Opel Omega B 2.5TD aut.: transmissie probleem

Bouwjaar: 1999

Het betreft hier een 4 AT automaat.
Sinds gisteren doet zich het probleem voor dat na enige tijd rijden het vermogen van de motor na een schakelmoment (terug schakelen) niet meer wordt overgebracht op de aandrijflijn (motor toerental schiet omhoog, geen snelheid).
* Bij heel voorzichtig gasgeven "pakt" ie weer.
* Na stilzetten van de wagen en versnellings handel een paar keer op en neer bewegen rijdt hij weer korte tijd normaal.
Een eerder fenomeen was dat de wagen gestart kon worden in de stand "Neutraal". Voorheen kon dit slechts in de stand "Park".
Wie kan mij indicatie geven wat hier het probleem is?
Bij voorbaat dank,
Waterpetter

Waterpetter

Geplaatst door Waterpetter (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Waterpetter (0), 20 jaar geleden

Correctie: Sleutel kon niet in stand Neutraal uit contactslot worden genomen. Dit kan sinds een aantal maanden wel.
Toevoeging: Er is geen indicatie motormanagement storing.

PBleeker (0), 20 jaar geleden

Oliepeil in de automaat ??

Waterpetter (0), 20 jaar geleden

Er is geen lekkage (extern).
Neem aan dat het oliepeil dus goed is.
Kan e.e.a. iets te maken hebben met de koppelomvormer?
Er is trouwens geen enkele foutmelding van de automaat emu.
Iemand enig idee??
Is wel urgent want er is zo niet mee te rijden ...
Opeltje ???

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

het is mij geen bekende storing. maar als je met je tester in de automaat emu inlogt kloppen de posities van de schakelhandle ook met de aangegeven waardes op de tester? met name als de storing aanwezig is? ik denk dus aan de selector schakelaar...

Waterpetter (0), 20 jaar geleden

Ik heb als particulier helaas niet de beschikking over een tester. Ik begrijp dat de selector schakelaar o.a. het selector display aanstuurt (naast de versnellings handel). In elke postie licht het daarbij behorende ledje op. Daarbij moet opgemerkt worden dat "led positie 1" bij op en neer bewegen van de handel kort aan/uit gaat (dus als de handel in een andere positie bewogen wordt). Betekent dat nog iets?
Groet, Waterpetter

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

volgens mij klopt dit niet...ik zou toch eens naar de positie schakelaar kijken...

Waterpetter (0), 20 jaar geleden

Heb de schakelaar er onderuit gehaald, intern schoongemaakt, weer bevestigd. Oplichten "led 1 positie" doet zich niet meer voor.
Het probleem is echter nog precies hetzelfde.
Het is net of de koppeling ingetrapt wordt met het gas erop zoals alsdan zou geschieden bij een normale versnellingsbak.
Wat kan ik nog proberen?
Hij schakelt wel. Er is geen foutmelding.
Gaarne hulp!
Groet, Waterpetter

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

tja, het is lastig om nu zonder tester verder te gaan...nu zou je eigelijk de schakeldrukken moeten meten met een tester en kijken hoeveel slip er aanwezig is. aan de hand van deze gegevens kun je eigelijk verder.

Waterpetter (0), 20 jaar geleden

De auto is vandaag naar de garage geweest voor diagnose.
Heb het niet uit de eerste hand maar geconstateerd is dat de transmissie olie verbrand is en dat de bak moet worden gereviseerd (€ 3000?). Een dergelijke schade aan de automaat had men nog niet eerder meegemaakt. Ook uit de historische gegevens bij Opel blijkt dat zo'n schade nooit voorkwam. Opeltje, of andere deskundigen, heb jij hier een verklaring voor? Ben de eerste eigenaar, de auto is goed onderhouden (de bak is trouwens onderhouds vrij (135.000 km) en heb de wagen altijd netjes bereden. Kun je in zo'n geval niet claimen bij GM (leg je er niet op vast!).
Ik hoor heel graag van jullie.
Groet,
Waterpetter

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

ik denk dat je weinig kans maakt bij gm....inderdaad zijn deze bakken goed. erg vreemd vind ik dit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.