close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Vacuümprobleem (deel 2:)

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 dtL

Hallo!

Onlangs plaatste ik een probleem met betrekking tot een foutmelding P0400 /2 (?!)
De klachten zijn er nog, maar ik heb nu meer nieuwe info:

- De EGR is gereinigd
- Volgens de dealer zou een "wervelklep" defect zijn, deze is vervangen (a 200,-),
waarna het probleem zich nog steeds voordoet (dealer zegt dat hierdoor een eerdere foutmelding is verdwenen)
- Alles vacuümslangetjes zijn gechecked
- Voor de zekerheid is er een nieuwe LMM geplaatst

Ondanks bovenstaande is de auto nog steeds niet ok. Wel is nu de storing iedere keer precies hetzelfde:

Na ca 10 km snelweg gaat de auto in noodloop. Het MM-lampje gaat branden en blijft dit doen.

Wat ik zelf wel meteen opmerk (waarschijnlijk doordat ik de auto goed ken na 2 jaar):
Er is heeeeel even een "dood" punt als ik optrek in z`n 2e versnelling. De auto wil heel even iets inhouden bij het doortrekken.
Ik heb het idee dat ie dit alleen doet in z`n 2e tot ca 2000 a 2500 toeren.
Als ik de auto start en dit voel bij het wegtrekken loopt de testrit uiteindelijk iedere keer weer uit op noodloop.


Met de garage overleg gehad en zij denken dat het echt alleen nog maar de vacuümpomp kan zijn, verder is alles mbt vacuüm gechecked.

Nu had ik de keuze:

Of een nieuwe pomp bestellen a 200,- en deze plaatsen of verder gaan zoeken naar een 2e hands en deze proberen.
Aangezien ik al ruim 2 weken geen auto heb, ben ik maar gegaan voor de dure/snelle oplossing: een nieuwe.

Als jullie als profs de klachten lezen dnken jullie dan ook dat het deze pomp zou moeten zijn?

De klacht treedt pas op als de auto warm is. Ik als leek denk dan: De vacuümpomp is bij meten ok bevonden, waarom kom zo`n melding pas na 10 km rijden en niet meteen?
Toevallig heb ik de auto drie keer getest op de snelweg en het was echt iedere keer (hoelang de auto ook had stilgestaan) precies na 10 km rijden. Tot die tijd rijdt ie geweldig, met gemak 160 zonder stotteren.

NB

De auto gebruikte vroeger redelijk wat olie, sinds 5W30 veel minder. Wel heb ik zo nu en dan het peil net iets tot onder 1/2 laten komen om het verbruik goed bij te kunnen houden. Nu is het peil prima. Ik las dat rijden met te weinig olie de vacuümpomp kan beschadigen.
Maar dan nog: Waarom pas storingen na een lange tijd en niet direct??



Zou iemand aub willen meedenken, wordt er helemaal gestoord van zo.

Thanx



En in ieder geval alvast:


I E D E R E E N D E A L L E R B E S T E W E N S E N V O O R 2007!!!!!!!

Geplaatst door

jospen (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niemand?

jospen 0

17 jaar

Bij deze als eerste de beste wensen!

Hoop op bovenstaande een antwoord te krijgen, ga morgen de auto testen met nieuwe vacuümpomp.
Als dat het niet is weet de garage het niet meer en wordt het toch de dealer...

Lees veel over EGR afdoppen e.d
Bij bovenstaande siutatie, zou dit dan ook helpen?
Anders ben ik eerder geneigd te denken dat het de EGR zou kunnen zijn, door roetvorming e.d
Of kan dit niet? Heeft de EGR een totaal andere "code" dan Vacuümprobleem?

please help :(

jospen 0

17 jaar

UPDATE:
----------

Vandaag is de vacuümpomp vervangen.
De klacht is niet weg, wel anders:

Niet al na 10 km ging het lampje branden, maar deze keer voor het eerst pas na 30 km.
Ook is het voornoemde "dode punt" weg en trekt de auto beter door.

Klacht is er dus nog: Lampje brandt, auto in noodloop.

Kan iemand de vraag mbt EGR beantwoorden die ik hierboven gesteld heb?

jospen 0

17 jaar

De EGR is wel degelijk een bron van problemen bij die auto's. Afdoppen is wel een id, en ik hoop ook dat daarmee je storing verdwenen is. Maar vooralsnog blijf ik denken aan je vacuümsysteem. Na een nieuwe vacuümpomp gemonteerd te hebben komt het probleem pas veel later. Dat is een teken dat het vacuüm nu meer is dan voorheen met de oude pomp. Maar nog steeds ergens een lekje. Alle leidingen zijn werkelijk goed gecontroleerd? Ook die aan de voorkant onder je rechter koplamp? Want anders weet ik het niet... De 'wervelklep' is vervangen zeg je. Ik neem aan dat dat de solenoïde klep is die de wastegate aanstuurt. Deze willen namelijk ook wel kapot met een vacuümprobleem. Dus als die nu goed is, en de LMM goed is, blijft bij mij de vacuümleidingen over. Dit is zo typisch voor deze auto's! Eerst die EGR maar eens afdoppen. Dat is niet teveel werk bij die auto's. Dan nog eens kijken.

m.vr.gr.
Sjoerd

Luiehond 0
badge

17 jaar

thanx Sjoerd!
Weet ik dat ik ze de opdracht kan geven om af te doppen.
Misschien helpt het nu niet, maar voorkom ik in de toekomst klachten.

Heb een 2.0 dtL, hoop dat afdoppen geen noodloop veroorzaakt.

Of de slangen goed zijn gechecked? Dat zeggen ze wel ja. Misschien nog maar eens checken dan.

Met Wervelklep bedoelde ik een van de twee "kastjes" naast de accu met daarop de twee vacuumslangen

jospen 0

17 jaar

Hmmm, ja, het afdoppen van die EGR moet geen problemen opleveren. I.p.v. de originele pakking die tussen de EGR en het spruitstuk zit, monteren wij altijd een 'dichte' pakking. Hierdoor wordt hij niet in z'n 'werking' belemmerd. Dit voorkomt problemen bij electronisch geregelde kleppen van de eerste generatie. Bij de laatste generatie EGR kleppen die electronisch aangestuurd wordt, zit er ook een sensor in verwerkt, welke nog wel eens motorlampjes wil laten branden. Ook daar is wel een oplossing voor, maar die bestaat niet uit alleen maar de pakking vervangen. En wat die 'kastjes' betreft, ik neem dan aan dat dat de solenoïde klep is, want die geeft vaak als 2e of 3e de geest, en verschijnt dan ook een foutcode voor. Tevens is met die klep de storing op te wekken. Maar ik zou toch serieus nog eens naar de vacuümleidingen kijken.

m.vr.gr.
Sjoerd

Luiehond 0
badge

17 jaar

thanx

net de delaer gebelt:
Volgens hen kan de EGR niet worden afgedopt bij de Astra n2.0 dtL di 16 v uit 1999???

Slangetjes zomaar vervangen raadt ie af, veel werk en duur ?
Wel eerlijk van ze.

Heb net 60 km gereden zonder foutmeldingen, snap er niets meer van.
Na de nieuwe pomp dus al 60 km geen melding.
Wel hield ie iets in in z`n derde toen ie koud was, maar de problemen van inhouden waren weg in z`n 2e en helemaal toen ie warm was.

jospen 0

17 jaar

nou, dan zou ik nog even doorrijden als ik jouw was... Ja, het is een complex systeem, en zomaar alle vacuümleidingen vervangen is inderdaad duur en tijdrovend. Lekzoeken ook, maar dan ben je veel minder kwijt aan onderdelen. Nou, we wachten nog even af. En ik heb nog nooit problemen gehad met het afdoppen van zo'n EGR, maar ik heb dan ook nog niet ALLE types onder handen gehad. Misschien zit er een zinnige tussen... Maar bij mijn weten kan dat gewoon.

m.vr.gr.
Sjoerd

Luiehond 0
badge

17 jaar

Zit nu op de 120 km, zonder MM-lampje.
Toch houdt ie zo af en toe heel ietsje in met doortrekken.
Zal het ff aankijken. De garage vindt het echt onnodig alle slangetjes te vervangen, als niet zeker is waar de melding vandaan komt.
Ik begon over de EGR en het reinigen ervan. Nu vertelde hij dat ze alleen een toevoeging in m`n tank hebben gegooid en niet de EGR zelf hebben gereinigd. Heb gevraagd of ze de EGR willen demonteren en echt reinigen.

Blijf het apart vinden dat ie nog iets inhoudt en dat ie eerst nog wel ff een storing gaf.
Ben geneigd te denken dat er welicht toch ergens een lekje zit, maar doordat die pomp zo goed aanvoert de auto hier minder snel last van heeft.

Ben echt benieuwd.

Voor nu zegt de Opel dealer dat de EGR niet softwarematig en/of dmv een pakking kan worden afgedopt. Ben benieuwd of dat zo is,
dacht toch echt gelezen te hebben dat er diesel rijders zijn die dit toch doen.
Ook dtl rijders????

Als het afdoppen gaat hoeft de EGR ook niet gereingd te worden toch?

jospen 0

17 jaar

Hoi,

Wij hebben in het verleden wel eens vaker gesproken met elkaar . Het afdoppen bij een DTL is gewoon mogelijk. Ik heb dat ook gedaan toendertijd met mijn DTL en geen problemen mee gehad . Van de garage uitgezien kan ik begrijpen dat ze er niet gerust op zijn. Bij een DTH motor is het moeilijker. Het enige probleem wat ik wel kreeg na het afdoppen en of het ermee mee te maken heeft laat ik in het midden is dat ik maar net door de roetmeeting kwam.

woesch 0

17 jaar

thanx Woesch!

---------------------------------------------------------------------
Ff pure nieuwsgierigheid:

Waarom deed jij het toen? Ook inhouden en/of noodloop?

----------------------------------------------------------------------

Heb je een tip voor me, m`n garage hoort eea graag van mij want heeft hier geen ervaring mee.

Afdoppen of uitelkaar en reinigen. Of kan het bij mijn model ook softwarematig?

Als ik zo`n EGR zie, denk ik dat het alleen één kastje is, klopt dat of zij er meer dingen waar EGR uit bestaat?
Weet je wat zo`n ding kost ongeveer? Ik betaal liever nu wat geld en ben er dan helemaal vanaf.

En:

Als we kiezen voor bv afdoppen, kan het zijn dat dan het MM lampje altijd brandt? En als dat zo is: Gaat ie dan niet op noodloop?
Of gaat ie dan alleen op noodloop als er een nieuwe fout ontstaat en negeert ie de EGR?

Dit omdat er garage`s zijn die zeggen dat het niet kan.

Ik begrijp dat ik veel vraag, maar het is belangrijk om te weten. Mijn garage krijgt soms ook van de dealer te horen dat het niet kan,
terwijl het dus WEL kan. Vandaar alle vragen.

Dank je!

jospen 0

17 jaar

Precies zoals boven beschreven staat door Luiehond (wat een naam :) )kan je hem afdoppen. Alles staat met elkaar in verbinding dus effe iets er tussenuit halen zou ik niet doen. Dan krijg je dat vervelende lampje weer te zien op je dashbord. Je beschrijft dat je al een tijdje zonder storing rond rijdt. Ik zou even niets doen en even afwachten wat er op langere termijn gebeurd. Immers een motor uit elkaar halen kan altijd nog . Als ik een tip mag geven dan zou ik hem laten reinigen als het probleem zich weer voordoet. Software-matig zal het denk ik niet zijn want voorheen had je er geen last van maak ik op uit je verhaal.

Nu wilde ik nog een plaatje uploaden van de EGR maar ik kan mijn boek niet vinden , misschien dat iemand anders dat kan doen voor je . Als ik mijn boek terug vind tussen de puinhopen hier zal ik alsnog een pic plaatsen.

Groeten Woesch

woesch 0

17 jaar

THANX!!!!

Kijk het wel ff aan, de auto staat nog bij de garage nu omdat ze misshien alleen nog ff wilde reinigen.
Verder kijk ik het wel ff aan. Alleen zo irri dat je weet dat ie iets inhoudt.

jospen 0

17 jaar

Ik herken het , vooral als er lampjes gaan branden die niet mogen branden. Of je hoort ergenseen rammel die je niet thuis kan brengen....
Maar ik ben benieuwd wat de oplossing zal zijn zodat alles weer normaal is , hou ons op de hoogte.

woesch 0

17 jaar

Doe ik! THANX

jospen 0

17 jaar

Is ie weer :(

Heb hem net opghaald. Hij doet het prima hoor! Houdt wel af en toe iets in, maar heb e drie dagen me gereden zonder medling.

Zei de garage....


Ik start hem, laat hem warm worden en draai de snelweg op. De auto houdt in de lage toeren inderdaad lichtjes iets in.
Op de snelweg trap ik hem verder in. Tot de 140. En na 10 km.....ja hoor!

Dat &^%#$&*IU^*&$* lampje brandt weer!

Na een herstart komt ie niet direct weer terug.

De officieel prutser Opel dealer gaf mijn garage het advies om de EGR niet af te dopppen.

Kortom:

Al drie weken geen auto, ca 500,- lichter en niks verder.

Mocht iemand nog een idee hebben hoor ik het graag, anders gaat ik de deur uit.

jospen 0

17 jaar

update:

Na 20 a 30 km rijden in de stad geen MM lampje.
Wel als ik ca 10 km snelweg rijdt. Waar kan dit mee te maken hebben?
Gebruik ik dan meer vacuüm ofzo? Of kan het toch de EGR zijn?
Hoe test ik dit???Anders wil ik de EGR laten vervangen.

Wat dient er allemaal vervangen te worden? Is de EGR alleen het "huisje" nabij het blok of moet ik dan nog meer vervangen?

Zouden jullie me aub kunnen adviseren????

De auto houdt in de lage toeren (althans, dan merk je het) in. De auto trekt "golvend op". Rijdt verder heerlijk. (op MM / noodloop na op de snelweg)

NB Er zit een nieuwe LMM in, als test, dus deze is het niet. Melding had ik al omschreven.

jospen 0

17 jaar

Dat is dus zoek werk. Ik heb zelf ook een probleem nu dat mijn gloeistift is afgebroken. Hopelijk niet de kop demonteren. Maar om even bij jouw problematiek te blijven . Ik zelf denk iets met vacuum . Misschien ergens een slangetje niet goed of zo. Dat heb ik ook een keer gehad . Heb je de EGR klep al schoongemaakt ?

woesch 0

17 jaar

Hoi!

De garage geeft aan dat ze die gereinigd hebben ja.
Het inhouden te allen tijde is pas na het vervangen van "solenoïde" (da`s toch dat "kastje" naast de accu, één van de twee, waar slangetjes vacuüm IN en vacuüm UIT op staat ??!) ontstaan.

Als het WEL de EGR zou zijn, zou ie dan ook zulke symptonen geven?

En die slangetjes, best irri. Ze hebben al voor een paar honderd euro "geklust", maar die slangetjes vervangen ze niet.
Is veel werk (lees duur) en het is niet te zeggen dat dat de oorzaak is. Ze zagen er goed uit zeiden ze.

Vind het zo frapant dat de klacht pas later een melding geeft en ten alle tijde de auto inhoudt.

jospen 0

17 jaar

trouwens...

vandaag weer 120 gereden, onder de 3000 toeren. Geen melding.

Wel:

-Inhouden in de lage toeren
-Erg roken

Heb nu een pakking voor de EGR van de dealer gekregen, noemde ze een "gemodificeerde pakking".
Het gat erin is maar de helft van wat het origineel hoort te zijn. Zaterdag gaan we die sowieso maar even op zetten.

Maar ja, roken/inhouden...zal dat het wel zijn?

jospen 0

17 jaar

Misschien dat Opeltje het weet. Wat betreft die slangetjes, die kunnen er op het oog misschien goed uitzien maar dr hoeft maar ergens een haarscheurtje te zitten en het is fout. Wat voor rook komt er uit de uitlaat ? Kan ook een lekke koppakking zijn.

woesch 0

17 jaar

Merk net op dat je nog een adere vraag had gesteld met betrekking tot je radio :) .

woesch 0

17 jaar

De rook is bij het optrekken (matig tot stevig) zwart van kleur.

Maar kan zoiets de code P0400 veroorzaken dan??

De auto houdt zoals gezegd in en geeft al geruime tijd een "vacuümprobleem".
Ook eerder gezegd: Heb al een paar honderd km gereden zonder storing, maar dan wel max 130.
Zolang je rustig rijdt...geen melding..

ben benieuwd, thanx

update:

Heb de olie gepeild: is helemaal op peil en heeft geen andere kleur,

dit omdat je vaak hoort dat de koelvloeistof en de olie zich vermengen bij een lekke koppaking

jospen 0

17 jaar

Zo, weer ff een update..(Woesch / Sjoerd ........?!)


Heb de auto voor de zekerheid naar een andere garage gebracht.
Ook zij konden na één hele dag meten / testen in eerste instantie niets vinden.

Wel hebben ze nu na twee dagen een redelijk vermoeden vd oorzaak van bovenstaande.

In / op het inlaatspruitstuk zit (zitten) een klep(pen) welke werken zoals EGR. Deze klepjes regelen de hoeveelheid hergebruikte lucht die weer terug mag komen in het blok. Het vermoeden is dat deze klep (pen) dus hevig vervuild zijn en dus niet goed functioneren.
Er werd ook iets bij gezegd als "Hij loopt dan te rijk, waardoor de auto zou kunnen gaan inhouden en zeker gaan roken".

Voordat de hele boel gedemonteerd wordt gaan ze de boel van buitenaf inspuiten met een speciaal reinigingsmiddel, welke een paar uur moet intrekken. Deze zou ervoor zorgen dat het klepje weer gaat functioneren. Ook zou de uitlaat vol met roet zitten en deze is door een bepaalde toevoeging met daarna even flink gassen redelijk goed schoon te "branden".

Hoop dat dit het is. Heb nu bij de ene garage al 350,- betaald, dit komt er nog bij. Lekker hoor :(

Mocht iemand twijfels/tips/soortgelijke ervaringen hebben....

Groet!

jospen 0

17 jaar

zo, weer een stap verder! Eindelijk!

De 2e garage heeft uiteindelijk de diagnose gesteld:
Een klepje van de EGR is kromgetrokken en functioneert niet meer. De hele EGR is één en al roet.
De EGR is besteld en zal morgen/overmorgen worden vervangen.
Volgens de garage is dit zeer zeker de oorzaak van de meldingen, het inhouden en de hevige roetontwikkeling.

Nu wil ik graag voor die tijd (van jullie :) horen wat de EGR kost???

Het onderdeel is besteld, maar ze wisten de prijs nog niet.
Iemand ervaringen??
Tips om prijzen op te zoeken?

THANX!

jospen 0

17 jaar

Kijk op topic van vectra 1997

100-150 euro

popey

popey 0

17 jaar

Even hetzelfde antwoord als bij de 2 andere topics, dit omdat drie topics van mij hetzelfde probleem verwoordde:

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Heb voor de zekerheid weer de LMM vervangen, resultaat:

De auto rijdt als een zonnetje :)
EINDELIJK!

Ben er van overtuigd dat die wervelklep niet voor niets is vervangen daar begonnen immers de problemen mee.
Maar het inhouden en roken, wat veel later ontstond, was wel degelijk veroorzaakt door de LMM.
Waarschijnlijk was de vacuümpomp vervangen niet nodig, en dus de solenoideklep ook niet....

Maar ja, dat weet je nooit van tevoren :)

jospen 0

17 jaar

dat was een dure vervelende grap


popey

popey 0

17 jaar

Inderdaad en nu vraag ik me af of je nog geld kan terug krijgen van die andere garage. Maar dat zal wel niet . Want er is dus eigenlijk een verkeerde diagnose gesteld en dus het verkeerde vervangen. Maar ja dat is altijd achteraf. In ieder geval probleem is opgelost en ik hoop dat je nog veel veilige en fijne kilometers mag maken met je dieseltje.

Groeten woesch

woesch 0

17 jaar

Thanx Mate!

jospen 0

17 jaar

Imiddels ben ik dankzij deze forum en mijn eigen Egr en egr deel 2 er ook achter dat alle problemen kwamen door idd de luchtmassa meter, Heb deze ontvangen en ook deze loopt nu als een zonnetje. Dank jullie allemaal. Lampke brand alleen nog paar sec bij starten maar gaat vanzelf uit.

Pascall_1 0

17 jaar

Ik weet niet welk lampje dat er brand maar bij mij brandde er een lampje met een baco sleuteltje erin . Ik heb het uit laten lezen en het bleek dat mijn voorgloeisysteem niet in orde was. Inmiddels gemaakt en geen lampjes meer gezien. Maar wel tof dat er in dit topic weer twee mensen zijn geholpen .
:)

woesch 0

17 jaar

zeker!

dat lampje duidt dacht ik op "service" (wanneer je je beurt moet doen) ieg:
dit betrof het motormanagementlampje

suc6

jospen 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.