Opel Meriva 2004: Vastlopende remmen Meriva 1.6

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z16XE, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

Hallo allen,

Ik zit hier een beetje met mijn handen in het haar wat betreft de vastlopende remmen van de Meriva van vrouwlief.

In eerste instantie liepen de voorremmen aan, met mijn boerenverstand daarom de remklauwen voor vervangen, een week later liepen de achterremmen vast, hoop gevloek en toen ook de remklauwen achter maar vervangen, uiteraard nieuwe klauwen.

Weer een paar dagen later weer vastlopende remmen, toen is de wagen naar de garage gegaan waar ze de hoofdremcilinder hebben vervangen.
Warempel, 3 weken geen enkel probleem meer maar toen weer zo vast als een huis, garagehouder weet het ook niet meer.

Zelf inmiddels de rembekrachtiger en de terugslagklep van de vacuumslang vervangen maar alsnog lopen de remmen vast zodra de wagen op bedrijfstemperatuur is.

Zodra je de vacuumslang van de rembekrachtiger los trekt komen de remmen direct weer los!!!

Inmiddels vervangen:

Remklauwen rondom
Hoofdremcilinder
Rembekrachtiger
Terugslagklep vacuumslang

Ik weet het even niet meer met dat ding, is er hier iemand die dit mee heeft gemaakt en mij de oplossing kan vertellen?

Bas82

Geplaatst door Bas82 (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Meriva? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (985) PRO, 3 jaar geleden

Er zit voldoende ruimte vrije slag tussen stift van hoofdremcilinder en rembekrachtiger , rempedaal komt ook voldoende terug ?
ABS pomp wil dit soort problemen ook wel eens veroorzaken , is het systeem al eens uitgelezen ?

    Pedaal voelt zolang het niet vastloopt prima aan, niet sponzig, niet te hard, komt netjes terug.

    Is nog niet uitgelezen, geeft ook niets aan op het dashboard, al zegt dat natuurlijk ook niet veel.

    Zou een abs pomp uit een sloper ingeleerd moeten worden of is dit gewoon plug and play, mits dezelfde onderdeelnummers? - Bas82 (0), 3 jaar geleden

kaleido 1 (985) PRO, 3 jaar geleden

Als hij vast gelopen is , hoe voelt het pedaal dan aan ?
ABS pomp os plug en play , misschien foutcode resetten omdat spanning er af is geweest.

    Als hij vastgelopen is is het pedaal hard, zodra je het vacuumslangetje eraf haalt zijn de remmen ook direct weer los.
    Als je dan 500 meter zonder vacuum erop rijdt en je sluit de slang weer aan is het pedaal weer zoals het hoort tot het weer vastloopt, dan weer hard.
    Zonder vacuum erop remt het zoals het hoort zonder bekrachtiging, zwaar en moeilijk in te trappen maar wel remmend. - Bas82 (0), 3 jaar geleden

Bas82 (0), 3 jaar geleden

Inmiddels is de abs pomp ook vervangen, zag er hoopgevend uit, de eerste 20 kilometer niets aan de hand en toen weer vastlopen....

Vacuumslang lostrekken van de rembekrachtiger en de remmen zijn weer los, heb nu direct de slang weer teruggeplaatst en kon zo weer 20 kilometer rijden....

Op een of andere manier trekt hij ineens meer vacuum volgens mij waardoor de remmen vast slaan.

Heb nu werkelijk waar geen idee meer wat er aan de hand kan wezen met dat ding.

kaleido 1 (985) PRO, 3 jaar geleden

Was de rembekrachtiger nieuw of gebruikt ,? denk toch dat je het daar moet zoeken .

    Rembekrachtiger die ik gemonteerd heb is een gebruikte, wagen had 65000 gelopen en zag er op het oog nog prima uit, probleem is ook niet veranderd en treed ook pas op na warm worden van de motor/x aantal kilometers.
    Dat het in de bekrachtiging zit lijkt mij inmiddels sterk.
    Houdt ook prima zijn vacuum vast, te goed zelfs😉 - Bas82 (0), 3 jaar geleden

kaleido 1 (985) PRO, 3 jaar geleden

De hoofdremcilinder zit op de rembekrachtiger geschroefd, klinkt raar misschien maar draai de hoofdremcilinder eens iets los en leg een ringetje tussen de hoofdremcilinder en het huis van de rembekrachtiger kijk eens wat hij dan doet.

    Je bedoeld dat je dan een ruimte creëert tussen bekrachtiger en hoofdremcilinder, dan ga je toch valse lucht krijgen? - Bas82 (0), 3 jaar geleden

kaleido 1 (985) PRO, 3 jaar geleden

Nee hoor , rembekrachtiger is inwendig een gesloten systeem .

    Dat snap ik, maar zodra je ruimte tussen je rembekrachtiger en hoofdremcilinder gaat creëren ga je toch valse lucht trekken door de opening die dan ontstaat. - Bas82 (0), 3 jaar geleden

kaleido 1 (985) PRO, 3 jaar geleden

Nee , er zit geen luchtdichte verbinding tussen de hrc en de bekrachtigen, het vacuüm staat aan de andere kant van het membraan , maak de hrc maar iets los , start de auto , dan zal het niet sissen .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.