Ik zit met het volgende probleem.
De turbo komt te laat op.
bij circa 2200 toeren schiettie er ineens bij.
Het is net of hij vast blijft zitten en ineens mee gaat werken.
De auto heeft 240000 km gelopen.
Groeten Kees
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt als vacuumprobleem. Controleer de vacuumslangetjes naar de turbo eens?
Het kan ook zien dat de turboschoepen op de uitlaat vastgekoekt zijn --> turborevisie of nieuwe turbo.
Het is wel zo dat bij de koude start het motor lampje even blijft branden tot circa 1 minuut na de start.
ook is er een "potje"vlakbij de accu waar wat vacuumslangetjes op uitkomen die een tikkend geluidmaakt.
kan dit er misschien iets mee temaken hebben?
want een turbo revisie is niet niks! enig idee wat dat gaat kosten??
of is het mischien zelf te doen, die schoepen schoon maken?
16 jaar
Voor zover ik hier uit reacties op het forum heb uitgemaakt is zelf een turbo reviseren, onbegonnen werk.
Ik zou eerst en vooral bij het vacuum gaan zoeken. Uitmeten of de vacuumpomp voldoende geeft zou al een begin zijn. Dan meten hoeveel vacuum er nog overblijft op de turbo zelf.
Voor zover ik gehoord heb durven de vacuumpompen op deze motors het wel eens begeven. Dit omdat deze motors veel olie verbruiken en de vacuumpomp blijkbaar het eerste is wat zonder olie komt te vallen en defect gaat.
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je zelf het oliepeil in de gaten houdt?
16 jaar
Het oliepijl contoleer ik regelmatig, de motor gebruikt prakties geen olie.
Ga eerst het vacuum controleren. heb alleen geen idee welke waardes ik moet meten.
16 jaar
Probeer na te gaan of je geen verlies meet tussen de vacuumpomp en de turbo. Als je je olie in het oog houdt, kunnen we de vacuumpomp zo goed als uitsluiten. Maar post wel je waardes op het forum. Er is waarschijnlijk wel iemand op het forum die iets meer kunt van de waardes die je zou moeten meten.
16 jaar
Ze hebben me ook vertelt dat het de brandstofpomp kan zijn die te weinig druk geeft en dat je zo teweinig vermogen heb om de turbo opgang te brengen.
zou dit kunnen?
16 jaar
Mijn persoonlijke mening: Neen
Moest de brandstofpomp niet voldoende druk kunnen zetten zou je in je hogen toeren ook geen power hebben (moest je al in die hoge toeren geraken). Naar wat ik lees is je probleem boven de 2200 toeren in orde.
Deze turbo is variabel. Als de motor op lage toeren draait, worden de schoepen in een andere stand getrokken zodat ze sneller gaan draaien in de uitlaat en dus ook in de inlaat. Hierdoor komt er meer lucht binnen, waardoor je meer brandstof kan inspuiten en dus meer power kan krijgen bij die lage toeren.
Eens je je hogere toeren bereikt gaan die schoepen in hun normale stand staan (anders zou de turbo druk te hoog worden)
Dit verstellen van je schoepen gebeurt door middel van vacuum en de sturing hiervan gebeurt door je motormagement.
Als ik je probleemomschrijving las vermoedde ik dat er iets mis loopt met het "verstellen" van die schoepen. De default stand van je schoepen zal altijd een minimale druk bij lage toeren en een normale druk bij hoge toeren zijn. Dwz indien je geen vacuum hebt komt je turbo pas in actie rond de 2500 toeren (ongeveer).
Dit is ongeveer de werking van een variabele turbo. Ik hoop dat je zo beter het probleem kan begrijpen. En indien iemand nog iets nuttigs toe te voegen heeft, feel free...
16 jaar
Hartelijk dank voor je uitleg.
Ga er mee aan de slag.
Groeten Kees
16 jaar
Helaas... het is geen vacuum probleem.
Heb dit uitgesloten door een handbediende vacuumpomp er op te zetten.
Zou het de EGR misschien kunnen zijn?? je hoort namelijk nogal eens over een EGR.
Mocht dat het kunnen zijn waar zit de EGR precies?
Of kan het iets anders zijn??
Gr Kees
16 jaar
Zit nog steeds met het zelfde probleem!!!
Zou dit kunnen duiden op slechte verstuivers?
Hoor het graag.
16 jaar
kees,
Indien je met een handbediende vacuumpomp het variabele gedeelte van de turbo kan bewegen heb je alleen de turbo uitgesloten, en net niet het vacuum gedeelte. Als je vacuumpomp genoeg vacuum maakt, en je variabele gedeelte van de turbo niet vastzit moet het probleem dus tussen deze 2 liggen.
- Controleer en/of vervang dus eerst alle vacuumslangen tussen de vacuumpomp en de turbo.
- Indien het probleem zich dan nog stelt moet de vacuumregelklep vervangen worden
- Indien het probleem zich daarna nog stelt zal je wel degelijk naar je turbo moeten laten kijken.
16 jaar
Dank voor je reactie,
Maar even voor de duidelijkheid.
Ik heb er ook mee gereden terwijl de handpomp er op zat.
En ook dan het zelfde euvel.
16 jaar
Dit mag je uiteraard niet doen. Zoals JoeNeL reeds duidelijk maakte zet je zo de turbo op de positie dat ie zo snel mogelijk opspoelt. Indien je gaat rijden met vacuum op de turbo gaat je turbo dus meteen opspoelen en niet teruggeregeld worden. Het gevolg is een véél te hoge turbodruk, en noodloop (of in het slechtste geval schade aan de turbo).
Indien er geen noodloop opgetreden is tijdens je testrit kan je stellen dat het variabele gedeelte van je turbo vastgelopen is. Er bestaan oplossingen om dit mechanisme te cleanen, maar de enige echte oplossing is een turborevisie of een nieuwe turbo.
16 jaar
Ga toch maar verder met de turbo.
uiteraard is dit test rijden voorzichtig uitgevoerd.
en de auto ging niet in noodloop.
Even over het variabele gedeelte wat volgens u vast zou kunnen zitten, tijdens de test met het vacuum geheel weg deed de turbo het bijna niet.
Het lijkt mij dat het variabele deel dan toch moet werken?
16 jaar
Ik zou eerst maar eens kijken naar de laaddruk sensor voordat je heel de turbo vervangt, die zit in het drukgedeelte vanaf de turbo naar het inlaatspruitstuk.
Ook alle vacuum leidingen controleren op scheurtjes of lekkage, veder zou ik ook naar de inlaatslangen kijken en naar de luchtmassa meter.
kees,
Hoe heb je nu gereden, mét of zonder vacuum erop?
Geen vacuum (zonder de slang erop dus) -> variabele mechanisme in gewone positie -> alleen turbodruk bij hogere toeren (en dus ook geen noodloop) Zie het als een gewone, niet variabele turbo.
Mét volledig vacuum (handpomp erop) -> variabele mechanisme in "snelle opspoel" positie -> snel turbodruk, maar bij hogere toerentallen een vééél te hoge turbodruk
Met de normale slang erop gaat de ECU dmv de turbodruksensor en de vacuum-regelklep het vacuum zo regelen dat je turbo snel opspoelt, en daarna proberen de turbodruk stabiel te houden door minder vacuum te geven.
Heb je met een handpomp vacuum gecrëerd op de turbo, en ben je zo gaan rijden dan zou de wagen in noodloop moeten gaan. Als dit niet gebeurd is wil dit zeggen dat ondanks het vacuum op de drukdoos het mechanisme niet versteld werd, en er daar dus iets mis is. Het gebeurd wel meer dat dit mechanisme vastgeraakt door afzetting van roet, vooral bij mensen met een rustige rijstijl.
16 jaar
Had de handpomp achter het stuur vast door middel van een langere vacuum leiding.
Zo kon ik verschillende dingen uit testen.
De auto is niet 1x in noodloop gegaan tijdens het testrijden.
Het enige is dat als je het vacuum er afhaalde de turbo bijna niks deed.
16 jaar
Als je met een handpomp een vacuum creeert op de turbo dan kan dat toch geen kwaad? De vacuumpomp genereert toch ook een constant vacuum?
De eigenlijke schakeling van de variabele turbo gebeurt met behulp van dat vacuum, maar dit wordt toch geregeld door iets anders (een regelklep bijvoorbeeld?). Ik wil maar zeggen dat er volgens mij niets beschadigd is aan de turbo van Kees door zijn test met handpomp te doen.
Kees, als je de pomp eraf haalde merkte je een groot verschil? Vooral in lage toeren neem ik dan aan. In hoge(re) toeren zou je normaal weinig verschil mogen hebben.
Als dit het geval is, dringend de vacuumslangetjes tussen turbo en vacuumpomp nakijken of vervangen.
Heb je ook problemen met je rembekrachtiging?
Als ik mij niet vergis maakt die ook gebruik van het vacuum van de vacuumpomp.
16 jaar
Als je het vacuum er afhaalt merk je in hogere toeren dat hij het minder goed doet.
maar het probleem waar het omdraait dat hij bij rond de 2500 toeren er in ineens bijschiet deed hij ook terwijl we met de handpomp bezig waren.
Daarom denk ik dat het iets anders moet zijn als vacuum, of heb ik het mis?
Er wordt ook over de turbodruksensor gesproken, maar is het niet zo dat hij in noodloop gaat als die stuk is?
Groeten Kees
16 jaar
JoeNeL: een vacuumpomp genereert inderdaad constant vacuum. De vacuum-regelklep doet wat z'n naam doet vermoeden, namelijk het vacuum naar de turbo-drukdoos "regelen". De vacuum-regelklep gaat dus het vacuum dat naar de trubodrukdoos gaat regelen tussen "vacuum" (rechtstreeks komende van de vacuumpomp) wanneer de turbo snel moet opspoelen en "geen vacuum" (atmosferische druk dus) wanneer de turbo op toeren is (bijvoorbeeld +3000rpm).
Door de druk die naar de turbodrukdoos gaat oneindig te regelen tussen "vacuum" en "geen vacuum" kan de ECU dus door middel van die vacuum-regelklep de turbodruk op een constant niveau (bijvoorbeeld 2,5Bar) houden doorheen de toeren.
Ga je nu zelf ongeregeld "vacuum" toedienen op de turbo drukdoos dan trek je dus de variabele turbo in de stand "snel opspoelen". Dit is geen enkel probleem tot ongeveer 2000 toeren, aangezien de ECU onder de 2000 toeren waarschijnlijk ook deze stand zal kiezen. Ga je echter echt rijden met de wagen (en dus boven +/- 2500rpm) dan gaat de turbo zo snel draaien dat hij véél te veel druk opbouwd. Je ECU moet dit zien dmv de turbodruk-sensor en in noodloop gaan om beschadiging van oa de turbo tegen te gaan.
kees, een turbodruksensor kan verkeerde waarden geven, maar toch nog binnen de grenzen die de ECU toelaat. Zo kan het zijn dat je dus geen noodloop krijgt, ook al is er wel degelijk iets mis met de sensor. Deze sensoren gaan over het algemeen echter bijna nooit dood, dus de kans dat het aan de sensor ligt lijkt me zeer klein. Variabele turbo's raken echter regelmatig vast, en vacuumslangen en regelkleppen hebben regelmatig last van veroudering.
Trouwens, ik las net even opnieuw het begin van deze post, en je schrijft:
[quote=wortel100]Het is wel zo dat bij de koude start het motor lampje even blijft branden tot circa 1 minuut na de start.
ook is er een "potje"vlakbij de accu waar wat vacuumslangetjes op uitkomen die een tikkend geluidmaakt.[/quote]
-> Dat "potje" is de vacuum regelklep, en als die een tikkend geluid maakt lijkt het me logisch dat deze aan het overlijden is. Ga deze maar even vervangen, dan zal er al veel opgelost zijn. Op deze kilomterstand is dit niet vreemd.
16 jaar
Allemaal fijn dat jullie zo snel reageren.
Maar het gaat een beetje van m'n probleem afdwalen heb ik het idee.
Dat de turbo er bij 2500 toeren ineens bij schiet ook met de vacuum hand pomp is het naar mij idee een ander probleem of heb ik het nu mis?
16 jaar
Dat je turbo er bij 2500 toeren ineens invliegt is het gevolg van het probleem dat je vacuumregelklep (potje vlakbij de accu) zijn geest aan het geven is.
Als je die vacuumregelklep vervangt zou je turbo probleem ook opgelost moeten zijn.
16 jaar
Ik ga dat potje vervangen.
Jullie horen hoe het afloopt
Groeten Kees
16 jaar
Het vacuum potje is niet op voorraad bij de opeldealer, moet besteld worden.
Opeldealer zegt dat het niet vreemd is alstie een tikkend/ratelend geluid geeft.
Weten ook niet of dit de oplossing zal worden.
Maar heb nog iets te melden, ik blijf proberen.....
Het stangetje wat van de vacuumdoos naar de turboloopt beweegt wel als je gas geeft.
16 jaar
Kees,
Je zou op 1 of andere manier moeten kunnen uitlezen hoeveel vacuum er daar gezogen wordt. Bij lage toeren zou dit veel moeten zijn (dus lage druk) en bij hogere toeren niets meer. Dit bij vollast (dus liefst al rijdend).
Grtz,
JoeNe
16 jaar
Dat is voor mij mogelijk om te doen,
Alleen geen idee welke waardes er gemeten moeten worden.
Groet Kees
16 jaar
De atmosfeer heeft 1 bar.
Een echt vacuum heeft 0 bar.
Eerst meet je wat je vacuumpomp trekt, aan de ingang van de vacuumregelklep.
En dan meet je of je bij het optrekken ongeveer dezelfde waarde kunt registreren in lage toeren bij grote belasting. (dan gaat hij de turbo willen bijregelen).
16 jaar
Gisteren avond weer bezig geweest.
Alle vacuum leiding goed bekeken, maar alles ziet er goed uit.
Heb naar het hendeltje van de turbo gekeken,
Als je stationair draait staatie helemaal vol uit bediend zeg maar.
Is het niet zo als je veel gas geeft dat die handel moet bewegen? dus iets terug moet gaan zeg maar.
De vacuum meter had ik gisteren niet tot m'n beschikking helaas.
16 jaar
Bij gasgeven zou inderdaad de ECU het mechanisme moeten terugstellen.
16 jaar
Dan weet ik niet meer waar ik het zoeken moet.
16 jaar
Probeer ergens een vacuum-meter te regelen, en meet het vacuum dat toekomt op de turbo. Meten is weten.
16 jaar
Heb de Turbo er afgehaald.....
Alleen is het geen variabele turbo.
Het enige wat bediend wordt door het vacuum is een klepje.
De turbo is het dan niet ga ik van uit.
16 jaar
Ik was er om een of andere reden van overtuigd dat de DTH een variabele turbo had ipv wastegate. Mijn excuses.
Blijft uiteraard het probleem, en dat kan nog steeds aan het vacuum liggen. Laat eens door iemand met uitleesapperatuur een logje maken van de turbodruk en als er dan toch bezig bent ook de lmm waarden. Dan weet je direct of je turbo z'n druk levert, en vasthoud en of je lmm nog gezond is. Indien dit allemaal in orde is moet je het elders gaan zoeken (kat?, ...)
Ik gok nog steeds op de vacuum-regelklep. Indien deze niet meer 100% kan sluiten kan het zijn dat deze de wastegate blijft bedienen. Ook het tikken van de klep is volgens mij niet echt normaal.
16 jaar
Maakt niet uit hoor, ben lekker bezig geweest vandaag.
En weer wat geleerd:)
Ga nu ook aan de LMM denken, hoewel m'n vorige vectra ook wel eens z'n LMM kapot had.
Maar toen had ik niet deze klachten, toen hield hij meer in bij hogere toeren.
Weet je wat me ook opgevallen is, dat hij onder de +/- 2500 toeren een veel zachter geluid maakt, je hoort dan bijna niet dat het een diesel is.
maar zodra die boven de 2500 toeren komt maaktie pas het bekende "OPEL DIESEL" geluid zeg maar.
Heb ook even zonder de stekker van de LMM gereden. Dan doet de turbo het bijna niet, en het motor lampje brand.
En ook dan heb je bij 2500 toeren dat de motor het andere geluid gaat maken.
16 jaar
Zo hehehe!!!
Het probleem is opgelost.
Luchtmassa meter kapot.
Allemaal hartelijk dank voor de reacties.
Groeten Kees
16 jaar
K heb ook wel vanalles geleerd uit deze thread.
Welke LMM heb je geplaatst als ik mag vragen? Bosch, Pierburg, ...?
Greetz,
JoeNe
16 jaar
Het merk van de lmm is Binko(BCH-0102).
Het zeg mij verder niets.
Tevens heb ik het laten chip tunen naar 130 pk.
Daar constateerde ze tevens dat de lmm kapot was.
Hij doet het nu prima.
Groeten Kees
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar