close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: Temperatuurprobleem bij trekken caravan -Vectra Stw. 2.2 dti

Bouwjaar: 2002

Deze zomer voor het eerst met deze auto met caravan op vakantie geweest in de bergen in Oostenrijk. Bij een lange klim loopt de temperatuur in het rood en valt eerst de climate control uit en dan valt heel het vermogen weg. Doorrijden is dan niet meer mogelijk. Na afkoeling kan weer verder gereden worden. Onze vorige Vectra caravan 2.0 dti had dezelfde koelingsproblemen, deze kwam bij dezelfde hellingen ook tegen het rode vlak aan maar konden we de helling net halen. Trekkracht heeft de auto voldoende maar niet de koelingscapaciteit. In voorgaande jaren met andere auto's nooit problemen gehad. Wie heeft dit probleem ook met een Opel Dti-motor en heeft er een oplossing voor? Overigens heeft de auto zonder caravan erachter geen temperatuursprobleem.

Geplaatst door

Eduard2556 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat voor snelheid rijdt je met de caravan?
Wat is het gewicht van de caravan in verhouding tot het max. trekgewicht van de auto?

kasperht 0

19 jaar

Ik rij 90/95 km per uur. De caravan weegt leeg 1015 kg en beladen tussen de 1300 en 1350 kg en het max trekgewicht van de auto is 1400 kg. De auto heeft 92Kw/125 pk en 270 Nm-1500tpm. Ga ook altijd voor vertrek even langs een weegbrug, dus snelheid en gewicht kunnen het probleem niet zijn. Ik belaad alles zeer zorgvuldig en ben een ervaren caravanrijder (ook in de bergen). Bij vlakke wegen en lichte heuvels blijft de temperatuur redelijk (iets warmer als normaal). Alleen bij steile of lange klimmen loopt de temp op, en wanneer je in een situatie komt dat een voorganger ineens langzamer gaat en je moet dan inhouden en om daarna weer wat gas bij te geven komt de temp in het rood en valt alle vermogen weg. Zelfs in de 1e versnelling kom je nauwelijks meer omhoog.
Zelf denk ik dat de koelventilator te laat aanslaat en dat de radiateurcapaciteit te weinig is voor zulke omstandigheden. Kasper ik hoop dat je een oplossing voor me hebt. Bij voorbaat dank.

Eduard2556 0

19 jaar

De ventilator slaat bij 95gr aan in stand 1, maar slaat hij bij 100gr ook aan in stand 2. Fan-schakelaar zit onder in de radiator met 3 stekkers, kosten 20 Euro.
Verder is het nog mogelijk dan de thermostaat defect is, wanneer dit je met vakantie overkomt haal hem er dan gerust eruit.
De auto heeft vermogen en koppel genoeg om de caravan te trekken, maar de hoge temp verprutst een goede verbanding en verliest daardoor aanzienlijk vermogen.

Mistral 0

19 jaar

Een primitieve (maar wel werkzame) oplossing is het monteren van een schakelaar waarmee je de elektrische koelvinnen kunt aanzetten. Voordat je een helling begint schakel je deze dan aan.
Sluit de schakelaar aan op de geschakelde kant van het relais (85 of 86) en dan naar aarde.

oldford 0
badge

19 jaar

Je kan ook vragen bij de dealer of hij niet een radiateur met een grote warmte-afgevend vermogen kan plaatsen. Weet niet of die er zijn voor jou type auto, maar heb het wel vaker gehoord.

Daarnaast zou mogelijk de thermostaat net niet helemaal open kunnen gaan (max. open is vaak pas bij 105), waardoor hij bij deze hele hoge temperaturen niet maximale koelvloeistofstroom levert. Thermostaat vervangen door dealer is ca. 1 uur werk.

Daarnaast zou het ook kunnen zijn dat de thermoschakelaar die mistal bedoeld inderdaad defect is. Je zou kunnen testen door de motor gewoon stilstaand te laten draaien, en te kijken of bij ca. 95 en 100 de 1e en 2e stand van de ventilator aanspringen.

kasperht 0

19 jaar

speedy, volgens mij niet bij een vectra b......

Opeltje 0
badge

19 jaar

Speedy het kan bijde modellen zijn, Vectra-B zijn ook nog in 2002 geleverd.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

@Speedy,
het is een stationwagon 2002, dus is het een b. De c stationwagonmodellen zijn van 2003. Bedankt voor het meedenken!

Wat wordt er bedoelt met stand 1 en 2? Ik heb wel gezien dat beide ventilatoren draaien. Zitten daar dan nog verschillende standen op. Moeten ze sneller draaien bij hogerige temp?

Eduard2556 0

19 jaar

De voorste fan (achter de grille) is van de airco en de achterste fan (achter de radiateur) is van de koeling. Je kunt controleren of het een twee-standen fan is door de stekker van de thermostatische-schakelaar(onderste sensor in je radiateur) te verwijderen, 2stekkers--> 1stand, 3stekkers-->2standen.
Ik verwacht dat het 2 standen zijn. In stand 1 draait de fan op half vermogen en in stand 2 op vol vermogen c.q. snelheid.

Mistral 0

19 jaar

Speedy dit is een auto van 3 jaar oud, het lijk me sterk dat de radiator inwendig of uitwendig verontreinigt is.

Mistral 0

19 jaar

Ben gisteren bij de Opeldealer geweest om de computer uit te laten lezen. Alles is ok, geen storingen.
Bij de dealer weten ze van niets over temperatuurklachten bij het trekken van een caravan. Nee, meneer nooit klachten gehad hoor. Dus zeggen ze, het zal de radiateur zijn, het beste is om deze te vervangen, kosten 700 euro. Sorry hoor maar van een auto die 3 jaar oud is met een km.stand van 88.000km hoef je toch niet te verwachten dat je dan zo'n reparatie krijgt. Plus is het nog niet eens zeker of het probleem dan verholpen is.
Zal binnenkort eens naar een radiateurspecialist gaan om de radiateur door te laten meten.

Valt me trouwens op dat wanneer je de zoekfunctie gebruikt en caravan en temperatuur intikt dat er toch wel veel Opels last hebben van een oververhitte motor wanneer er een caravan getrokken wordt. Lijkt me dat Opel zelf eens goed naar 't eigen produkt moet kijken.

Eduard2556 0

19 jaar

Even een update:
Na bij een radiateurspecialist te zijn geweest (die overigens niets kon vinden) ben ik zelf verder gaan zoeken in de ventilators. Er was mij door een Opelmonteur verteld dat als de ventilator draait dan is het goed, dan doen ze het dus in stand 1 en 2.
Nou ik dacht dus dat dat dan wel goed was want de ventilator draait. Maar nu heb ik dus gezien dat de ventilator standen apart gezekerd zijn en de zekering van stand 2 was dus kapot. Vandaag bij de Opel testdag een nieuwe erin laten zetten en volgens de monteur moet het probleem over zijn (zijn collega heeft enkele maanden geleden nog beweerd dat er een nieuwe radiateur in moest). Ik hoop er het beste van want ik kan het pas volgend jaar testen tijdens de zomervakantie.

Eduard2556 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.