Beste Auto-Specialisten,
Wie kan mij goed advies geven m.b.t. het volgende probleem:
Sinds ongeveer 3 maanden (juni) heb ik trillingen in het stuur van mijn Corsa bj. '01, 1.2 16v motor. Ik heb deze auto sinds jan. 2006 en tot juni dit jaar totaal geen last gehad van deze trillingen. De trillingen zijn licht, maar ontstaan al bij een snelheid van 60 á 70 km/uur t/m 120 á 130km/u. Het is net alsof er constant een bepaalde onrust in het stuur is, de auto "rolt" gewoonweg niet lekker.
Toen het probleem zich voor het eerst voor deed heb ik allereerst de banden door een specialst laten uitlijnen, en de sporing laten controleren. Balancering was uitstekend, net als de uitlijning. Probleem bleef bestaan. Vervolgens het gevoel dat het van achteren kwam, omdat met remmen de auto in zijn geheel licht trilt (als test met 80 km/u ligt de handrem aangetrokken, resultaat trillingen in de auto). Trommelremmen + blokken gewisseld voor nieuwe exemplaren. Probleem bleef bestaan! Vervolgens voor de schijfremmen + blokken gewisseld voor nieuwe exemplaren (mijn vermoeden was dat de schijven wellicht krom konden zijn). Probleem bleef echter bestaan! Hieropvolgend nieuwe fuseekogels (voor L+R) en nieuwe draagarmrubbers (voor L+R) gemonteerd. U raadt het al...probleem bleef bestaan! Vervolgens kreeg ik het advies om de banden te vervangen i.v.m. een mogelijke hoogteslag. Dus mijn Uniroyal Rallye 540 185/55/15 vervangen voor 4 gloednieuwe Michelin Pilot Exalto 185/55/15 en natuurlijk wederom perfect gebalanceerd (uitlijning was nog prima). En inderdaad...het probleem bleef bestaan!!!!
Omdat mijn ideeën m.b.t. dit probleem een beetje op beginnen te raken hoop ik dat er op deze site technische experts zijn die een idee hebben van wat de oorzaak (of evt. oorzaken) van dit probleem kan zijn, en mij evt. goede raad cq. te ondernemen stappen kunnen adviseren.
De auto heeft altijd prima en trillingsvrij gereden. Omdat ik veel waarde hecht aan de technische staat van mijn auto hoop ik dat ik dit probleem met jullie hulp kan oplossen en de auto weer in technisch uitstekende staat terug kan krijgen (los van het feit dat de trillingen in het stuur , tijdens de vele km. die ik maak, ook behoorlijk irritant zijn).
Iedereen die reageert alvast vriendelijk bedankt voor de gedane moeite!!! Dit wordt zeer zeker gewaardeerd!!!
Vriendelijke groet,
Marcel
(Ps, de auto heeft nooit schade gehad, en v.w.b. technisch onderhoud is dit altijd zo op tijd- en correct mogelijk uitgevoerd...oh ja, en homokineten L + R zijn vorig jaar ook vervangen i.v.m. ratelen, dus ook nieuw)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
moeilijk je hebt al een hoop vervangen
zou alleen kunnen aanvullen lm velgen niet mee tegen stoeprand gereden ??
aandrijf as onbalans . maar dit word een zoekplaatje
je hebt geen overdreven velgen met een andere ET .
maar wellicht had je het dan al gemerkt
mvg willem2
Kunnen het ook de wiellagers zijn?
Ik ben trouwens van plan om de wielen aan de auto te balanceren. Als dit helpt dan kan ik dus concluderen dat de aandrijfassen (of één van deze) onbalans heeft. Mijn denkwijze klopt toch zo?
Ik hoor het graag als er iemand is die nog goede tips heeft.
Bedankt voor je reactie willem2
15 jaar
Centreren je wielen wel goed om je naven heen?
Als ze namelijk alleen op de bouten centreren en niet op je naven kan je het verschil van een mm al voelen.
Heb je ook al 4 stalen originele geprobeerd of dat het er dan uit is.
Jos
Hallo Jos,
Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad ook 4 stalen velgen met winterbanden (Goodyear Ultragrip 7). Die ga ik binnenkort monteren en kijken of de trillingen dan nog steeds zijn gebleven.
Heb ik nog een volgende vraag: Hoe weet ik dan nu of mijn velgen wel goed om de naaf centreren? Kan ik het zien als ik de velgen demonteer dat ze inderdaad niet goed centreren?
Ik hink nu een beetje op 3 gedachten qua mogelijke oorzaak, namelijk: 1)Zoals jij zei: de wielnaven zijn niet goed 2)De aandrijfassen zijn niet okay (lees: onbalans) 3)En....ik heb me laten vertellen dat het stuurhuis lek kan zijn (met nadruk op "kan"). Ik merk regelmatig dat wanneer ik een bocht in stuur het voelt als valt de stuurbekrachtiging weg. Dus even een wat zwaardere weerstand (net alsof rijdt je met lekke banden voor), welke dan vervolgens met het doordraaien van het stuur ook weer verdwijnt. Het lampje van het EPS op het dashboard heeft echter nog nooit gebrand. Het systeem geeft dus geen foutmelding.
Wat mij ook opvalt is dat tijdens een lange rit, ongeveer 150 km. te hebben gereden, het trillen minder wordt, maar nog steeds niet helemaal weg is (misschien heeft dit ook met het stuurhuis te maken, lek en dus lucht inwendig?)
Heb jij misschien tips Jos welke logische stappen ik nu zou kunnen nemen?
Zit zelf te denken aan: 1) Balanceren aan de auto, puur om te kijken of dit de trillingen wegneemt (lost he probleem natuurlijk niet op, want met de plaatsing van de winterbanden zou ik dit weer moeten uitvoeren 2) Stalen velgen met winterbanden plaatsen en kijken of de trillingen zijn verdwenen
Is er een manier waarop ik mijn aandrijfassen kan contoleren op onbalans? En is er een manier waarop ik mijn stuurhuis kan controleren op lekkage?
Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor jullie meedenken en de gedane moeite voor het plaatsen van een reactie. Waardeer ik zeker!!!
Vriendelijke groet, Marcel
15 jaar
Dat de velgen op goed op je naaf centreren kan je met een schuifmaat zo nameten.
Dat je de aandrijfassen niet goed zijn kan je zien als je vrij hangt op een brug en dan in de versnelling de assen bekijken als ze ronddraaien (wel goed uitkijken natuurlijk).
Dat je stuur de ene x zwaarder gaat dan de andere licht aan je koppelsensor in je stuurkolom. Je kan controleren met een diagnose tester ofdat hij gecentreerd is in de dat lijst. Het kan ook zijn dat hij aan vervanging toe is, maar zover ik wee is hij niet los te krijgen alleen compleet met kolom. Dat er een lekkage is, is niet mogelijk want een electromotor zorgt voor de bekrachtiging en komt geen olie aan te pas.
Verder kan je ook eens goed naar je bandenspaning kijken, als deze veel te hoog is worden oneffenheden in de band goed doorgegeven.
Jos
Klopt de sensor op de stuurkolom kan misschien niet helemaal goed op het electronisch stuurkolom afgesteld zijn. Je stuurbekrachtiging gaat naar de ene kant dan lichter als naar de andere kant bijv. De sensor is volgens mij met behulp van uitleesapparatuur af te stellen. Aan de linkerkant van je stuurkolom zit je sensor gemonteerd met 2 torx boutjes. In de sensor zitten 2 sleufgaten waarmee je de sensor af kunt stellen. Als je sensor niet goed afgesteld is gaat je stuur rare dingen doen. Laat dit wel door een professioneel iemand doen en ga er niet zelf aan prutsen.
Sucses Passatje.
Weet iemand of het klopt dat de Corsa type C bj. nov. 2000 - 2002 veel problemen heeft gehad met het stuurhuis. Zou speling in het stuurhuis ook de oorzaak van het trillen kunnen zijn?
Ook heb ik in een andere probleembeschrijving op dit forum gelezen dat iemand speling op de remklauw had waardoor trillingen ontstonden. Is dit aannemelijk in mijn geval, en hoe controleer ik of de remklauw een evt. speling heeft?
Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen. Iedereen alvast erg bedankt voor het evt. plaatsen van een reactie!!
Groet, Marcel
15 jaar
speling op de rem klauw lijkt mij uitgesloten tenzij de bouten niet vast zitten
kijk even naar de opmerking van passaatje over het stuurhuis
dan zou die scheef weg moeten trekken maar dat kun je laten ,
controleren bij de opel dealer moet die voor uitgelezen worden.
waar na die eventueel opnieuw gecalibreerd word
mvg willem2
15 jaar
Hallo beste autospecialisten,
Ik ben ondertussen weer aan het zoeken, en uitproberen, geslagen om het probleem van mijn Corsa op te lossen. Ik heb het advies van Jos (Corsa C) opgevolgd en gecontroleerd of de velgen goed op de naaf aansluiten. Dit is het zeker het geval. De velgen omsluiten de naaf goed en centreren ook prima. Ik heb het met de schuifmaat nagemeten, via de boutgaten in de velg. Allemaal dezelfde afstand. Dus dat is prima.
De winterbanden monteer ik komend weekend en ik zal controleren of het probleem dan weg is, maar dat geloof ik eerlijk gezegd niet. Ik heb ook gelet op scheef wegtrekken van de auto tijdens het rijden (op advies van kleijn) maar ook dat is niet het geval. De auto "loopt" tijdens het rijden mooi rechtuit en ik hoef dan ook niet te corrigeren.
Met de bandenspanning heb ik veelvuldig geëxperimenteerd, maar ook dat levert geen resultaat op.
Het trillen blijft. Het is echter een hoogfrequent trillen, erg irritant. Ook bij lagere snelheden vanaf ongeveer 70km/h is dit al merkbaar, wat dan doorgaat tot 130km/h en verder.
Wat mij wel is opgevallen is dat na ongeveer 150km rijden op de rijksweg, het lijkt of het trillen iets minder is geworden. Verder vindt ik het opvallend dat, in lange flauwe bochten op de rijksweg, wanneer ik vanuit de middenstand de auto corrigeer om met de bocht mee te rijden (dus het stuur vanuit de middenstand ietsje naar links of naar rechts) het trillen weer iets heviger wordt dan wanneer ik gewoonweg rechtuit rijdt.
Ik begin er zo langzamerhand een hard hoofd in te krijgen of ik de oorzaak van het probleem wel boven water krijg..... En dat zou ik ontzettend jammer vinden. De auto reed immers altijd zo goed...
Nog één laatste dingetje wat ik in mijn zoektocht op een Duits autoforum tegenkwam (even googlen op "Lenkrad flattern") was dat inderdaad Corsa C's in de bj nov. 2000 t/m 2002 regelmatig last hadden van een defect stuurhuis. Van deze bouwjaren zijn vaak stuurhuizen gewisseld. Mijn Corsa C is van nov. 2000.
Zou dit dan de oorzaak kunnen zijn?? En hoe kan ik controleren of het stuurhuis speling heeft?????
Ik hoop dat er autospecialisten zijn die dit vaker gehoord of meegemaakt hebben , en mij van de gouden tip kunnen voorzien waardoor ik dit zeer lastige trilprobleem kan oplossen.
Nogmaals, ik waardeer al jullie reacties, blijf ze sturen, want ik weet het zo langzamerhand echt niet meer. Ze zijn echt van harte welkom!!! Ik hoop dat ik dit probleem samen met jullie kan oplossen.
Vriendelijke groeten,
Marcel
Korte samenvatting van zaken die al uitgevoerd zijn maar geen resultaat hebben opgeleverd:
Hoog frequent trillen in stuur vanaf 70km/h - 130 km/h en hoger. Onrust in stuurkolom!!
Uitlijning gecontroleerd, perfect * Balancering van alle 4 wielen gecontroleerd en meerdere keren uitgevoerd, perfect * Trommels achter vervangen incl. blokken en wiellager, nog steeds trillen * Schijfen voor vervangen incl. blokken * Nieuwe fusee en draagarmrubbers vervangen ivm speling, nog steeds trillen * Banden vervangen ivm hoogteslag, 4 x Michelin Pilot Exalto 185/55/15 geplaatst + nieuwe balancering, nog steeds trillen * Centrering van velg op naaf gecontroleerd, perfect, echter nog steeds trillen *
15 jaar
Hallo specialisten,
Ondertussen heb ik mijn lichtmetalen velgen verwijderd en mijn winterbanden (175/60/R14) geplaatst. Het trillen in de wielen (en stuurkolom) is nog steeds aanwezig. Het is een hoogfrequent trillen, waarbij je ook een licht gedreun vanuit de aandrijflijn hoort.
Ik heb bij een Opel dealer de sensor van de stuurkolom met een diagnosetester opnieuw laten calibreren. Het stuur beweegt nu met gelijke kracht naar links en rechts, dus dat is goed. Echter, het trillen, en onrust in de aandrijflijn, blijven.
Ik heb, voor zover ik nu weet, nog maar twee opties.... 1)Aandrijfas, 2)of een stuurhuis wat niet goed meer functioneert (of waar ruimte opzit). Zou dit aanemelijk kunnen zijn?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Vriendelijke groeten,
Marcel
15 jaar
Beste Marcel,
Trilt je auto in het stuur of trilt je auto in zijn geheel? Ben je daar al aan uit waar de auto nu werkelijk in trilt?
Het zou het zoeken namelijk makkelijker maken. Als je de auto voelt trillen bij het optrekken of extra gasgeven, dan zouden het bv je binnenste aandrijfaskoppelingen wel eens kunnen zijn die droog of uitgesleten kunnen zijn.
Laat daarover iets meer weten.
Sucses Passatje.
Hallo Passatje,
Bedankt voor je reactie!!!! De auto trilt al vanaf zo'n 70 km/h. Voornamelijk in het stuur maar je voelt het ook licht door de gehele auto. Ik weet het, dat is nog niet echt duidelijk, maar het is een moeilijke klacht. Bij plotsleing remmen van bijv. 120 naar 80 trilt de auto in zijn geheel, maar ook in het stuur. Je hoort het dan ook duidelijk (rommelend, brommend geluid)
Ik vermoed je reactie...."dat moeten de remschijven zijn", maar die heb ik in juli vervangen (incl. blokken), waarna het trillen nog steeds aanwezig was.
De auto is verlaagd dmv verlagingsveren (30 mm.) en heeft nog wel de originele schokbrekers. Ik rijdt al 2,5 jaar met deze verlaging rond en nog nooit problemen gehad. Wel hoor ik een rommelend geluid, wat lijkt op onrust in de homokineten, maar die zijn ook onlangs vervangen en goed.
Het trillen is voelbaar en hoorbaar bij snelheden tussen 70 en 120 km/h. Ik heb het al vaker omschreven, maar je voelt gewoonweg een onrust in de stuurkolom.
Hoop dat we weer wat verder komen.
Trouwens, Passatje, hoe kan ik bepalen of mijn binnenste aandrijfaskoppelingen inderdaad wel eens droog of uitgesleten kunnen zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken en de reactie.
Marcel
15 jaar
Heb ooit zoiets met een 306 gehad. Dat bleek door een naaf te komen die een lichte slingering had. Ook wiellager zou dit kunne veroorzaken...
groeten,
Gert
15 jaar
die ervaring heb ik ook met oz velgen daar heb ik speciale naafringen voor besteld, maar jij hebt 8 velgen geprobeerd bij die winterbanden zou het weg moeten zijn mits de velgen origineel van die auto zijn.. ligt de motor wel goed vast de versnellingsbak motorsteun zijn meestal ver versleten van corsa c. of wellicht heb je lucht in je remsysteem en moet je het remsysteem ontluchten als je op het rempedaal blijft staan zakt het pedaal langzaam weg.
15 jaar
of een aandrijf as die niet helemaal recht is
zoekplaatje zou ik zeggen
ben wel nieuwsgierig laat wat weten als je het opgelost hebt
mvg willem2
15 jaar
Hallo iedereen,
Ik heb weer een aantal zaken onderzocht en uitgesloten mbt het trillingsprobleem.
Ik heb de motorsteunen gecontroleerd. Deze zijn prima en hebben geen afwijkende speling of ruimte.
Vervolgens heb ik alle 4 wielen aan de auto laten balanceren. Resultaat hiervan was dat er praktisch geen lood aan de wielen toegevoegd hoefde te worden. De medewerker van het bedrijf vertelde mij dat je hieruit kon concluderen dat mijn gehele aandrijflijn zo goed als perfect was en dus geen onbalans vertoonde.
Ik kon volgens hem de wielen zelf, de naven, wiellagers, remschijven en aandrijfassen uitsluiten mbt de trillingen. Hetzelfde gold trouwens ook voor de achteras vertelde men mij. Ook bij beide wielen achter was alles perfect en hoefde er eigenlijk geen lood toegevoegd te worden.
Aan de ene kant ben ik tevreden omdat ik nu gericht zaken kan uitsluiten. Aan de andere kant is het probleem nog steeds niet opgelost.
IK HEB DAAROM ECHT JULLIE HULP CQ. ADVIES WEER NODIG!!!!!!
Ik heb nu nog twee opties:
1) Schokbrekers;
zoals ik in het begin al zei is de trilling ligt waarneembaar en voelt het alsof er een bepaalde onrust in het stuur zit. Ook merk je dit in de auto zelf
(hand op het dashboard leggen)
2) Het stuurhuis is defect.
Misschien is er een Opel specialist die mij over het stuurhuis meer info kan geven en of dat misschien de oorzaak van het probleem kan zijn. Zoals ik ook al eerder aangaf las ik op een forum dat stuurhuizen van Corsa C's bj 2000 - 2003 regelmatig problemen gaven en ook voor trillingen zouden kunnen zorgen. Echter als ik op een recht stuk autosnelweg rijdt doet het stuurhuis in feite niets, en zou die trilling daar niet vandaan kunnen komen, toch?!?!
Kort samengevat: of de schokbrekers of het stuurhuis...... ik kan bijna geen andere zaken meer bedenken..... misschien jullie ???
Ik hoor het graag van jullie. Alvast bedankt voor jullie reacties en meedenken.
Marcel
14 jaar
Bump!
Hoe is dit opgelost? Ik geloof dat ik precies hetzelfde probleem heb, ook qua oplossingen!
14 jaar
wellicht is inwendige cirkel (naaf) van de velg niet goed gecentreerd bij aluminium velgen kan je dit met centreer ringen oplossen met stalen velgen kan je ze alleen vervangen voor de juiste maat.
verder is een EPS een sensor systeem op moment dat je links draait met bepaalde word er een bepaalde kracht gemeten. de centrering van het stuur staat altijd op 0 NM aan de hand van kracht die op het stuur word uitgeoefend word door een elektromotor kracht bij gegeven deze sensoren
moeten dan ook perfect afgesteld zijn. meer kan ik er eigenlijk niet aan toevoegen.
zorgen dat de banden goed gebalanceerd zijn en dat het wiel door naaf speling niet kan gaan trillen op de wielbouten.
14 jaar
het gaat bij mij alleen om het trillen, precies wat jij hebt. Ik heb originele LM velgen en die passen goed om de naaf volgens de bandenboer...
14 jaar
Hallo beste medesleutelaars,
Ik ben blij om te horen dat er meer mensen zijn die mijn probleem herkennen. Voor jou info paulvb, het probleem is bij mij nog steeds niet opgelost. Ik heb onlangs, zoals sebastian75 ook al zei, bij de Opel dealer voor de 2de keer de sensor van het EPS in de stuurkolom laten calibreren. Dit leverde in eerste instantie een kortstondige verbetering op maar na een aantal lange ritten is het probleem weer aanwezig. Aan de velgen kan het mijns inziens gewoonweg niet liggen. De velgen zijn ook origineel (Corsa C Maxx velgen) en passen prima. Zowel bij de winter-(staal) als zomerbanden (lichtmetaal) doet het probleem zich voor.
De ene keer is het trillen meer/heftiger aanwezig dan de andere keer. Maar het blijft een hoogfrequent trillen. Motorophanging heb ik gechecked, die is goed. Zoals ik al eerder heb vermeldt heb ik via Duitse fora uitgevonden dat Corsa C's en Meriva's veel problemen hadden met het stuurhuis waarbij dezelfde klachten voorbij kwamen. Maar dit wil ik zeker weten voordat ik hier aan begin.
Maar goed, een stuurhuiswissel is een dure en niet zo makkelijke 'operatie'. Zijn er ruilstuurhuizen te krijgen voor Corsa C
Ik hoor graag jullie reactie.
Groet Marcel
14 jaar
speling op een van je stuurkogels? heb ik ier nog niet gelezen. wel eerder meegemaakt.
succes!
14 jaar
heb je het al geprobeerd met een setje originele stalen wielen
weet niet wat er nu onder zit .
probeer dat eens altijd goed koper dan maar gelijk
een nieuw stuur huis .
misschien een vriendje met een corsa of
je hebt geen licht metaal met een overdreven et.zodat je wielen te ver naar buiten staan
13 jaar
hallo
ik heb ook het probleem dat het stuur strilt als een gek als ik op de snelweg rijdt
en dan ook rond de 120kmh rijdt maar heb ook last van als ik op klinkerweg rijdt
ik ga van de week de stuurkolom vervangen want volgens mij zit er speling tussen de electro motor en de stuurstang
speling op stuur huis is te testen als auto op de brug staat en je met een collega
aan beide kanten de wielen gaat bewegen en elkaar tegendruk geeft
dan zou de speling merkbaar moeten zijn
tevens kun je dan van de stuurstang de koppelingen kontroleren en de
reactiestangentjes tevens ook die zijn van de wegligging
en als je dan tog bezig bent de veren controleren dat ze niet door de veerschotel zijn
gerot door de verlaging van de veren
hoop hierbij weer voldoende info te hebben gegeven
mv gr
erg drastisch om maar gelijk het stuurhuis te vernieuwen
zonder zeker te weten dat het dat is
13 jaar
En? is het probleem al opgelost???
Mijn vermoeden gaat toch naar een versleten aandrijfas?
Ik ben erg benieuwd
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar