auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Aansluitschema 7 polige stekker astra f

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4NZ

Ik heb kort geleden een tweedehands trekhaak gekocht voor mijn astra f station. Het monteren van de haak is een makkie, maar ik heb wat meer moeite met het aansluiten van de 7 polige contactdoos. Ik weet al dat je het beste blauwe koppelblokjes kunt gebruiken die je dicht kunt knijpen met een combinatietang, want dan hoef je de bestaande bestaande bedrading niet te onderbreken. Het probleem waarmee ik zit is dat ik de kleuren van de bedrading die al aanwezig was in de auto niet weet. Wie kan mij vertellen welke kleur er hoort bij: knipperlicht links en rechts, achterlicht links en rechts, remlicht en mistachterlicht. Van de massadraad weet ik hoe en waar ik die moet aansluiten. Alvast bedankt!

Geplaatst door

Astra F Chris (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gewoon meten met een spannigszoeker


http://www.hbltrading.nl/aansluitschema....

jan5047 0
badge

13 jaar

Ik heb het nagemeten met een spanningszoeker, even voor de zekerheid, is er iemand die weet of het zo correct is:

Achterlicht links --> grijs/zwart
Achterlicht rechts --> grijs/rood
Remlicht links --> geel/zwart
Remlicht rechts --> geel/zwart
Knipperlicht links --> wit/zwart
Knipperlicht rechts --> groen/zwart
Mistlamp --> blauw/zwart
Massadraad --> groen/geel

Astra F Chris 0

13 jaar

denk dat je naar de oplossing van jan moet kijken
kleuren van de bedrading willen nog al eens afwijken

kleijn 0

13 jaar

de blauwe knijpblokjes nooit gebruiken ! je beschadigd de helft van het koper wat er in zit.

kabeltje blank maken en nieuwe draad van trekhaak er omheen vlechten en solderen.
afwerken met iso tape of een krimpkousje.

codes zijn simpel en hele oude bosch codering, verder is het gewoon meten wat wat is.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Bij voorkeur wordt er in een auto bedrading niet gesoldeerd(dit ivm breuk door trillen), die blauwe beunknijpblokjes niet gebruiken, de enige juiste manier is krimp-koudlas verbindingen gebruiken( ook wel bekend als AMP knijpbusjes), daarna weer voorzien van tape.

pe3hmp 0
badge

13 jaar

of gewoon nieuwe bedrading trekken
zo moeilijk is dat niet

kleijn 0

13 jaar

Niet gesoldeerd???!!! beste wat er is... hoezo kapot trillen? die domme blokjes dan?

Elke monteur soldeerd !

amp is hierna de beste oplossing idd. solderen gaat nooit meer stuk ( als je weet wat je doet ! )
Maar word niet veel gedaan in deze tijd, moet immers snel klaar allemaal, maar als je tijd hebt gewoon doen.

Soldeer ik al 20 jaar voor niks, tjongejonge balen zeg :D

C.Jonker 0
badge

13 jaar

hij heeft daar wel een punt punt crhistaan
als je krimpkous gebruikt soldeer je niet
maar het word een beetje pietluetig
solderen word afgeraden
natuurlijk doen we het wel
ik ook

kleijn 0

13 jaar

ik soldeer en werk af met krimpkous.

zo word het je geleerd en staat het als beste oplossing in de boeken, ik wijk er in eider geval niet vanaf en is nog nooit mis gegaan.
je hebt geen overgangsweerstand, komt geen vocht en vuil in de verbinding enz... maar goed betweters genoeg weer hier :D

Succus ha ha

C.Jonker 0
badge

13 jaar

dan toch maar even het hand boek er op na slaan

kleijn 0

13 jaar

Vroeger was het solderen, mag tegenwoordig niet meer, de regels veranderen af en toe, heeft ook te maken met als je een koudlas maakt er twee dezelfde materialen zijn en bij solderen doe je er een derde(zachte) materiaal bij.

pe3hmp 0
badge

13 jaar

Ik ben electronicamonteur geweest, tweede autotechnicus en verslaafd hobbyist, dus ik weet wat een soldering is, ken de samenstellingen en eigenschappen. een koudlas is iets heel anders!
tegenwoordig zijn de kabelboompjes zo kwetsbaar dat je moet oppassen met alles wat je doet.
daarom hou ik ook van klassieke auto's en word ik kriebelig van alles wat er tegenwoordig mis gaat in auto's.
We hebben het hier over een oude opel, dus je kan er gewoon op los solderen.
Geen Canbusstoringen bij een trekhaakaansluiten enz.. gewoon draadje aan draadje en alles doet het ...heerlijk
Deze discussie kunnen we eindeloos doorzetten maar ik laat het nu maar aan de eigenaar van deze auto over wat ie wil, die is allang blij als aanhangertje het doet waarschijnlijk :D

C.Jonker 0
badge

13 jaar

he he

kleijn 0

13 jaar

Ach ik ben naast Electronicus nog steeds regelmatig in de electronica en auto alarm installaties bezig dus wees gerust ik weet waar ik over praat.
regels veranderen regelmatig, zo is er een tijd geweest dat adereindhulsjes ''je van het was'' mag dus ook almeer niet meer gebruikt worden in auto's.

Geen blauwe knijp beun connectors gebruiken dus, solderen wordt ook afgeraden, maar ik denk niet dat er iemand is die er ooit naar zal kijken, het is enkel de eigenaar van de auto die tegen evt problemen aan zal lopen.

Een ding ben ik helemaal met je eens, de liefde voor oude auto's, veel minder gezeur en storingen, gemaakt om makkelijk aan te sleutelen en waar iedere liefhebber zonder dure computers naar hartelust aan kan sleutelen.

Mark

pe3hmp 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.