Beste mensen,
ik ben sinds een maand eigenaar van een opel astra G 1.8 uit 99.
maar ik ben er achter gekomen dat er het een en ander mis is met de auto
- auto draait stationair niet goed ( schommelt tussen de 700/900 toeren )
|--> bij normaal afremmen en terugschakelen schommelt de toerenteller heel lichtjes
|--> bij hard remmen of vaak remmen/schakelen gaat de toerenteller terug naar 500/600 toeren en dan begint hij hevig te schommelen en dan blijft hij ergens bij de 700 toeren staan weer
|--> als ik wegrij in zn 1 dan merk ik dat de auto echt moeite heeft om weg te komen. ik moet veel gas geven om vooruit te komen. dit is tevens ook het geval bij bijv. inparkeren. zodra ik gas geef tot ongeveer 1400/1500 toeren dan merk ik dat hij niet vastblijft houden op dit toerental maar zakt naar beneden.
|--> klachten zijn duidelijker merkbaar bij een warme motor
|--> als ik de auto start bij een koude motor schiet hij meteen naar de 2500 toeren hier blijft hij ong. 5 seconden op staan en dan zakt hij rustig terug naar de 800/900 en dan begint hij weer licht te schommelen.
- motormanagement lampje brand
- dashboard verlichting knippert de hele tijd ( dit geld ook voor mijn koplampen, binnenverlichting & achterlichten
het volgende is gedaan:
- uitgelezen en gaf foutcode P0135 aan. dit staat voor de lambdasonde. deze heb ik vervolgens vervangen maar het verschil is minimaal
- bobine vervangen
- gasklephuis een beetje schoongemaakt ( niet losgehaald helemaal maar met een doekje schoongemaakt tot zover ik erbij kon
- egr klep schoongemaakt
- bougies nagechekt
- op valse lucht gecontroleerd
ik ben ondertussen ten einde raad. heeft iemand een idee waar het probleem evt nog aan zou kunnen liggen?
alvast bedankt!
groetjes
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Massa probleem een optie? Alle kabels vanaf de minpool naar motor en chassis losnemen kabels en aansluitpunten opschuren daarna weer monteren. Leg voor de zekerheid een extra massakabel tussen een bevestigingsbout van de dynamo en de motor. Grote kans dat de meeste misschien wel alle problemen tot het verleden behoren. Blijf zeker niet doorrijden want de ecu kan door een massa probleem fatale schade oplopen.
Haal het gasklephuis eraf en maak hem goed schoon. Ook het bekende gaatje groter boren. Als je het in de garage laat doen, gelijk de beschikbare softwareupdate uit laten voeren.
De LMM kan ook verdacht zijn en dan geeft de lambdasonde ook verkeerde waardes aan. Maar de sumptomen die je beschrijft heb ik zelf met een Zafira-A met dezelfde motor ook meegemaakt. Na schoonmaakactie van gasklephuis was het probleem over.
Als je het zelf wilt uitvoeren, zie link voor tips (deels duitstalig) Eerst even uitpakken met winrar.
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-LU7ABV...
succes. Gerco
10 jaar
Op deze link vind je het hele verhaal met foto's om de gasklep te reinigen:
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar