan de verwarming aan dan zakt de temperatuur terug tot onder de 80 graden...(volgens mij zelfs tot 0) Als ik alleen maar binnendoor weggetjes neem (50km/h) dan duurt het volgens mij zelfs nog langer voordat de motor warm is...
Heb eerst telefonisch contact gehad met de dealer waar ik hem gekocht heb, toen werd mij verteld dat dit inderdaad iets langer duurde dan normaal en dat de temperatuur normaal tussen de 80 en 90 graden moet zitten. Het zou volgens de monteur aan de thermostaat liggen.
Aangezien ik nog garantie heb, heb ik de auto gisteren bij de dealer afgeleverd. 's middags werd ik echter gebeld dat zij niets aparts merkten en dat de auto gewoon snel genoeg op temperatuur kwam. Volgens hen zakte de temperatuur ook niet onder de 80 graden met de verwarming aan.
Rond 1uur vanmiddag ga ik naar de dealer toe en rijdt zelf een rondje met de monteur.
Mijn vraag is nu, is het werkelijk normaal dat het 7 a 8 km duurt voordat de 80 graden bereikt is?(dus nog niet eens een temperatuur van tussen de 80 en 90)
En klopt het dat die temperatuur tussen de 80 en 90 moet liggen, of hoort dit hoger te zijn?
Ik hoop dat iemand nog in staat is om een reactie te geven voor 1 uur!
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk de thermostaat niet goed.
Kwaaltje......
Thermostaat niet aanwezig of blijft open staan.
Vraag even hoe de garage het getest heeft. Bij stilstand gaat het vast wel goed.
Rijden is anders. Ervaring is dat thermostaat nog wel een gammel is. kost trouwens niets (EURO 15 meen ik) en hoeveelheid werk is beperkt. Een beetje garage lost het gewoon op met een nieuwe thermostaat.
Succes!
16 jaar
zelf ook 2 keer een astra g gehad
had bij buiten temp onder de 5 a 10 graden zeer regelmatig dat de temp meter helemaal niet uit de nul kwam,,maar na een minuutje of 20 snelweg opeens naar de juiste temp schoot( binnen 2 sec),,motor kwam wel gewoon op temperatuur,en kon verders ook totaal geen kwaad ( fan slaat gewoon aan wanneer nodig )
grtjs danny
16 jaar
thermosstaat kapot
Willem
Temperatuur wordt bij mijn astraG1998 ook altijd na ca 7km 80 graden, volgens mij moet dit geen probleem zijn. Ik heb mijn astra sinds 2001 in mijn bezit
gr
Andre
16 jaar
De normale "werk"temperatuur van deze auto's is tussen de 90 en 95 graden. Thermostaat opent bij 92 graden.
Met een dalende buitentemperatuur duurt het inderdaad iets langer voordat deze werktemperatuur bereikt wordt.
Maar een slecht werkende thermostaat is inderdaad een veel voorkomende kwaal bij Opel.
Gr.
Hoi,
Bedankt allemaal voor jullie reactie!
Ben bij de garage geweest en heb met de monteur een rondje gereden, vervolgens toen hij rond de 80graden zat alle roosters open en de verwarming en blazers vol open, binnen een halve minuut zat de temperatuur weer op de nul...
Volgens de monteur had hij een dag eerder precies hetzelfde gedaan maar was dit niet gebeurd. Toch komt er nu een nieuwe thermostaat in.
Thermostaat kost idd niets, maar om deze te vervangen moet de distributieriem los gehaald worden en moet dus ook deze vervangen worden. Gelukkig valt dit allemaal nog onder de garantie!
Aanstaande vrijdag moet ik dus weer naar de garage om de boel te laten vervangen.
Groeten en bedankt!
16 jaar
Distributieriem los bij vervangen thermostaat?
Geef me even de motorcode (x16seh of zoiets), dan kijk ik dat even na!
16 jaar
De motorcode weet ik niet precies, maar het zal toch wel zo zijn, de garage zei dat namelijk al toen ik ze de eerste keer aan de telefoon had en ze nog niet wisten dat ik het over een auto had die zij net verkocht hadden...Daarbij komt nog eens dat ik ook voor het vervangen van de distributieriem niets hoef te betalen (garantie) en dat zullen ze toch ook niet voor niets doen...
Toch bedankt voor de moeite!
16 jaar
Klopt. Distributieriem en nokkenastandwiel moet even er af om de afdekkap te lossen. Nadien kun je dan pas bij de 2 boutjes van de thermostaat komen.
Gr.
Distributie los voor vervangen thermostaat:
Z16SE / X16SZR: hierbij moet de distributie riem los om de thermostaat te vervangen.
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar