Onlangs werd de thermostaat van m'n Opel Zafira vervangen. Als ik me niet vergis zit er tussen het openen van de thermostaat en het inschakelen van de koelvin ongeveer 5°C. De nieuwe thermostaat opent echter pas wanneer ook de koelvin inschakelt, dus 5°C te laat. Dit heeft tot gevolg dat wanneer de motor op temperatuur komt ook op de snelweg m'n koelvin inschakelt. In de file openen thermostaat en koelvin ook samen dus gaat de temperatuur telkens heen en weer.
Moet ik de thermostaat terug laten vervangen of kan ik zo verder rijden? Gaat dit bij erg warm weer problemen geven?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoe weet je dat de thermostaat pas opent
als de fan aanslaat dat kan toch niet
fan reageert op de warmte in je radiateur
middels thermo schakelaar
mvg willem2
Als ik met de oude thermostaat met koude motor vertrok dan liep de temperatuur op tot het punt waar hij begon te regelen, dat was ongeveer 88°C en niet verder. Pas in file en na een bepaalde tijd stationair draaien liep de temperatuur langzaam verder tot 95°C waarna de fan uiteraard begon te draaien.
Met deze nieuwe thermostaat loopt de temperatuur na een koude start langzaam op tot 95°C, zelfs bij 120 km/h op de snelweg. De wijzer loopt voorbij de 88°C van vroeger en blijft gewoon stijgen tot 95°C. Plots begint de temperatuur dan snel te zakken tot ongeveer 90°C, daar blijft ie dan hangen zolang ik op de snelweg rijd. Aan een kortstondige vermindering van de lichtintensiteit meen ik te herkennen dat m'n koelvin begint te draaien...
Zelfs in file of aan de lichten draait m'n koelvin 10x meer dan vroeger, en dat al in de winter als het vriest. Allemaal na het vervangen van de thermostaat en de distributieriem...
Wanneer de thermostaat goed zou regelen op 88 of 90°C, waarom loopt ie er nu dan voorbij? Waarom vroeger dan niet? Dit wil volgens mij toch zeggen dat het punt waarop de thermostaat gaat regelen veel dichter bij de inschakeltemperatuur van de koelvin zit? Of is er iets anders aan de hand?
15 jaar
staat je distributie wel op tijd
kan een oorzaak zijn
mvgwillem2
15 jaar
Nog sterker. Gisteren wilde ik controleren of er in de nieuwe thermostaat geen typenummer zit, zodat ik kan opzoeken of de juiste thermostaat werd gebruikt. Het kabeltje van de thermostaat staat nogal gespannen. Ik heb er een beetje aan gedraaid en lichtjes getrokken...
Vandaag lijkt de thermostaat terug als vanouds te werken! Zou het kunnen dat er ergens slecht contact of massaverlies was? Of is dit uitgesloten?
15 jaar
Dirk
Wat bedoel je met het kabeltje van de thermostaat ?
Gr Stefan
15 jaar
Waarschijnlijk de tempsensor ernaast?
[img]http://www.oscaro.com/media/BMP/zoom/57/...[/img]
[url=http://www.oscaro.com/liste.asp?ID_GENER...]bron[/url]
15 jaar
Dat kabeltje wat op de thermostaat zit, doet verder niks met de thermosstaat.
geeft alleen de temperatuur door aan de computer en temp meter.
Thermosstaat werkt volledig mechanisch, komt geen elektro bij kijken.
Willem
[quote=i-Trix]Wanneer de thermostaat goed zou regelen op 88 of 90°C, waarom loopt ie er nu dan voorbij? Waarom vroeger dan niet?
is er iets anders aan de hand?[/quote]
Het is simpelweg niet dezelfde thermostaat als de oude.....
[quote=Beunhaas][quote=i-Trix]Wanneer de thermostaat goed zou regelen op 88 of 90°C, waarom loopt ie er nu dan voorbij? Waarom vroeger dan niet?
is er iets anders aan de hand?[/quote]
Het is simpelweg niet dezelfde thermostaat als de oude.....[/quote]
Bedoel je dat het mogelijk is dat er een verkeerde thermostaat inzit of is elke thermostaat anders? M.a.w. kan er een verschil inzitten van 5°C?
Of is er een verschil tussen een thermostaat van een auto met airco en een auto zonder airco???
Alvast bedankt iedereen!!!
15 jaar
Of airco er iets mee te maken heeft weet ik niet , maar er zijn heel veel verschillende thermostaten in de handel met verschillende openingstemperaturen en karakteristieken.
Kan zelfs nog wel meer verschil in zitten dan 5 graden.
Als er inderdaad een verkeerde in zit en de koelFAN gaat tijdens het rijden al draaien, dan zou ik hem laten wisselen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar