Opel Astra: Vaak kapotte lampen

Bouwjaar: 2001

Beste.

Mijn vader heeft een Opel Astra-G 1.6 uit 2001. Leuke auto alleen er sneuvelen naar onze mening tevaak lampen. Wij zijn nu één jaar eigennaar van de auto en hebben al 5 lampen vervangen in deze korte tijd. (linkervoor dimlicht 2 keer; rechtsvoor dimlicht 1 keer; verlichting achter 2 keer).

Is dit puur toeval of zou er iets kunnen zijn wat dit kan veroorzaken (combinatie van bijvoorbeeld de boordcomputer die de status van de lampen controleerd?)

Groet en goed weekend,

Joost

joostje81

Geplaatst door joostje81 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

mansiemanta6851 (0), 18 jaar geleden

Beste Joost,

Het best is om de H7 Heavy Duty's van Philips of Osram te monteren, ook worden er bij ons veel HD van Wurth gemonteerd en de problemen zijn nagenoeg weg. E.e.a. wordt veroorzaakt door (te hoge) piekspanningen o.a. bij het starten.

Groet,

Frank

Frank3131 (0), 18 jaar geleden

hey Joost,

Bij ons op de rijschool hadden we er ook veel last van, tot we de H7 lampen van philips geingen gebruiken, maar zeker geen longlife die waren zo stuk.

ik weet niet of je het al zo doet maar een aanrader is:
eerst je motor starten dan je lichten aan, eerst je lichten uiit dan je motor uit.

SUCCES,
Frank

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

is een bekend probleem met de h7 lamp, niet aleen bij opel.

vw heeft er ook last van.

er is een oplossing voor, er moet een weerstand tussen de draad naar de lamp toe.
dit zorgt wel voor enig lichtverlies, maar zo houdt je de lampen heel.

de meeste zogenaade heavydeuty lampen zullen iets langer branden maar zullen ook gauw kapot gaan.
deze lampen zijn iets duurder dan een normale, dus om voordelige redenen heeft de hd lamp geen effect.

pe3hmp (0) PRO, 18 jaar geleden

Het plaatsen van een diode in de kabel naar de lamp toe zorgt voor een 0,6V spanningsval, maar controlleer de spanning eens als de auto drait, het zou goed kunnen zijn dat de spanningsregelaar niet helemaal meer goed is.

Mark

Rudi10554 (0), 18 jaar geleden

Rij zelf met een vectra B en heb ook regelmatig een H7 lamp kapot. Diverse types geprobeerd, maar geen suc6. Kijk nu
alleen nog naar de prijs en die is ¤4.00
Rudi

joostje81 (0), 18 jaar geleden

Beste,

Dank voor de reacties!
Wat ik eruit haal is het volgende (volgorde van proberen)

- Startvolgorde auto.
- Duurdere (Philips) Lampen proberen
- Weerstand.

We gaan het één voor een proberen! Geweldig forum dit! Allen bedankt en nogmaals een zeer goed weekend.

Groet,

Joost

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

laat aub de duurdere philips lampen links liggen, dit gaat niet het gewenste resultaat opleveren.

ik heb hier h7 lampen van een of ander chinees merk, die kosten inkoop rond 2 euro per stuk en die houden het nog het langst vol.

dus trap niet in de duure lampen, deze kosten aanmerkelijk meer en zullen in verhouding niet veel langer branden.

pe3hmp (0) PRO, 18 jaar geleden

ik heb er philps inzitten (astraG uit 1999) nog geen probleem gehad, in een jaar tijd slechts een H7 kapot gehad.
Maar ik moet er ook bijzeggen dat ik de lampen pas aanzet na dat ik hem gestart heb en de lampen uitzet voordat ik de motor uitzet

bert1175 (0), 18 jaar geleden

Best Joost,

Leuk verhaal al die spanning dalende methoden, ik start altijd met de lampen uit maar niets helpt. Tot de tip uit een mercedes garage. Voor de echtb goeie klanten boren ze een gaatje rond 8mm achter in de behuizig, daarin een klein slangetje naar beneden zodat er geen vocht in de behuizing komt. Dit gaatje zorgt voor een beetje koeling in de lamp unit. De hoge temperatuur in de unit is de oorzaak van de kortere levensduur van deze H& lampen.
Succes

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

wat speedy nou zegt is dus de die weerstand waar we het eerder over hebben.

een gaatje boren zal zeker werken, maar is nog geen defenitiefe oplossing, de lamp zal zeker iets langer meegaan.
door de te hoge spanning wordt de lamp inderdaad te warm waardoor hij dus kapot gaat.

starten met de lichten uit heeft hier weinig invloed op.
natuurlijk is het niet goed om met veel stroomverbruikers aan te starten, maar je lamp zal er niet langer van branden.
je stroom circuit van de auto wordt aleen maar zwaarder belast op het moment dat je start met veel stroomverbruikers aan.

opc8275 (0) PRO, 18 jaar geleden

Inderdaad weerstandsdraadjes monteren is de enige oplossing !!

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als ik nou mijn motor start, en deze slaat aan, dan laad hij 14.6 volt, als de motor nou 1 minutje heeft gedraait laad hij 14 volt, ik denk dat starten met licht aan echt invloed hier op heeft.

Willem

opc8275 (0) PRO, 18 jaar geleden

wie start er nu met de lichten aan ??? da's niet goed voor de batterij !!

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

juist opc, de lamp krijgt niet op zijn flikker maar de batterij.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

arie, dit is net anders om!! tijdens het starten met de lampen aan knijpen de lampen, niet de accu

dat de lampen tegenwoordig minder lang mee gaan, heeft mede te maken door dat de glazen tegenwoordig van kunstof zijn en de lampen nauwelijks nog worden gekoelt door rijwind!

paul,

mansiemanta6851 (0), 18 jaar geleden

Beste Joost,

Zoals je ziet zijn er aan aantal oplossingen en dus doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Het enige waar je wel goed op moet letten is bij montage van goedkopere en vooral Aziatische lampen of er wel een zgn; UV-block op zit. Is dit niet het geval dan heb je binnen de kortste keren "matglazen" koplampen.

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Even om het een of ander, ik had toen ik mijn auto net had, regelmatig defecte koplampen (H7)(vectra '96).

Op een gegeven moment werdt mijn accu erg slecht (niet meer starten na 10 min de radio aan gehad te hebben, of met een lampje controleren).

Maar sinds ik de accu vervangen heb, heb ik geen H7 lampen meer hoeven vervangen.

Willem

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Prachtig al die verschillende gedachtes,maar wat denken we van de piekspanning die optreed na het starten en motor afzetten,als je dan het licht aan hebt zou dat goed zijn voor de levensduur van de lampen?,vast niet.

Klopt willem door een slechte accu zijn de pieksspanningen in het elektrisch circuit ook hoger

Hans

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Okee, maar dan startte ik ook nooit met licht aan, maar zag je wel de lichtsterkte meer varieren bij inschakelen van de koelvin en andere apparatuur.

+ de motor loopt met die goeie accu gewoon weg beter.

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.