Hallo,
Laatste heb ik de oliepomp vervangen en nieuwe distrubitieriem erop gezet met waterpomp spanrollen enz.
Maar nu zit er een luide tik in de motor en gaat met de toerental mee.
Distrubitietiming staat in orde.
Iemand enige idee wat het zou kunnen zijn?
Mvg Thomas Harms
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bovenin , onderin ?
Bovenin verdenk ik een hydraulische klepstoter , wordt het minder als hij warm is ?
Hallo,
Het is moeilijk te zeggen waar de tik vandaan komt maar ergens bovenin.
Het getik was niet zo luid in het begin maar begint steeds harder te tikken.
11 jaar
Waarom heb je de oliepomp vervangen ?
Gereden met geen of teweinig oliedruk en nu lager schade ?
Klinkt inderdaad als klepstoters ! is de motorolie ook ververst? Juiste olie in de motor?
11 jaar
Oliepomp is vervangen ivm dat er een olielampje ging flikkeren
Dus niet meer mee verder gereden.
Olie is ververst en zit 10w40 in.
Wat
Mij ook opviel als ik start en ff gas geef hoor ik een luid krakend geluid.
Dat is maar 1 of 2 x na dat die gestart is.
11 jaar
10w30 of 10w40 is inderdaad de voorgeschreven motorolie, luid krakend geluid is natuurlijk moeilijk via een forum thuis te brengen, klinkt het vanuit de motor in of uitwendig?
klinkt het als een goedkoop geluid of klinkt het ernstig?
Gr Ferry
11 jaar
Ik zal vanavond een filmpje plaatsen.
Dat is dan misschien makkelijker te beoordelen.
11 jaar
http://www.youtube.com/watch?v=TN9XRFCiE... ( deel 1 de start)
http://www.youtube.com/watch?v=R-85g_aoT... ( deel 2)
Ik heb er maar wat opgezet dus deel 1 en 2 zijn voor groot deel hetzelfde
11 jaar
Moeilijk, maar heb bij het tweede filmpje het idee dat ik twee geluiden hoor 1) tikkende kleppen (klepstoters) 2) een ruw geluid vanuit de motor (oliepomp, lagers) kan van alles zijn. er vanuit gaande dat bij het vervangen van de distributieriem, oliepomp en waterpomp alles goed gemonteerd is ben ik bang dat er door de voorheen slechte oliedruk toch meer schade is aangericht.
zie eventueel ook http://www.autoweetjes.com/Kleppen%20tik...
Gr Ferry
11 jaar
Thomas ;
Heb je om te beginnen al wat ATF aan de olie toegevoegd. Dit laat de olie minder schuimen en heeft een reinigende werking . Halve liter is vaak al genoeg.
Als dit niet helpt wordt het toch een nader onderzoek onder het kleppendeksel !
De tuimelaars zijn zonder veel moeite te demonteren ..... Veertje wegnemen zonder ze te veel te vervormen.... Veerschotel indrukken en tuimelaar bij draaipunt van de stoter nemen.
Vaak zie je na jaren een slijtageplek ontstaan op het glijvlak.
Als het veel is is ook de nokkenas beschadigd! Vervangen !!
De stoters zelf kunnen ook defect raken veelal door vervuiling . Test deze door ze in een bankschroef samen te knijpen. Wel de bolkop beschermen dmv. een tuimelaar of een moer.
Gaat dat indrukken redelijk zwaar en vol olie dan zijn ze goed .
Wel allemaal leeg drukken ,anders slaat na montage de motor niet meer aan !
Succes.
ik heb vandaag weer eens ff naar gekeken.
En ik zie dat ik de nokkenas eruit moet halen anders kom ik er niet bij.
Nu het volgende probleem
Als ik de nokkenas probeer eruit te halen dan komt een van de nok tegen de kleppen aan.
Dus ik krijg de nokkenas er niet uit.
Het liefst wil ik de kop niet demonteren omdat er nieuw spul op zit.
Is er speciaal gereedschap voor dat ik de klep naar beneden kan duwen?
11 jaar
Om de nokkenas te bekijken is het niet nodig deze er uit te nemen .
Als de nokken wel beschadigd zijn moeten de tuimelaars en kleppen naar onderen gedrukt worden om de as er langs te kunnen krijgen .
Je zegt dat alles net is los geweest !!?? Het moet toen toch al zichtbaar zijn geweest .
Nu heb je dubbel werk . Hopelijk valt het mee .
Succes.
Hoe krijg ik de kleppen naar beneden?
En met nieuw spul bedoel ik dat er nieuwe koppakking op zit.
En even later een nieuwe oliepomp.
Maar ik wil het liefst de kopbouten laten zitten.
Dus hoe krijg ik de kleppen naar beneden zodat ik de nokkenas eruit kan schuiven?
11 jaar
Even een update:
Ik heb de stoters, Sleephefboom en de drukstuk vervangen voor een nieuwe en gelijk een nieuwe nokkenas erop gezet.
Nieuwe koppakking enzovoort.
Toen wou ik starten deed heel even goed maar de tik hoorde ik nog wel totdat hij uitviel en daarna heel beroert liep.
Motorlampje brandde ook dus handmatig uitgelezen met behulp van de paperclip methode.
kwam ik uit op code 47: Komt bij de egr weg.
Die eraf gehaald. bleek de soort van pennetje vast te zitten. met een torxboutje.
Maar nu start hij weer normaal maar de tikken blijft.
Zou het bij de egr vandaan kunnen komen?
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar