close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: timing flens op dieselpomp

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: x20dth

Ik heb een vraagje over de stand van de flens op een revisie dieselpomp.
In de bekende Opel-documentatie kan ik niets vinden.
Hoe de timing van de krukas-pompflens-nokkenas af wordt gesteld is mij duidelijk, maar ik kan nergens precies vinden in welke stand de flens op de conische as van de pomp moet.
Hoewel de as een spiebaan heeft, zit er geen spiebaan in de conische flens. Ik lees wel ergens op internet het volgende:

A) Blokkeer de inspuitpomp met een blokkeerpen van de voorgeschreven diameter.
B) Zet de flens los-vast op de conische as van de pomp, draai de grote moer nog niet aan zodat de flens nog kan draaien.
C) Zet het krukas-flens-nokkenas systeem op tijd met behulp van de blokkeerstifen en tools
D) Draai de centrale moer op de pomp as aan zodat de flens op de conus niet meer kan bewegen.
E) Alle blokkeerstiften eruit en alles op voorgeschreven aanhaalmoment zetten.
D) Timing checken etc.

Mijn vraag heeft voornamelijk betrekking op onderdeel A.
Hoe is de procedure voor het blokkeren van de pomp bij montage van de flens?
Er is een gat in de pomp , in het hart van de pompas vlak bij het vlakke deel waar het nummer op staat waaronder een schijf loopt met een duidelijk vlakke kant, is dit het gat voor de blokkeerstift en dan tegen de vlakke kant vastzetten?
Wat zijn de afmetingen van de stift? (Het gat dat ik bedoel lijkt mij M10 x 1,0 en Ik kan zelf draaien dus zo gemaakt................)

Geplaatst door

Leo6503 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

die blokkeerstift moet er aan de voorkant in daar waar je tandwiel zit daar zit een gat wat overeenkomt met een achtterligend gat dat je tegenkomt als je met je tandwiel draait daar steek je een boortje in ik geloof boortje 6 of 8 mm even proberen je zet je poulie losvast zodat je pompas mee draait dan draai je net zolang totdat je die twee gaten in een lijn liggen steek dat boortje erin,de rest van de distributie moet ook op tijd staan natuurlijk,dan kun je je tandwiel weer losdraaien zodat dit een beetje over je pompas kan schuiven en precies goed komt te staan met de rest van de timing en zet je je tandwiel weer vast met die cenrale moer of bout en timing controleren motor met de hand ronddraaien en gaat dit goed gewoon starten

Flens had niet van pomp-as afgehaald mogen worden... het merkteken voor inbouw door dealer zit op de flens, daar hoord het blokkeerstiftje in te komen.
Ik vrees datie even langs een bedrijf moet dat gespecialiseerd is in pomprevisies...

Henk

Robby,
Ik heb net gekeken, maar het gat voor de blokkeerstift waar jij het over hebt is een potgat in het huis van de pomp. Hiermee fixeer je de pompflens ten opzichte van het pomphuis. Dit zegt dan niets over de positie van de pompas op dat moment. Door de positie van de pompas t.o.v. de flens wordt eigenlijk de timing van de dieselpomp bepaald.

Henk Benzinetank,
Dit is een diesel.................... ;-)
en de flens moet er wel af want een dieselpomp wordt geleverd zonder flens en ik moet hem dus overzetten.
Op de flens zit geen merkteken, alleen het gat voor de blokkeerstift, zie hierboven.
...va

Leo6503 0

15 jaar

Dat dit een diesel is was mij totaal niet ontgaan, ik vrees dat ik al heel wat van deze pompen gemonteerd heb...

Ik neem aan dat jij niet het distributietandwiel bedoeld, maar de flens waarop het tandwiel geschroefd wordt en die door de centrale moer op zijn plek gehouden wordt.
Helaas, helaas, maar deze pomp hoort echt MET flens geleverd te worden... Deze worden door het revisie bedrijf gemonteerd, of zitten al op de (dealer geleverde) ruilpomp, of op je nieuwe pomp... Als dit niet zo is dan heb je echt een probleem. Zelf kun je het juiste timing-moment nm niet vinden...

Henk

[quote=henk benzinetank]Dat dit een diesel is was mij totaal niet ontgaan, ik vrees dat ik al heel wat van deze pompen gemonteerd heb...

Ik neem aan dat jij niet het distributietandwiel bedoeld, maar de flens waarop het tandwiel geschroefd wordt en die door de centrale moer op zijn plek gehouden wordt.
Helaas, helaas, maar deze pomp hoort echt MET flens geleverd te worden... Deze worden door het revisie bedrijf gemonteerd, of zitten al op de (dealer geleverde) ruilpomp, of op je nieuwe pomp... Als dit niet zo is dan heb je echt een probleem. Zelf kun je het juiste timing-moment nm niet vinden...[/quote]
Ben het geheel met Henk eens.....

Dit type pomp (VP-44) wordt oa ook bij VW / Audi toegepast..
De flens kan niet met werkplaatsgereedschap gemonteerd worden, daar wordt je zelfs voor gewaarschuwd. Pomp wordt ook altijd (ken ook niet anders) met flens en afgesteld geleverd.(is zelfs verzegeld)

Een mededeling uit het digitale werkplaatshandboek:

Aanwijzing : [i]Moer -2- op het inspuitpomptandwiel mag in geen geval worden losgedraaid. De basisafstelling van de inspuitpomp wordt anders versteld en kan niet met werkplaatsgereedschap worden afgesteld.[/i]

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

Mensen bedankt, ik heb weer wat geleerd.
In mijn digitale werkplaatshandboek heb ik niks gevonden over de waarschuwing bij deze moer. De conus zat overigens wel giga vast,maar ja daar is een conus voor.
Bij alle revisiebedrijven zie ik steeds afbeeldingen van pompen zonder flens. Ik ging er daarom vanuit dat de revisiepomp zonder flens wordt geleverd en dat ik dus mijn flens moet overzetten. Als de revisiepomp wordt afgeleverd zonder flens en ik dan nog de flens eraf had moeten halen was dat ook niet handig.
Ik ga morgen eens bellen met een revisiebedrijf, dan zal ik wel te horen krijgen dat jullie gelijk hebben????

En Henk, dat "het is een diesel" was een grapje op Benzietank.................

Leo6503 0

15 jaar

hee Fonske, het is unneeeeeh Diesel hoor.

Toch een mooi stukske free-publicity.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Ik had inderdaad niet door dat je naar mijn "problemcar-pseudoniem" verwees, dat kan dus ook gebeuren...
En je moest eens weten hoeveel mensen er toch benzine in hun dieseltank gooien...

Ik wens je sterkte met je reparatie, Leo. Ik hoop dat er ergens een bosch-dienst, of een andere dieselspecialist je weer op weg kan helpen. Tenslotte heeft toch iemand die rotflens er eens een keertje voor het eerst opgezet...

En als je je pomp weer terug krijgt MET flens, dan kun je verder met de beschrijving van Robby af (Wat betreft distributie/pomp-timing).

Henk

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.