Opel Vectra: twee cilinders doen niet mee

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Gelukkig nieuwjaar allemaal. Ik ben willem en heb via google deze site gevonden en hoop dat jullie me met het volgende probleem willen helpen.

Mijn auto loopt op twee cilinders. Bougies , bekabeling van bougies en van bobine tot aan ecu is oke. Ook is er een nieuwe bobine geplaatst maar dit heeft niet geholpen. Ecu is opgestuurd naar actronics maar kreeg deze weer terug met de mededeling dat ze dit type ( siemens simtec 56.5 ) niet konden testen.

Bij het uitlezen van de ecu konden ze bij de garage ook geen foutcodes ontdekken. Zou het toch zo kunnen zijn dat ( ondanks er geen foutcodes zijn ) dat b.v. de krukassensor stuk is en dat dit de reden is dat er twee bougies niet vonken ?!

Wie kan mij helpen met dit probleem?

BvD Willem

melliw67

Geplaatst door melliw67 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

ratdraaier (0), 12 jaar geleden

heb je al compressie gemeten ?
gr andre

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Als de motor loopt, brandt dan het motorlampje?
Zo ja, dan is er toch een foutcode. Uitlezen kun je waarschijnlijk ook zelf nog. Zie: http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code...

Werken alle 4 injectors nog wel? Voedingspanning aanwezig? Aansturing vanaf de ecu?
Is er een 4-gas test gedaan? Wat zijn de waardes?

melliw67 (0), 12 jaar geleden

Twee bougies vonken niet. De bobine is al vervangen.

Wat zou de compressie er mee te maken hebben ?

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Het ZOU kunnen dat de koppakking tussen cilinder 2 en 3 is weg geblazen . Met compressie-meten is dit te zien .Dit heeft niets met het wel of niet vonken van de bougies van doen.
Zelf denk ik dat de ECU defect is . Succes.

ratdraaier (0), 12 jaar geleden

oke niet goed gelezen
idd dan lijkt het op een def ecu

melliw67 (0), 12 jaar geleden

Vanmiddag zelf de foutcodes opgezocht ( dank je osford voor de info )

Dit zijn de resultaten

0130 heated exhaust gas oxygen ( hego ) sensor
0351 ignitioncoil cilinder 1 en 4
0351 idem maar hij meld hem twee keer achter elkaar
0352 ignitioncoil cilinder 2 en 3
0130 kan ik niet terug vinden in de lijst met foutcodes.

Als het niet aan de bobine ligt zou het dan bv aan een nokkenas-sensor kunnen liggen zodat de ecu dan geen opdracht krijgt om te laten ontsteken ? Of zou die in dat geval een foutcode geven van deze sensor?

Gr Willem

ps Als de motor loopt ( op twee cilinders ) dan is het motormanagementlampje gewoon uit.

MrMaddTraxx (0) PRO, 12 jaar geleden

ik zou eerder denken dat het inderdaad aan de bobijn van de 1ste en 4de cilinder moet liggen. als het deze cilinders tenminste zijn waar er geen ontsteking plaats vindt.
Wat ik raar vindt is dat hij voor beide bobijnen foutcode's geeft, dit wil niet veel goeds zeggen.

P.Rutser (0), 12 jaar geleden

Zit op de bobine een stekker met 3 draden ?

stekker 1 zwt/gl naar ecu 39. (cil. 1 en 4)
2 zwt/rd 38. (cil. 2 en 3)
3zwt 12v

1 en 2 zijn afgeschermde draden , die twee goed nakijken op breuk en sluiting.

melliw67 (0), 12 jaar geleden

Ga ik morgen allemaal nog eens nalopen. In het allerlaatste geval zou ik de stuurtransistoren kunnen omwisselen van de ecu.

Mijn vraag is ook nog steeds of het aan de nokkenas sensor kan liggen. Ik neem aan dat die op twee punten de nokkenas detecteert. Deze sensor is ook driedraads aangesloten. Wanneer die er een niet detecteert zou het dan kunnen dat die ook een poort naar de bobine niet aanstuurt.

Gr Willem

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Nokkenas-sensor dient volgens mij alleen om de verstuivers om hun beurt aan te kunnen sturen . De onsteking gaat toch in blokken van 2... Haal de verstuiverrail uit het spruitstuk en zie of die wel nog werkt. Succes.

melliw67 (0), 12 jaar geleden

Vandaag alles nog eens nagemeten om zo veel mogelijk uit te sluiten. Daarna de twee pulsdraden van de bobine omgedraaid en ja hoor de twee andere bougies vonkten nu. Probleem kon dus alleen nog in de ecu zitten. Ik naar de sloop ( zit gelukkig maar twee km bij me vandaan ) en een andere ecu uit een vectra gehaald van hetzelfde type. Voor 35 euro mocht ik hem hebben. Thuis de twee ecus naast elkaar gelegd en meetresultaten vergeleken van de twee ontsteking transistoren op de eindeindpoorten ( 38 en 39 ). Een week inderdaad heeel sterk af van de andere. Toen het kapje tbv de koeling er heel proberen af te halen maar deze zat helemaal versmolten aan de defecte transistor dus vanaf dit moment had ik al een hele grote smile en terecht. Transistor uitgewisseld met die van de sloop en de hele rattemeheut er weer ingebouwd.
Starten en als een zonnetje loopt de auto weer . Ik blij dat ACTRONIC deze ecu niet konden repareren want die vroegen bij voorbaat al 350 euro als ze hem moesten repareren ongeacht wat de storing was. Ik ben nu voor 35 euro klaar.

Iedereen bedankt voor het meedenken en ik hoop dat anderen ook wat aan dit verslag hebben.

Gr Willem

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Opel gaat wel eens stuk maar is ook zo weer gemaakt ,(sitaat van mijn werkgever).Leuk dat het gelukt is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.