Hallo autoliefhebbers,
Ik ben in het bezit van een Astra G die de laatste tijd een vreemd probleem heeft.
Als ik ongeveer 1 a 2 minunten een constante snelheid rijd onder de 110 kmh, dan schiet het motormanagement lampje aan en houdt de turbo er mee op en heeft hij geen trekkracht meer.
Als ik dan gas geef dan gaat na 4 seconden het lampje uit en en werkt de turbo weer.
Ik moet alleen wel iedere keer als het lampje aangaat even een dotje gas geven om de turbo weer aan te laten slaan, want anders blijft de turbo uit en moet ik gas terug nemen en terug schakelen om de turbo weer actief te krijgen.
Tussen de 110 en 120 Kmh is er geen vuiltje aan de lucht en rijdt hij normaal.
Alleen als ik ook maar even de 120 kmh haal schiet hij meteen in de stres; lampje, aan turbo uit en extra gas geven heeft ook totaal geen zin. Dit is zeker minder als je net op het punt staat om in te halen.
Zelfs terug schakelen en en weer opnieuw gas geven heeft geen zin.
Dit valt pas te verhelpen als ik de motor helemaal uit zet even wacht en weer start.
Wie weet waar dit aan ligt en wat ik er aan zou kunnen doen.
Ik heb al een beetje op deze site rond gekeken, maar kon niet zo snel iets concreets vinden.
Alle hulp is welkom,
Alvast bedankt, Night.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Moest ik van jou zijn zou ik hem laten uitlezen en ons de foutcode bezorgen.
Daar schieten we misschien iets meer mee op.
Greetz,
JoeNe
waarschijnlijk een beginnende vacuumlekkage of defecte eppc klep.
[quote=Night]dan schiet het motormanagement lampje aan en houdt de turbo er mee op en heeft hij geen trekkracht meer.[/quote]
Dit is wat men noemt in noodloop gaan. Eens soort van veiligheidsmodus waar de motor in gezet wordt als het motormanagement merkt dat er iets fout aan het lopen is.
Volgens mij is er dus helemaal niets mis met de turbo en zoals in eerdere threads gezegd heeft deze motor geen turbo regelklep, aangezien het geen variabele turbo is, maar 1 met een wastegate (soort van overdrukklep).
Ik zou denken aan ofwel een klein beetje luchtverlies na de turbo, ofwel een probleem met de luchtmassameter.
Maar daarvoor moet je natuurlijk eerst de foutcodes hebben. Als de motor in noodloop gaat moeten die zeker aanwezig zijn.
Greetz,
JoeNe
16 jaar
Heel erg bedankt voor de reacties tot dusver.
Ik had hem al eerder laten uitlezen, maar was de codes daarvan vergeten.
Wel wist ik dat het iets met de EGR te maken had. Wat ik toen vreemd vond omdat deze niet electronisch was en ook nog eens schoongemaakt was.
Nu ben ik vandaag weer terug gegaan en hem laten uitlezen. En wat ik al vermoedde na het doorspitten van deze site, was de welom en alles omvattende code P0400 de code die naar voren kwam.
De tekst hierbij was dus: "EGR doorstroming".
Ook kwam de code P0195 te voorschijn. Ik weet niet of dit iets er mee te maken heeft.
Op deze stite ben ik vaak de code P0400 tegen gekomen, maar zag ik niet zo snel iemand met de specifieke klachten zo als ze bij mij voorkomen.
Misschien hebben jullie sneller een idee waar ik het probleem moet zoeken met de code en bovenstaande symptomen.
Dan hoef ik niet het hele onderdruk- en turbosysteem uitelkaar te halen en/of te vervangen.
Wederom alvast bedankt.
16 jaar
Night,
dit is wat ik terugvind:
P0195 Engine Oil Temperature Sensor Circuit High Input C-10
P0195 Engine Oil Temperature Sensor Circuit Low Input C-10
Verder vind ik over die P0195 nog deze terug:
P0195 Engine Oil Temperature Sensor Malfunction
P0400 Exhaust Gas Recirculation Circuit High Input C-16
P0400 Exhaust Gas Recirculation Circuit Open C-16
P0400 Exhaust Gas Recirculation Flow Excessive Detected C-16
P0400 Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient Detected C-16
Bronnen:
http://www.355nation.net/forum/general-h...
http://www.dbilas-vectra.de/Verlinkte_Da...
Kortom, er lijkt iets mis te zijn met de olietemperatuurmeter en de sensors die de EGR klep bedient.
Volgens mij is het je EGR klep die problemen geeft. Heb het probleem ook ooit voorgehad en bij mij staat ze nu softwarematig uitgeschakeld.
Misschien is er een pro die hier meer verstand heeft?
16 jaar
P0195 is waarschijnlijk een te hoge olietemperatuur. Is deze motor gechipped?
Voor de P0400 zou ik eerst de vacuum-leidingen nakijken naar de EGR klep. Als deze echt in orde zijn kan het nog de vacuum-regelklep zijn, of de EGR klep zelf. Reinigen kan dan helpen.
16 jaar
Beste Rosse, de motor is niet gechipped.
De leidingen heb ik laatst gecontrolleerd, maar niets mee aan de hand. Ik zal ze binnenkort nog maar iets grondiger controlleren. De EGR klep is laatst al grondig gereinigd.
JoeNel, Heb jij een electronische EGR klep of een mechanische. Op die van mij zit een mechanische, die geregeld wordt door de onderdruk van de leidingen.
Groeten, Night.
16 jaar
Jouw klep wordt ook geregeld door de ECU. De ECU stuurt een klep aan die het vacuum regelt naar je EGR klep. Zo regelt de ECU hoeveel de klep moet opengaan. Je probleem kan aan de klep liggen (sluit niet goed, of gaat niet meer open), of aan de aansturing van de EGR klep (vacuumslangen of vacuum-regelklep). Als de EGR klep en de vacuum-slangen zeker goed zijn ligt het probleem bij de electronische klep die het vacuum regelt.
16 jaar
Ivm met die olietemperatuur: Heb je je oliepeil al nagekeken? Indien er te weinig olie inzit warmt deze natuurlijk op.
Het rare aan dit hele verhaal is dat die motorstoringen maar eventjes optreden en erna gewoon weggaan. En dat je erna ook gewoon weer je volledige vermogen hebt. Dit laat mij vermoeden dat er iets met de sensors is en niet echt iets met de motor.
16 jaar
Rosse, hoe kan ik controlleren of de electronische klep defect is? Kan ik de twee kleppen omwisselen om te checken of het hier aan ligt?
JoeNel, De storringen gaan pas weg als er vermogensvraag is onder de 110 kmh. En pas na 3 a 4 seconden, dus niet direct als ik dat wil.
Maar als dit gebeurt boven de 120 kmh dan is er niets aan te doen en dan blijft hij in de noodloop.
Ik vind het zelf ook een vaag probleem.
De darmpjes zal ik zeer binnenkort ook even checken of hier een haarscheurtje inzit, maar als iemand nog iets weet wat ik zelf nog meer kan checken of doen (zonder naar de garage te gaan) dan is dat van harte welkom.
Alvast bedankt.
Groeten, Night.
16 jaar
Night,
de werking van een EGR klep gaat ongeveer als volgt.
Als je motor niet veel power nodig heeft (bij constante snelheid op autosnelweg) gaat de klep open en laat die uitlaatgassen terug de inlaat inkomen, zodat deze terug verbranden. Dit heeft als doel onder andere temperatuurbeheersing van de verbranding en uitlaatemissie normen.
Als je dan wil versnellen door meer gas te geven moet die klep natuurlijk direct dicht gaan, om alleen maar verse lucht binnen te krijgen en een zo goed mogelijke verbranding te hebben. Juist daar knelt blijkbaar het schoentje bij jou. De klep gaat niet snel genoeg dicht, waardoor de motor in noodloop gaat. Uiteindelijk gaat hij blijkbaar soms wel dicht en komt hij toch nog uit noodloop.
Dit kan dus verschillende oorzaken hebben.
Ofwel dus een vacuumprobleem (de klep wordt dmv een vacuum dichtgetrokken)
Ofwel een mechanische obstructie (de EGR klep zelf is vuil aan het worden en sluit niet meer zo makkelijk)
Aangezien EGR, uitlaatgassen terug binnen laat komen en deze uitlaatgassen ook roet bevatten, worden deze kleppen dus wel eens vuil.
Ik zou dus aanraden om de EGR klep eens te reinigen.
Waarom de klep er niet doorkomt boven de 120 km/h? Daar heb ik spijtig genoeg geen antwoord op.
16 jaar
P0400 OPEL EGR probleem / MAAR bij DIESEL is het nog vaker een vacuum probleem /vacuumpomp/slangen/klepjes
Of een slechte LMM
Lastige code, is ook een beetje afhankelijk van het motortype elk type heeft zo zijn eigen kwaaltjes.
Oiram
Er zijn verscillende P0400 fouten:
P0400 Exhaust Gas Recirculation Circuit High Input
P0400 Exhaust Gas Recirculation Circuit Open
P0400 Exhaust Gas Recirculation Flow Excessive Detected
P0400 Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient Detected
Het zou helpen moest je kunnen zeggen welke foutmelding juist voorkomt. De eerste 2 zijn circuit fouten, dus deze zullen het waarschijnlijk niet zijn, anders zou de foutcode volgens mij constant zijn. Blijven dus de 2 laatste over.
Beide foutmeldingen komen voor wanneer de ECU aan de hand van de LMM merkt dat de EGR klep niet helemaal doet wat de ECU wil. Moest de foutmelding "excessive flow" zijn moet je het niet in een vacuum-probleem gaan zoeken, maar eerder in de klep (blijft open).
Indien het "insufficient flow" is, gaat de klep niet voldoende open, en ligt het waarschijnlijk wel aan het vacuum en/of regelklep.
Indien de EGR klep proper is, goed sluit en open gaat wanneer je er vacuum opzet moet het probleem bijna in het vacuum zitten. Controleer dan de vacuumslangen op lekkage. Zijn ook de vacuumslangen goed, vervang dan de vacuum-regelklep. Of je deze kan wisselen met die van je turbo weet ik niet, dan moet je even kijken of deze kleppen dezelfde zijn.
Is het probleem dan nog niet opgelost kan het nog zijn dat je LMM vreemde dingen aan het doen is, of dat de vacuumpomp te weinig opbrangst heeft (maar dan heb je waarschijnlijk ook rembekrachtiger-problemen).
16 jaar
zit hier z'n balansklep(stopzet klep) tussen de inlaat
voor soepel stop zetten
deze kleppen gaan wel eens stuk
of vast zitten
als je z'n klep er tussen hebt
zet hem dan gewoon vast met een tyripje
wel zorgen dat ie openstaat hè
Rosse, Het vreemde is bij het uitlezen geeft hij de code met er achter "EGR stroming". Alleen dat en niet te weinig of te veel stroming. (vreemd?)
Mijn vermoeden in het begin was dat he te weinig stroming had. (Mischien door pomp of regelkleppen)
VW_AUDI, Ik weet niet precies welke klep jij bedoeld, maar volgens mij heb ik die niet bij mij er op zitten.
Ik hieronder een plaatje van hoe het onderdruksysteem eruitziet bij mijn wagen.
[url=http://imageshack.us][img]http://img251.imageshack.us/img251/7973/...[/img][/url]
Ik hoop dat jullieer wat aan hebben om mij wat meer te helpen.
Groeten, Night.
16 jaar
[quote=JoeNeL]Als je motor niet veel power nodig heeft (bij constante snelheid op autosnelweg) gaat de klep open en laat die uitlaatgassen terug de inlaat inkomen, zodat deze terug verbranden. Dit heeft als doel onder andere temperatuurbeheersing van de verbranding en uitlaatemissie normen.
Als je dan wil versnellen door meer gas te geven moet die klep natuurlijk direct dicht gaan, om alleen maar verse lucht binnen te krijgen en een zo goed mogelijke verbranding te hebben. Juist daar knelt blijkbaar het schoentje bij jou. De klep gaat niet snel genoeg dicht, waardoor de motor in noodloop gaat.[/quote]
Bedankt voor je goede uitleg.
Dit zou ik ook logisch vinden, maar het vreemde is juist dat het juist andersom is.
Bij constante snelheid (tot 110 kmh) slaat hij juist in noodloop. En geef ik een dot gas, en eis daarmee vermogen, gaat hij na ongeveer 3 seconden uit de noodloop en voel ik mijn turbo weer lekker werken.
Tussen 110 en 120 is er niets aan de hand.
Het verhaal boven de 120 kmh is wel bekend.
Groeten, Night
16 jaar
[url=http://www.picoodle.com/view.php?img=/4/...][img]http://img01.picoodle.com/img/img01/4/1/...[/img][/url]
[quote=Night]Bij constante snelheid (tot 110 kmh) slaat hij juist in noodloop. En geef ik een dot gas, en eis daarmee vermogen, gaat hij na ongeveer 3 seconden uit de noodloop en voel ik mijn turbo weer lekker werken.
Groeten, Night[/quote]
Bij constante snelheid (=deellast) moet de EGR klep werken (opengaan), dit geeft de noodloop. Bij vollast moet de klep sluiten -> geen noodloop meer. Het probleem ligt dus aan het openen van de klep, niet het sluiten. Het probleem kan nu nog 2 oorzaken hebben:
A) teveel flow = klep gaat verder open dan de ECU wil. Dit kan alleen aan de vacuum-regelklep liggen die teveel vacuum naar de klep stuurt.
B) te weinig flow = klep gaat niet open zoals de ECU wil. Dit kan liggen aan te weinig vacuum, of een klep die niet soepel opent. Te weinig vacuum kan aan de vacuumslangen liggen, of aan de regelklep.
-> Het antwoord is al meermaals gegeven:
1) test de vacuum-slangen op lekken
2) test de vacuum-regelklep op werking (dmv vacuum-tester of omruil)
3) demoteer de EGR klep en kijk of ze soepel opent/sluit
-> Indien dit allemaal 100% in orde is moet je verder gaan zoeken (stopzet klep, vacuum-pomp, LMM, ..). Dit is echter niet erg waarschijnlijk indien de wagen wel goed loopt bij vollast.
16 jaar
Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg Rosse,
Ik heb vandaag de slangen gecontrolleerd en kon daar geen lek vinden.
Wel verdenk ik nu een klep van niet goed werken.
Want toen ik de motor startte klonk er een vreemd geluid bij de magneetklep die op mijn schema nummer vier is.
Ik denk dat ik zo`n magneetklep ga halen bij de sloop (als ik weer wat geld heb)
Iemand misschien een iedee op welke prijs ik ongeveer kan rekenen?
Groeten, Night.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar