Opel Vectra 1.9 cdti: Vectra 1.9 CDTi koelvloeistof meter doet raar

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 CDTI

Probleempje. Weet iemand wat de stand van de koelvloestof meter moet staan als de motor warm is?
Die van mij zit met de huidge weersomstandig heden constant heen en weer te schuiven tussen de 83 en 86 graden. Rij ik ca. 100 km in z'n zes daalt ie naar 83 graden en gas erbij dan loopt ie weer op naar 85.
Lijkt wel een toerenteller af en toe. Mijn dealer beweert dat dit bij dit motor type hoort. Bji mijn vorige Vectra met 2.2 DTI motor zat de temp constant op 90 graden en bewoog ie amper.
Ik vermoed dat het gewoon de thermostaat is maar mijn dealer wil ie niet vervangen omdat het veel werk is.
Hij zit nog in de garantie. Maar hoezo veel werk?? Moet het hele blok eruit..distributieriem ed??
Ook in het boekje staat de dat meter in het midden moet staan..is dus 90 graden.
Wie kan me de temperatuur doorgeven? Heb ik gelijk of de dealer??

ducatif1

Geplaatst door ducatif1 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

omega22dth (0), 17 jaar geleden

Hoi. Ik heb ook een vectra 1.9cdti van 2006 (120pk) en ook bij die van mij wisselt de temperatuur een beetje. Meestal 85 graden, bij lage toeren in 5 of 6 een beetje minder en bij contunue volgas op de Autobahn net boven 90 graden.
Volgens mij niets om je zorgen over te maken, want dit hoort bij een zuinige auto.
Zolang er niets lekt en de temperatuur tussen 80 en 100 graden zit ... NIETS aan de hand.

Let op: mijn vectra lekt sind kort koelvloeistof, waarschijnljk bij de olie/koelwater warmtewisselaar (zit aan achterkant rechts aan het motorblok). Misschien is de wissellende temperatuur een teken van een niet zo jofele warmtewisselaar.

omega22dth (0), 17 jaar geleden

Hoi. Ik heb ook een vectra 1.9cdti van 2006 (120pk) en ook bij die van mij wisselt de temperatuur een beetje. Meestal 85 graden, bij lage toeren in 5 of 6 een beetje minder en bij contunue volgas op de Autobahn net boven 90 graden.
Volgens mij niets om je zorgen over te maken, want dit hoort bij een zuinige auto.
Zolang er niets lekt en de temperatuur tussen 80 en 100 graden zit ... NIETS aan de hand.

Let op: mijn vectra lekt sind kort koelvloeistof, waarschijnljk bij de olie/koelwater warmtewisselaar (zit aan achterkant rechts aan het motorblok). Misschien is de wissellende temperatuur een teken van een niet zo jofele warmtewisselaar.

werner100 (0), 17 jaar geleden

Bij mijn Astra schommelt dat ook wel eens
Als je stilstaat of rijdt een groot verschil,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Niets om je zorgen over te maken

ducatif1 (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor jullie antwoord. Maar hoeveel werk is het om de thermostaat te vervangen?
Ooi bij en Opel Kadett zelf gedaan in nog geen 15 minuten. Waterslap los en eraf, borgring eruit en thermostaat vervangen. Maar hoe gaat het te werk bij een 1.9 TDCI motor?

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Jongens we hebben het over 3 graden verschil!.
Waar praten we over.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.