Opel Astra: vdamper coltec VG 392

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Mijn verdamper bevriest en ik ben dan ook mijn koel water kwijt, waarschijnlijk is de verdamper stuk. (coltec VG 392)
Nu wil ik hem vervangen maar kan ik zelf reviseren of een vervanger kopen, want het kost ook tijd en vervangen is sneller denk ik.

abpie

Geplaatst door abpie (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

De verdamper bevriest wegens gebrek aan koelwater en niet omdat deze stuk is.
Eerst dus de lekkage opsporen/repareren en dan eerst maar eens kijken of dan het bevriezen over is.

abpie (0), 11 jaar geleden

Ja u heeft gelijk maar op benzine heb ik geen probleem.
Maar op gas wel en kan niet vinden wat er is daarom mogelijk verdamper stuk.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Dat klopt dat je op benzine geen probleem hebt. Benzine hoeft ook niet opgewarmd te worden zoals lpg. Het kookpunt van lpg is +/- bij min 40 gr. Celsius en dus bevriest die verdamper zonder koelwater.
Eerst het koelsysteem goed in orde maken en zeker ook je thermostaat niet vergeten. 8 v/d 10 zijn nl. niet 100% of zelfs stuk.

abpie (0), 11 jaar geleden

Ja u heeft allemaal gelijk, maar bij test bleek de koppakking lek.
dus eerst de kop repareren waarschijnlijk is gas inderdaad sneller als benzine waar door je dit eerst waarneemt bij gas.
Maar het blijft wel een kwestie van koeling over gas, en de doorstroom snelheid van gas.
Ik dacht eerlijk ook niet eerst aan de koppakking. maar wel aan de gas verdamper.
Mogelijk is dit het antwoord.
Maar u heeft gelijk het blijft een grote vraag want het is inderdaad koeling van gas wat dan niet klopt.
Maar bij een lekke koppakking zie je dit eerst bij gas en de op benzine komt dit later naar boven.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Kijk. Opgelost dus. Eigenlijk wel handig. Zo is voorkomen dat je de motor helemaal over de kook jaagt wegens te weinig koelwater. Want dat had je op benzine niet gemerkt.........

abpie (0), 11 jaar geleden

Ja en eigenlijk is het zo dat evengoed de kop gevlakt moest worden en er ook nog drie kleppen verbrand waren van deze 16 klepper.
Het was dus evengoed al te laat.
Maar door gas rijden is dit een probleem wat je niet direct door hebt.
En later op benzine was er niets aan de hand.
Bij het zien en losmaken van de deksel kon men zien dat er toch drie kleppen verbrand waren.
Dit geeft ook aan hoe snel je te laat bent als je op gas rijd.
Maar dat je bij 16 kleppen ook niet direct merkt wat er loos is.
Het had wel veel erger kunnen zijn maar dit kwam mede door dat ik zelf direct gestopt ben de boel heb laten afkoelen en alles controleerde.
Maar in eerste instantie verder gegaan op benzine, mede door het forem heb ik de motor laten testen en daar kwam een lekke kop uit.
dus hartelijk dank voor het gezegde want ik kwam zelf niet op het idee dat de koeling niet deugde.
Heb gezien en geluisterd en daardoor kwam men er achter dat de koppakking lekte.
erg veel dank voor uw informatie bij deze, want ergens klopte dit ook nog.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.