Opel VECTRA-C: Tussen 80 en 100 km/hr in z'n 5 in noodloop

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: DTI 16V Y20DTH, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Deze auto heb ik aangeschaft met een kapotte brandstofpomp. De pomp is gereviseerd door Bosch en werkt nu perfect. De auto rijdt prima, maar gaat met warme motor gegarandeerd in de noodloop wanneer ik rustig door de 80 km/hr accelereer en naar zijn 5 schakel. Het duurt een seconde of 5 a 10 voordat ik de noodloop te pakken heb. Als ik vol gas door accelereer in zijn 4 en later naar 5 ga, kan ik gewoon zonder noodloop verder op de snelweg rijden. Een hele enkele keer is het voorgekomen dat het ook bij 40 km/hr gebeurde in z'n 3. Na het herstarten is de noodloop altijd verdwenen.

Bosch heeft alles meerdere keren doorgemeten en zijn met de computer eraan stukken gaan rijden van 10 min ofzo. Ze kregen geen foutcodes meer en hadden geen noodloop gehad. Ik ben hier nog eens voor terug geweest en toen was het weer hetzelfde verhaal. Als advies kreeg ik toen te horen dat ik de brandstoffilter moest laten vervangen en van dat injector cleaner in de tank moest gooien om vervolgens een aantal dagen te gaan rijden. Ik heb dat gedaan en zit nog steeds met hetzelfde probleem.

Herkent iemand dit probleem? Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Zijn er ook goedkope op-com uitlezers te koop?

Jhollemans

Geplaatst door Jhollemans (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Jhollemans (0), 7 jaar geleden

Ik heb een OPCOM aangeschaft en kom op de volgende foutcodes:

OP-COM 100219a - PC based diagnostic tool



OP-COM - CAN Communication Window> 2002 (2)|Vectra-C / Signum|Engine|Y 20 DTH


Read Info...

Identifier: 0x0410
VIN: W0L0ZCF6931025703
Hardware number:1401
Motor type: Y20DTH
Part Number:24451346
Software version number: DJAMS110_S
Hardware manufacturer number: 0470504204
Software Number: 1469946080C263_V7D
Programming Date: FFFFFFFF
Hardware key number: ÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿ
System description: BOSCH0100
Type approval number: B02008
Alpha code: KD
Hardware manufacturer system name: PSG16
ECU variant coding: 0x0000F802


Total number of fault codes: 3

P1481 - Fan Control 1 Circuit Open
(04) - Not present

P0300 - High Pressure Diagnosis Malfunction
(FB) - Not present

P0615 - Starter Relay Circuit Low Voltage
(02) - Not present

Na foutcodes wissen en weer een stuk rijden tot de noodloop weer kwam kreeg ik alleen:

P0300 - High Pressure Diagnosis Malfunction
(FB) - Not present

Ik hoorde van iemand die achter me reed dat er een beetje zwarte rook te zien was bij het optrekken. Ik vraag me af of het de EGR + Inlaat vol met aangekoekte roet is?

Iemand suggesties?

guyleroi (0), 7 jaar geleden

misschien iemand die een Tis programma heeft, noodloop kan ook door een defecte luchtmassameter voorkomen, als je iemand kent met dezelfde wagen kan je die op een minuutje of twee even verwisselen om te testen. bij een egr is dat een ander verhaal, je kan hiervoor reinigingsmiddeltjes kopen die je moet inspuiten en of een vloeistof in je tank toevoegen, maar is zeer prijzig en werkt nooit voldoende

Jhollemans (0), 7 jaar geleden

Ik heb helaas niemand in de buurt met een uitwisselbare luchtmassameter.

Wel nog even een update:

Ik heb het inlaatgedeelte vanaf EGR t/m wervelkleppen schoongemaakt. Het zag er niet heel erg aangekoekt uit en maakt ook geen verschil qua vermogen en klacht.

Verder kan ik sommige ritten 'door de noodloop heen trappen'. Noodloop gaat dan weg en ik heb dus geen vermogensverlies. Het lijkt steeds onregelmatiger voor te komen.

Klopt het dat als ie in Noodloop gaat dat de EGR altijd naar 100% gaat? Dat zag ik namelijk bij het uitlezen tijdens het rijden.

Jhollemans (0), 7 jaar geleden

Ondertussen de Vectra naar een monteur gebracht die het volgende berichtte:

"Ik heb inmiddels vervangen of getest: lucht massa meter, EGR klep, alle vacuüm solenoids, alle vacuüm leidingen, alle knie-verbindingen, de temperatuur sensor, de druksensor, de dynamo, alle filters en olie 😰😰😰😰"

Dit is niet leuk meer ....

Iemand nog suggesties?

meriva7673 (0) PRO, 7 jaar geleden

Snap shot maken en daarna data uitlezen
levert meer op dan willekeurig onderdelen vervangen
en is zeker niet zo duur

Gr. MERIVA

Jhollemans (0), 7 jaar geleden

Bedankt voor je reactie!

Wat is dat precies zo' n snap shot?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.