Opel Astra: Uitlaat rookt nogal na reparatie

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6-16V

In december heb ik de motor van mijn Opel Astra 1.6-16V club station (170.000km) in de soep gereden nadat de distributieriem het had begeven. Alle kleppen kapot. De garage heeft daarna alles vervangen (kleppen, distributieriem etc. etc.) en heeft de in coma liggende auto weer aan de praat gekregen, met de daarbij behorende kosten natuurlijk.

Nu valt me op dat er ontzettend veel rook (zelfs wat blauwige schijn erop) uit de uitlaat komt. Is dit normaal of is dit toch een teken dat ik weer terug moet naar de garage en mijn beurs weer kan trekken? Ik hoorde iemand al iets zeggen van een zuigerveer of vocht in de uitlaat.

Iemand een idee? Zo door blijven rijden lijkt me ook geen optie.

Masida

Geplaatst door Masida (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

kleijn (0), 13 jaar geleden

iets van garantie ??
of een beun ??
en laten controleren of koppakking niet lekt

Masida (0), 13 jaar geleden

Garantie tot de voordeur obv.

Ik heb hem net teruggekregen en het was iets met de zuigerveer. Het blijkt volgens de garage iig niet financieel verantwoord om daar nog wat aan te gaan doen voor een auto uit 1999 met 170000 op de teller. Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?

Hans4040 (315) PRO, 13 jaar geleden

ik zou niet weten waarom niet......misschien is een blokje van de sloop een optie?
Die heb je vanaf €450,=/€500,=

Masida (0), 13 jaar geleden

Met blokje bedoel je motorblok?

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

Vermoedelijk toch een gevolg van de riem kleppen hebben de zuiger een duw gegeven en daardoor de zuiger/olieschraapveer beschadigd, jammer van de eerder gemaakte kosten, maar ja alsje alles van te voren weet is het niet moeljk. inderdaad ander blok erin
succes

Masida (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de tips. Wordt toch een ander motorblok. Ik hoef maar te zorgen voor het motorblok, voor het uit- en inbouwen hoef ik verder niets te betalen. Dus even wat slopen afbellen voor een 1.6-16v Astra motorblok.

Hans4040 (315) PRO, 13 jaar geleden

www.onderdelenlijn.nl
www.onderdelenzoeker.nl

patje kadettje (0), 13 jaar geleden

[quote=Masida]Bedankt voor de tips. Wordt toch een ander motorblok. Ik hoef maar te zorgen voor het motorblok, voor het uit- en inbouwen hoef ik verder niets te betalen. Dus even wat slopen afbellen voor een 1.6-16v Astra motorblok.[/quote]
dat vindt ik dan wel weer netjes van de garage!
Maak je niet vaak mee.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Netjes of niet,lijkt me gewoon een gevalletje garantie.
Uiteindelijk hadden ze dat ook kunnen meten toen de boel los lag.
Een beetje monteur kijkt daar echt wel naar.
Garantie tot de voordeur op zo'n dure reparatie lijkt nergens op.

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

dus als ik het goed begrijp haalt u bij zo'n geval de zuigers er uit voor controle van de zuigers en veren, daar moet ik u in prijzen.
gr jan

HILGER (120) PRO, 13 jaar geleden

Zelf een zelfde geval meegemaakt .
Klant had al geruime tijd geluid in waterpomp en je raad het al , andere cilinderkop gemonteerd .
Motor gebruikte 4 liter olie per uur .
Ik had wel degelijk gecontroleerd of de zuigers goed afdicht dmv een vloeistof op de zuigers te gieten en dat bleef er gewoon instaan .
Waardoor ik aannam dat de zuigers in orde waren .
Eindresultaat was dan ook een ander onderblok van de sloop gehaald , want het bleek dat de compreesieveren wel goed waren maar de olieschraapveren lagen aan diggelen.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Het gaat er niet om hoe en wat.
Op zo'n reparatie heb je gewoon garantie,reparatie is niet goed uitgevoerd.
Maar goed,het is opgelost door de ruilmotor gratis te monteren.

kleijn (0), 13 jaar geleden

toch ook wel netjes lijkt mij

S400 (0), 13 jaar geleden

[quote=primera p11]Netjes of niet,lijkt me gewoon een gevalletje garantie.
Uiteindelijk hadden ze dat ook kunnen meten toen de boel los lag.
Een beetje monteur kijkt daar echt wel naar.
Garantie tot de voordeur op zo'n dure reparatie lijkt nergens op.[/quote]
Nou sorry hoor maar ik denk dat de meeste monteurs echt niet de zuigers losgaan halen.
Als het een nieuwe wagen betreft zou dat nog kunnen.
Maar over het algemeen zal dat niet gebeuren.
Daardoor zullen de kosten nog behoorlijk oplopen en zal de klant weer niet blij zijn.
Hoe je het vaak ook doet het toch nooit goed in veel gevallen.
Dat zij het blok kosteloos willen overbouwen vindt ik best coulant.

S400 (0), 13 jaar geleden

[quote=HILGER]Zelf een zelfde geval meegemaakt .
Klant had al geruime tijd geluid in waterpomp en je raad het al , andere cilinderkop gemonteerd .
Motor gebruikte 4 liter olie per uur .
Ik had wel degelijk gecontroleerd of de zuigers goed afdicht dmv een vloeistof op de zuigers te gieten en dat bleef er gewoon instaan .
Waardoor ik aannam dat de zuigers in orde waren .
Eindresultaat was dan ook een ander onderblok van de sloop gehaald , want het bleek dat de compreesieveren wel goed waren maar de olieschraapveren lagen aan diggelen.[/quote]
zoals gezegd je moet de zuiger dan loshalen om dit te kunnen uitsluiten en dat doet bijna niemand.

Hans4040 (315) PRO, 13 jaar geleden

Heren, Masida heeft op 2 februari aangegeven dat het probleem opgelost wordt.
Verder van mening verschillen heeft geen zin.

mvg,
Moderator Problemcar.

Masida (0), 12 jaar geleden

Ik mag geen nieuw onderwerp meer plaatsen, als ik de oplossing van deze niet inoer. Dus nieuw motorblok erin en auto ingeruild :)

Willem12089 (0) PRO, 12 jaar geleden

Deze smallblock 16V motoren gaan bijna altijd olie verbruiken als de riem gebroken is geweest.

Wat ook wil voorkomen is dat de cilinderwanden vervormen bij het aantrekken van de Cilinderkop.

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.