auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vectra: Tips gevraagd bij vervangen versnellingsbak

Bouwjaar: 1994

Hoi!, ik heb een vraagje..

Mijn vectra 1.6 van 1994 maakt nogal een klokkend/ratelend en daarna licht schavend geluid vanuit de aandrijving vooral bij het wegrijden en overschakelen naar z'n 2e en 3e versnelling..
Bij het intrappen van de koppeling is dit meteen weg..
Ook als ik de wagen in zn vrij laat draaien is hij met de koppeling ingetrapt geruisloos.. maar als ik de koppeling loslaat hoor ik een schavend geluid..

Op de aandrijfassen lijkt geen ruimte te zitten als ik voel (heb gevoelt zowel aan bakzijde en knelkoppeling zijde).

De motor zelf loopt perfect.. en de auto rijd ook heerlijk.. het is puur dat geluid, daarom verdenk ik zelf een lager in de bak..

Nu vind ik het het niet meer waard om aan deze wagen nog een dure garage reparatie uit te laten voeren.. en daarom ga ik het gewoon zelf proberen te maken..
Ik heb alle gereedschap bij de hand, en mn pa kan me ook wel helpen..

Ik denk er over om eerst de huidige bak er onderuit te halen en eens te checken hoe de pries-as lagers zijn..
mochten deze echt haar zijn ga ik ze vervangen en de bak terug plaatsen..

zoniet ga ik denkik voor een compleet andere bak en koppelingsset..

Mijn vragen zijn nu:
-Zit er standaard een f13 of 16 bak onder een vectra1600(x16sz)?
dan kan ik alvast wat rond kijken voor een andere bak..

-en is er hier misschien nog iemand met tips voor de demontage van de huidige bak.. (is het een beetje zelf te doen? heb ook samen met mijn vader de bak van zijn citroen DS vervangen dus moet lukken hoop ik)..

(moeten beide aandrijfassen ook aan de wielzijde compleet los? of alleen de korte, en de lange alleen aan de bakzijde?)
en moet ik nog ergens op letten met het verwijderen van de pook-overbrenging?

Alvast bedankt!
Groeten Jorge

Geplaatst door

Jorgeb (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik denk dat je met alleen een nieuwe drukgroep ,koppelingsplaat en druklager al een heel eind bent.

roykejanssen 0

19 jaar

Inderdaad drukgroep, koppelingsplaat en druklager.

primera p11 0

19 jaar

hoeveel heeft de auto gelopen??
Baklagers komt wel eens voor als ie veel gelopen heeft.
Een 1.6i heeft als het goed is een F13 bak.Die kan je ook van een Kadett of Astra halen.Als je gas geeft wordt het erger?En als je gas loslaat minder?
Dan is het de bak lijkt me.Een goede gebruikte is het makkelijkste,lagers vervangen het beste.

bedankt voor de reaties!

de auto heeft 220.000 gelopen..
hij rijd echt nog perfect verders.. en ook geen vlekje roest, dus het is wel de moeite denk ik.
Er zit tot 200.000 ook nog een ingevult onderhoudsboekje bij van de opel.. de koppeling is wel al eens vervangen maar dat is wel 90.000km geleden meen ik..

Misschien dat ik inderdaad maar eens een koppelingsset moet proberen..
ik heb op www.hbase.nl gezien dat deze niet zo gek duur is..


Mijn vader denkt dat het de prise-as lager is, maar hoe ik daar bij moet komen moet ik nog zien..

is het ook verstandig om de versnellingsbak olie eens te vervangen? (Als dat gaat bij zo'n f13 bak).. hoeveel liter zou er ongeveer in moeten?


alvast bedankt, groeten Jorge

Jorgeb 0

19 jaar

als je de bak wil wisselen, ivm de tandwielen, dan kan je de bak laten zitten.
De buitenste deksel kan los, en dan komt de hele cassete eruit, met alle tandwielen.
Is ongeveer 45 minuten wer, bij een f20...

geef maar een gil, als je meer info wilt.

Peter

kadett4k4 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.