close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Tikkende klepstoters astra g z1.6se 8v

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Ik heb het volgende probleem met mijn astra 1.6 8v met 130dkm.
Er is duidelijk een hoorbare tik in de motor ik weet bijna wel zeker dat het de klepstoters zijn.
Ook heb ik de kleppendeksel eraf gehaald en de nokkenas was volgens mij ook niet hellemaal zuiver meer.
Nu wil ik weten hoe kan ik de klepstoters vervangen zonder dat ik de komplete kop hoef te demonteren en wat zijn de meetwaardes van de nokken als ik ze meet met een schuifmaat.

Geplaatst door

ailton36 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Oliepeil al gecontroleerd? Meestal is dat de oorzaak. Deze nokkenassen gaan nog zelden stuk.

moderator 0
badge

12 jaar

Bij zo'n 8 klepper kan je met een beetje goede wil de tuimelaar van een nok die verregaande slijtage vertoont er tussenuit wippen als de nok naar boven wijst . Eerst het klemmetje iets aan de onderkant wat naar beneden drukken en naar je toe halen . Als er in dat deel waar de nok langs glijdt een ril zit vervang dan nokkenas en de beschadigde slepers . De mod schreef wel dat het niet meer voorkomt maar jij hebt de uitzondering .

Punt 50
badge

12 jaar

Maar als de nokkenas nog goed is denk je dat het alsnog op deze manier lukt.
Hoe controleer ik de klepstoters , moet er een voelermaat tussen passen als de nok omhoog staat.
want bij een paar stoters zit er speling.

ailton36 0

12 jaar

[quote=ailton36]want bij een paar stoters zit er speling.[/quote]
Dat klopt dan niet. Met hydraulische stoters heb je nooit speling.

moderator 0
badge

12 jaar

Dus bij de gene met speling kan ik er dus vanuitgaan dat die stuk zijn

ailton36 0

12 jaar

Dat kan. Of er komt geen olie op die plek zodat ze niet kunnen werken.

moderator 0
badge

12 jaar

Speling op de tuimelaar kan je voelen als de nok naar beneden heeft gestaan. Het systeem is draaiend spelingvrij.
Wat is de conditie van de olie . ? Is het vuil doe dan eerst wat ATF bij de olie voor reiniging en om lucht en vuil uit de stoter te krijgen . Eigenlijk is de naam niet juist ,het stelt alleen de speling tijdens het draaien van de motor.
De tuimelaars moeten schadevrij zijn op het vlakje waar de nok langs sleept. Als na het lopen de stoter ingedrukt kan worden waarvan de nok omhoog staat dan is dat fout ,maar reinigen vooraf lost letterlijk veel op. Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

Hoeveel atf moet erin en kan ik er ook mee rijden totdat ik het eraf gooi.

ailton36 0

12 jaar

ATF 0,25 tot 0,5 liter maximaal. Jij kan zien of vuil de oorzaak kan zijn . Als de tuimelaars tekenen van slijtage vertonen is alleen wisselen de oplossing. Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.